IPPB3/423-508/09-2/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-508/09-2/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 26 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej "spółka") posiada miejsce siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Spółka zamierza przekształcić się w spółkę osobową (spółkę komandytowo-akcyjną) w trybie art. 551 § 1 Kodeksu spółek handlowych.

Na dzień przekształcenia: w spółce występować będą zyski niepodzielone w rozumieniu przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych; udziałowcem spółki będzie m.in. spółka komandytowo-akcyjna (dalej "udziałowiec"), której wspólnikiem będzie m.in. fundusz inwestycyjny (dalej "fundusz") działający na podstawie przepisów ustawy z 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (dalej "ufi"); przy czym w wyniku przekształcenia spółki w spółkę komandytowo-akcyjną udziałowiec stanie się akcjonariuszem spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy po przekształceniu w spółkę osobową (spółkę komandytowo-akcyjną) spółka będzie zobowiązana wpłacić, jako płatnik, podatek z tytułu dochodu (przychodu) funduszu z udziału w zyskach osób prawnych na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w związku z występowaniem w spółce niepodzielonych zysków na dzień przekształcenia.

Stanowisko Spółki.

Zdaniem Spółki, po przekształceniu w spółkę osobową (spółkę komandytowo-akcyjną) spółka nie będzie zobowiązana wpłacić, jako płatnik, podatku z tytułu dochodu (przychodu) funduszu z udziału w zyskach osób prawnych na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w związku z występowaniem w spółce niepodzielonych zysków na dzień przekształcenia.

UZASADNIENIE stanowiska Spółki:

* Przepisy ustawy nie mają zastosowania do spółek niemających osobowości prawnej (art. 1 ust. 2);

* Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego udziału (art. 5 ust. 1);

* Zwalnia się od podatku fundusze inwestycyjne działające na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (art. 6 ust. 1 pkt 10),

* Dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z pewnymi zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w analizowanej sprawie, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także wartość niepodzielonych zysków w spółkach kapitałowych w przypadku przekształcenia tych spółek w spółki osobowe; przychód określa się na dzień przekształcenia (art. 10 ust. 1 pkt 8).

W przypadku powyższego dochodu, spółka powstała w wyniku przekształcenia jest obowiązana jako płatnik, w terminie do 7 dnia miesiąca po miesiącu, w którym powstał dochód, wpłacić podatek na rachunek urzędu skarbowego, właściwy wg siedziby podatnika. Podatnik jest obowiązany przed tym terminem przekazać płatnikowi kwotę podatku (art. 26 ust. 6).

* Zgodnie z ustawą - Ordynacja podatkowa, płatnikiem jest m.in. osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu (art. 8).

Zdaniem Spółki: w świetle powołanych powyżej przepisów, co do zasady, w sytuacji przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę osobową (np. w spółkę komandytowo-akcyjną), jeżeli na dzień przekształcenia spółki wystąpią niepodzielone zyski, ich wartość stanowi dochód (przychód) udziałowca (udziałowców) z udziału w zyskach osób prawnych, w związku z którym spółka po przekształceniu jest zobowiązana jako płatnik, wpłacić kwotę na rachunek właściwego urzędu skarbowego; jednocześnie w sytuacji objętej niniejszym wnioskiem, obowiązek pobrania i wpłaty podatku przez spółkę po jej przekształceniu w spółkę osobową (spółkę komandytowo-akcyjną) nie powstanie ze względu na zwolnienie podmiotowe funduszu z podatku dochodowego od osób prawnych. W szczególności:

a.

zgodnie z literalną treścią powołanych powyżej przepisów, obowiązek wpłaty przedmiotowego podatku przez spółkę po jej przekształceniu w spółkę osobową (spółkę komandytowo-akcyjną) - gdyby wystąpił - byłby związany z działaniem spółki w charakterze płatnika, tj. podmiotu zobowiązanego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu;

b.

tymczasem w sytuacji objętej niniejszym wnioskiem: (1) ponieważ bezpośrednim udziałowcem spółki będzie udziałowiec, a zatem spółka osobowa nie będąca podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, której przychody łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego udziału, podatnikiem, na którym mógłby potencjalnie ciążyć obowiązek podatkowy z tytułu wystąpienia w spółce niepodzielonych zysków na dzień przekształcenia, jest w szczególności wspólnik udziałowca, czyli fundusz; (2) wspomniany podatnik (fundusz) jest funduszem inwestycyjnym działającym na podstawie przepisów UFI, a zatem - podmiotem, który jest podmiotowo zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych;

c.

konsekwentnie, skoro w analizowanej sytuacji podatnik (fundusz) jest podmiotowo zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych, nie sposób logicznie przyjąć by po przekształceniu w spółkę osobową (spółkę komandytowo-akcyjną) spółka mogła być zobowiązana, jako płatnik, do obliczenia i pobrania od tegoż podatnika podatku a następnie przekazania go na rachunek właściwego urzędu skarbowego, skoro podatnik (fundusz): (1) będąc podmiotowo zwolnionym, nie jest zobowiązany do uiszczenia przedmiotowego podatku, ani też (2) z tych samych względów nie jest zobowiązany do przekazania kwoty tego podatku spółce po jej przekształceniu w spółkę osobową (spółkę komandytowo-akcyjną);

d.

zajęcie odmiennego stanowiska oznaczałoby, iż działanie określonego podmiotu w charakterze płatnika rozpatrywane jest w oderwaniu od praw i obowiązków podatkowych podatnika, co byłoby sprzeczne zarówno z literalnym brzmieniem powołanych powyżej przepisów (zgodnie z którymi płatnik oblicza i pobiera podatek od podatnika) jak i z ratio legis funkcjonowania tej instytucji na gruncie prawa podatkowego, której istotą jest ustalenie w określonych sytuacjach podmiotu odpowiedzialnego za obliczenia, pobór i wpłacenie podatku od podmiotu zobowiązanego do jego uiszczenia (podatnika).

W konsekwencji, zdaniem Spółki, po przekształceniu w spółkę osobową (spółkę komandytowo-akcyjną) spółka nie będzie zobowiązana wpłacić, jako płatnik, podatku z tytułu dochodu (przychodu) funduszu z udziału w zyskach osób prawnych na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w związku z występowaniem w spółce niepodzielonych zysków na dzień przekształcenia.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Spółka powołuje interpretacje organów podatkowych:

1.

Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 29 kwietnia 2008 r., sygn. IP-PB3-423-236/08-2/PS, w której potwierdzono, że w analogicznym przypadku wypłaty dywidendy na rzecz akcjonariusza - spółki komandytowo-akcyjnej, której akcjonariuszem jest fundusz inwestycyjny zamknięty "z uwagi na zwolnienie podmiotowe, jakiemu z mocy art. 6 ust. 1 pkt 10 powołanej ustawy fundusze inwestycyjne podlegają spółka nie będzie zobowiązana do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych - od dywidendy wypłacanej na rzecz spółki komandytowo-akcyjnej - w części odpowiadającej udziałowi akcjonariusza (fundusz inwestycyjny) w przychodach spółki komandytowo-akcyjnej, ustalonemu na dzień wypłaty dywidendy".

2.

Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 12 września 2008 r., sygn. IP-PB3-423-947/08-2/AG, w której potwierdzono, że w przypadku nabycia od Skarbu Państwa (podmiotowo zwolnionego z podatku dochodowego na podstawie przepisu art. 6 ustawy) własnych akcji w celu ich umorzenia, za odpłatnością w postaci niepieniężnej, tj. w postaci udziałów w innej spółce, "do tego rodzaju rozliczenia, podlegającego co do zasady opodatkowaniu jako dochód z udziału w zyskach osób prawnych na podstawie art. 22 w związku z art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie miał zastosowanie art. 6 ust. 1 pkt 1 tej ustawy ze względu na udział Skarbu Państwa, przewidujący zwolnienie podmiotowe od podatku".

3.

Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 21 lutego 2008 r., sygn. ITPB3/423-184a/07/MK, w której potwierdzono w odpowiedzi na pytanie dotyczące likwidacji spółki, której akcjonariuszem był skarb państwa (podmiotowo zwolniony z podatku dochodowego również na podstawie przepisu art. 6 ustawy), że "spółka dokonując wypłaty dywidendy oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (wartość majątku przekazywanego w związku z likwidacją spółki) skarbowi państwa jako jednemu z akcjonariuszy, nie jest zobowiązana do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od tej wypłaty, z uwagi na zwolnienie podmiotowe, jakiemu z mocy art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy Skarb Państwa podlega."

4.

Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z 22 września 2006 r., sygn. Zd/4061-152/06, w którym potwierdzono, że spółka dokonując wypłaty dywidendy skarbowi państwa jako jedynemu udziałowcowi, nie jest zobowiązana do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaty tej dywidendy, z uwagi na zwolnienie podmiotowe, jakiemu z mocy art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy on podlega. Nadto, w przedstawionym stanie faktycznym, w związku z brakiem poboru zryczałtowanego podatku dochodowego, Wnioskująca nie jest zobowiązana do sporządzenia żadnych informacji i deklaracji, związanych z wypłaconą Skarbowi Państwa dywidendą".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl