IPPB3/423-463/12-2/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 października 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-463/12-2/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2012 r. (data wpływu 4 lipca 2012 r.) w sprawie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia Mieszkaniowa jest współwłaścicielem budynku mieszkalnego wielokondygnacyjnego i sprawuje w nim zarząd powierzony na mocy art. 27 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

W budynku znajduje się:

* 26 lokali mieszkalnych - spółdzielcze oraz odrębna własność,

* 5 lokali użytkowych w parterze, będących własnością Spółdzielni, wynajmowanych na działalność gospodarczą,

* lokal administracyjny w którym mieści się biuro Spółdzielni,

* na podwórku znajdują się miejsca parkingowe wynajmowane mieszkańcom.

Gospodarując tym majątkiem Spółdzielnia ponosi koszty oraz osiąga przychody z działalności dwóch rodzajów:

1.

najmy lokali, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym,

2.

gospodarkę mieszkaniową, z której dochody są od podatku zwolnione na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi Spółdzielnia nalicza odpis na fundusz remontowy przeznaczony na remonty zasobów mieszkaniowych, stawka ustalona jest od m2 powierzchni mieszkalnej.

Aktualnie prowadzony jest remont dachu budynku. Remont jest finansowany ze środków własnych Spółdzielni, w tym zgromadzonych na funduszu remontowym.

W związku z wyżej opisanym stanem faktycznym Spółka wniosła o odpowiedź na pytanie:

Jaka część kosztu remontu dachu budynku stanowi koszt uzyskania przychodu dla działalności gospodarczej Spółdzielni.

Pozostała część kosztu obciąży fundusz remontowy (gospodarkę zasobami mieszkaniowymi).

Stanowisko Wnioskodawcy:

Remontowany dach jest częścią wspólną nieruchomości w której mieszczą się lokale mieszkalne oraz lokale użytkowe przynoszące przychody zwolnione od opodatkowania oraz przychody opodatkowane.

Zdaniem Spółdzielni koszt remontu dachu jest kosztem wspólnym dla działalności opodatkowanej i zwolnionej z opodatkowania.

Spółdzielnia nie może wskazać jednoznacznie wysokości kosztów przypadających na działalność opodatkowaną, dlatego stosuje art. 15 ust. 2a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) i wydziela koszty uzyskania przychodów dla działalności opodatkowanej z sumy kosztów remontu w proporcji w jakiej pozostają przychody opodatkowane do sumy przychodów w Spółdzielni.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.:Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm. dalej: p.d.o.p.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty: w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 p.d.o.p. wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlega dochód z działalności gospodarczej innej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.

W związku z powyższym, koniecznym jest prowadzenie ewidencji księgowej w zakresie przychodów i kosztów w ten sposób, aby możliwe było rozróżnienie dochodów pochodzących z gospodarki zasobami mieszkaniowymi od dochodów z innych działalności.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 p.d.o.p., podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy (...).

Z treści wniosku wynika, że Spółdzielnia uzyskuje dochodu podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym (najem lokali) a także takie, które podlegają zwolnieniu przedmiotowemu jako pochodzące z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Aktulanie Spółdzielnia prowadzi remont dachu budynku. Remont jest finansowany ze środków własnych Spółdzielni, w tym z funduszu remontowego.

W związku z tym, że Spółdzielnia prowadzi zarówno działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej (wolnej od podatku, przy spełnieniu warunku określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 p.d.o.p.), jak i inną działalność gospodarczą (podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym), obowiązana jest, stosując przepisy art. 12 p.d.o.p., podzielić przychody na te pochodzące z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, jak i z pozostałej działalności.

Niezwykle ważne jest też określenie prawidłowej wielkości kosztów uzyskania przychodów pamiętając o postanowieniach art. 15 ust. 1 w związku z art. 16 ust. 1 p.d.o.p. Podatnik może więc zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wszelkie wydatki, pod warunkiem, że wykazany zostanie ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu oraz że nie zostały one ujęte w negatywnym katalogu kosztów. Następnie prawidłowo ustalone koszty uzyskania przychodów należy przypisać do przychodów odnoszących się do poszczególnych źródeł.

Istnieją przypadki, w których przyporządkowanie poniesionych kosztów do osiągniętych przychodów z poszczególnych źródeł nie jest możliwe. Wówczas zastosowanie znajduje art. 15 ust. 2 i 2a p.d.o.p. Pierwszy z tych przepisów stanowi, że jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu, oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów.

Zgodnie z ust. 2a tegoż artykułu, zasadę tę stosuje się również w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z tego opodatkowania; w takim przypadku przepis art. 7 ust. 3 pkt 3 p.d.o.p. stosuje się odpowiednio. Pamiętać należy, że ustalanie wielkości kosztów zgodnie z ww. zasadami może mieć zastosowanie jedynie w sytuacjach wyjątkowych i w odniesieniu do określonych kosztów, wspólnych dla obu źródeł przychodu Spółdzielni, których nie można jednoznacznie przypisać do jednej z kategorii przychodów.

Spółdzielnia, ustosunkowując się do przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdza, iż ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł z których część dochodów podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym a część jest z tego opodatkowania zwolniona i jednocześnie nie może wskazać jednoznacznie wysokości kosztów uzyskania przychodów przypadających na działalność opodatkowaną.

W związku z powyższym, jeżeli na podstawie prawidłowo prowadzonej ewidencji księgowej, nie da się podzielić kosztów na dwa rodzaje działalności (zwolnioną i opodatkowaną), to w stosunku do tych kosztów należy zastosować postanowienia art. 15 ust. 2 i 2a p.d.o.p. Będą one zatem podlegały rozliczeniu na obie działalności według proporcji w jakiej pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej ich kwocie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl