IPPB3/423-118/10-2/EŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-118/10-2/EŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Towarzystwa Budownictwa Społecznego, przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2010 r. (data wpływu 26 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu z tytułu partycypacji bezzwrotnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów podatkowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

1.

Towarzystwo Budownictwa Społecznego sp. z o.o. jest podatnikiem p.d.o.p.

2.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego przedmiotem działania spółki jest budowanie domów mieszkalnych i ich eksploatacja na zasadach najmu.

3.

TBS prowadzi procesy inwestycyjne polegające na budowie budynków mieszkalnych, wielorodzinnych z przeznaczeniem na wynajem poszczególnych lokali.

4.

Inwestycje finansowane są ze środków własnych spółki, partycypacji osób fizycznych, prawnych oraz kredytów udzielonych ze środków KFM przez Bank.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1. Czy otrzymanie w przyszłości na podstawie art. 29 ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego partycypacji bezzwrotnych w kosztach budowy mieszkań od gminy miasta Józefowa będzie stanowiło przychód podatkowy dla spółki, jeżeli TBS nie będzie dokonywało odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych (wybudowanych lokali mieszkalnych).

Zdaniem Wnioskodawcy, partycypacja bezzwrotna w kosztach budowy mieszkań otrzymana od gminy miasta Józefowa nie będzie stanowiła przychodu podatkowego dla spółki, ponieważ stanowi zwrócony wydatek nie zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do przychodu nie zalicza się: zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Spółka dokonuje odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych (wybudowanych lokali mieszkalnych) nie będzie zaliczała dokonanych odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstaw opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W związku z powyższym w TBS nie wystąpi przychód podatkowy z tytułu otrzymania bezzwrotnych partycypacji w kosztach budowy lokali mieszkalnych.

Po przeanalizowaniu przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdzam, co następuje:

Zasady działania towarzystw budownictwa społecznego określone zostały w rozdziale 4 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1070 z późn. zm.). Zgodnie z art. 23 ust. 1 powołanej ustawy towarzystwa budownictwa społecznego mogą być tworzone w formie:

1.

spółek z ograniczoną odpowiedzialnością,

2.

spółek akcyjnych,

3.

spółdzielni osób prawnych.

Z treści art. 27 ust. 1 cytowanej ustawy wynika z kolei, iż przedmiotem działania towarzystwa jest budowanie domów mieszkalnych i ich eksploatacja na zasadach najmu.

Towarzystwo może również:

1.

nabywać budynki mieszkalne,

2.

przeprowadzać remonty i modernizację obiektów przeznaczonych na zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych na zasadach najmu,

3.

wynajmować lokale użytkowe znajdujące się w budynkach towarzystwa,

4.

sprawować na podstawie umów zlecenia zarząd budynkami mieszkalnymi i niemieszkalnymi niestanowiącymi jego własności, z tym że powierzchnia zarządzanych budynków niemieszkalnych nie może być większa niż powierzchnia zarządzanych budynków mieszkalnych,

5.

prowadzić inną działalność związaną z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą (art. 27 ust. 2 ww. ustawy).

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego pracodawca, działając w celu uzyskania lokali mieszkalnych dla swoich pracowników, a także osoby prawne mające interes w uzyskaniu lokali mieszkalnych przez wskazane przez nie osoby trzecie mogą zawierać z towarzystwem umowy w sprawie partycypacji w kosztach budowy tych lokali. Z ust. 2 powołanego art. wynika, ze również powiat, gmina lub związek międzygminny, działając w celu podnajmowania lokali mieszkalnych osobom fizycznym, może zawierać z towarzystwem umowy w sprawie partycypacji w kosztach budowy lokali mieszkalnych, których będzie najemcą.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka planuje budowę lokali mieszkalnych na wynajem, których budowa będzie finansowana ze środków własnych, partycypacji osób fizycznych, prawnych oraz kredytów udzielonych przez B ze środków KFM. Jednym ze źródeł finansowania będą wpłaty partycypanta, którym jest gmina miasto j. Partycypacja ta będzie bezzwrotną wpłatą na rzecz Towarzystwa.

Co do zasady otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym różnice kursowe stanowią przychód podatkowy, co wynika z treści art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. określanej w dalszej części skrótem "u.p.d.o.p.").

Zdaniem podatnika, partycypacja bezzwrotna otrzymana od gminy miasta podlega wyłączeniu z opodatkowania na mocy art. 12 ust. 4 pkt 6a u.p.d.o.p., zgodnie z którym do przychodów nie zalicza się zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Za takie wydatki zaś, w ocenie Spółki, należy uznać odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywane, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie, o czym stanowi art. 16 ust. 1 pkt 48 u.p.d.o.p.

Należy zauważyć, że obydwa powołane wyżej przepisy odnoszą się do wydatków zwróconych podatnikowi, a więc sytuacji, w której podatnik najpierw ponosi wydatek, a następnie jest on mu zwracany. Okoliczność taka nie ma jednakże miejsca w przedmiotowej spawie. W przypadku Wnioskodawcy nie dochodzi do zwrotu poniesionych kosztów, ponieważ inwestycja jest od razu (w części, której dotyczy wniosek) finansowana przez gminę miasto J.

W opisanej we wniosku sprawie nie znajduje więc zastosowania art. 12 ust. 4 pkt 6a u.p.d.o.p. Partycypacja bezzwrotna w kosztach budowy lokali mieszkalnych będzie dla Spółki przychodem w momencie jej otrzymania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl