IPPB3/423-1081/08-6/DG - Wydatki w postaci składek na ubezpieczenie społeczne oraz Fundusz Pracy z tytułu wypłaty nagród dla pracowników finansowane i uiszczane przez Spółkę jako płatnika stanowią koszt uzyskania przychodów. W przedmiotowej sytuacji nie ma zatem zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 40.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-1081/08-6/DG Wydatki w postaci składek na ubezpieczenie społeczne oraz Fundusz Pracy z tytułu wypłaty nagród dla pracowników finansowane i uiszczane przez Spółkę jako płatnika stanowią koszt uzyskania przychodów. W przedmiotowej sytuacji nie ma zatem zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 40.

W odpowiedzi na wezwanie Spółki z dnia 6 listopada 2008 r. (data wpływu 13 listopada 2008 r.) do usunięcia naruszenia prawa poprzez zmianę indywidualnej pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 20 października 2008 r. Nr IPPB3/423-1081/08-4/DG, złożone na podstawie art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów wyjaśnia, co następuje.

W wyniku ponownej analizy sprawy, z uwzględnieniem zarzutów przytoczonych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, znaleziono podstawy do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej uznał stanowisko Podatnika za nieprawidłowe przyjmując, iż wydatki w postaci składek na ubezpieczenie społeczne oraz Fundusz Pracy finansowane i uiszczane przez Spółkę jako płatnika nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Zaskarżonej interpretacji Spółka zarzuca co następuje:

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził w swojej interpretacji, że nie możemy zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodów składki na ubezpieczenie społeczne oraz Fundusz Pracy z tytułu wypłat nagród finansowanych i uiszczonych przez Spółkę jako płatnika, w związku z art. 16 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W tym miejscu pragniemy podnieść, że w interpretacji nieprawidłowo zastosowano art. 16 ust. 1 pkt 40. Zgodnie z nim nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie społeczne oraz na Fundusz Pracy i inne fundusze celowe utworzone na podstawie odrębnych ustaw - od nagród i premii, wypłacanych w gotówce lub w papierach wartościowych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Przepis ten nie ma zastosowania w naszym przypadku. Zgodnie z § 28 zakładowych warunków wynagradzania i przyznawania świadczeń pieniężnych dla pracowników Centrali Spółki X S.A. - wprowadzonych na podstawie art. 44 Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników X z dnia 24 listopada 1997 r., o którym mowa w naszym wniosku o wydanie interpretacji, w przypadku przeznaczenia przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy części zysku X S.A. na nagrody dla pracowników, tworzy się fundusz nagród z zysku. Prawo do nagrody z ww. funduszu za dany rok kalendarzowy przysługuje każdemu pracownikowi, zatrudnionemu w tym roku w Centrali Spółki X S.A. Jest to dodatkowe wynagrodzenie, którego wysokość określa uchwała Zgromadzenia Wspólników i nie można utożsamiać go z prawem wspólnika do udziału w zysku wynikającym z rocznego sprawozdania finansowego. W myśl art. 193 k.s.h. uprawnionymi do dywidendy za dany rok obrotowy są wspólnicy, którym udziały przysługiwały w dniu powzięcia uchwały Zgromadzenia Wspólników o podziale zysku. W księgach rachunkowych powyższą wypłatę nagród dla pracowników wraz z narzutami ujęliśmy na koncie kosztowym 76113479 (nagrody dla pracowników z zysku roku poprzedniego) oraz na koncie 82000000 (podział wyniku finansowego). Ponadto nagrody te zostały zaprezentowane w rachunku zysków i strat w kosztach rodzajowych w pozycji: wynagrodzenia. Należy również zwrócić uwagę, że konstrukcja przepisu art. 16 ust. 1 pkt 40 ustawy o P.D.O.P. wydaje się wskazywać, że ma zastosowanie do nagród i premii wypłacanych pracownikom przedsiębiorstw państwowych. Zgodnie bowiem z art. 11 ustawy z dnia 30 stycznia 1989 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych zysk przedsiębiorstwa państwowego po opodatkowaniu podatkiem dochodowym i odliczeniu wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa może być przeznaczony na tworzenie funduszy własnych, funduszu nagród dla pracowników oraz na dofinansowanie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Naszym zdaniem przepis art. 16 ust. 1 pkt 40 ustawy o P.D.O.P. nie ma zastosowania do zaistniałego w X S.A. stanu faktycznego. Ww. przepis wymaga spełnienia wszystkich wymienionych w nim przesłanek związanych z wypłatą premii i nagród z zysku tj.:

1.

składnikiem wynagrodzenia, od którego nalicza się powyższe składki jest nagroda lub premia

2.

nagroda lub premia jest wypłacana w gotówce lub w papierach wartościowych

3.

źródłem wypłaty składników wynagrodzenia jest dochód pracodawcy po opodatkowaniu podatkiem dochodowym. W przypadku naszej Spółki nie zostały spełnione dwa warunki tj.:

*

wynagrodzenia z tytułu nagrody z zysku zostały wypłacone na podstawie polecenia przelewu na rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe pracowników a nie w formie gotówki. - uchwała Zgromadzenia Wspólników w sprawie podziału zysku była jedynie upoważnieniem zarządu Spółki do wypłaty dodatkowego wynagrodzenia w postaci nagrody i nie można utożsamiać go z wypłatą dywidendy, która przysługuje jedynie wspólnikom. Ponadto wypłata nagród dla pracowników wraz z pochodnymi zwiększa koszty a tym samym ma wpływ na dochód do opodatkowania w roku wypłaty.

W tym stanie rzeczy wnosimy o zmianę powyższej interpretacji indywidualnej poprzez stwierdzenie, że możemy zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodów składki na ubezpieczenie społeczne oraz Fundusz Pracy z tytułu wypłat nagród finansowanych i uiszczonych przez Spółkę jako płatnika.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów, zmienia swoje stanowisko zawarte w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 20 października 2008 r. Nr: IPPB3/423-1081/08-2/DG i stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Wprawdzie art. 16 ust. 1 pkt 40) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stwierdza, że za koszty uzyskania przychodów nie uważa się składek na ubezpieczenie społeczne oraz na Fundusz Pracy i na inne fundusze celowe utworzone na podstawie odrębnych ustaw - od nagród i premii, wypłacanych w gotówce lub w papierach wartościowych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, lecz nie ma on zastosowania do stanu faktycznego Spółki przedstawionego w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa z 15 grudnia 2008 r.

Aby można było zastosować wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów, o którym mowa w pkt 40) muszą być spełnione wszystkie wymienione przesłanki związane z wypłatą premii i nagród z zysku. Po pierwsze, składnikiem wynagrodzenia, od którego nalicza się powyższe składki jest nagroda lub premia; po drugie, nagroda lub premia jest wypłacana w gotówce lub w papierach wartościowych i po trzecie, źródłem wypłaty składników wynagrodzenia jest dochód pracodawcy po opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Przychylając się do stanowiska Spółki, należy stwierdzić, że w jej przypadku nie zostały spełnione przede wszystkim warunki drugi i trzeci. Wynagrodzenia z tytułu nagrody z zysku zostały wypłacone na podstawie polecenia przelewu na rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe pracowników, czyli w formie rozliczeń bezgotówkowych. W celu ustalenia znaczenia terminu "wypłaty w gotówce" przydatne może być posłużenie się ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665 z późn. zm.), w myśl której rozliczenia gotówkowe przeprowadza się czekiem gotówkowym lub przez wpłatę gotówki na rachunek wierzyciela, a rozliczenia bezgotówkowe przeprowadza się w szczególności: poleceniem przelewu, poleceniem zapłaty, czekiem rozrachunkowym lub kartą płatniczą (art. 63 ust. 2 i 3 ustawy).

Przychylając się do stanowiska Spółki zawartego we wniosku należy uznać je za prawidłowe. Wydatki w postaci składek na ubezpieczenie społeczne oraz Fundusz Pracy z tytułu wypłaty nagród dla pracowników finansowane i uiszczane przez Spółkę jako płatnika stanowią koszt uzyskania przychodów. W przedmiotowej sytuacji nie ma zatem zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 40.

Odnosząc się do kwestii zarzutu przedstawionego przez Spółkę piśmie z dnia 15 grudnia 2008 r., należy uznać iż błędne obliczenie terminu nastąpiło na skutek oczywistej omyłki, a zatem nie doszło w przedmiotowej sytuacji do naruszenia 14 dniowego terminu do wezwania organu do usunięcia naruszenia prawa.

Na zmienioną niniejszym aktem pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie Nr IPPB3/423-1081/08-04/DG z dnia 20 października 2008 r. z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenie niniejszej odpowiedzi (art. 53 § 2 ww. ustawy) za pośrednictwem organu, który wydał interpretację (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl