IPPB3/423-434/12-2/MS

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 września 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-434/12-2/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2012 r. (data wpływu 25 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kontynuacji przez spółkę przekształconą zwolnienia dochodów z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: w Dz. U. z 2012 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kontynuacji przez spółkę przekształconą zwolnienia dochodów z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, osoba prawna będąca polskim funduszem inwestycyjnym zamkniętym (dalej również "FIZ"), jest akcjonariuszem spółki P S.A. z siedzibą w B (dalej "Spółka"). Spółka prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej "SSE"). Działalność Spółki na terenie SSE prowadzona jest na podstawie zezwoleń wydanych zgodnie z przepisami Ustawy SSE. W związku z powyższą działalnością Spółka korzysta ze zwolnienia podatkowego wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT.

Spółka uzyskała pierwsze zezwolenie w dniu 2 grudnia 1998 r. i zostało ono udzielone do dnia 1 września 2016 r. Zezwolenie to zostało zmienione, w przedmiocie oznaczenia spółki i przedmiotu działalności, decyzją z 19 listopada 2007 r. Drugie zezwolenie, również udzielone do dnia 1 września 2016 r., Spółka uzyskała w dniu 20 września 2007 r. Zezwolenie to zostało zmienione, w przedmiocie wielkości i czasu poniesienia kosztów inwestycyjnych, skali zatrudnienia i terminu zakończenia inwestycji, decyzją z 27 kwietnia 2009 r. Trzecie zezwolenie zostało przez Spółkę uzyskane w dniu 24 września 2010 r. W zezwoleniu tym nie określono końcowego terminu jego obowiązywania, natomiast ustalono maksymalną wielkość kosztów kwalifikowanych (dalej powyższe trzy zezwolenia określane łącznie "Zezwolenia"). Beneficjentem zezwoleń była Spółka, która w ówczesnym czasie posiadała formę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Wnioskodawca planuje kolejne przekształcenie formy prawnej Spółki - w spółkę komandytowo-akcyjną (dalej: "SKA"), w której FIZ będzie posiadał status akcjonariusza. Po przekształceniu w SKA Spółka będzie nadal prowadzona działalność na terenie SSE.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy po przekształceniu Spółki w SKA, Spółka nie utraci prawa do zwolnienia podatkowego wynikającego z prowadzenia działalności na terenie SSE na podstawie Zezwoleń (rozliczanego po przekształceniu na poziomie wspólników, zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy CIT), w związku z czym zarówno Wnioskodawca jak i Spółka nie będą musieli zwrócić wykorzystanej przez Spółkę do dnia przekształcenia pomocy w postaci zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko własne Wnioskodawcy:

W dniu 3 stycznia 2012 r. Spółka złozyła wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. W ramach wniosku Spółka zadała pytanie "czy po staniu się przez FIZ akcjonariuszem Spółki i przekształceniu Spółki w SKA Spółka nie utraci prawa do zwolnienia podatkowego wynikającego z prowadzenia działalności na terenie SSE na podstawie Zezwoleń i nie będzie musiała tym samym zwrócić wykorzystanej do tej pory pomocy w postaci zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych..."

W odpowiedzi na wniosek Minister Finansów wydał 3 kwietnia 2012 r. postanowienie o sygn. ITPB3/423-10/12/MT (dalej: "Postanowienie"), w którym odmówił wszczęcia postępowania, zmierzającego do wydania interpretacji, ze względu na niemożność wydania rozstrzygnięcia dotyczącego odpowiedzialności podatkowej Spółki. Minister Finansów wskazał, że zgodnie z art. 1 ust. 1 i 2 oraz art. 5 Ustawy CIT spółka osobowa (jaką jest SKA) nie jest podatnikiem podatku dochodowego - podatnikami podatku dochodowego są jej wspólnicy. W związku z tym, z chwilą przekształcenia w SKA Spółka zakończy swój byt prawnopodatkowy. Tym samym, według Ministra Finansów: "problem utraty prawa do zwolnienia i obowiązku zwrotu wykorzystanej pomocy publicznej przez Spółkę akcyjną (...) nie ma znaczenia dla strefy jej stosunków podatkowych (sfery odpowiedzialności Spółki akcyjnej) w okresie po objęciu jej akcji przez fundusz inwestycyjny zamknięty i przekształceniu jej w spółkę komandytowo-akcyjną". Minister Finansów wskazał jednocześnie, że: "kwestia wpływu zaistnienia przedstawionego zdarzenia przyszłego na prawo do zwolnienia strefowego pierwotnie przysługującego Wnioskodawcy i na powstanie obowiązku zwrotu wykorzystanej przez Wnioskodawcę pomocy publicznej stanowi indywidualną sprawę wspólników Wnioskodawcy będących podatnikami podatków dochodowych, którzy z chwilą przekształcenia staną się wspólnikami SKA".

W przypadku przekształcenia Spółki w SKA, gdy jej akcjonariuszem będzie FIZ - osoba prawna zgodnie z art. 5 Ustawy CIT - dochody SKA, w dacie podjęcia uchwały o wypłacie dywidendy (zgodnie ze stanowiskiem Ministra Finansów wyrażonym w interpretacji ogólnej z 11 maja 2012 r., sygn. DD5/033/1/12/KSM/DD-125), zostaną na potrzeby opodatkowania podatkiem dochodowym połączone z dochodami FIZ proporcjonalnie do posiadanych przez FIZ praw do udziału w zysku i opodatkowane na zasadach obowiązujących FIZ określonych w Ustawie CIT. Zgodnie ze stanowiskiem Ministra Finansów wyrażonym w Postanowieniu, to FIZ będzie więc wspólnikiem będącym podatnikiem podatku dochodowego, na którym ciążyć mogą zobowiązania związane z ewentualnym zwrotem pomocy publicznej przez Spółkę. Z tego powodu to FIZ jest wnioskodawcą niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 12 Ustawy SSE " Dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych". Wymieniony art. 16 ust. 1 Ustawy SSE wskazuje, że ",Podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej (...)"

Spółka prowadzi działalność na terenie SSE na podstawie Zezwoleń. Zgodnie więc z art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT wskazującym, że wolne od podatku są dochody " (...) uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy (...) o Specjalnych strefach ekonomicznych", dochód Spółki (przed jej przekształceniem w SKA) uzyskany z działalności na terenie SSE podlega zwolnieniu podatkowemu. Po przekształceniu powyższe zwolnienie będzie rozliczane, zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy CIT, na poziomie wspólników SKA, w tym FIZ.

Zgodnie z art. 17 ust. 5 Ustawy CIT "w razie cofnięcia zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, podatnik traci prawo do zwolnienia i jest obowiązany do zapłaty podatku za cały okres korzystania ze zwolnienia podatkowego". Przesłanki cofnięcia zezwolenia wskazuje art. 19 ust. 3 Ustawy SSE: "Zezwolenie może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca:

1.

zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą posiadał zezwolenie, lub

2.

rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, lub

3.

nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli, o której mowa w art. 18, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki."

Przepis powyższy wskazuje, że zezwolenie może być cofnięte bądź ograniczone jedynie w ściśle określonych przypadkach. Zmiana w strukturze właścicielskiej podmiotu prowadzącego działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej ani zmiana formy prawnej takiego podmiotu nie zostały wskazane jako przesłanki do cofnięcia zezwolenia. Oznacza to, że na gruncie Ustawy SSE i Ustawy CIT nie ma podstaw do twierdzenia, że z powodu zmiany formy prawnej Spółki ze spółki akcyjnej na SKA, Zezwolenia mogłyby zostać cofnięte. Wnioski wynikające z analizy Ustawy SSE i Ustawy CIT znajdują uzasadnienie również na gruncie innych ustaw. Zgodnie z art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm., dalej: "k.s.h.")"spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna (spółka przekształcana) maże być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą)". Zgodnie z art. 553 § 1 k.s.h. "Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej". Zgodnie natomiast z art. 553 § 2 k.s.h. ",spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń (...) które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu, zezwolenia, koncesji alba ulgi stanowi inaczej."

Podatkowe skutki przekształcenia spółek uregulowane zostały natomiast w Ordynacji podatkowej. Na podstawie art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej, osoba prawna (w tym spółka kapitałowa) powstała w wyniku przekształcenia innej osoby prawnej, bądź spółki niemającej osobowości prawnej "wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształconej osoby lub spółki". Ma mocy art. 93a § 2 pkt 1 lit. b Ordynacji podatkowej przepisy te stosuje się odpowiednio również do spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia spółki kapitałowej.

Z przedstawionych powyżej przepisów wynika, że zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, jest udzielane przedsiębiorcom. Przedsiębiorcą, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 4 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.) jest "osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą". Spółka akcyjna jest osobą prawną, natomiast SKA jest spółką niebędącą osobą prawną, której art. 8 § 1 k.s.h. przyznaje zdolność prawną i która prowadzi we własnym imieniu działalność gospodarczą. Obie formy spółki wypełniają więc definicję przedsiębiorcy, a zmiana formy prawnej nie powoduje utraty tego statusu.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zgodne z dotychczasowymi rozstrzygnięciami organów podatkowych. W interpretacji indywidualnej z 31 stycznia 2008 r. sygn. IPPB1/415-413/07-2/AG, Minister Finansów, za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wskazał, że: "przekształcenie spółki z o.o. w spółkę komandytową nie powoduje utraty prawa do zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej." Podobnie w interpretacji indywidualnej z 17 listopada 2010 r. sygn. IBPBI/1/415-817/10/K, Minister Finansów, za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, wskazał, że "jeżeli spółka komandytowa będzie kontynuowała prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia wydanego wcześniej dla spółki z o.o. to przychód uzyskany przez Wnioskodawcę z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie tej strefy, jako wspólnika spółki osobowej będącej sukcesorem generalnym przekształconej spółki kapitałowej będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania."

W związku z powyższym należy stwierdzić, że w przypadku przekształcenia Spółki w SKA i uzyskania przez FIZ statusu akcjonariusza SKA, Spółka nie traci prawa do zwolnienia podatkowego wynikającego z prowadzenia działalności na terenie SSE na podstawie Zezwoleń, które po przekształceniu będzie rozliczane na poziomie wspólników (art. 5 ust. 2 ustawy CIT). Tym samym, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, zarówno Spółka jak i FIZ nie będą musiały zwrócić wykorzystanej przez Spółkę do dnia przekształcenia pomocy w postaci zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr z 2012 poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl