IPPB3/423-60/09-4/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-60/09-4/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2009 r. (data wpływu 16 lutego 2009 r.), uzupełnionego w dniu 28 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.), na podstawie wezwania, o dodatkowe informacje dotyczące stanu faktycznego, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania art. 22 ust. 4 i 4a ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka może skorzystać ze zwolnienie od podatku dochodowego z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 27 czerwca 2008 r. Wnioskodawca - Spółka zakupiła 99,9% udziałów "B" Sp. z o.o. 26 sierpnia 2008 r. "B" Sp. z o.o. wypłaciła spółce "K" dywidendę i jako płatnik pobrała zryczałtowany podatek dochodowy od dywidendy w wysokości 19%. 8 września 2008 r. "B" wypłacił zryczałtowany podatek dochodowy od dywidendy do właściwego urzędu skarbowego i przesłał spółce "K" informację o wysokości pobranego podatku.

Ponadto Wnioskodawca informuje, że "B" - spółka wypłacająca dywidendę jest podatnikiem podatku dochodowego, ma siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka "K" jako odbiorca dywidendy jest spółką podlegającą w Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów. Spółka nie prowadzi działalności na terenie innego kraju niż RP, ani jako zagraniczny zakład Spółki

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może skorzystać ze zwolnienie od podatku dochodowego z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych zgodnie z art. 22 ust. 4 i złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty.

Stanowisko Wnioskodawcy

Spółka może skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od dywidend zgodnie z art. 22 ustawy i może wystąpić z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka spełnia warunek wysokości posiadanych udziałów (powyżej 25% udziałów w kapitale spółki wypłacającej dywidendę), natomiast nie spełnia warunku posiadania tych udziałów nieprzerwanie przez 2 lata. W przepisach zaznaczono jednak, że warunek ten uważa się za spełniony, jeżeli przed wypłatą dywidendy spółka posiada udziały przez okres krótszy niż 2 lata, ale warunek ten zostanie spełniony po wypłacie dywidendy. Spółka nie zamierza sprzedać udziałów "B" w ciągu najbliższych dwóch lat.

W odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z zm.), zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1.

wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

2.

uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,

3.

spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1 (do 31 grudnia 2008 r. udział ten nie może być mniejszy niż 15%);

4.

odbiorcą dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest:

a.

spółka, o której mowa w pkt 2, albo

b.

zagraniczny zakład spółki, o której mowa w pkt 2.

Na podstawie art. 8 pkt 2 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 254, poz. 2533, z późn. zm.) określony w art. 22 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bezpośredni udział procentowy w kapitale spółki wypłacającej dywidendę lub inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych ustala się od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. - w wysokości nie mniejszej niż 15%.

Stosownie do treści art. 22 ust. 4a ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Z tym że, zgodnie z treścią art. 22 ust. 4b ww. ustawy, zwolnienie to ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, upływa po dniu wypłaty dywidendy.

Natomiast w przypadku niedotrzymania tego warunku (a więc zmniejszenia przed upływem dwuletniego okresu swojego udziału w kapitale spółki, lub zbycia udziałów) spółka, o której mowa w ust. 4 pkt 2, jest obowiązana do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę, od dochodów (przychodów określonych w ust. 1 w wysokości 19% dochodów (przychodów) do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym utraciła prawo do zwolnienia. Odsetki nalicza się od następnego dnia po dniu, w którym po raz pierwszy skorzystała ze zwolnienia.

Podsumowując powyższe, organ wydający interpretację pragnie dodatkowo zauważyć, że powołane przepisy art. 22 ust. 4-4b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wprowadzają wyjątek od generalnej zasady opodatkowania wypłacanych należności z tytułu udziału w zyskach osób prawnych wyrażonej w art. 22 ust. 1 ustawy. Należy podkreślić, że zarówno w orzecznictwie Sądu Najwyższego, jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego, a także piśmiennictwie ukształtowany jest jednoznaczny pogląd, w myśl którego przepisy prawa podatkowego należy wykładać ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, tym bardziej jeżeli dotyczą one ulg i zwolnień podatkowych, stanowiących odstępstwo od konstytucyjnej zasady powszechności i równości opodatkowania.

Reasumując, jeżeli więc, jak podano we wniosku, Spółka nie zamierza pozbyć się udziałów w "B" w ciągu najbliższych dwóch lat, należy stwierdzić, że na dzień wypłaty dywidendy spełnione były warunki, o których mowa w art. 22 ust. 4-4b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wobec tego, stanowisko Spółki, zgodnie z którym przysługuje jej zwolnienie z opodatkowania dywidendy należy uznać za jest prawidłowe.

Natomiast kwestia zasadności złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty nie może być przedmiotem interpretacji indywidualnej wydawanej trybie art. 14b ustawy dnia 29 sierpnia 199 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), gdyż podlega rozpatrzeniu w postępowaniu podatkowym, które zostanie wszczęte poprzez złożenie przez Spółkę wniosku o stwierdzenie nadpłaty, o którym mowa w art. 75 ustawy - Ordynacja podatkowa, organowi podatkowemu właściwemu w sprawie podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl