IPPB3/423-568/13-2/MS1

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 września 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-568/13-2/MS1

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2013 r. (data wpływu) w sprawie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia kosztów uzyskania przychodów zaniechanej inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia kosztów uzyskania przychodów zaniechanej inwestycji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest podmiotem z siedzibą w Polsce i prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji masy włóknistej, papierów przemysłowych, tektury i opakowań tekturowych, opakowań z tektury laminowanej oraz worków papierowych.

Spółka prowadzi również działalność inwestycyjną, której celem jest zwiększenie osiąganych przychodów, utrzymanie dotychczasowych rynków zbytu lub pozyskanie nowych rynków zbytu.

Spółka prowadziła m.in. wstępne prace nad przygotowaniem planowanych inwestycji:

* projektem rozbudowy istniejących maszyn papierniczych wraz z infrastrukturą towarzyszącą ewentualnie nad projektem budowy nowej maszyny papierniczej - wydatki poniesiono w latach 2001-2005, z uwagi na wątpliwość dotyczącą kontynuacji projektów, dokonano odpisu aktualizującego wartość opisanych nakładów, został on wprowadzony do ksiąg w roku 2005 (odpis nie stanowił kosztu uzyskania przychodu),

* zmiana lokalizacji linii technologicznej do produkcji worków - wydatki poniesiono w latach 2007-2008, podobnie: odpis aktualizujący w roku 2009 (odpis nie stanowił kosztu uzyskania przychodu).

Z uwagi na fakt, iż nowa maszyna papiernicza o bardzo dużych możliwościach wytwórczych została wybudowana w Polsce przez inną Spółkę z Grupy, Spółka S. w 2013 r. planuje podjęcie ostatecznej decyzji o rezygnacji z realizacji wymienionych wyżej zadań inwestycyjnych, podjęcie ma nastąpić w formie odpowiedniej uchwały Zarządu.

Zostały poniesione duże wydatki przede wszystkim na przygotowanie dokumentacji związanej z planowanymi inwestycjami, tj. wstępną dokumentację techniczną, wycenę finansowania, analizę pozyskania źródeł finansowania, raporty o wpływie na środowisko przyszłej inwestycji czy też przygotowanie tzw. przedwstępnego studium opłacalności itp.

Wyżej opisana dokumentacja, z uwagi na indywidualne zastosowanie i bardzo specjalistyczny charakter, nie może być zbyta ani wykorzystana do celów związanych z innymi inwestycjami.

W związku z wyżej opisanym stanem faktycznym Spółka zadała następujące pytania:

1. Czy w świetle przedstawionego powyżej stanu faktycznego oraz regulacji w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych Spółka może zaliczyć w koszty uzyskania przychodu wydatki na zaniechane inwestycje, przy czym zaliczenie w KUP nastąpi w dacie podjęcia definitywnej rezygnacji z prowadzenia inwestycji.

2. Jeśli odpowiedz jest twierdząca, to czy wystarczającym warunkiem jest podjęcie decyzji o trwałym i definitywnym odstąpieniu od dalszego prowadzenia poszczególnych zadań inwestycyjnych w formie Uchwały Zarządu Spółki.

Stanowisko Wnioskodawcy:

W ocenie Spółki, z uwagi na przedstawiony w stanie faktycznym opis sytuacji dotyczącej powodów zaniechania realizacji inwestycji, spełnione są przesłanki do uznania, iż była to decyzja racjonalna z ekonomicznego punktu widzenia.

Z uwagi na obowiązek przechowywania dokumentacji przez okres wskazany w ustawie o rachunkowości Spółka nie może dokonać fizycznego zniszczenia tej dokumentacji, naszym zdaniem wystarczające jest podjęcie przez uprawniony organ, tj. Zarząd Spółki, decyzji o trwałym i definitywnym odstąpieniu od dalszego prowadzenia poszczególnych zadań inwestycyjnych. Spółka dokona też stosownych zapisów w księgach. Poniesione koszty będą mogły być zaliczone w koszty uzyskania przychodu w roku podatkowym w którym nastąpi podjęcie decyzji o rezygnacji z realizacji inwestycji.

Takie stanowisko zajął Minister Finansów m.in. w indywidualnej interpretacji z dnia 14 października 2011 r. nr DD6/033-13/2010/MDA/PK-1605/2009.

W myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, musza być spełnione następujące warunki:

* Został poniesiony przez podatnika, tj. nie stanowią kosztów uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez inne osoby niż podatnik,

* Jest definitywny, tj. wartość wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

* Pozostaje w związku z prowadzona przez podatnika działalnością gospodarczą,

* Poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

* Został właściwie udokumentowany,

* Nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodu.

Spółka uważa, iż wyżej opisane koszty związane z tzw. zaniechanymi inwestycjami zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowią koszty uzyskania przychodu. Koszty takie potrącane są w dacie tzw. likwidacji, tj. w tym przypadku w dacie podjęcia decyzji o trwałym i definitywnym odstąpieniu od dalszego prowadzenia inwestycji w formie uchwały Zarządu Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl