IPPB3/423-235/12-2/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-235/12-2/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2012 r. (data wpływu 16 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych zawierania transakcji na instrumentach finansowych, które nie zabezpieczają konkretnego źródła przychodów / kosztów, strefowych albo pozastrefowych, tj. dokonania oceny czy stanowią dodatkową, w stosunku do wymienionej w Zezwoleniu, działalność gospodarczą a w konsekwencji, wynik realizowany na tego typu transakcjach (tekst jedn.: odpowiednio dochód albo strata) będzie wynikiem działalności pozastrefowej, a zatem podlegającej opodatkowaniu p.d.o.p. na zasadach ogólnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych zawierania transakcji na instrumentach finansowych, które nie zabezpieczają konkretnego źródła przychodów / kosztów, strefowych albo pozastrefowych, tj. dokonania oceny czy stanowią dodatkową, w stosunku do wymienionej w Zezwoleniu, działalność gospodarczą a w konsekwencji, wynik realizowany na tego typu transakcjach (tekst jedn.: odpowiednio dochód albo strata) będzie wynikiem działalności pozastrefowej, a zatem podlegającej opodatkowaniu p.d.o.p. na zasadach ogólnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ("Spółka") realizuje na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (SSE, "K") projekt inwestycyjny.

Wspólnikami Spółki są osoby prawne: komplementariuszem jest B Polska Sp. z o.o., komandytariuszem jest B (."Podatnik") - spółka prawa niemieckiego.

Stosownie do art. 3 ust. 2 ustawy z 15 lutego o podatku dochodowym od osób prawnych ("ustawa o p.d.o.p.), Podatnik będąc niemieckim rezydentem podatkowym, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od dochodów osiągniętych ze źródeł położonych na terytorium Polski. Takim źródłem jest dla niego, zgodnie z art. 5 ustawy o p.d.o.p., udział w Spółce mającej status spółki osobowej. W konsekwencji, Podatnik podlega opodatkowaniu w Polsce od dochodów osiągniętych z tytułu udziału w Spółce.

Spółka uzyskała 19 października 2011 r. zezwolenie nr../2011 na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie K ("Zezwolenie). Jest to działalność gospodarcza obejmująca działalność produkcyjną, handlową i usługową, w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie Strefy określonych w:

* sekcji C, Dział 10, Grupa 10.3 - Owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane

* sekcji C, Dział 10, Grupa 10.7 - Wyroby piekarskie i mączne;

* sekcji C, Dział 10, Grupa 10.8 - Pozostałe artykuły spożywcze

wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w aktualnym brzmieniu ("działalność strefowa"). Wskazana działalność będzie korzystała ze strefowego zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p.

Zgodnie z § 5 ust. 4 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 232, Poz. 1548, dalej: "Rozporządzenie") zwolnienie od podatku dochodowego przysługiwać będzie począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostały wydatki inwestycyjne i osiągnięty został poziom zatrudnienia określone w Zezwoleniu.

Z uwagi na znaczne wahania kursów walut, Spółka zawarła umowę z B na podstawie której, obowiązana jest cyklicznie do dokonywania sprzedaży waluty po z góry określonym (na rok budżetowy) kursie. Przedmiotowa transakcja mająca charakter wyłącznie zabezpieczający, zabezpiecza całość działalności Spółki. Powyższe oznacza, że Spółka będzie zabezpieczać się przed ryzykiem kursowym wynikającym z planowanych przyszłych przepływów pieniężnych powstających na sprzedaży zarówno korzystającej ze strefowego zwolnienia podatkowego, jaki sprzedaży opodatkowanej p.d.o.p. na zasadach ogólnych. Podobnie, zabezpieczane będą planowane przyszłe wydatki związane z płatnościami strefowymi i pozastrefowymi.

Jednocześnie Spółka nie będzie w stanie przyporządkować precyzyjnie przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów osiąganych/ponoszonych w związku z ww. transakcją do działalności strefowej albo pozastrefowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Spółka występuje o potwierdzenie swojego stanowiska zgodnie, z którym zawieranie transakcji na instrumentach finansowych, czego w przypadku Spółki przykładem jest umowa zawarta z B, które nie zabezpieczają konkretnego źródła przychodów / kosztów, strefowych albo pozastrefowych, stanowi dodatkową, w stosunku do wymienionej w Zezwoleniu, działalność gospodarczą. W konsekwencji, wynik realizowany na tego typu transakcjach (tekst jedn.: odpowiednio dochód albo strata) będzie wynikiem działalności pozastrefowej, a zatem podlegającej opodatkowaniu p.d.o.p. na zasadach ogólnych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. 07.42.274 j.t; "ustawa o SSE") dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie zaś do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U.00.54.654 j.t), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o p.d.o.p. stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarcze) prowadzonej na terenie Strefy.

Konsekwentnie, zwolnienie z p.d.o.p., co do zasady, może znaleźć zastosowanie, w stosunku do dochodów z działalności gospodarczej spełniającej dwa zasadnicze warunki:

1.

określone) w zezwoleniu;

2.

prowadzonej na terenie Strefy.

A contrario, jeżeli dany rodzaj działalności gospodarczej nie jest wymieniony w Zezwoleniu, a także, jeżeli działalność taka nie jest działalnością pomocniczą, niezbędną do realizacji zakresu działalności gospodarczej wymienionej w Zezwoleniu, to wynik na takiej działalności nie podlega zwolnieniu od p.d.o.p. Powyższe zdanie Spółki podzielił w szczególności Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie w decyzji z 29 stycznia 2007 r., sygn. PBD/4218-005-9/06.

Za działalność pomocniczą uznaje się natomiast, stosownie do m.in. postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego z 5 września 2007 r. (sygn. RO/423-40/07) oraz przywołanej powyżej decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, działalność, która łącznie spełnia poniższe warunki:

* służy tylko jednostce, do której się odnosi; innymi słowy wytworzone towary lub usługi nie mogą być sprzedawane w obrocie;

* porównywalna działalność na podobną skalę realizowana jest w podobnych jednostkach produkcyjnych;

* wytwarza usługi lub, wyjątkowo, dobra nietrwałe, które nie wchodzą w skład produktu końcowego jednostki (np. drobne narzędzia lub rusztowania);

* wpływa na koszty bieżące samej jednostki, tzn. nie powoduje tworzenia środków trwałych brutto.

Mając na uwadze powyższe, w opinii Spółki, uznać należy, że zawieranie transakcji na instrumentach finansowych pozostających bez związku z konkretnym rodzajem działalności gospodarczej (tekst jedn.: strefowej albo pozastrefowej), a zatem prowadzenie de facto dodatkowej działalności finansowej nie stanowi działalności gospodarczej wymienionej w Zezwoleniu i jednocześnie nie jest działalnością pomocniczą względem tej działalności.

W konsekwencji, wynik z tego rodzaju działalności, nie będzie stanowił wyniku działalności strefowej Spółki i nie będzie korzystać ze zwolnienia od p.d.o.p. Tym samym, koszty uzyskania przychodów związane z realizacją umowy na sprzedaż waluty z B powinny być rozpoznawane, jako koszty uzyskania przychodów działalności opodatkowanej p.d.o.p. Analogicznie, osiągane przychody nie będą korzystały ze zwolnienia w p.d.o.p.

Stanowisko takie prezentuje m.in. Naczelnik Urzędu Skarbowego w postanowieniu z 27 marca 2006 r. (sygn. DP/PD/423-0182/3/05/AP), w którym uznał, iż działalność (...) pośrednio związana z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie Strefy, nie wyszczególniona w zezwoleniu otrzymanym przez Spółkę, nie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych.

Z kolei Naczelnik Urzędu Skarbowego w postanowieniu z 7 października 2005 r. (sygn. PII/423-13/05) wyraził zdanie, że (...) zwolnieniu z podatku dochodowego podlega wyłącznie dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu i prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Zatem, jeżeli dany rodzaj działalności nie jest wymieniony w zezwoleniu, a także jeżeli działalność nie jest działalnością pomocniczą niezbędną do realizacji zakresu działalności gospodarczej wymienionej w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego".

Dodatkowo na poparcie swojego stanowiska, Spółka pragnie przedstawić tezę zawartą w jednym z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 29 listopada 2007 r. WSA w Gliwicach (sygn. I SA/Gl 614/07) w szczególności uznał, że przesłanką korzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p. jest to aby dochód uzyskiwany był na terenie Strefy wyłącznie w zakresie przedmiotowym określonym w zezwoleniu na działalność na terenie Strefy. Dochody pochodzące z działalności innej niż ta która wskazana jest w zezwoleniu (...) podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Zdaniem Spółki przedstawiona powyżej argumentacja, stanowiska organów podatkowych, a także sądu administracyjnego w sposób jednolity wskazują, że zawieranie transakcji na instrumentach finansowych, które nie zabezpieczają wyłącznie przepływów strefowych albo pozastrefowych, stanowi dodatkową, w stosunku do wymienionej w Zezwoleniu, działalność gospodarczą. W konsekwencji, wynik realizowany na tego typu transakcjach jest wynikiem działalności pozastrefowej, tj. podlegającej opodatkowaniu p.d.o.p. na zasadach ogólnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl