IPPB3/423-367/10-4/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 września 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-367/10-4/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2010 r. (data wpływu 21 czerwca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 29 lipca 2010 r. (data wpływu do BKIP w Płocku) o dokument potwierdzający prawo do reprezentacji Spółki przez Pana Romana Z. (Dyrektora Finansowego) oraz Pana Janusza N. (Dyrektora Generalnego) na wezwanie z dnia 15 lipca 2010 r. Nr IPPB3/423-367/10-2/MS (data doręczenia 20 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kalkulacji wysokości zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kalkulacji wysokości zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

A. Sp. z o.o. (przed zmianą nazwy: I. Sp. z o.o., dalej: Spółka), prowadzi działalność gospodarczą na terenie Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonimicznej (dalej: Strefa) na podstawie zezwolenia z dnia 27 grudnia 2006 r. (dalej: Zezwolenie).

Jednym z warunków zezwolenia jest "poniesienie wydatków inwestycyjnych w rozumieniu § 6 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. Nr 226, poz. 2286 z późn. zm.):

a.

nie mniej niż 26 975 000 PLN do dnia 31 marca 2008 r.

b.

narastająco nie mniej niż 40 636 000 PLN do dnia 31 marca 2009 r."

Zgodnie z biznes planem (przedstawionym przez Spółkę w trakcie procedury ubiegania się o zezwolenie) planowane wydatki inwestycyjne znacznie przekraczały kwotę minimalną określoną w Zezwoleniu przez Agencję Rozwoju Przemysłu (dalej: ARM)

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może skalkulować wysokość zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w oparciu o kwotę wydatków faktycznie poniesionych w związku z realizacją inwestycji na terenie Strefy w całym okresie obowiązywania Zezwolenia... W szczególności Spółka wnosi o potwierdzenie, iż podstawą kalkulacji ww. Zwolnienia będą również koszty inwestycji przekraczające wartość minimalną określoną w Zezwoleniu, w tym koszty inwestycji poniesione po dniu określonym w Zezwoleniu jako termin poniesienia wydatków w kwocie minimalnej (czyli po dniu 31 marca 2009 r.).

Zdaniem Wnioskodawcy

Wysokość zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest kalkulowana w oparciu o kwotę wydatków faktycznie poniesionych w związku z realizacją inwestycji na terenie Strefy w całym okresie obowiązywania Zezwolenia. W szczególności, podstawą kalkulacji ww. zwolnienia są również koszty inwestycji przekraczające wartość minimalną określoną w Zezwoleniu, w tym koszty inwestycji poniesione po dniu określonym w Zezwoleniu jako termin poniesienia wydatków w kwocie minimalnej (czyli po dniu 31 marca 2009 r.).

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o sse w brzmieniu obowiązującym na dzień udzielenia Spółce Zezwolenia: "podstawą do korzystania z pomocy publicznej (...) jest zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie danej strefy". Jak z kolei ust. 2 wskazanego artykułu stanowi: "zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności:

1.

zatrudnienie przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników,

2.

dokonania przez przedsiębiorcę inwestycji na terenie strefy o wartości przewyższającej określoną kwotę".

Jak wynika z powyższego, ustawa o sse wskazuje jedynie, iż zezwolenie ma nałożyć na przedsiębiorców pewne wymogi w zakresie wysokości nakładów inwestycyjnych oraz ilości miejsc pracy, które mają powstać w związku z inwestycją. Jednocześnie należy podkreślić, iż ustawa o sse - w brzmieniu obowiązującym Spółkę-nie wprowadza ograniczeń, co do maksymalnych kosztów inwestycji/maksymalnej wysokości pomocy publicznej udzielonej w formie zwolnienia podatkowego.

Do podobnych wniosków należy dojść analizując zapis Zezwolenia, które zobowiązuje Spółkę do "poniesienia na terenie Strefy wydatków inwestycyjnych w rozumieniu § 6 ust. 1 Rozporządzenia Rady ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie tarnobrzeskiej specjalnej strefy ekonomicznej (...) narastająco nie mniej niż 40 636 000,00 PLN do dnia 31 marca 2009 r." Zatem, Zezwolenie również wprowadza jedynie minimalne wymogi w odniesieniu do nakładów inwestycyjnych i nie zawiera żadnych ograniczeń dotyczących maksymalnej wysokości nakładów, a w konsekwencji pomocy publicznej.

Równocześnie jednak art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje na ograniczenia w wysokości zwolnienia podatkowego dostępnego przedsiębiorcom działającym w strefach. Zgodnie bowiem z tym przepisem wolne od podatku są dochody "uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia (...) przy czym wielkość pomocy publicznej udzielonej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami."

Do odrębnych przepisów, o których mowa w ww. artykule ustawy o p.d.o.p., należą przede wszystkim rozporządzenia ustanawiające poszczególne strefy. Spółka otrzymała Zezwolenie dnia 27 grudnia 2006 r" a zatem w trakcie obowiązywania rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 listopada 2006 r. w sprawie tarnobrzeskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 215, poz. 1581; dale: "Rozporządzenie").

Zgodnie z § 3 ust. 1 Rozporządzenia "pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (...) stanowi pomoc regionalną z tytułu:

1.

kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących sio do objęcia pomocą określonych odpowiednio w § 6-8, lub

2.

(...)".

Z powyższego wynika, iż wielkość pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego uzależnione jest w szczególności od wartości kosztów kwalifikujących.

Zgodnie z § 6 ust. 1 Rozporządzenie, w brzmieniu obowiązującym w dniu wydania Zezwolenia (brzmienie tego przepisu jest tożsame z brzmieniem § 6 ust. 1 rozporządzenia w sprawie tarnobrzeskiej specjalnej strefy ekonomicznej z dnie 14 września 2004 r., o którym mowa w Zezwoleniu), za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy na:

1.

zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub ich spłatę określoną w umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze z wyłączeniem środków transportu nabywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, pod warunkiem zaliczenia ich zgodnie z odrębnymi przepisami - do składników majątku podatnika,

2.

rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych

- zaliczone do wartości początkowej tych środków trwałych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym."

Z literalnego brzmienia ww. przepisu wynika, że za wydatki kwalifikujące (tekst jedn.: wydatki, które następnie stanowią podstawę do obliczenia dopuszczalnej pomocy publicznej) należy uznać te wydatki, które łącznie spełniają następujące kryteria:

a.

zostały poniesiona w trakcie obowiązywania zezwolenia,

b.

są związane z realizacją inwestycji na terenie strefy,

c.

dotyczą zakupu, wytworzenia, rozbudowy lub modernizacji środków trwałych.

W szczególności należy zwrócić uwagę, iż powyższy przepis nie wskazuje, iż kosztami kwalifikującymi mogą być wyłącznie koszty poniesione do wysokości i dnia wskazanego w Zezwoleniu.

Podsumowując ani przepisy ustawy o sse, ani treść Zezwolenia, ani regulacje Rozporządzenie obowiązujące Spółkę, nie nakładają, górnych ograniczeń wysokości kosztów, które mogą stanowić podstawę do kalkulacji pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego. Powyższe regulacje nie wskazują również innych (poza istnieniem Strefy i okresem obowiązywanie Zezwolenia) ograniczeń czasowych dla kwalifikowalności wydatków inwestycyjnych.

Biorąc pod uwagę powyższe, wysokość zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o odop, jest kalkulowana w oparciu o kwotę wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji na terenie Strefy w całym okresie obowiązywania Zezwolenia (pod warunkiem, iż spełniają pozostałe wymogi z § 6 ust. 1 Rozporządzenia). W szczególności podstawą kalkulacji ww. zwolnienia są również koszty inwestycji przekraczające wartość minimalną określoną w Zezwoleniu, w tym koszty inwestycji poniesione po dniu określonym w Zezwoleniu jako termin poniesienie wydatków w kwocie minimalnej (czyli po dniu 31 marca 2009 r.).

Należy nadmienić, iż podobne do zaprezentowanego przez Spółkę stanowisko w analizowanej kwestii było wielokrotnie prezentowane również przez organy podatkowe (np. Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 25 grudnia 2007 r. sygn. ILPB3/423-131/07-2/HS; Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 30 września 2008, sygn. IBPB3/423-571/08/AM; Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 11.12.2008, sygn. ILPB3/423-576/08-2; Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 07.10.2008, sygn. ILPB3/423-432/08-2).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl