IPPB2/4515-57/15-4/MZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lipca 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/4515-57/15-4/MZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2015 r. (data wpływu 14 maja 2015 r.) uzupełniony pismem z dnia 13 lipca 2015 r. (data nadania 13 lipca 2015 r., data wpływu 15 lipca 2015 r.) na wezwanie z dnia 2 lipca 2015 r. Nr IPPB4/4511-692/15-2/IM i Nr IPPB2/4515-57/15-2/MZ (data nadania 3 lipca 2015 r., data doręczenia 7 lipca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymanych wpłat od rodziców - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymanych wpłat od rodziców.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca założył rachunek bankowy na którym będzie gromadził pieniądze z dobrowolnych składek rodziców, których dzieci uczęszczają do żłobka (tzw. Rada Rodziców), które zostaną w 100% przeznaczone na przeznacza cele żłobkowe, tj. doposażenie żłobka oraz organizację w tym żłobku imprez dla dzieci uczęszczających do tego z żłobka. Kwota składek to 20 zł miesięcznie, czyli 240 zł w skali roku, czyli 1200 zł w skali 5 lat.

Pismem z dnia 2 lipca 2015 r. Nr IPPB4/4511-692/15-2/IM i Nr IPPB2/4515-57/15-2/MZ wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania m.in. w zakresie przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn, poprzez wskazanie:

Jeżeli interpretacja ma dotyczyć przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn, to należy:

* doprecyzować stan faktyczny poprzez wskazanie: Czy wpłaty od rodziców przyjmą postać umowy darowizny. Jeżeli tak, to czy Wnioskodawczyni w przedmiotowej sprawie występuje jako obdarowana.

* sprecyzować pytanie podatkowe w indywidualnej sprawie Wnioskodawczyni w zakresie przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn,

* przedstawić własne stanowisko w sprawie, które powinno być powiązane z przedstawionym stanem faktycznym i zadanym pytaniem,

* jednoznaczne wskazanie, którego stanu faktycznego (podatku) dotyczy wpłata w wysokości 40 zł, dokonana przez Wnioskodawczynię na konto Izby Skarbowej w Warszawie, w dniu 11 maja 2015 r. lub wniesienie dodatkowej opłaty w wysokości 40 zł.

W związku z tym, jeżeli Wnioskodawczyni oczekuje interpretacji w zakresie dwóch podatków, to jest obowiązany dokonać na konto Izby Skarbowej w Warszawie Nr 31 1010 1010 0166 4922 3100 0000 wpłaty brakujących 40 zł i doręczyć kserokopię dowodu jej uiszczenia.

Wnioskodawczyni w terminie ustawowym przesłała uzupełnienie m.in. w zakresie przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn, informując, że:

Nie ma podpisanej żadnej umowy z żadnym z rodziców, ale wpłaty są dobrowolną darowizną w postaci pieniężnej na rzecz realizacji celów żłobkowych, na co rodzice wyrazili zgodę, więc można przyjąć, że wpłaty są darowizną. Wnioskodawca występuje jako osoba obdarowana.

Wnioskodawczyni sprecyzowała pytanie w zakresie przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz przedstawiła własne stanowisko w sprawie.

Ponadto dokonano wpłaty dodatkowej opłaty w kwocie 40 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

1. Czy otrzymane wpłaty od rodziców będą podlegały opodatkowaniu, w przypadku, gdy wpłaty od każdego z rodziców nie przekroczą 4 902 zł w skali 5 lat.

2. Czy otrzymane wpłaty od rodziców będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Niniejsza interpretacja dotyczy podatku od spadków i darowizn, w pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.

Zdaniem Wnioskodawcy, wpłaty od rodziców nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, ponieważ darowizny od rodziców nie przekroczą 4 902 zł w skali 5 lat zgodnie z art. 9 Ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2015 r. poz. 86 z późn. zm.) podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny, polecenia darczyńcy.

Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera pojęcia "darowizna", dlatego w tym zakresie odwołać się należy do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu w postaci świadczenia wzajemnego i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę.

Stosownie do art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych. Natomiast w myśl art. 6 ust. 1 pkt 4 tej ustawy przy nabyciu w drodze darowizny powstaje on z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy - z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.

Stosownie do art. 17a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, podatnicy podatku są obowiązani złożyć, w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych według ustalonego wzoru. Do zeznania podatkowego dołącza się dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania. Obowiązek składania zeznań podatkowych nie dotyczy przypadków, w których podatek jest pobierany przez płatnika.

Z kolei, zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej 4.902 zł jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.

Jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie. Od podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych. Wynikająca z obliczenia nadwyżka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków, ani zwrotowi. Nabywcy obowiązani są w zeznaniu podatkowym wymienić rzeczy i prawa majątkowe nabyte w podanym wyżej okresie - art. 9 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Wysokość podatku ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca - art. 14 ust. 1 ww. ustawy.

Zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe - art. 14 ust. 2 ww. ustawy.

Stosownie do art. 14 ust. 3 tejże ustawy do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:

1.

do grupy I - małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;

2.

do grupy II - zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;

3.

do grupy III - innych nabywców.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę wolną od podatku. Podatek naliczany jest zależnie od wartości otrzymanej darowizny, według tabeli określonej w tym przepisie.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca założył rachunek bankowy na którym będzie gromadził pieniądze z dobrowolnych składek rodziców, których dzieci uczęszczają do żłobka (tzw. Rada Rodziców), które zostaną w 100% przeznaczone na przeznacza cele żłobkowe, tj. doposażenie żłobka oraz organizację w tym żłobku imprez dla dzieci uczęszczających do tego z żłobka. Kwota składek to 20 zł miesięcznie, czyli 240 zł w skali roku, czyli 1200 zł w skali 5 lat. Z przesłanego uzupełnienia wynika, że nie ma podpisanej żadnej umowy z żadnym z rodziców, ale wpłaty są dobrowolną darowizną w postaci pieniężnej na rzecz realizacji celów żłobkowych, na co rodzice wyrazili zgodę, więc można przyjąć, że wpłaty są darowizną. Wnioskodawca występuje jako osoba obdarowana.

A zatem, przyjmując za Wnioskodawczynią, że wpłaty od rodziców przyjmą postać umowy darowizny, darowizny te będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, po przekroczeniu kwoty wolnej, tj. w tym przypadku 4.902 zł, dla nabywcy zaliczonego do III grupy podatkowej. Jeżeli darowizna nie przekroczy kwoty 4.902 zł od każdego z darczyńców, w powyższej sprawie nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku od spadków i darowizn. Ponadto należy nadmienić, że jeżeli w przyszłości w ciągu 5 lat od tych samych osób Wnioskodawczyni uzyskałaby kolejne darowizny, to wówczas należy je zsumować z poprzednimi zgodnie z brzmieniem art. 9 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl