IPPB3/423-410/10-2/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-410/10-2/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2010 r. (data wpływu 30 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodu podatkowego z tytułu objęcia udziałów w spółce z siedzibą na Cyprze w zamian za wniesiony aport - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodu podatkowego z tytułu objęcia udziałów w spółce z siedzibą na Cyprze w zamian za wniesiony aport.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą prawną mającą miejsce siedziby na terytorium Polski. Wnioskodawca posiada akcje dwóch innych spółek akcyjnych z siedzibą na terytorium RP zwanych dalej X oraz Y. W szczególności, Wnioskodawca jest właścicielem pakietu ok. 40% akcji X oraz jest właścicielem 30% akcji Y.

Wnioskodawca zamierza objąć udziały w spółce kapitałowej (odpowiednik polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) z siedzibą na Cyprze. Wnioskodawca zamierza objąć nowe udziały CypCo poprzez wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci wszystkich przez siebie posiadanych akcji X i Y. W momencie wniesienia aportu CypCo nie będzie posiadało akcji X albo Y. Wnioskodawca uważa, że przeniesienie akcji X oraz Y do CypCo pozwoli na efektywniejsze wykorzystanie potencjału ekonomicznego aktywów Wnioskodawcy oraz ułatwi pozyskiwanie inwestorów oraz partnerów do wspólnych przedsięwzięć gospodarczych.

Ze względów gospodarczych wartość emisyjna nowych udziałów CypCo będzie wyższa od wartości nominalnej. W efekcie spowoduje to, iż wartość aportu zostanie wniesiona na pokrycie ceny emisyjnej z czego część zostanie "aIokowana" na pokrycie kapitału zakładowego CypCo a pozostała część na kapitał zapasowy CypCo. Wartość emisyjna udziałów w CypCo odzwierciedlać będzie wartość rynkową akcji wnoszonych w formie aportu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym przy wnoszeniu przez Wnioskodawcę aportu w zamian za obejmowane udziały w CypCo Wnioskodawca dla celów polskiego podatku dochodowego od osób prawnych powinien wykazać przychód w wartości nominalnej udziałów spółki CypCo objętych za wniesiony aport.

Stanowisko Spółki.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przychodem jest, w szczególności, nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 13 stosuje się odpowiednio. Z treści art. 12 ust. 1b pkt 2 tej ustawy wynika natomiast, iż przychód określony w ust. 1 pkt 7 ww. artykułu powstaje w dniu wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki kapitałowej.

Na tle analizy ww. przepisów należy stwierdzić, że jeżeli aport wniesiony do spółki kapitałowej w postaci składnika majątku niestanowiącego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części (wkład niepieniężny), następuje w warunkach, o których mowa w cytowanym art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to u wnoszącego taki wkład powstanie przychód podatkowy w wysokości nominalnej wartości udziałów objętych w zamian za taki wkład. Okoliczności powyższej nie zmienia fakt, że Wnioskodawca obejmuje udziały o wartości nominalnej niższej od wartości wnoszonych do CypCo akcji w innych spółkach. Przez nominalną wartość należy rozumieć wartość istniejącą tylko z nazwy, tytularną formalną. Takiego rozumienia powołanego przepisu nie zmienia art. 12 ust. 1 pkt 7 in fine ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który w zakresie ustalania wartości przychodów odsyła do odpowiedniego stosowania art. 14 ust. 1-3 ustawy. Słowo "odpowiednio" oznacza, że do ustalenia wartości przychodu określonego w art. 12 ust. 1 pkt 7 ma zastosowanie wyłącznie zdanie pierwsze art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wobec powyższego, do ustalenia przychodu z tytułu objęcia udziałów, akcji w spółce posiadającej osobowość prawną w zamian za wkład niepieniężny przyjmuje się wartość nominalną tych udziałów lub akcji, a art. 14 ust. 1 znajduje zastosowanie jedynie w zakresie zdania pierwszego ust. 1.

Reasumując przy wnoszeniu aportu w zamian za obejmowane udziały w spółce kapitałowej z siedzibą na Cyprze, dla celów podatku dochodowego od osób prawnych Wnioskodawca powinien wykazać przychód w wartości nominalnej udziałów w CypCo objętych za wniesiony aport.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Spółka powołała interpretacje indywidualne wydane przez:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 listopada 2009 r., nr ILPB3/423-661/09-2/ŁM,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 kwietnia 2009 r., nr IPPB2/415-55/09-2/MK,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 marca 2008 r., nr IPPB2/415-501/07-4/IŚ,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 10 maja 2010 r., nr ITPB1/415-158b/10/TK,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 grudnia 2009 r., nr IPPB4/415-614/09-4/MP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl