IPPB3/423-1613/08-4/EŻ - Prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-1613/08-4/EŻ Prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 i 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 1 grudnia 2008 r.) uzupełnionym o dokument potwierdzający upoważnienie do reprezentowania Spółki w dniu 14 stycznia 2009 r. (data wpływu 19 stycznia 2009 r.) na wezwanie z dnia 8 stycznia 2009 r. Nr IPPB3/423-1613/08-2/EŻ (doręczone dnia 13 stycznia 2009 r.),o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej - "SSE") na podstawie Zezwolenia z dnia 28 sierpnia 2006 r., zmienionego Decyzją Nr x/07 z dnia 4 października 2007 r. Przedmiotem działalności gospodarczej Spółki na terenie SSE jest działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w ramach następujących pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU):

1.

tworzywa sztuczne w formach podstawowych /24.16/,

2.

wyroby z tworzyw sztucznych /25.2/,

3.

opakowania z tworzyw sztucznych /25.22/,

4.

opakowania z tworzyw sztucznych dla budownictwa /25.23/,

5.

wyroby z tworzyw sztucznych, pozostałe /25.24/,

6.

barwniki i pigmenty /24.12/.

Spółka nabyła prawo do zwolnienia dochodu uzyskiwanego z działalności gospodarczej w SSE od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu poniesionych wydatków inwestycyjnych. Nabycie prawa do zwolnienia podatkowego nastąpiło na podstawie art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 1994 r. Nr 123, poz. 600 z późn. zm. - dalej "Ustawa SSE").

Zgodnie z warunkami Zezwolenia, Spółka została zobowiązana do:

a.

poniesienia na terenie strefy wydatków inwestycyjnych w wysokości co najmniej 32.407.200 zł w terminie do dnia 1 stycznia 2011 r.,

b.

zatrudnienia na terenie strefy łącznie co najmniej 51 osób w terminie do dnia 31 grudnia 2011 r. i utrzymanie tego zatrudnienia do dnia 31 grudnia 2016 r., z czego co najmniej 20 osób w terminie do dnia 31 grudnia 2007 r.,

c.

przestrzegania Regulaminu Strefy i innych regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania SSE.

W najbliższej przyszłości Spółka zamierza dokonać sprzedaży środka trwałego ujętego w wydatkach inwestycyjnych kwalifikujących się do objęcia pomocą zgodnie z § 6 Rozporządzenia SSE. Spółka zamierza przenieść własność środka trwałego przed upływem 5 lat od momentu wprowadzenia go do ewidencji środków trwałych.

Po dokonaniu sprzedaży ww. środka trwałego Spółka wyłączy go z ewidencji środków trwałych oraz z ewidencji wydatków kwalifikowanych do objęcia pomocą i nie będzie brać go pod uwagę przy ustalaniu przysługującej Spółce pomocy publicznej. Pomimo dokonania sprzedaży, łączne pozostałe nakłady inwestycyjne Spółki przekroczą wielkość wydatków inwestycyjnych, do których poniesienia w terminie do dnia 1 stycznia 2011 r. Spółka została zobowiązana w Zezwoleniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przeniesienie własności środka trwałego, z którym były związane wydatki inwestycyjne, przed upływem 5 lat od momentu wprowadzenia go do ewidencji środków trwałych, skutkuje utratą prawa do zwolnienia od podatku dochodowego w całości, czy też jedynie w odniesieniu do tych kwalifikowanych wydatków inwestycyjnych, które zostały poniesione w związku z nabyciem/wytworzeniem sprzedanego środka trwałego...

Zdaniem Spółki, w przedstawionym powyżej stanie faktycznym, w przypadku sprzedaży środka trwałego, który został uznany za koszt inwestycyjny kwalifikujący się do objęcia pomocą, przed upływem 5 lat od momentu wprowadzenia go do ewidencji środków trwałych, Spółka straci prawo do zwolnienia od podatku dochodowego tylko w zakresie tych kwalifikowanych wydatków inwestycyjnych, które zostały poniesione w związku z nabyciem /wytworzeniem sprzedanego środka trwałego.

Odnośnie wszelkich pozostałych kwalifikowanych kosztów inwestycyjnych dotyczących środków trwałych, których własność nie będzie przeniesiona w okresie 5 lat od dnia wprowadzenia ich do ewidencji, prawo do zwolnienia od podatku dochodowego nadal Spółce będzie przysługiwało.

Zdaniem Spółki, za słusznością jej stanowiska przemawia szereg opartych na przepisach prawa argumentów przedstawionych poniżej.

Zgodnie z art. 12 Ustawy SSE, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 Ustawy SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Zgodnie z art. 17 ust. 4 ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Szczegółowe warunki udzielania pomocy Spółce prowadzącej działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej określa odpowiednio Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 października 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 200, poz. 1473 z późn. zm. - zwane dalej "Rozporządzenie SSE").

Spółka uzyskała Zezwolenie w dniu 28 sierpnia 2006 r. Na podstawie § 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 lutego 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z dnia 16 lutego 2007 r., dalej - "Rozporządzenie zmieniające"), do Spółki która posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie Rozporządzenia zmieniającego, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej (tj. Rozporządzenie SSE w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie Rozporządzenia zmieniającego).

Stosownie do § 5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia SSE, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania Zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem, że nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Spółki, mając na uwadze wykładnię celowościową powyższego przepisu, należy uznać, że pomoc publiczna otrzymana w związku z nabyciem środka trwałego, który podlega późniejszej sprzedaży, może jedynie ulec obniżeniu o odpowiednią część wartości początkowej zbywanego środka trwałego. W konsekwencji, w ocenie Spółki, przeniesienie własności środka trwałego, z którym były związane wydatki inwestycyjne przed upływem 5 lat, stanowi przesłankę do utraty prawa do zwolnienia podatkowego tylko w tej części, w jakiej związane było ono z tym środkiem trwałym, przy czym utrata zwolnienia następuje wstecz, aż do miesiąca, w którym środek trwały został pierwotnie ujęty w kwalifikowanych wydatkach inwestycyjnych. Odmienna wykładnia § 5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia SSE prowadziłaby bowiem do nieracjonalnych wyników - podatnik nie mógłby dokonać zbycia składników majątkowych, nawet jeżeli przemawiałyby za tym względy ekonomiczne (np. jeżeli składnik majątkowy stałby się z powodu utraty właściwości nieprzydatny), bezpieczeństwa (np. jeżeli składnik majątkowy stwarzałby zagrożenie), czy też wiedzy i doświadczenia (np. jeżeli składnik majątkowy stałby się na skutek postępu technologicznego bezużyteczny).

Jeżeli więc podatnik nabył, przykładowo, środek trwały w październiku 2007 r., traktując go początkowo jako kwalifikowany wydatek inwestycyjny i następnie dokonał jego sprzedaży w listopadzie 2008 r., podatnik powinien wyłączyć z kwalifikowanych wydatków inwestycyjnych taką część tych wydatków, jaka pozostawała w związku z nabyciem tego środka trwałego, przy czym korekta taka powinna być dokonana wstecz, aż do miesiąca, w którym środek trwały został pierwotnie ujęty w kwalifikowanych wydatkach inwestycyjnych (tj. aż do października 2007 r.). Tylko bowiem korekta wstecz zapewnia, iż wydatki związane z nabyciem przedmiotowego środka trwałego w żadnym momencie nie będą brane pod uwagę przy kalkulacji wielkości zwolnienia z podatku dochodowego, pozwalając tym samym na realizację celu określonego w § 5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia SSE t.j. wyłączenia z podstawy kalkulacji kwalifikowanych wydatków inwestycyjnych tych wydatków, które zostały zbyte przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia ich do ewidencji środków trwałych. W odniesieniu zaś do pozostałych środków trwałych podatnikowi w dalszym ciągu powinno przysługiwać prawo do zwolnienia z podatku dochodowego.

Dla potwierdzenia powyższego poglądu Spółka pragnie zwrócić uwagę na stanowisko Ministerstwa Finansów w przedmiotowej kwestii, przedstawione w piśmie skierowanym do Ministerstwa Gospodarki i Pracy (sygn.GN-8/k.k./58/2005/247/2004). W powołanym piśmie stwierdzono m.in., że przeniesienie w jakiejkolwiek formie składnika majątku, z którym związane były wydatki inwestycyjne - przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia go do ewidencji - stanowi wystarczającą przesłankę do utraty prawa do zwolnienia podatkowego w tej części, w jakiej związane było ono z tym składnikiem majątku, którego własność została przeniesiona. Zatem Minister wprost potwierdził, że sprzedaż majątku prowadzi jedynie do obniżenia przysługującej kwoty zwolnienia, nie do całkowitej jego utraty.

Ponadto, w piśmie z dnia 7 czerwca 2005 r. (sygn. PB4/UD-0680-247-71/05) Ministerstwo Finansów stwierdziło, iż w rozporządzeniach brak jest przepisów, określających bezpośrednie konsekwencje podatkowe w przypadku niespełnienia wskazanego (w § 5 poszczególnych rozporządzeń strefowych) warunku, np. sprzedaży składnika majątku, z którym związane było zwolnienie podatkowe, po upływie 3 (obecnie 5) lat od dnia wprowadzenia do ewidencji. Analiza tego przepisu rozporządzeń pozwala na stwierdzenie, że przeniesienie w jakiejkolwiek formie składnika majątku, z którym związane były wydatki inwestycyjne - przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia go do ewidencji - stanowi wystarczającą przesłankę do utraty prawa do zwolnienia podatkowego, jednakże jedynie w tej części, w jakiej związane ono było z tym składnikiem majątku, którego własność została przeniesiona.

Stanowisko Spółki znajduje także potwierdzenie w licznych interpretacjach organów podatkowych, przykładowo w:

*

Interpretacji Ministra Finansów, działającego przez organ upoważniony do wydawania interpretacji t. j. Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 4 września 2008 r., sygn. ILPB3/423-341/08-2/MM,

*

Postanowieniu Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego z dnia 10 września 2007 r., sygn. DP/423-0145/07/k.k.,

*

Postanowieniu Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu z dnia 28 marca 2007 r., sygn. PSUS/PB-RI-PDP/423-395/P/66/07/MB/33129,

*

Postanowieniu Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu z dnia 16 stycznia 2006 r., sygn. PSUS/PB-RI-PDP/423/274/P/14/06/AS.

Reasumując, jeżeli zatem nastąpi sprzedaż środka trwałego przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia go do ewidencji środków trwałych, a uprzednio wydatek na sprzedany środek trwały zaliczony został do kosztów inwestycji, z tytułu których Spółce przysługiwało zwolnienie od podatku dochodowego, koniecznym jest obniżenie wartości poniesionych kosztów inwestycji o ten wydatek. Spółka, w wyżej opisanych okolicznościach, traci prawo do zwolnienia z podatku tylko w takiej części, w jakiej zwolnienie to związane było ze sprzedawanym środkiem trwałym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, iż z dniem 30 grudnia 2008 r. weszło w życie m.in. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548). Jednakże stosownie do postanowień § 8 tego rozporządzenia do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu a piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl