IPPB3/423-53/14-2/DP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-53/14-2/DP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko #61485; przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2014 r. (data wpływu 20 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia konsekwencji podatkowych wynikających z uczestnictwa Wnioskodawcy w spółce komandytowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia konsekwencji podatkowych wynikających z uczestnictwa Wnioskodawcy w spółce komandytowej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 20 grudnia 2013 r. Wnioskodawca zawarł umowę, na mocy której nabył ogół praw i obowiązków komplementariusza w spółce ",B." Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. (poprzednia nazwa T. (36) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k., dalej: "SK").

W dniu 30 grudnia 2013 r. Wnioskodawca zawarł umowę z SK, na mocy której dokonał wniesienia aportem do SK ogół praw i obowiązków komandytariusza w spółce D Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. (dalej; "D"). W tym samym dniu doszło do sporządzenia aktu notarialnego dokumentującego zmianę umowy spółki SK.

Zgodnie z umową spółki D, Wnioskodawca jako komandytariusz uprawniony był do udziału w zyskach D w proporcji wynoszącej 59,5%. Po przeniesieniu ogółu praw i obowiązków komandytariusza przez Wnioskodawcę na rzecz SK powyższa proporcja udziału w zyskach D nie uległa zmianie (SK jako komandytariuszowi D przysługuje prawo do 59,5% zysków D).

W związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez D w 2013 r. wygenerowany został dochód do opodatkowania (przychody podatkowe wykazane w księgach rachunkowych D za 2013 r. przewyższają wykazane w tych księgach koszty uzyskania przychodów). Przedmiotowy dochód (przychody oraz koszty podatkowe) podlegał rozpoznaniu po stronie tych podmiotów, które posiadały status wspólników D w momencie powstania dochodu (powstania przychodów podatkowych / kosztów uzyskania przychodów), w proporcji do posiadanych udziałów w zyskach D. W rezultacie, dochód wykazany w księgach rachunkowych D, powstały do dnia 29 grudnia 2013 r., został rozpoznany w 59,5% jako dochód podatkowy Wnioskodawcy i będzie podlegał opodatkowaniu po stronie Wnioskodawcy zgodnie z przepisami ustawy o CIT. Z kolei dochód D osiągany od dnia 30 grudnia 2013 r. podlega alokacji w 59,5% na rzecz SK (która zastąpiła Wnioskodawcę jako komandytariusz D), a za pośrednictwem SK na rzecz jej wspólników (stosownie do posiadanych praw do udziału w zyskach SK), w tym na rzecz Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca dla celów rozliczania podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: "CIT") powinien rozpoznawać dochody (przychody podatkowe oraz koszty uzyskania przychodów) powstałe w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez D do dnia 29 grudnia 2013 r. zgodnie z posiadanym prawem do udziału w zyskach D wynoszącym 59,5%, natomiast dochody (przychody podatkowe oraz koszty uzyskania przychodów) generowane w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez D od dnia 30 grudnia 2013 r. powinny podlegać rozliczaniu przez Wnioskodawcę z uwzględnieniem prawa do udziału w zysku D posiadanego przez SK (59,5%) oraz prawa do udziału w zysku SK posiadanego przez Wnioskodawcę.

Zdaniem Wnioskodawcy, dla celów CIT powinien on rozpoznawać dochody (przychody podatkowe oraz koszty uzyskania przychodów) powstałe w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez D do dnia 29 grudnia 2013 r. zgodnie z posiadanym prawem do udziału w zyskach D wynoszącym 59,5%, natomiast dochody (przychody podatkowe oraz koszty uzyskania przychodów) generowane w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez D od dnia 30 grudnia 2013 r. powinny podlegać rozliczaniu przez Wnioskodawcę z uwzględnieniem prawa do udziału w zysku D posiadanego przez SK (59,5%) oraz prawa do udziału w zysku SK posiadanego przez Wnioskodawcę.

Spółki komandytowe są podmiotami transparentnymi na gruncie podatków dochodowych (PIT, CIT). Przychody podatkowe generowane przez spółki komandytowe łączy się z przychodami ich wspólników proporcjonalnie do posiadanych przez nich praw do udziału w zyskach. Powyższą zasadę stosuje się odpowiednio do kosztów uzyskania przychodów.

Przepisy ustawy o CIT nie zawierają szczegółowych regulacji dotyczących momentu rozpoznawania po stronie wspólników spółek komandytowych przychodów podatkowych / kosztów uzyskania przychodów powstających w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez przedmiotowe spółki. Co za tym idzie, w powyższym zakresie stosować należy ogólne zasady dotyczące momentu rozpoznawania przychodów podatkowych / kosztów uzyskania przychodów zawarte w art. 12 ust. 3 3e oraz art. 15 ust. 4 4f ustawy o CIT (w przypadku wspólników będących osobami prawnymi).

Z uwagi na transparentność spółek komandytowych na gruncie podatków dochodowych, przychody podatkowe oraz koszty uzyskania przychodów generowane w toku działalności prowadzonej przez spółkę komandytową zostają przypisane bezpośrednio wspólnikom spółki komandytowej stosownie do posiadanych praw do udziału w zyskach. Przypisanie powyższych przychodów podatkowych oraz kosztów uzyskania przychodów następować powinno na moment, na jaki przedmiotowe przychody i koszty rozpoznawane są w księgach rachunkowych prowadzonych przez spółkę komandytową, zgodnie z zasadami zawartymi w przytoczonych powyżej regulacjach ustawy o CIT (w przypadku wspólników będących osobami prawnymi).

Należy podkreślić, iż w przypadku, kiedy jednym ze wspólników spółki komandytowej jest inna transparentna podatkowo spółka osobowa, przychody podatkowe oraz koszty uzyskania przychodów przypisane przedmiotowej spółce osobowej (stosownie do prawa do udziału w zyskach spółki komandytowej) powinny podlegać z kolei automatycznej alokacji na rzecz jej wspólników (stosownie do posiadanych przez wspólników praw do udziałów w zyskach spółki osobowej). W rezultacie przychody podatkowe oraz koszty uzyskania przychodów powstające w związku z działalnością spółki komandytowej powinny ostatecznie każdorazowo w momencie ich powstania podlegać alokacji na rzecz podmiotów posiadających status podatników PIT lub CIT.

Uwzględniając fakt, iż w dniu 30 grudnia 2013 r. Wnioskodawca zbył na podstawie stosownej umowy ogól praw i obowiązków komandytariusza w D na rzecz SK, w ocenie Wnioskodawcy wszelkie przychody podatkowe oraz koszty uzyskania przychodów rozpoznawane w księgach rachunkowych prowadzonych przez D do dnia 29 grudnia 2013 r. (czyli do dnia poprzedzającego zbycie przez Wnioskodawcę ogółu praw i obowiązków komandytariusza w D) powinny podlegać alokacji na rzecz Wnioskodawcy w proporcji wynikającej z posiadanego przez niego jako komandytariusza prawa do udziału w zyskach D, która to proporcja wynosi 59,5%. Począwszy od dnia 30 grudnia 2013 r. przychody podatkowe oraz koszty uzyskania przychodów generowane w związku z działalnością D powinny w pierwszej kolejności być przypisywane SK stosownie do posiadanego przez SK prawa do udziału w zyskach D (59,5%), a następnie powinny podlegać alokacji na rzecz wspólników SK, w tym na rzecz Wnioskodawcy, stosownie do posiadanych przez wspólników praw do udziału w zyskach SK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Spółkę oceny swego stanowiska.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr z 2012 poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl