IPPB3/423-369/10-4/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 września 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-369/10-4/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2010 r. (data wpływu 25 czerwca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 29 lipca 2010 r. (data wpływu do BKIP w Płocku) o dokument potwierdzający prawo do reprezentacji Spółki dla osób, które podpisały pełnomocnictwo dla Pani Beaty M. na wezwanie z dnia 15 lipca 2010 r. Nr IPPB3/423-369/10-2/MS (data doręczenia 21 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych dla spółki kapitałowej wnoszącej aport w postaci przedsiębiorstwa do spółki komandytowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych dla spółki kapitałowej wnoszącej aport w postaci przedsiębiorstwa do spółki komandytowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Planowane jest utworzenie spółki komandytowej, w której komplementariuszem będzie aktualnie istniejąca i prowadząca działalność gospodarczą spółka z ograniczoną odpowiedzialnością natomiast komandytariuszami będą osoba fizyczna oraz inna spółka z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółka komandytowo-akcyjna.

W związku z powyższym możliwe jest, że spółka z ograniczoną odpowiedzialnością mająca pełnić rolę komplementariusza wniesie aportem do tworzonej spółki komandytowej prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo (wkład niepieniężny). Zarówno spółka komandytowa, jak i wszyscy jej potencjalni wspólnicy są polskimi rezydentami podatkowymi.

Wnioskodawca zadał następujące pytania:

1.

Czy na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w związku z wniesieniem przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością aportu w postaci przedsiębiorstwa do spoiła komandytowej, spółka komandytowa będzie zobowiązana do korekty podatku naliczonego związanego z nabyciem przez wnoszącego aport środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wchodzących w skład przedsiębiorstwa.

2.

Czy na gruncie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z wniesieniem przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością aportu w postaci przedsiębiorstwa do spółki komandytowej, po stronie wnoszącego aport (sp. z o.o.) powstanie przychód z tego tytułu czy też czynność ta jest dla ww. podmiotu neutralna podatkowo.

3.

Czy na gruncie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z wniesieniem przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością aportu w postaci przedsiębiorstwa do spółki komandytowej, po stronie innego wspólnika ww. spółki komandytowej będącego osobą fizyczną powstanie przychód z tego tytułu czy też czynność ta będzie dla niego neutralna podatkowo.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie nr 2. W przedmiocie pytań nr 1 oraz 3 wydane zostaną odrębne interpretacje indywidualne.

Zdaniem Wnioskodawcy

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej ustawa o CIT) nie reguluje kwestii skutków podatkowych wniesienia aportem przedsiębiorstwa do spółki osobowej. Jedynie przepis art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT odnosi się do wysokości przychodu powstałego w wyniku wniesienia do spółki kapitałowej aportu w postaci innej niż przedsiębiorstwo.

Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 2 Kodeksu spółek handlowych, spółkami kapitałowymi są spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i spółki akcyjne, natomiast spółka komandytowa jest określona przez § 1 pkt 1 ww. artykułu jako spółka osobowa, nieposiadająca osobowości prawnej.

Należy mieć przy tym na uwadze, iż powszechnie przyjmuje się, iż w odniesieniu do prawa podatkowego zakazane jest stosowanie wykładni rozszerzającej. Tym samym, skoro ustawodawca w szczególny sposób odniósł się do wnoszenia wkładów do spółek kapitałowych, nie regulując jednocześnie kwestii wnoszenia aportów w postaci przedsiębiorstwa do spółek osobowych, uzasadnionym jest przyjęcie stanowiska, iż wniesienie przedsiębiorstwa aportem do spółki osobowej (spółki komandytowej) będzie dla wnoszącego aport neutralne podatkowo.

Podobne stanowisko znajduje odzwierciedlenie w praktyce organów podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl