IPPB3/423-334/12-2/EŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-334/12-2/EŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2012 r. (data wpływu 2 maja 2012 r.) w sprawie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów podatkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów podatkowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni będąca spółką akcyjną, dalej: "Spółka", prowadzi działalność gospodarczą w postaci sklepu internetowego. Spółka ma zamiar sprzedawać towary/usługi poprzez tzw. wymianę na punkty. W celu dokonania zakupów klient najpierw wymieni pieniądze na punkty za które następnie będzie uprawniony do zakupu towarów/usług. Punkty będą realizowane jako bezgotówkowa forma płatności za usługi i towary. Spółka nie stawia żadnych ograniczeń lub warunków, jakie klient musiałby spełnić aby nabyć punkty Za pomocą kasy fiskalnej Spółka zaewidencjonuje obrót dla celów podatku VAT dopiero w momencie zapłaty punktami za zakupione usługi/towary. Każdy punkt posiada numer identyfikacyjny oraz termin ważności po upływie którego punkty nie mogą być realizowane.

W związku z wyżej opisanym zdarzeniem przyszłym Spółka zadała następujące pytanie

Czy przychód w wyżej opisanej transakcji powstanie w momencie:

a.

sprzedaży usługi lub towaru

b.

utraty ważności punktów, w przypadku kiedy transakcja z klientem Wnioskodawczyni nie nastąpi.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki, właściwym momentem rozpoznania przychodu jest moment realizacji praw wynikających z punktów, czyli moment faktycznego zakupu usługi lub moment upływu terminu ważności punktów.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) w przepisach art. 12 nie zawiera definicji przychodu, wskazuje jednakże przykładowe sytuacje skutkujące jego powstaniem (w ust. 1) oraz enumeratywnie reguluje zdarzenia, w których przychód podatkowy nie powstaje (w ust. 4), a także normuje pojęcie przychodów (należnych) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej (w ust. 3).

Natomiast art. 12 ust. 3a, 3c-3e powołanej ustawy określają datę, w której przychód należny, związany z prowadzeniem działalności gospodarczej winien być rozpoznany.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 wskazanej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. W myśl art. 12 ust. 3 ww. ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Stosownie do przepisu art. 12 ust. 3a ww. ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Zgodnie z art. 12 ust. 3c ww. ustawy, jeżeli strony ustalą, iż usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.

Jednocześnie, przepisem art. 12 ust. 4 pkt 1 tej ustawy, ustawodawca wyłączył z przychodów pobrane wpłaty lub zarachowane należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymane lub zwrócone pożyczki (kredyty), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów). W przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie zachodzi żadna z sytuacji wymienionych w art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do momentu, kiedy klient Wnioskodawczyni nie zamieni punktów na faktyczną usługę lub towar

Wymiana na punkty nie oznacza jeszcze ani wykonania przez Spółkę konkretnej usługi, ani wydana określonego towaru. Na tym etapie nie wiadomo z jakich usług skorzysta klient czy też jakie towary nabędzie. Punkty mają uprawniać klientów do nabycia dowolnych usług/towarów oferowanych przez Wnioskodawczynię.

Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 3a ww. ustawy za datę powstania przychodu uważa się dzień wydania rzeczy (...) lub wykonania usługi (...)" nie później niż dzień wystawienia faktury lub uregulowania należności.

Jak już wcześniej zauważono, moment wymiany na punkty nie stanowi jeszcze ani usługi ani dostawy towaru. Punkt bowiem nie są rzeczą, ani prawem majątkowym, nie mieszczą się także w pojęciu "usługa". Jest on substytutem pieniądza i umożliwia jedynie dokonanie zapłaty za świadczenia zrealizowane w przyszłości, które będą polegały na świadczeniu usługi/wydaniu towarów w ramach działalności gospodarczej Spółki. Należy zatem uznać, iż zamiana na punkty nie skutkuje powstaniem przychodu podatkowego. Przychód podatkowy winien być rozpoznany w momencie wykonania usługi/wydania towaru. Dopiero ziszczenie się konkretnej usługi powoduje powstanie obowiązku podatkowego Spółki.

Natomiast w sytuacji, gdy w oznaczonym terminie klient nie zrealizuje praw wynikających z punktów, Spółka rozpozna przychód należny w momencie, kiedy punkty utracą swój termin ważności.

W okresie od momentu kiedy klient zamieni pieniądze na punkty do czasu upływu terminu ważności punktów Spółka będzie miała do czynienia z depozytem prawidłowym. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN: "depozytem są przedmioty lub pieniądze oddane na przechowanie na warunkach określonych w umowie; też:

przechowywanie przedmiotów lub pieniędzy przez osobę lub instytucję, której je powierzono" Oddanie na przechowanie środków pieniężnych w zamian za punkty, które będą w określonym terminie ważności wymienione na konkretne usługi/towary nie rodzi obowiązku podatkowego na gruncie ustawy o CIT. Zatem, do momentu realizacji praw wynikających z punktów, po stronie Spółki nie powstanie obowiązek podatkowy.

Reasumując należy stwierdzić, że dopiero z chwilą ziszczenia się usługi, czy też wydania towaru za punkty, po stronie Spółki powstanie przychód należny. W drugim przypadku - jeśli klient nie zrealizuje swojego prawa wnikającego z punktów - obowiązek podatkowy powstanie w momencie upływu terminu ważności tych punktów.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 13 września 2011 r. (ILPB4/423-200/11-2/MC).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, w tym zakresie odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl