IPPB3/423-1371/08-2/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-1371/08-2/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2008 r. (data wpływu do Biura KIP 3 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji przejęcia umów kredytowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji przejęcia umów kredytowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Podmiot prawa francuskiego S (Bank") - prowadzi w Polsce działalność poprzez lokalny oddział - S (Spółka Akcyjna) Oddział w Polsce ("Oddział" lub "Wnioskodawca").

Zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 1 umowy z dnia 20 czerwca 1975 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1977 Nr 1 poz. 5), Oddział stanowi opodatkowany w Polsce zakład przedsiębiorcy francuskiego. W chwili obecnej, Bank planuje dokonanie transgranicznego połączenia z instytucjami finansowymi działającymi na polskim rynku - C Bank S.A. i C Polska S.A. Połączenie nastąpi na podstawie obowiązujących przepisów Tytułu IV Działu I Rozdziału 2 (1) ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037, dalej: k.s.h.").

W związku z doktryną ETS (Sevic Systems AG wydany 13 grudnia 2005 r. (sygn. C-411/03)) jak również regulacją art. 4 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 Nr 72 poz. 665), zgodnie z którym "oddziałem instytucji kredytowej jest jednostka organizacyjna instytucji kredytowej wykonująca w jej imieniu i na jej rzecz wszystkie lub niektóre czynności wynikające z zezwolenia udzielonego tej instytucji kredytowej, przy czym wszystkie jednostki organizacyjne danej instytucji kredytowej odpowiadające powyższym cechom, utworzone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, uważa się za jeden oddział", na skutek połączenia Banku z polskimi podmiotami dojdzie do faktycznego przyporządkowania do Oddziału składników majątkowych należących uprzednio do polskich podmiotów.

Po połączeniu Banku z polskimi podmiotami, umowy kredytowe (pożyczki) zawarte przez polskie spółki będą kontynuowane, przy czym w miejsce poprzedniego kredytodawcy (przejętej spółki) wstąpi Bank (spółka przejmująca). Na skutek sukcesji prawnej przewidzianej w art. 494 § 1 k.s.h. dojdzie do przejęcia przez Bank praw i obowiązków wynikających ze stosunków zobowiązaniowych podmiotów przejmowanych. Z uwagi na przypisanie działalności prowadzonej na terytorium Polski do Oddziału Banku, w księgach prowadzonych przez Oddział zostaną odpowiednio ujęte wszelkie związane z tymi kredytami (pożyczkami) wartości przeniesione z ksiąg spółek przejmowanych - w szczególności kapitał kredytu (pożyczki), zabezpieczenia, naliczone na dzień transakcji odsetki i prowizje jak również wykazane w księgach przejmowanych podmiotów rezerwy ogólne, rezerwy na poniesione nieudokumentowane ryzyko kredytowe, rezerwy celowe lub odpisy aktualizujące wartość należności. Powyższe dotyczyć również będzie wierzytelności kredytowych (pożyczkowych) uprzednio nabytych lub przejętych przez C.

W toku prowadzonej działalności, we wszystkich prawnych relacjach związanych z przypisanymi umowami kredytowymi (pożyczkami), Wnioskodawca występować będzie jako wierzyciel kredytowy (kredytodawca). Z uwagi na to, że przypisane Wnioskodawcy ekspozycje kredytowe będą ujęte w księgach Wnioskodawcy aż do momentu ich spłaty, sprzedaży lub spisania z ksiąg, Wnioskodawca będzie na bieżąco przyjmował spłaty kredytów (pożyczek), monitorował terminy spłat, tworzył rezerwy, wypowiadał umowy kredytowe (pożyczki), wystawiał "bankowy tytuł wykonawczy", windykował kredyty (pożyczki) niespłacane przez dłużników, przenosił wierzytelności na pozabilans oraz dokonywał spisania wierzytelności w ciężar utworzonych na nie rezerw.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy w związku z faktem, że na skutek przejęcia polskich spółek przez Bank, Wnioskodawca stanie się stroną umów kredytowych zawartych przez te spółki, z podatkowego punktu widzenia powinien on być traktowany jako kredytodawca.

2.

Czy w konsekwencji Wnioskodawca powinien traktować spłacane przez klientów raty kapitałowe oraz zapłatę zaległych opłat i prowizji jako płatność neutralną z podatkowego punktu widzenia, natomiast odsetki rozpoznawać jako dochód do opodatkowania w momencie otrzymania.

Stanowisko Spółki.

Ad.1

Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie regulacji podatkowych Bank działający w Polsce poprzez Oddział powinien być traktowany jako kredytodawca. W pierwszej kolejności, Wnioskodawca pragnie wskazać, iż w wyniku przejęcia polskich podmiotów, zgodnie z art. 494 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych ("k.s.h."), Bank stanie się sukcesorem przejmowanych spółek, tzn. wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki spółek przejmowanych. Biorąc pod uwagę, że do dnia połączenia spółki przejmowane prowadzić będą zwykłą działalność, Bank stanie się stroną umów zawieranych wcześniej przez przejmowane spółki. W przypadku umów kredytowych, Bank wstąpi zatem w miejsce dotychczasowego kredytodawcy. k.s.h. przewiduje zatem pehią sukcesję praw i obowiązków podmiotu przejmującego.

Ustawodawca przewidział analogiczny przepis w zakresie praw i obowiązków wynikających z ustaw podatkowych. Zgodnie z art. 93 § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z dnia 14 stycznia 2005 r., Bank wejdzie we wszystkie przewidziane w przepisach prawa i obowiązki podatkowe przejmowanych spółek. Mając na uwadze, iż od 20 czerwca 2008 r. jedną z form przejęcia spółki wskazaną w k.s.h. jest przejęcie transgraniczne, powyższe przepisy znajdą odpowiednie zastosowanie także do przedmiotowej sytuacji. W związku z prowadzeniem przez Bank działalności na terytorium Polski poprzez zakład w rozumieniu przepisów prawa podatkowego (Oddział), wskazane prawa i obowiązki przypisane zostaną do tego zakładu (Oddziału).

W konsekwencji, w związku z połączeniem dojdzie do wstąpienia przez Oddział we wszystkie prawa i obowiązki podatkowe wynikające z zawartych przez przejęte spółki umów kredytowych jak również z umów kredytowych, do których C wstąpił na skutek uprzedniego nabycia portfela wierzytelności. W związku z powyższym, na gruncie przepisów podatkowych Oddział jako zakład przedsiębiorcy zagranicznego powinien być traktowany jako kredytodawca.

Ad 2.

Konsekwencją uznania Wnioskodawcy za kredytodawcę jest obowiązek rozpoznawania przez Wnioskodawcę otrzymywanych od kredytobiorców kwot zgodnie z warunkami podpisanych umów i zawartych w nich harmonogramów spłat.

W szczególności, Wnioskodawca powinien kontynuować rozliczenia dokonywane przez przejmowane spółki w księgach rachunkowych i rejestrach podatkowych oraz na ich podstawie potraktować otrzymywane spłaty zgodnie z ich charakterem jako spłaty kredytu, odsetek lub zaległych opłat i prowizji.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), odsetki powinny zostać rozpoznane jako przychód podatkowy w momencie ich otrzymania.

Z kolei, na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych otrzymane spłaty kredytów powinny być dla Wnioskodawcy neutralne podatkowo. W odniesieniu do zaległych prowizji i opłat należy wskazać, iż o ile zostały one opodatkowane prze przejmowane spółki zgodnie z art. 12 ust. 3 oraz 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ich wpływ na konto Wnioskodawcy powinien być potraktowany neutralnie z podatkowego punktu widzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl