IPPB3/423-559/08-3/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-559/08-3/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2008 r. (data wpływu 15 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie znaczenia pojęcia "zapłata odsetek" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie znaczenia pojęcia "zapłata odsetek".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenia przyszłe.

C.... L..... H..... Sp. z o.o. nabyła 100% akcji w Spółce C. L.... S. A. - ich część zakupiono od poprzedniego akcjonariusza tej spółki, a część została wniesiona aportem na kapitał zakładowy Wnioskodawcy. Nabycie akcji zostało sfinansowane kredytami i pożyczkami uzyskanymi na podstawie: S F A i M F A oraz poprzez emisję obligacji (obligacje nabyły podmioty powiązane, niebędące udziałowcami ani podmiotami mającymi tego samego udziałowca co Wnioskodawca), stanowiącymi łącznie 6 odrębnych tytułów prawnych, a także z kapitału własnego.

Po dokonaniu zakupu akcji, Wnioskodawca planuje połączenie z C. L.... S. A., a następnie połączenia ze spółkami zależnymi z grupy C. L..... Operacje te zostaną dokonane w celu optymalizacji struktury grupy, a ponadto są one niezbędne dla ułatwienia obsługi długu bez konieczności naruszania kapitałów własnych spółek zależnych. Uzasadnieniem dokonania tych połączeń są również wymogi stawiane przez banki udzielające finansowania dotyczące zapewnienia zabezpieczenia kredytów i pożyczek udzielonych Wnioskodawcy i odpowiednim spółkom zależnym C. L.....

W okresie do całkowitej spłaty otrzymanego finansowania Wnioskodawca dokonuje i będzie dokonywał faktycznej zapłaty odsetek za odpowiednie okresy odsetkowe. Możliwe są również inne formy rozliczania należności z tytułu odsetek z pożyczkodawcami. W szczególności, w przypadku obligacji wyemitowanych przez Jednostkę, sposób rozliczenia odsetek będzie ustalany z posiadaczami obligacji przed każdą datą płatności tych odsetek. Może dojść do sytuacja, gdy w wyniku takich uzgodnień Wnioskodawca wyemituje na rzecz obligatoriusza nowe obligacje o wartości nominalnej równej wysokości należnych odsetek. Rozliczenie wzajemnych zobowiązań Wnioskodawcy i obligatoriusza nastąpi wówczas w drodze umownego potrącenia wierzytelności obu stron (wartość nominalna nowych obligacji zostanie potrącona z kwotą należnych odsetek).

Po połączeniu z C. L.... S. A. Wnioskodawca przewiduje możliwość incydentalnego uzyskiwania przychodów z tytułu dywidend otrzymywanych od spółek zależnych z grupy C. L........, zarówno od podmiotów krajowych, jak i zagranicznych (w tym od podmiotów z innych krajów członkowskich Unii Europejskiej).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy odsetki od kredytów, pożyczek i obligacji stanowiące koszty uzyskania środków finansowych na nabycie akcji w spółce, mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich zapłaty (poniesienia) zarówno w okresie przed połączeniem Wnioskodawcy z tą spółką, jak i po tym połączeniu.

2.

Czy w przypadku, gdy zapłata odsetek od pożyczek lub obligacji odbywa się poprzez potrącenie zobowiązań Wnioskodawcy z należnościami przysługującymi Mu tytułem zapłaty za wyemitowane obligacje, odsetki te stanowią koszt uzyskania przychodów Wnioskodawcy.

3.

Czy otrzymanie przychodów z dywidend krajowych i zagranicznych w danym roku podatkowym powoduje, że poniesione w tym roku podatkowym koszty odsetek od kredytów, pożyczek i obligacji podlegać będą proporcjonalnemu rozliczeniu w podziale na koszty związane ze źródłami opodatkowanymi i zwolnionymi od opodatkowania.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania drugiego. Wniosek Spółki w zakresie pytania pierwszego i trzeciego zostanie rozpatrzony odrębnymi interpretacjami indywidualnymi.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zapłata odsetek, dokonana w drodze ich potrącenia z należnościami przysługującymi Spółce z tytułu nabycia przez kontrahenta obligacji nowej emisji, stanowi koszt uzyskania przychodów w momencie takiego potrącenia (art. 15 ust. 1 w zw. z art. 16 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Potrącenie stanowi bowiem jedną z form zapłaty.

Przepisy podatkowe nie stawiają wymogu dokonywania zapłaty w formie pieniężnej, w związku z czym należy uznać, że każda forma zapłaty odsetek, powodująca zmniejszenie zobowiązania z tego tytułu, skutkuje uznaniem tych odsetek za poniesiony koszt uzyskania przychodów. Za takim stanowiskiem przemawia również fakt, że rozliczenie wierzytelności w drodze potrącenia jest traktowane jako forma zapłaty powodująca skutki podatkowe np. w zakresie różnic kursowych (art. 15a ust. 7 omawianej ustawy), a także w zakresie wypłat należności z tytułu odsetek, od których pobiera się podatek u źródła (art. 26 ust. 7 tej ustawy).

Inne podejście mogłoby doprowadzić do niekonsekwencji w traktowaniu (momencie rozpoznania) kosztów i przychodów dla tego samego zdarzenia (potrącenia odsetek), co - w opinii Wnioskodawcy - w świetle powszechnie akceptowanych reguł prawa podatkowego jest niedopuszczalne. Przeciwne wnioski prowadziłyby również do uznania, iż zapłata wzajemnych zobowiązań może zostać dokonana wyłącznie poprzez przekaz, przelew bankowy, czy też fizyczne wręczenie gotówki, co nie odzwierciedlałoby realiów życia gospodarczego. Ponadto - jak podkreśla Spółka - z punktu widzenia istoty zdarzenia gospodarczego, jakim jest zapłata odsetek nie ma różnicy ekonomicznej pomiędzy potrąceniem a sytuacją, w której podmiot uzyskałby najpierw zapłatę swoich należności, a następnie dokonał zapłaty ciążących na nim zobowiązań w formie pieniężnej.

Powyższy pogląd znajduje pełne potwierdzenie w treści postanowienia Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w dnia 7 marca 2007 r. (1472/ROP1/423-337/06/RM), decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 sierpnia 2006 r. (1401/PD-006-61/06/BB) oraz wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 21 września 1999 r. (sygn. SA/Bk 742/98).

Wobec powyższego, w opinii Wnioskodawcy, potrącenie odsetek od obligacji z innymi wierzytelnościami wobec obligatoriusza powodować będzie powstanie kosztów uzyskania przychodu w dacie takiego potrącenia (dacie zapłaty).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl