IPPB3/423-380/09-4/EŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-380/09-4/EŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2009 r. (data wpływu 22 czerwca 2009 r.) uzupełnionym o dokument potwierdzający upoważnienie do reprezentowania Wspólnoty w dniu 28 lipca 2009 r. (data wpływu 31 lipca 2009 r.) na wezwanie z dnia 16 lipca 2009 r. Nr IPPB3/423-380/09-2/EŻ (doręczone dnia 21 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2009 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodu uzyskanego z tytułu odsetek bankowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wspólnota Mieszkaniowa zarządza budynkiem wielorodzinnym mieszkaniowym z lokalami użytkowymi na parterze budynku. Budynek składa się z nieruchomości wspólnej oraz 147 lokali stanowiących odrębne nieruchomości lokalowe, z czego 144 to lokale mieszkalne i 3 lokale użytkowe.

Wspólnota Mieszkaniowa w 2008 r. otrzymała tytułem odszkodowania za szkody na nieruchomości wspólnej kwotę pieniężną, która zgodnie z uchwałą właścicieli lokali podjętą na ustawowym rocznym zebraniu wspólnoty w I kwartale 2009 r., została przeznaczona na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej z przeznaczeniem na remonty i bieżącą konserwację nieruchomości wspólnej zgodnie z planem gospodarczym.

Zgodnie z art. 29 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r., o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903) okresem rozliczeniowym wspólnoty mieszkaniowej jest rok kalendarzowy. Oznacza to, iż środki pieniężne uzyskane przez Wspólnotę w 2008 r., które nie zostały w danym 2008 r. wykorzystane, podlegają zwrotowi właścicielom w proporcji do udziału każdego właściciela w nieruchomości wspólnej. Uregulowanie takie przewiduje art. 12 pkt 2 ustawy o własności lokali, wedle którego pożytki w części przewyższającej potrzeby związane z utrzymaniem części wspólnej przypadają właścicielom w stosunku do ich udziałów. Na ustawowym rocznym zebraniu właścicieli w I kwartale 2009 r., którego przedmiotem, między innymi, było sprawozdanie finansowe za 2008 r., postanowili przekazać na fundusz remontowy wspólnoty na wykonanie prac objętych planem gospodarczym na 2009 rok. Środki pieniężne zostały przez wspólnotę mieszkaniową zdeponowane na rachunku bankowym, i z tego tytułu przynoszą wspólnocie mieszkaniowej pożytki cywilne w postaci odsetek bankowych. Od uzyskanych odsetek wspólnota odprowadza podatek dochodowy, mimo wątpliwości co do uzasadnienia takiego postępowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych podlega dochód uzyskany przez wspólnotę mieszkaniową z tytułu odsetek bankowych od zdeponowanych kwot przeznaczonych przez właścicieli odrębnych lokali na fundusz remontowy wspólnoty, składający się z przekazanych na ten cel fundusz środków pieniężnych uzyskanych przez wspólnotę w poprzednim okresie rozliczeniowym, w miejsce stosunkowego rozdzielania między właścicieli po zakończeniu okresu rozliczeniowego wspólnoty jakim jest rok kalendarzowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, odsetki bankowe uzyskane przez wspólnotę od zdeponowanych środków pieniężnych na fundusz remontowy wspólnoty nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym, gdyż stanowią przychód wspólnoty z gospodarki zasobami mieszkaniowymi to jest lokalami stanowiącymi odrębne nieruchomości. Budynek zarządzany przez wspólnotę jest budynkiem mieszkalnym, wielorodzinnym. W skład budynku wspólnoty wchodzi 147 odrębnych lokali, z czego 144 to lokale mieszkalne, oraz 3 lokale użytkowe.

Na zebraniu rocznym w 2009 r. właściciele podjęli uchwałę, na podstawie której przypadające im proporcjonalnie do udziałów części w nadwyżce pieniędzy uzyskanych przez wspólnotę w 2008 r. kalendarzowym, postanowili przekazać w całości na fundusz remontowy wspólnoty przeznaczony na remonty i bieżącą konserwację nieruchomości wspólnej czyli gospodarkę zasobami mieszkaniowymi. Ponieważ wpłaty właścicieli na fundusz remontowy wspólnoty stanowią źródło zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym, to także pożytki cywilne w postaci odsetek bankowych od zdeponowanych kwot nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, któremu podlega podmiotowo wspólnota mieszkaniowa, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdzam, co następuje:

Wspólnota mieszkaniowa, jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej podlega przepisom ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), co wynika z przepisu art. 1 ust. 2.

Dochodem wspólnoty, zgodnie z art. 7 ust. 2, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym, która - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych określa, że wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyjątkiem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Stosownie do wyżej cytowanego przepisu, zwolnione od podatku są wyłącznie te dochody wspólnot mieszkaniowych, które zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i które zostały przeznaczone na utrzymanie tych zasobów.

Wobec tego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:

* gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz

* innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów.

Powołana ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji: "zasobów mieszkaniowych" oraz "gospodarki zasobami mieszkaniowymi". Zauważyć należy jednak, że w języku potocznym, pojęcie zasób" to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojecie "mieszkanie" jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl). Tak więc przymiotnik "mieszkaniowy" określa rzeczy związane z mieszkaniem. Tym samym z interpretacji językowej w sposób jednoznaczny, oczywisty wynika, że przez pojęcie "zasób mieszkaniowy" należy rozumieć zgromadzone pomieszczenia mieszkalne.

Jednak uwzględniając charakter opłat oraz pokrywanych z nich kosztów, uzasadnione jest szersze rozumienie pojęcia"zasoby mieszkaniowe" nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające jego sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie.

W konsekwencji przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w wyżej wymienionym przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy rozumieć:

* budynki mieszkalne (w zakresie istniejących w nich pomieszczeń mieszkalnych) wraz z wyposażeniem technicznym oraz pomieszczeniami do nich przynależnymi;

- pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania budynków mieszkalnych;

- urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, budowle komunikacyjne oraz

- inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie budynków mieszkalnych.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe uregulowania stwierdzić należy, iż lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami, stanowią zasoby mieszkaniowe.

Związane z wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty - w tym przypadku zaliczki od członków wspólnoty, właścicieli lokali oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy).

Jak wynika z treści wyżej powołanego przepisu, aby dochód podmiotów, o których mowa w tym przepisie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

* dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a także

* dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Z powołanego przepisu wynika więc, że istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel, na jaki ma być przeznaczony dochód (to jest cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), ale również źródło pochodzenia tego dochodu. Dochody zwolnione z podatku dochodowego mogą pochodzić wyłącznie z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.

W konsekwencji, oceniając przedstawiony przez Wspólnotę Mieszkaniową stan faktyczny na gruncie obowiązujących przepisów prawa należy stwierdzić, że uzyskany przez Wspólnotę Mieszkaniową dochód z tytułu odsetek od środków pieniężnych na rachunku bankowym, innym niż rachunek bieżący, na którym zdeponowane są kwoty przeznaczone przez właścicieli odrębnych lokali z nadwyżki finansowej za 2008 r. na fundusz remontowy wspólnoty, nie został uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Uzyskane z tego tytułu dochody, nawet jeśli zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bowiem nie można uznać, iż osiągnięte zostały z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Są to dochody z pozostałej działalności Wspólnoty i stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 ww. ustawy, dochód z tego tytułu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, bez znaczenia pozostaje okoliczność, że środki znajdujące się na rachunku bankowym innym niż rachunek bieżący pochodzą z wyodrębnionego funduszu remontowego Wspólnoty. Art. 16 ust. 1 pkt 9a stanowi jedynie, że odpis na fundusz remontowy uważa się za koszt uzyskania przychodu.

W związku z powyższym należy uznać, iż stanowisko Wspólnoty przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl