IPPB3/423-1005/08-2/MK - Wydatek z tytułu bonusu międzynarodowego w wysokości określonego procentu obrotów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-1005/08-2/MK Wydatek z tytułu bonusu międzynarodowego w wysokości określonego procentu obrotów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 11 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionego wydatku z tytułu bonusu międzynarodowego w wysokości określonego procentu obrotów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionego wydatku z tytułu bonusu międzynarodowego w wysokości określonego procentu obrotów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca należy do międzynarodowego holdingu "AA" - dokonuje sprzedaży na rzecz polskiej firmy "Spółki B". Z kolei ta firma pozostaje w powiązaniu kapitałowym ze "Spółką C" z siedzibą we Francji ("Grupa BC").

Z uwagi na wysokie obroty pomiędzy poszczególnymi spółkami z holdingu "AA" (m.in. Wnioskodawcą) a spółkami z "Grupy BC" (m.in. "Spółka B") oraz w celu pogłębienia wzajemnego partnerstwa - w imieniu całej "Grupy AA" "Spółka A" z siedzibą we Francji wynegocjowała ze "Spółką C" tzw. bonus międzynarodowy z tytułu obrotów za dany rok - odpowiadający procentowi tychże obrotów.

Dowód: określone warunki międzynarodowych bonusów + tłumaczenie z języka francuskiego na angielski oraz z języka angielskiego na polski (w załączeniu).

Rozliczenie tego bonusu w odniesieniu do Podatnika odbywa się w ten sposób, że polska "Spółka B" obciąża Wnioskodawcę fakturą VAT za bonus międzynarodowy za dany rok przy czym bonus ten obliczany jest w następujący sposób:

1.

Dla każdego kraju ustalony jest minimalny obrót lokalny, którego zrealizowanie w 50% daje prawo do bonusu.

2.

Jeżeli obrót określony w pkt 1 zostanie osiągnięty, od jego rzeczywistej wysokości liczy się bonus w wysokości 0,8%. Rozliczenie finansów następuje na podstawie faktury wystawionej przez "Spółkę B" z siedzibą w W.

Dowód: przykładowa faktura

Wprawdzie załączone dokumenty dotyczą 2007 r. ale według Wnioskodawcy, umowy bonusu międzynarodowego będą zawarte na lata 2008 i następne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatek poniesiony w 2007 r. i ponoszony w latach następnych przez Wnioskodawcę na rzecz "Spółki B" z siedzibą w W z tytułu tzw. bonusu międzynarodowego - w wysokości określonego procentu obrotów stanowi koszt uzyskania przychodów Wnioskodawcy (art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych)?

Zdaniem Wnioskodawcy wydatek ponoszony przez niego na rzecz "Spółki B" z siedzibą w W z tytułu tzw. bonusu międzynarodowego - w wysokości określonego procentu obrotów stanowi koszt uzyskania przychodów Podatnika.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia przychodów.

Jak orzekł Minister Finansów w interpretacji z dnia 30 grudnia 2004 r. (znak: PP3-812-1222/2004/AP/4026) w sprawie stosowania przepisów art. 8 i art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, wydanej na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej (w brzmieniu sprzed 1 lipca 2007 r.), opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Finansów z 2005 r. Nr 2, poz. 22 - w przypadkach, gdy kontrahenci umownie określą relacje między sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą - uznać należy, że premie te są związane z określonymi zachowaniami nabywcy a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podkreślić należy, ze stosownie do art. 14 § 3 Ordynacji podatkowej (w brzmieniu sprzed 1 lipca 2007 r.) - zastosowanie się przez podatnika do ww. urzędowej interpretacji Ministerstwa Finansów nie może mu szkodzić. Do dnia dzisiejszego interpretacja powyższa nie została natomiast zmieniona ani uchylona.

Analogicznie w indywidualnej interpretacji z dnia 24 września 2004 r., znak: III-2-443-324/04/AM - na zapytanie Wnioskodawcy w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej - Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi również zajął stanowisko, zgodnie z którym udzielenie premii pieniężnych (bonusów) należy dokumentować fakturą, jako usługę opodatkowaną podatkiem VAT, zaś stronie udzielającej gratyfikacji pieniężnej udokumentowanej fakturą przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jeżeli przedmiotowa usługa jest wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych. Również ta interpretacja nie uległa do dnia dzisiejszego zmianie. Powyższe stanowisko zostało dodatkowo potwierdzone przez Ministra Finansów w indywidualnej interpretacji z dnia 6 lutego 2008 r. znak IPPP1-443-133/08-2/RK - wydanej na wniosek Podatnika w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej.

W konsekwencji Podatnik uważa, że wydatek na bonus międzynarodowy - w świetle ww. interpretacji - zapłata za usługi świadczone przez Odbiorców towarów - stanowi koszt uzyskania przychodów. Bonus ten ma bowiem ewidentny wpływ na zwiększenie (zabezpieczenie) przychodu gdyż niewątpliwie stanowi zachętę dla Odbiorcy (działającego w ramach międzynarodowej "Grupy BC") do dokonywania od Wnioskodawcy dalszych i większych zakupów (w ramach holdingu "AA"), a nawet warunkuje współpracę pomiędzy obiema Grupami ("AA" i "BC").

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku Spółka dołączyła kserokopie dokumentów w języku angielskim i francuskim, tłumaczenie umowy oraz przykładową fakturę. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem podanym we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl