IPPB3/423-254/10-4/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-254/10-4/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2010 r. (data wpływu 26 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu w momencie wniesienia przez Wnioskodawcę wkładu niepieniężnego aportem do spółki osobowej, uzupełnionym w dniu 25 maja 2010 r. (data wpływu 28 maja 2010 r.), na wezwanie organu z dnia 10 maja 2010 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu w momencie wniesienia przez Wnioskodawcę wkładu niepieniężnego aportem do spółki osobowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest właścicielem Nieruchomości, obejmującej działki gruntowe i wzniesione na nich budynki (kamienice). Obecnie wnioskodawca zamierza objąć udziały w nowo utworzonej spółce osobowej prawa handlowego (dalej jako Spółce komandytowej) i przystąpić do tej spółki jako komplementariusz. Wnioskodawca obejmie udziały w Spółce komandytowej w zamian za wkład niepieniężny (aport) w postaci Nieruchomości. Wartość aportu zostanie określona w wysokości nie wyższej niż aktualna wartość rynkowa Nieruchomości na dzień jej wniesienia do Spółki komandytowej. Nieruchomości będą stanowić dla Spółki komandytowej środki trwałe, w związku z czym zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych Spółki komandytowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wniesienie przez Wnioskodawcę Nieruchomości (nie stanowiącej przedsiębiorstwa tub jego zorganizowanej części) do Spółki komandytowej, będzie skutkowało powstaniem przychodu podatkowego dla Wnioskodawcy na dzień wniesienia tego wkładu.

Stanowisko wnioskodawcy:

Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt "7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.; dalej: u.p.d.o.p.), za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Brzmienie powyższego przepisu jednoznacznie określa, że odnosi się on Wnioskodawcy, czynność polegająca na wniesieniu wkładu niepieniężnego do spółki niebędącej spółką kapitałową nie skutkuje powstaniem dla wnoszącego taki aport przychodu podlegającego opodatkowaniu na gruncie u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 2) ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych, spółkami kapitałowymi są spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i spółki akcyjne, natomiast spółka komandytowa jest określona przez § 1 pkt 1) tego artykułu jako spółka osobowa, nieposiadająca osobowości prawnej. Stąd też, w analizowanym przypadku zapisy art. 12 ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.p. nie znajdą zastosowania ze względu na fakt iż spółka komandytowa nie jest spółką kapitałową tak więc wartość uzyskanych w niej udziałów nie będzie stanowić przychodu dla wnioskodawcy jako wspólnika wnoszącego aport. Dodatkowo zgodnie z art. 12 ust. 1b u.p.d.o.p., przychód określony w art. 12 ust. 1 pkt 7 powstaje w dniu:

* zrejestrowania spółki kapitałowej albo

* wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki, albo

* wydania dokumentów akcji, jeżeli objęcie akcji jest związane z warunkowym podwyższeniem kapitału zakładowego.

Pojęcie kapitału zakładowego, do którego odwołuje się powyższy przepis występuje tylko w spółkach kapitałowych, a więc w spółce z o.o., spółce akcyjnej (oraz w drodze regulacji szczególnej w spółce komandytowo-akcyjnej). Skoro zatem w Spółce komandytowej nie ma kapitału zakładowego, to tym samym można wskazać, iż brak jest regulacji podatkowej w u.p.d.o.p. określającej moment powstania takiego przychodu dla wspólnika. Konsekwentnie skutkować to będzie brakiem możliwości jego opodatkowania na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.p., co prowadzić będzie do stwierdzenia, iż wniesienie aportu do Spółki komandytowej nie skutkuje powstaniem przychodu do opodatkowania.

Prawidłowość prezentowanego powyżej stanowiska, tj. brak przychodu po stronie Wnioskodawcy wnoszącego wkład niepieniężny do Spółki komandytowej potwierdza również wykładnia celowościowa art. 12 ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.p. Obecne brzmienie tego przepisu wprowadzono na mocy ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 141, poz. 1179), kiedy to po wyrazie "spółce" dodano wyraz "kapitałowej". Z uzasadnienia do rządowego projektu powyższej ustawy (druk nr 411 z dnia 17 kwietnia 2002 r.) wynika, że zmiana art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych polegała na "wprowadzeniu zapisu, że skutki podatkowe związane z wnoszeniem aportów dotyczą objętych akcji (udziałów) w spółce kapitałowej". Ponadto, jak wyjaśnił projektodawca "udział w kapitale zakładowym spółek kapitałowych jest wartościowo ujętą kategorią ekonomiczną stanowiącą cząstkę kapitału zakładowego i będącą odpowiednikiem nominalnej wartości wkładu pieniężnego i niepieniężnego. Udział kapitałowy w spółkach osobowych nie został natomiast zdefiniowany w przepisach kodeksu spółek handlowych. W spółce osobowej nie występuje kategoria wartości nominalnej udziału, bowiem inaczej funkcjonuje ten kapitał". Z uzasadnienia do ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jednoznacznie wynika zatem, że wprowadzenie powyższej zmiany w art. 12 ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.p. polegało na jego doprecyzowaniu poprzez jednoznaczne określenie, że odnosi się on wyłącznie do spółek kapitałowych - z ograniczoną odpowiedzialnością i akcyjnej, a zatem niewątpliwie z wykluczeniem spółek osobowych: jawnych, cywilnych, partnerskich, komandytowych i komandytowo-akcyjnych. W związku z tym należy zauważyć, że nie ma żadnych prawnych podstaw do tego, aby przepis art. 12 ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.p. stosować na zasadzie analogii do wkładów niepieniężnych wnoszonych do spółek osobowych. Byłaby to niedopuszczalna rozszerzająca interpretacja przepisu określającego przedmiot opodatkowania. Wnioskodawca pragnie podkreślić, że nie istnieją żadne inne przepisy u.p.d.o.p., które z czynnością wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki osobowej wiązałyby powstanie obowiązku podatkowego po stronie podmiotu wnoszącego ten wkład niepieniężny. W świetle powyższego, Wnioskodawca stwierdza, że na gruncie ww. ustawy brak jest uregulowań, które mogłyby stanowić podstawę dla opodatkowania spółek kapitałowych wnoszących wkład niepieniężny do spółki osobowej z tytułu wniesienia owego wkładu.

W związku z tym Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż wniesienie przez niego Nieruchomości tytułem wkładu niepieniężnego do Spółki komandytowej nie będzie skutkowało powstaniem przychodu podatkowego dla Wnioskodawcy. Stanowisko o braku przychodu w związku z dokonaniem wkładu do spółki osobowej znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądowym oraz w stanowiskach organów podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl