IPPB3/423-259/09-2/MŚ - Dokonanie połączenia spółek metodą łączenia udziałów a zasady wpłacania zaliczek na podatek dochodowy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-259/09-2/MŚ Dokonanie połączenia spółek metodą łączenia udziałów a zasady wpłacania zaliczek na podatek dochodowy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2009 r. (data wpływu 13 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy po dokonaniu połączenia, o którym mowa we wniosku Spółka będzie zobowiązana do wpłacenia zaliczki na podatek wg dotychczasowych zasad czy w oparciu o inną metodę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy po dokonaniu połączenia, o którym mowa we wniosku Spółka będzie zobowiązana do wpłacenia zaliczki na podatek wg dotychczasowych zasad czy w oparciu o inną metodę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z o.o. prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży detalicznej artykułów poprzez sieć placówek handlowych na terenie całego kraju. W związku z rozwojem firmy oraz konsolidacją rynku Spółka nabyła 100 % udziałów w innej spółce z tej samej branży. W związku z powyższym zdarzeniem gospodarczym Spółka zamierza w najbliższym czasie dokonać połączenia wraz z nowonabytym podmiotem zgodnie z zasadami o których mowa w art. 492 § 1 oraz 515 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.). Zważywszy na zastosowanie procedury uproszczonej do planowanego połączenia, w ocenie wnioskodawcy decyzja sądu o wpisie powinna zostać wydana na koniec czerwca 2009 r.

Rozliczenie planowanego połączenia na gruncie prawa bilansowego ma nastąpić w trybie art. 44c ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 22 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.) przy zastosowaniu metody łączenia udziałów. Również ten warunek będzie spełniony w ocenie Spółki na dzień połączenia. Zgodnie z ww. metodą na dzień połączenia S zamierza zsumować poszczególne pozycje swoich aktywów i pasywów oraz przychodów i kosztów ich uzyskania według stanu na dzień połączenia z aktywami i pasywami oraz przychodami i kosztami spółki przejmowanej, za okres od początku roku podatkowego do dnia połączenia, po wcześniejszym doprowadzeniu ww. wartości aktywów i pasywów do jednolitych metod wyceny oraz po dokonaniu odpowiednich wyłączeń.

Należy ponadto zauważyć, że w obu łączących się spółkach rok podatkowy jest tożsamy z rokiem kalendarzowym.

Co do zasady połączenie spółek powoduje obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych spółek na dzień połączenia. Jednak w omawianym przypadku zgodnie z art. 12 ust. 3 pkt 2 ustawy o rachunkowości w przypadku połączenia jednostek, gdy rozliczenie połączenia następuje metodą łączenia udziałów i nie powoduje to powstania nowej jednostki, nie ma obowiązku zamykania ksiąg rachunkowych na dzień połączenia, a tym samym nie powstanie obowiązek zakończenia roku podatkowego w spółce przejmowanej.

Na tym tle powstają wątpliwości dotyczące wpłat zaliczek na poczet podatku dochodowego w roku bieżącym. S wpłaca bowiem zaliczki w formie uproszczonej tj. w wysokości 1/12 podatku wynikającego z zeznania CIT złożonego w roku ubiegłym, z kolei spółka przejmowana rozlicza swój podatek wg zasad ogólnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy po dokonaniu połączenia, o którym mowa wyżej wnioskująca spółka będzie zobowiązana do wpłacania zaliczki na podatek wg dotychczasowym zasad czy w oparciu o inną metodę.

Zdaniem Spółki zgodnie z art. 93 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej spółka przejmująca wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki spółki przejmowanej (zasada sukcesji podatkowej). Gramatyczna wykładnia powołanego przepisu mogłaby sugerować, że wnioskująca spółka jako podmiot przejmujący wstępuje w prawo do dalszego opłacania zaliczki na zasadach ogólnych po spółce przejętej. Należy jednak zauważyć, że w wyniku połączenia w miejsce dotychczasowych dwóch podmiotów funkcjonował będzie tylko jeden podmiot.

Dlatego - w ocenie wnioskującej spółki - brak jest w obowiązującym stanie prawnym przesłanek do przyjęcia zasady, w której jeden podmiot (podatnik w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) byłby zobowiązany do wpłacania, zaliczek na podatek w różnych formach od całości swojego dochodu.

Zgodnie, z treścią art. 25 ust. 6-10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), dalej u.p.d.o.p. do końca przyjętego przez siebie roku podatkowego spółka nabyła prawo do opłacania zaliczek na podatek w formie uproszczonej obliczonej w oparciu o swoje zeznanie podatkowe złożone w roku podatkowym poprzedzającym rok podatkowy lub w roku podatkowym poprzedzającym rok podatkowy o dwa lata. Dla spółki przejmującej rok podatkowy nie ulegnie zakończeniu w dniu przejęcia. Ostateczne rozliczenie nastąpi w zeznaniu za rok podatkowy, które zostanie złożone przez spółkę S zgodnie z terminem określonym w art. 27 u.p.d.o.p.)

W świetle powołanych przepisów ustawy podatkowej brak jest podstaw prawnych do przyjęcia innej formy wpłacania zaliczek niż stosowana przez spółkę jeszcze przed momentem połączenia. Przepisy ustawy podatkowej poza formalnym obowiązkiem zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o chęci skorzystania z uproszonej formy zaliczek nie formułują żadnych innych warunków, co do skorzystania z takiego systemu wpłaty. Tym bardziej nie przewidują sytuacji, w której podatnik mógłby zostać pozbawiony uzyskanego wcześniej prawa do rozliczania się w uproszczonej formie. Jak wskazano wyżej z chwilą połączenia będzie występował na tynku jeden zamiast dwóch podmiotów. Zatem zdarzenie gospodarcze, jakim jest połączenie dwóch podmiotów nie może skutkować zmianą prawa do skorzystania z uproszczonej formy wpłacania zaliczek przez spółkę, która prowadzić będzie działalność gospodarczą na dotychczasowych zasadach.

Z kolei zaistnienie określonego zdarzenia gospodarczego nie może przesądzać o ewentualnej zmianie sposobu odprowadzania zaliczek na podatek (zasada praw nabytych).

Z chwilą połączenia nastąpi - jak wskazano wyżej - zsumowanie aktywów i pasywów oraz przychodów i kosztów obu podmiotów w sposób jak dla jednego podmiotu. Zatem istnienie jednego podmiotu gospodarczego będzie miało nie tylko znaczenie formalne (potwierdzenie faktu połączenia przez sąd rejestrowy), ale także faktyczne, będzie istniała jedna księga prowadzona dla jednego wciąż tego samego, co przed połączeniem podmiotu. Istnienie dwóch odrębnych ewidencji dla podmiotu istniejące go oraz przejętego nie znajduje uzasadnienia prawnego w obowiązujących przepisach podatkowych jak również ustawy o rachunkowości.

W świetle powyższego w ocenie wnioskującej spółki. od momentu połączenia spółka powinna kontynuować wpłaty zaliczek według dotychczasowej metody. Po przejęciu spółka S będzie kontynuowała dalej swój byt prawny, a więc będzie nadal tą samą spółką. Powinna więc zachować prawo do wpłacania zaliczek według dotychczasowych zasad.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl