IPPB3/423-45/12-2/MC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-45/12-2/MC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2012 r. (data wpływu 25 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do innych niż bezpośrednie kosztów uzyskania przychodów wydatków na badania przekształconych sprawozdań finansowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do innych niż bezpośrednie kosztów uzyskania przychodów wydatków na badania przekształconych sprawozdań finansowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka P. S.A. (P., Spółka) prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług telekomunikacyjnych w zakresie telefonii komórkowej jako operator sieci P. Zgodnie z wymogami ustawy o rachunkowości Spółka sporządza co kwartał jednostkowe jak i skonsolidowane sprawozdania finansowe. Dodatkowo dla tych samych okresów sprawozdawczych przygotowywane są sprawozdania zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej (MSSF). Sprawozdania wg tego drugiego standardu są wymagane przez banki jako dokumenty niezbędne do weryfikacji sytuacji finansowej Spółki w procesie pozyskiwania bieżącego finansowania, w tym emisji obligacji; kontrahentów - w celach przetargowych oraz akcjonariuszy spółki. Sprawozdania te podlegały do tej pory kwartalnemu badaniu przez odpowiedni podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych.

W 2011 r. P. został przejęty przez nowego akcjonariusza. W związku ze zmianą formy finansowania podmiotów w grupie kapitałowej nowego akcjonariusza w tym pozyskaniem nowego źródła finansowania dla podmiotów w grupie, w Spółce został przeprowadzony dodatkowy audyt rocznych skonsolidowanych sprawozdań finansowych sporządzonych według MSSF za lata 2008-2010 oraz sprawozdania za trzy kwartały 2011 r. Badane sprawozdania zostały wcześniej odpowiednio przekształcone tak aby odzwierciedlały informacje według stanu faktycznego Spółki na dzień sporządzenia nowej opinii przez biegłego rewidenta, tj. na dzień 30 września 2011 r., oraz zmiany w zakresie standardów MSSF.

W przyszłości, przekształcone i zbadane sprawozdania za lata 2008-2010 oraz sprawozdanie za trzy kwartały 2011 r. wraz z opiniami biegłego rewidenta do tych sprawozdań, będą wykorzystywane przez Spółkę m.in. do uwierzytelnienia jej standingu finansowego w postępowaniach przetargowych oraz pozyskiwania różnorodnych form finansowania bieżącej działalności (np. otrzymania otwartej linii kredytowej w bankach). Dodatkowo należy nadmienić, iż poczynając od stycznia 2012 r. Spółka będzie sporządzała kolejne sprawozdania finansowe zgodne z MSSF za kolejne okresy sprawozdawcze, na bazie już przekształconych sprawozdań za poprzednie okresy. Tym samym Spółka zyska pełna porównywalność sprawozdań finansowych za kilka poprzednich lat ze sprawozdaniami sporządzanymi w przyszłości.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy poniesione przez Spółkę koszty badania przekształconych sprawozdań finansowych sporządzonych zgodnie z MSSF za lata 2008-2010 oraz trzy kwartały 2011 r. mogą zostać zakwalifikowane jako koszty uzyskania przychodu pośrednio związane z przychodem zgodnie z art. 15 ust. 4d.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ustawy o CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Zdaniem Spółki norma prawna wyrażona w powyżej przywołanym przepisie uznaje za koszt uzyskania przychodów wszystkie wydatki bezpośrednio lub pośrednio związane z uzyskiwanym przychodem - koszty dotyczące całokształtu działalności podmiotu gospodarczego związane z funkcjonowaniem Spółki (z wyłączeniem kosztów enumeratywnie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT). Koszty badania sprawozdań finansowych (niezależnie, według jakich kryteriów sprawozdania te są sporządzane) należy uznać za koszty związane z funkcjonowaniem podmiotu gospodarczego. Celem badania sprawozdań finansowych jest uzyskanie racjonalnej podstawy do określenia, czy jest ono prawidłowe oraz rzetelnie i jasno przedstawia sytuację majątkową i finansową, jak też wynik finansowy badanej jednostki. Raport z badania biegłego rewidenta powinien ponadto stwierdzać czy sprawozdanie zostało sporządzone na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg, zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości lub innymi standardami wg których zostało przygotowane.

Prawidłowo sporządzone sprawozdania finansowe są podstawą do wyliczenia wskaźników rentowności, płynności finansowej oraz wypłacalności. Dane wykazane w sprawozdaniach, jaki wyliczone na ich podstawie wskaźniki, służą do przeprowadzania analiz i porównań wyników uzyskanych przez Spółkę z danymi innych firm telekomunikacyjnych w kraju i za granicą. Są podstawą do mierzenia pozycji Spółki na rynku, jej konkurencyjności i efektywności działań na tle innych operatorów. Spółka regularnie sporządzała i sporządza sprawozdania finansowe zarówno w standardzie polskiej ustawy o rachunkowości, jaki wg MSSF. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, w 2011 r. powstała uzasadniona konieczność ponownego sporządzenia sprawozdań finansowych za lata 2008-2010, z uwzględnieniem wiedzy i zdarzeń, które miały miejsce do 30/09/2011 r. Tak sporządzone sprawozdania wymagały badania przez biegłego rewidenta i uzyskania niezależnej opinii za każde z badanych lat. Zaktualizowane sprawozdania za poprzednie lata, po zweryfikowaniu i badaniu przez uprawniony podmiot, zostały wykorzystane przez Spółkę w celu zaprezentowania jej sytuacji finansowej i pozyskania nowego finansowania, czyli w celu zabezpieczenia możliwości prowadzenia bieżącej działalności. Zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym przez Ministra Finansów w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego, wydatki poniesione na badanie sprawozdań finansowych, niezależnie od standardu, w którym sprawozdania zostały sporządzone, stanowią koszt uzyskania przychodu w dacie poniesienia wydatku. Jako przykład można przywołać uzasadnienie do interpretacji indywidualnej z dnia 30/04/2010, sygn. ITPB3/423-141/10/DK, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy stwierdził "Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, co do zasady, nie wyklucza z kosztów uzyskania przychodów wydatków na badanie sprawozdań finansowych, które nie mają charakteru obligatoryjnego, nałożonego ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości. Wydatki takie muszą jednak wypełnić generalną regułę art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym., tym samym dopiero w takim przypadku można je uznać za koszty pośrednio związane z uzyskiwanymi przez podatnika przychodami. Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że spółka ponosi wydatki na przeprowadzanie badania sprawozdań finansowych, sporządzanego według metodologii wskazanej przez Grupę, zgodnie z instrukcjami przesyłanymi przez audytora grupowego. Spółka wskazała, iż uzyskane dane, są jej przydatne dla celów analizy zarządzania strategicznego, jak również dla celów rachunkowości zarządczej i budżetowania (korzystanie z wiedzy i doświadczenia innych spółek z Grupy). Jeżeli więc powyższe okoliczności pozwolą na udowodnienie, że przeprowadzone badanie jest sporządzane w interesie Spółki i w celu uzyskania przez nią przychodów podatkowych, w związku z jej działalnością (a nie wyłącznie w interesie udziałowca), to poniesiony wydatek może być uznany za koszt uzyskania przychodów: Tożsame stanowisko wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacjach z dn. 17/07/2009 sygn. IPPB3/423-204/09-3/JG oraz z dn. 10/07/2008, sygn. IP-PB3-423-581/08-3/MŚ. Zdaniem Spółki poniesione przez nią wydatki na badanie przedmiotowych sprawozdań finansowych przez uprawniony podmiot powinny zostać zaklasyfikowane jako koszty pośrednio związane z przychodem podlegającym opodatkowaniu i zostać rozpoznane jako koszt uzyskania przychodu w dacie poniesienia, tj. w dacie ujęcia faktury w księgach Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl