IPPB3/423-239/12-2/PK1

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-239/12-2/PK1

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2012 r. (data wpływu 18 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia prawa do zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu dywidendy otrzymanej przez Spółdzielnię od spółki kapitałowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia prawa do zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu dywidendy otrzymanej przez Spółdzielnię od spółki kapitałowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Jesteśmy spółdzielnią mleczarską, posiadamy 20% udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Udziały te posiadamy nieprzerwanie ponad dwa lata.W marcu 2012 r. otrzymaliśmy dywidendę od tej spółki z zysku za rok 2011. Od tej dywidendy spółka z o.o. potrąciła nam 19% podatek i wypłaciła nam kwotę dywidendy pomniejszoną o podatek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowo spółka z o.o. potrąciła nam podatek w wysokości 19% od wypłaconej nam dywidendy za rok 2011.

Zdaniem Wnioskodawcy, spółdzielnia-płatnik podatku dochodowego na podstawie artykułu 22 ustęp 4 powinna być zwolniona z podatku od wypłaconej na jej rzecz dywidendy, gdyż:

1.

wypłacającym dywidendę jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego oraz ma siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

2.

uzyskującym dochody (przychody) z dywidendy jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów,

3.

spółka posiada nie mniej niż 10% udziałów,

4.

spółka nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości dochodów.

Spółdzielnia wskazała, iż posiada udziały na podstawie tytułu własności w spółce z o.o. nieprzerwanie przez okres dłuższy niż dwa lata.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W niniejszej sprawie zasadniczą kwestią, stanowiącą podstawę rozstrzygnięcia jest wskazanie kręgu podmiotów uprawnionych do korzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 22 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej: "ustawa o CIT"). W celu określenia wyżej wskazanych podmiotów konieczne jest prześledzenie regulacji prawnych dotyczących kwestii opodatkowania dywidend wypłacanych przez osoby prawne mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności regulacji zawartych w art. 22 ust. 4, 4c oraz w ust. 6 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1.

wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2.

uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

3.

spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;

4.

spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Jednocześnie ust. 4c powołanego powyżej przepisu stanowi, iż przepisy ust. 4-4b stosuje się odpowiednio do:

1.

spółdzielni zawiązanych na podstawie rozporządzenia nr 1435/2003/WE z dnia 22 lipca 2003 r. w sprawie statutu Spółdzielni Europejskiej (SCE) (Dz. Urz. WE L 207 z 18.08.2003);

2.

dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, wypłacanych przez spółki, o których mowa w ust. 4 pkt 1, spółkom podlegającym w Konfederacji Szwajcarskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przy czym określony w ust. 4 pkt 3 bezpośredni udział procentowy w kapitale spółki, o której mowa w ust. 4 pkt 1, ustala się w wysokości nie mniejszej niż 25%;

3.

dochodów wypłacanych (przypisanych) na rzecz położonego na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub innego państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej zagranicznego zakładu spółki, o której mowa w ust. 4 pkt 2, jeżeli spółka ta spełnia warunki określone w ust. 4-4b.

Natomiast zgodnie z ust. 6 przepisy ust. 4-4d stosuje się odpowiednio również do podmiotów wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy, przy czym w przypadku Konfederacji Szwajcarskiej przepisy ust. 4-4d mają zastosowanie, jeżeli zostanie spełniony warunek, o którym mowa w ust. 4c pkt 2.

Mając na uwadze powyżej cytowane regulacje stwierdzić należy, iż podmiotami uprawnionymi do zwolnienia z podatku z tytułu dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych są podmioty enumeratywnie wymienione w art. 22 ust. 4-4c i ust. 6, które spełniają wymagania zawarte w wyżej wskazanych przepisach, a mianowicie:

1.

spółki podlegające nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce;

2.

spółki podlegające nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w jednym z państw Unii Europejskiej lub innym kraju EOG;

3.

spółki podlegające nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Konfederacji Szwajcarskiej;

4.

Spółdzielnie Europejskie osiągające dochody (przychody) z udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę w Polsce;

5.

zagraniczne zakłady spółki podlegającej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, jednym z państw Unii Europejskiej lub innym kraju EOG położone na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub innego państwa należącego do EOG lub w Konfederacji Szwajcarskiej,

6.

podmioty wymienione w załączniku nr 4 do ustawy (nie zawierającym podmiotów polskich).

Powyższe w sposób jednoznaczny przesądza, iż spółdzielnia, która nie została zawiązana na podstawie rozporządzenia nr 1435/2003/WE z dnia 22 lipca 2003 r. w sprawie statutu Spółdzielni Europejskiej (Dz. Urz. WE L 207 z 18.08.2003) nie podlega regulacji zawartej w art. 22 ust. 4-4c ustawy o CIT. W konsekwencji, Wnioskodawca, który jak wynika z odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego (wersja internetowa), nie jest spółdzielnią europejską, nie może pomimo spełnienia pozostałych przesłanek korzystać ze zwolnienia określonego w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT. Należy mieć bowiem na uwadze, iż uprawnienie przewidziane w wyżej wymienionym przepisie ma charakter przywileju podatkowego, który jako wyjątek od ogólnej zasady powszechności opodatkowania nie może być interpretowany rozszerzająco (exceptiones non sunt extentendae).

Z uwagi na powyższe, stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe, co przesądza o prawidłowości dokonanego przez spółkę z o.o. potrącenia podatku w wysokości 19% od wypłaconej spółdzielni dywidendy. Na marginesie, organ interpretacyjny pragnie zwrócić uwagę, iż samo uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy przesądza o jego nieprawidłowości. Podatnik, w sposób wyraźny wskazuje, iż przedmiotowe zwolnienie dotyczy spółki, nie zaś spółdzielni. W ocenie organu, wątpliwości interpretacyjne Wnioskodawcy wynikają z nie rozróżniania tych dwóch form prawnych, które ze swej istoty są od siebie odrębne, co znajduje odzwierciedlenie w odmiennym ich traktowaniu na gruncie przepisów ustawy o CIT.

Jednocześnie organ pragnie zwrócić uwagę, iż prezentowane powyżej stanowisko znalazło potwierdzenie w prawomocnym wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 marca 2009 r., sygn. akt III SA/Wa 3016/08.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl