IPPB3/423-1515/08-4/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-1515/08-4/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2008 r. (data wpływu 21 października 2008 r.) uzupełnionego w dniu 24 listopada 2008 r. (data wpływu) o odpis z KRS na wezwanie Nr IPPB3/423-1515/08-2/KB z dnia 19 listopada 2008 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2008 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przestawiony następujący stan faktyczny:

Spółka wprowadza na rynek towary z p.... grupy B..., korzystając z sieci dystrybutorów. Na podstawie umów dystrybucyjnych Dystrybutorzy zobowiązali się do wprowadzania na rynek produktów, przy jednoczesnym świadczeniu usług, zmierzających do zwiększenia skuteczności sprzedaży produktów, w postaci:

a.

aktywnego oferowania i promowania produktów Spółki przez wszystkie osoby zajmujące się sprzedażą,

b.

wykonywania działań mających na celu zabezpieczenie obecności produktów Spółki w odwiedzanych sklepach, poprzez ich aktywne oferowanie i promowanie, połączone z prezentacją tych produktów, zgodnie ze standardami merchandisingowymi Spółki,

c.

zamieszczanie materiałów reklamowych Spółki, eksponowania towarów oraz ich oznaczeń wyróżniających produkty Spółki w sposób ogólnie dostępny dla klientów,

d.

udostępnienia Spółce wszelkich informacji dotyczących sprzedaży i promocji jej produktów, a w szczególności informacji dotyczących stanów magazynowych oraz wartości odsprzedaży w danych okresach rozliczeniowych,

e.

zapewnienie, aby wszystkie osoby zajmujące się sprzedażą u Dystrybutora brały udział w szkoleniach organizowanych przez Spółkę.

Wynagrodzenie za świadczone usługi wypłacane jest miesięcznie/kwartalnie/rocznie i uwarunkowane realizacją planu zakupów, odpowiednio:

* przy realizacji planu zakupów w miesiącu - w wysokości 2%

* przy realizacji planu zakupów w kwartale - w wysokości 4%

* przy realizacji planu zakupów w roku-w wysokości 4%

Ostateczne rozliczenie świadczeń stron następuje nie później niż w terminie 7 dni od dnia zakończenia okresu rozliczeniowego (miesięcznego, kwartalnego, rocznego). Wypłata wynagrodzenia następuje na podstawie faktury VAT wystawionej przez Dystrybutora za świadczone usługi w danym okresie rozliczeniowym, pomniejszona o dokonane zwroty towarów oraz z uwzględnieniem udzielanych rabatów.

Z tytułu wykonywania powyżej opisanych czynności Dystrybutorzy wystawiają Spółce faktury VAT z tytułu usług marketingowych, usług dystrybucyjnych, usług ekspozycji towarów z p... grupy B. Przy ustalaniu wysokości wynagrodzenia za świadczenie usług, brana jest pod uwagę wartość zakupów dokonanych przez Dystrybutora od Spółki w danym okresie rozliczeniowym. Z zasad przyjętej współpracy wynika, ze zakup towarów obliguje do wykonywania usług marketingowych, dystrybucyjnych i ekspozycji towarów. Następuje zatem "przyporządkowanie" wartościowe faktury VAT wystawionej za wykonanie usługi do wielkości zakupów towarów Spółki w danym okresie rozliczeniowym. W przypadku, gdy w danym okresie rozliczeniowym Dystrybutor nie dokonałby żadnych zakupów, nie byłby w stanie świadczyć usług związanych z oferowaniem i promowaniem jej produktów, a tym samym nie byłoby podstawy do ustalenia wysokości wynagrodzenia.

Nadto, Dystrybutor uzyskuje od Spółki wygrodzenie z tytułu "redystrybucji" jej produktów, tj. odsprzedaży produktów uprzednio zakupionych od Spółki. Rozliczenie następuje na podstawie wielkości towaru sprzedanego przez Dystrybutora w ustalonym okresie rozliczeniowym, niezależnie od okresu, w którym towar ten został zakupiony od Spółki.

Na podstawie umowy o współpracy Spółka zobowiązała się dodatkowo do przyznawania premii pieniężnej z tytułu przekroczenia ustalonej wielkości zakupów w danych okresach rozliczeniowych. Strony ustaliły, że możliwość wypłaty premii ma zachęcać i motywować do podjęcia rozwoju oraz stałego doskonalenia działań zmierzających do polepszenia jakości obsługi klientów, celem zwiększenia poziomu obrotów. Dystrybutorzy towarów Spółki wystawiają notę księgową lub fakturę VAT, na podstawie której Spółka dokonuje wypłaty premii pieniężnej. Dokument księgowy (nota obciążeniowa/faktura VAT) doręczony zostaje Spółce w roku podatkowym, następnym po roku podatkowym, w którym dokonana została sprzedaż, od której liczona jest premia.

Rozliczenia z wszystkich wskazanych powyżej usług opierają się na analogicznym mechanizmie, polegającym na tym, że wysokość wynagrodzenia ustalana jest w oparciu o wartość obrotu pomiędzy Spółką i Dystrybutorem w danym okresie rozliczeniowym. W praktyce zdarzają się przypadki, gdy faktura VAT, ustalona na podstawie dostawy towaru zrealizowanej w danym roku podatkowym (2007) zostaje:

1.

wystawiona i doręczona przez Dystrybutora w kolejnym roku podatkowym (2008) jednak przed sporządzeniem przez Spółkę sprawozdania finansowego za 2007 r. lub też

2.

wystawiona w roku podatkowym zbieżnym z terminem zakupów towarów przez Dystrybutora (podstawa ustalania wynagrodzenia) (2007), ale doręczona Spółce dopiero w 2008 r., jednak przed sporządzeniem przez Spółkę sprawozdania finansowego za 2007 r.

Zarachowanie i zapłata za faktury VAT następuje dopiero po ich otrzymaniu przez Spółkę.

Jednocześnie wprowadzanie na rynek produktów Spółki wiąże się z ponoszeniem kosztów związanych z transportem towarów w tym:

a.

wydatki na eksploatację samochodów służbowych,

b.

wydatki na paliwo,

c.

usługi kurierskie,

d.

usługa logistyczna.

Powyższe koszty transportu nie są przyporządkowywane do określonej wartości sprzedaży, chyba że możliwym jest ustalenie konkretnego przewożonego towaru. W przypadku jednak, gdy faktura VAT wystawiona jest przez podmiot świadczący usługę transportową w danym roku podatkowym (transport miał miejsce w 2007 r.), oznacza to, że wydatki zostały poniesione bezpośrednio w celu uzyskania właśnie w danym roku przychodu, gdyż sprzedaż zawsze bezpośrednio poprzedzona jest transportem towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy koszty związane ze świadczeniem na rzecz Spółki przez Dystrybutorów usług marketingowych, usług dystrybucyjnych, usług ekspozycji towarów z p grupy B..., których wysokość ustalana jest w oparciu o zakupy zrealizowane u Spółki przez Dystrybutora w 2007 r. są kosztami bezpośrednio związanymi z przychodem Spółki za ten rok (2007), czy też są kosztami pośrednio związanymi z przychodem, zaliczanymi do kosztów uzyskania przychodów w momencie poniesienia.

2.

Czy usługi transportowe, tj. wydatki na eksploatację samochodów służbowych, wydatki na paliwo, usługi kurierskie, usługi logistyczne poniesione w danym roku podatkowym mogą być uznane za koszty bezpośrednio związane z uzyskaniem przychodu i czy wymagane jest do tego przypisanie wydatku udokumentowanego fakturą VAT do przychodu ze zbycia danego towaru Spółki.

3.

Czy koszty związane z wypłatą premii pieniężnej za dokonanie określonej wielkości zakupów zrealizowanych od Spółki są kosztami pośrednio związanymi z przychodem.

Zdaniem Wnioskodawcy w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) ustawodawca nie wprowadził definicji kosztów bezpośrednich i innych niż bezpośrednie. Potrącalność kosztów uzyskania przychodów w czasie na gruncie ww. ustawy, uzależniona została od przyjęcia czy wydatki stanowią koszty bezpośrednio związane z przychodem - zastosowanie znajduje art. 15 ust. 4b ww. ustawy, zgodnie z którym koszty bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia:

1.

sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnicy są obowiązani do sporządzenia takiego sprawozdania, albo

2.

złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie są obowiązani do sporządzania sprawozdania finansowego

* są potrącalne w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.

czy też stanowią koszty inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodem i wówczas zastosowanie znajduje art. 15 ust. 4d ww. ustawy, zgodnie z którym koszty nie będące kosztami bezpośrednio związanymi z przychodem są potrącalne w momencie ich poniesienia.

Według Spółki ustalenie czy poniesione przez nią koszty można zaliczyć do kosztów bezpośrednio związanych z uzyskaniem przychodu wymaga ustalenia czy zostały spełnione następujące przesłanki:

1.

koszty podatkowe zostały poniesione najpóźniej do daty sporządzenia przez Spółkę sprawozdania finansowego za poprzedni rok podatkowy.

Przesłankę należy uznać za spełnioną, gdyż stosownie do art. 15 ust. 4e ww. ustawy za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, w którym ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Spółka wskazuje w stanie faktycznym, iż ustaleniu podlegają tylko i wyłącznie faktury VAT zarachowane i zapłacone do dnia sporządzenia sprawozdania finansowego za 2007 r.

2.

koszty uzyskania przychodów były bezpośrednio związane z przychodem, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego.

Według Spółki w omawianym stanie faktycznym rozpoznanie sposobu powiązania kosztów z przychodami wymaga ustalenia, czy związek ten dotyczy sposobu ustalenia wysokości kosztów, czy też związku poniesionych kosztów z przychodem, którego uzyskanie miało na celu poniesienie tych wydatków.

Jednocześnie Spółka wyjaśnia, że przed uzyskaniem przez nią przychodu danym roku podatkowym (2007) nie byłoby możliwe ustalenie wysokości wynagrodzenia za usługi marketingowe, dystrybucyjne, premii pieniężnej, gdyż dopiero po przekroczeniu planów zakupu (źródło przychodu Spółki) wynagrodzenie staje się należne i istnieje podstawa do określenia jego wysokości. Podmiot, który nie dokonałby zakupów od Spółki towarów nie byłby uprawniony do świadczenia usług, ani uzyskania premii pieniężnej. Wysokość kosztu ponoszonego przez Spółkę związana jest zatem bezpośrednio z przychodami uzyskanymi przez Spółkę w 2007 r. z tytułu sprzedaży na rzecz Dystrybutorów. Jednak koszty związane z usługami marketingowymi, dystrybucyjnymi, ekspozycją towarów z portofilio grupy B... mają na celu podniesienie wolumenu sprzedaży towarów Spółki w kolejnych okresach rozliczeniowych i z samej istoty nie mogą zostać przyporządkowane do ściśle wskazanego przychodu. Służą bowiem uzyskaniu przychodu w przyszłości, a tym samym nie można ich przyporządkować do konkretnego przychodu, dzięki nim uzyskanego. Koszty te pozostają w związku z konkretnymi przychodami, jedynie przy ustalaniu ich wysokości, a nie przyczynienia się do powstania przychodu. Nie jest możliwe ustalenie, w którym roku (okresie) podatkowym wystąpi przychód uzasadniający potrącenie takich kosztów. W przypadku kosztów podatkowych, które pozostają jedynie w pośrednim związku z przychodami, a więc których nie można przypisać do konkretnego przychodu, koszty te należy rozpoznawać w rozliczeniach podatkowych w roku ich poniesienia. Kosztem pośrednio związanym z uzyskaniem przychodu będą także wydatki na transport towaru, chyba że Spółka przypisze dany wydatek do transportu konkretnego towaru, sprzedanego w 2007 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy przedstawionego stanu faktycznego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl