IPPB3/423-290/08-2/GJ - Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów spółki wydatków poniesionych na doradztwo profesjonalnych konsultantów w celu uzyskania środków unijnych, w dacie ich poniesienia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-290/08-2/GJ Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów spółki wydatków poniesionych na doradztwo profesjonalnych konsultantów w celu uzyskania środków unijnych, w dacie ich poniesienia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2009 r. (data wpływu 19 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na doradztwo w celu uzyskania środków unijnych w dacie ich poniesienia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w sprawie zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na doradztwo w celu uzyskania środków unijnych w dacie ich poniesienia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Spółka jest producentem produktów spożywczych. W związku z dużą konkurencją na rynku spożywczym Spółka musi dbać o stały wzrost jakości oraz atrakcyjności swoich produktów, jak również o odpowiednie przygotowanie pracowników i jak najlepszą organizację pracy, w tym celu konieczne jest inwestowanie w coraz bardziej zaawansowane technicznie urządzenia produkcyjne, jak również odpowiednie szkolenie pracowników.

W 2008 r. Spółka wystąpiła o przyznanie dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej dla dwóch projektów związanych z ww. wymaganiami prowadzonej przez Spółkę działalności.

Pierwszy z projektów dotyczy wybudowania budynku produkcyjnego i wdrożenia nowej, innowacyjnej linii produkcyjnej, w wyniku którego Spółka uruchomi produkcję i sprzedaż nowego lub zasadniczo zmienionego (w stosunku do dostępnych na rynku) produktu. Spółka wystąpiła o dofinansowanie powyższego projektu w ramach programu operacyjnego Innowacyjna gospodarka, działanie 4.4 "Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym" (dalej "projekt innowacyjny"). Projekt został zaaprobowany i Spółce zostało przyznane dofinansowanie. Wypłata dofinansowania nastąpi w transzach po zakończeniu realizacji danego etapu projektu oraz ostatecznym rozliczeniu danego etapu.

Drugi z projektów polega na zrealizowaniu programu szkoleniowego dla pracowników Spółki i zakupie usług doradczych związanych ze szkoleniami. Spółka wystąpiła o dofinansowanie tego projektu w ramach programu operacyjnego Kapitał ludzki, działanie 8.1.1 "Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw (dalej "projekt szkoleniowy"). Obecnie projekt ten jest w fazie procedury odwołania od wyników oceny dokonanych przez właściwe władze krajowe. Dotychczas Spółce nie zostało przyznane dofinansowanie.

W związku z ubieganiem się o dofinansowanie powyższych projektów, Spółka poniosła w latach 2007-2008, jak również w roku bieżącym ze środków własnych koszty doradztwa profesjonalnych konsultantów. Koszty nie zostały i nie zostaną pokryte dofinansowaniem, ani nie będą zwrócone Spółce w jakikolwiek sposób. Koszty te obejmują wynagrodzenie z tytułu m.in.:

*

przygotowania biznesplanu, kosztorysu i harmonogramu inwestycji;

*

przygotowania szczegółowego raportu dla Spółki na temat możliwości pozyskania przez nią środków na dofinansowanie planowanych przez nią przedsięwzięć;

*

opracowania koncepcji projektów zgodnie z wymogami dokumentacji aplikacyjnej;

*

przygotowania wniosków aplikacyjnych oraz weryfikacji załączników, zgodnie z wymogami działania;

*

reprezentacji Spółki przed organami krajowymi upoważnionymi do dysponowania środkami z funduszy unii europejskiej na realizację projektów, o których dofinansowanie ubiega się spółka; - zarządzania projektem innowacyjnym po przyznaniu dofinansowania oraz jego rozliczenia (obejmujące w szczególności doradztwo bieżące i przygotowanie wniosków o płatność).

Wynagrodzenie za powyższe usługi jest ustalone częściowo jako wynagrodzenie wynikające z ustalonej w umowie z konsultantami stawki godzinowej przemnożonej przez ilość godzin faktycznie przepracowanych przez konsultantów w związku z wykonaniem ww. usług. W przypadku przyznania Spółce dofinansowania, zobowiązana ona będzie wypłacić konsultantom drugą część wynagrodzenia w wysokości określonego procentu od kwoty przyznanego dofinansowania (tzw. success fee).

Płatność wynagrodzenia success fee za usługi doradców w zakresie przygotowania dokumentacji aplikacyjnej w odniesieniu do projektu innowacyjnego jest wypłacana w ratach od momentu przyznania Spółce dofinansowania. W odniesieniu do projektu szkoleniowego, wynagrodzenie success fee zostanie wypłacone pod warunkiem przyznania dofinansowania na ten projekt.

Zgodnie bowiem z umowami zawartymi z konsultantami, wystawią oni odpowiednie faktury obejmujące wynagrodzenie successs fee po otrzymaniu pozytywnej decyzji instytucji wdrażającej o przyznaniu dofinansowania na projekt (w ratach).

Zgodnie z zatwierdzonym budżetem projektu szkoleniowego Spółka może otrzymać w ramach dofinansowania zwrot kosztów związanych z rozliczaniem tego projektu. Koszty takie nie zostały dotąd poniesione.

Dodatkowo, by móc uzyskać zwrot takich wydatków Spółka zobowiązana byłaby do spełnienia określonych warunków, w związku z czym nie jest możliwe stwierdzenie, czy koszty takie zostaną ostatecznie sfinansowane ze środków z dofinansowania projektu szkoleniowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Spółka może zaliczyć wydatki na doradztwo profesjonalnych konsultantów związane z procesem ubiegania się przez Spółkę o dofinansowanie projektu innowacyjnego poniesione dotychczas oraz te, które zostaną poniesione w przyszłości, do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia...

2.

Czy Spółka może zaliczyć wydatki na doradztwo profesjonalnych konsultantów związane z procesem ubiegania się przez Spółkę o dofinansowanie projektu szkoleniowego poniesione dotychczas oraz te, które zostaną poniesione w przyszłości, a nie zostaną Spółce zwrócone, do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia...

3.

Czy w sytuacji, kiedy Spółka zaliczy do podatkowych kosztów uzyskania przychodów wydatki związane z rozliczeniem projektu szkoleniowego, a koszty te zostaną Spółce w przyszłości zwrócone w ramach dofinansowania, to czy Spółka powinna rozpoznać taki zwrot kosztów jako przychód podatkowy w momencie jego uzyskania...

Zdaniem Spółki, może ona zaliczyć wydatki na doradztwo profesjonalnych konsultantów związane z procesem ubiegania się przez Spółkę o dofinansowanie projektu innowacyjnego jak projektu szkoleniowego poniesione dotychczas oraz te, które zostaną poniesione w przyszłości, do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.

W sytuacji, kiedy Spółka zaliczy do podatkowych kosztów uzyskania przychodów wydatki związane z rozliczeniem projektu szkoleniowego, a następnie koszty te zostałyby Spółce zwrócone, będzie ona zobowiązana rozpoznać taki zwrot jako przychód podatkowy w momencie jego uzyskania.

Jako argumenty na poparcie swojego stanowiska Spółka wskazała:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 zd. pierwsze ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. w brzmieniu obowiązującym obecnie, jak i w latach 2007-2008, dalej "u.p.d.o.p.") "kosztem uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1".

Powyższy przepis przewiduje zatem dwa warunki, które dany wydatek musi spełniać, aby móc zostać zaliczonym do kosztów uzyskania przychodów:

*

związek z przychodem oraz

*

niewymienienie takiego wydatku w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.)

Zamierzeniem Spółki przystępującej do realizacji projektu innowacyjnego jest wytworzenie nowej linii produkcyjnej, która umożliwi produkcję nowego, konkurencyjnego na rynku produktu spożywczego, ze sprzedaży którego Spółka osiągać będzie przychody. Podstawowym celem Spółki jest więc osiągnięcie w przyszłości przychodu. Jednym ze środków, który umożliwi zrealizowanie tego projektu będzie uzyskanie środków z programu operacyjnego. Wszelkie koszty poniesione na pozyskanie wspomnianego dofinansowania są kosztami związanymi z realizowanym projektem innowacyjnym, a więc w perspektywie, uzyskiwaniem przychodów ze sprzedaży produktów wyprodukowanych dzięki nowej linii technologicznej. W ten sposób poniesienie wydatków na doradztwo profesjonalnych konsultantów, dzięki którym Spółka uzyska środki potrzebne do sfinansowania projektu innowacyjnego, wiąże się z funkcjonowaniem Spółki i przyczyni się do pozyskania w przyszłości przychodu ze sprzedaży nowego produktu. Należy zatem uznać, że istnieje niewątpliwy związek przedmiotowych kosztów z przyszłymi przychodami podatkowymi Spółki.

Przedmiotowe koszty wykazują pośredni związek z przychodem Spółki. Jednocześnie, Spółka nie znajduje w katalogu kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodu, zawartych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p., zarówno w brzmieniu w latach 2007-2008, jak i w brzmieniu obecnym, takich kosztów, do których mogłaby zakwalifikować poniesione przez nią wydatki na doradztwo konsultantów w związku z ubieganiem się o dofinansowanie.

W szczególności, do sytuacji Spółki nie znajdzie zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 58 u.p.d.o.p., który dotyczy takich kosztów, które zostały bezpośrednio sfinansowane z dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, ze. zm.).

Zdaniem Spółki, niezależnie od kwalifikacji dofinansowania z programu operacyjnego "Innowacyjna gospodarka" (niezależnie na podstawie których z ww. przepisów jest ono zwolnione z podatku dochodowego) należy zwrócić uwagę, że przedmiotowe koszty na doradztwo konsultantów nie są bezpośrednio sfinansowane ze środków dofinansowania- zostały one pokryte ze środków własnych Spółki. Z tego powodu art. 16 ust. 1 pkt 58 u.p.d.o.p. nie znajdzie zastosowania.

W zakresie projektu szkoleniowego zamierzeniem Spółki przystępującej do niego jest umożliwienie swoim pracownikom z różnych działów oraz różnych poziomów podniesienia kwalifikacji oraz zwiększenia wiedzy i umiejętności przydatnych w ich pracy. W ten sposób wyszkoleni pracownicy staną się bardziej efektywni oraz wydajni. Dzięki temu będą lepiej wykonywać dotychczasową pracę, jak również będą mogli przystąpić do wykonywania nowych zadań związanych m.in. z ciągłym usprawnianiem i doskonaleniem przez Spółkę procesów produkcyjnych. W konsekwencji wydajność całej Spółki wzrośnie, co w dalszej perspektywie pozwoli jej osiągnąć wyższy przychód.

Dofinansowanie z programu operacyjnego Kapitał ludzki na przeprowadzenie projektu szkoleniowego, o jakie wystąpiła Spółka jest jednym ze środków finansowania projektu, którego podstawowym celem jest poprawienie efektywności pracy w Spółce, co przełoży się na zwiększenie przychodów. A zatem wszelkie koszty związane z pozyskaniem dofinansowania przyczyniają się do realizacji projektu szkoleniowego, a przez to do osiągnięcia w przyszłości przychodu. Uznać zatem należy, że istnieje związek przedmiotowych kosztów z przychodami Spółki.

Spółka zaznacza, że co prawda dotychczas nie uzyskała dofinansowania na projekt szkoleniowy, jednakże z normy art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. nie wynika konieczność uzyskania przychodu, a jedynie istnienie celu uzyskania takiego przychodu. Celem Spółki ubiegającej się o dofinansowanie było umożliwienie realizacji projektu szkoleniowego, co w sposób pośredni przyczyni się do osiągnięcia przychodu. Podobnie, jak w przypadku kosztów związanych z pozyskaniem dofinansowania na projekt innowacyjny, Spółka nie znajduje w katalogu kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodu, zawartych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p., zarówno w brzmieniu w latach 2007-2008, jak i w brzmieniu obecnym, takich kosztów, do których mogłaby zakwalifikować poniesione przez nią wydatki związane z ww. projektem. Również w stosunku do projektu szkoleniowego nie będzie miał zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 58 u.p.d.o.p. z uwagi na fakt, iż koszty te poniesione zostały ze środków własnych Spółki i nie zostały, ani nie zostaną jej zwrócone w jakikolwiek sposób.

W związku z powyższym, niezależnie od tego, czy Spółka uzyska dofinansowanie na projekt szkoleniowy oraz go zrealizuje, koszty doradztwa konsultantów związane z ubieganiem się dofinansowanie tego projektu należy uznać za koszty uzyskania przychodów Spółki.

Spółka stoi na stanowisku, iż również koszty związane z rozliczeniem projektu szkoleniowego, które Spółka poniesie w przyszłości, a które zgodnie z budżetem tego projektu mogłyby zostać pokryte dofinansowaniem, w sytuacji, gdy nie zostaną pokryte tym dofinansowaniem, ani zwrócone Spółce w inny sposób spełniają ww. warunki, tj. wykazują pośredni związek z przychodem oraz nie są wymienione w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów. W związku z powyższym należy uznać je za koszty uzyskania przychodów.

Stanowisko Spółki odnośnie podatkowego traktowania kosztów związanych z ubieganiem się o dofinansowanie projektów z funduszy Unii Europejskiej potwierdzają interpretacje organów skarbowych.

Momentem zaliczenia kosztów poniesionych przez Spółkę w związku z ubieganiem się o dofinansowanie projektów innowacyjnego i szkoleniowego, jako kosztów pośrednich jest moment wskazany w przepisie art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p., zgodnie z którym, koszty inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jak ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią one koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. I to stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach organów podatkowych.

Odnośnie zapytania w zakresie przychodu z tytułu zwrotu kosztów przy projekcie szkoleniowym, Spółka stoi na stanowisku, że przypadku, kiedy Spółka zaliczy wydatki związane z rozliczeniem projektu szkoleniowego do kosztów podatkowych, a następnie otrzyma zwrot tych wydatków, na podstawie przepisu art. 12 ust. 4 pkt 6a u.p.d.o.p. rozumianego a contrario, zwrot tych wydatków Spółka będzie zobowiązana zaliczyć do przychodów podatkowych. Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 4 pkt 6a u.p.d.o.p. do przychodów nie zalicza się zwróconych innych wydatków niezliczonych ko kosztów uzyskania przychodów. A contrario, do przychodów zaliczyć należy zwrot wydatków, które uprzednio zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Wydatki objęte stanem faktycznym wniosku są pokrywane ze środków własnych Spółki i mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Zwrot tych wydatków ze środków dofinansowania spowoduje obowiązek Spółki zaliczenia ich do przychodów.

W odniesieniu do momentu uzyskania przychodu, zdaniem Spółki zastosowanie znajdzie art. 12 ust. 3e u.p.d.o.p. jako do przychodu związanego z działalnością gospodarczą. Do przychodu tego nie można zastosować art. 12 ust. 3a, 3c, ani 3d u.p.d.o.p.) Zgodnie z art. 12 ust. 3e u.p.d.o.p., datą powstania przedmiotowego przychodu jest dzień otrzymania zapłaty. Zdaniem Spółki za dzień otrzymania zapłaty należy przyjąć dzień wpłynięcia na rachunek bankowy Spółki środków pochodzących z dofinansowania.

Reasumując, zwrot zaliczonych uprzednio do podatkowych kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na usługi profesjonalnych konsultantów związane z rozliczeniem projektu szkoleniowego Spółka powinna rozpoznać jako przychód podatkowy w momencie wpłynięcia dofinansowania na rachunek Spółki.

Stanowisko Spółki, zgodnie z którym zwrot wydatków uprzednio zaliczonych do podatkowych kosztów uzyskania przychodów należy uznać za przychód oraz w zakresie momentu zaliczenia do przychodów potwierdzają organy podatkowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Spółkę oceny swego stanowiska.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, 09-402 Płock, ul. 1 Maja 10.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl