IPPB2/4511-824/15-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 października 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/4511-824/15-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2015 r. (data wpływu 23 września 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu ustalenia dochodu w przypadku odkupienia jednostek uczestnictwa kilku subfunduszy tego samego funduszu oraz odrębnych funduszy inwestycyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu ustalenia dochodu w przypadku odkupienia jednostek uczestnictwa kilku subfunduszy tego samego funduszu oraz odrębnych funduszy inwestycyjnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka S.A. (dalej: "Wnioskodawca") jest towarzystwem działającym na podstawie ustawy z 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 157 ze zm" dalej: "ustawa o funduszach inwestycyjnych"). Zgodnie z art. 4 ust. 1 i 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, towarzystwo tworzy fundusz inwestycyjny, zarządza nim i reprezentuje fundusz w stosunkach z osobami trzecimi. Towarzystwo jest organem funduszu inwestycyjnego.

Stosownie do brzmienia art. 3 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych, fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.

Na podstawie art. 82 ustawy o funduszach inwestycyjnych, fundusze inwestycyjne otwarte zbywają jednostki uczestnictwa i dokonują ich odkupienia na żądanie uczestnika funduszu. Z chwilą odkupienia jednostki uczestnictwa są umarzane z mocy prawa.

W związku z art. 159 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych, fundusz inwestycyjny może prowadzić działalność jako fundusz składający się z subfunduszy różniących się w szczególności tym, że każdy może stosować inną politykę inwestycyjną. Zgodnie z art. 159 ust. 3 ustawy o funduszach inwestycyjnych, subfundusze nie posiadają osobowości prawnej.

Artykuł 87 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych stanowi, że fundusz inwestycyjny otwarty prowadzi rejestr uczestników funduszu. Stosownie zaś do art. 162 ust. 1 pkt 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych, jeżeli funduszem z wydzielonymi subfunduszami jest fundusz inwestycyjny otwarty lub specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty, to fundusz wydziela w ramach rejestru, subrejestry uczestników funduszu dla każdego subfunduszu.

Zgodnie z art. 162 ust. 1 pkt 5 ustawy o funduszach inwestycyjnych, jeżeli funduszem z wydzielonymi subfunduszami jest fundusz inwestycyjny otwarty lub specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty to jednostki uczestnictwa subfunduszu mogą być zamieniane na jednostki uczestnictwa innych subfunduszy funduszu, na zasadach określonych w statucie. Stosownie do art. 162 ust. 3 ustawy o funduszach inwestycyjnych, przez tę zamianę rozumie się jednoczesne umorzenie jednostek uczestnictwa subfunduszu funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami i nabycie, za środki pieniężne uzyskane z tego umorzenia, jednostek uczestnictwa innego subfunduszu tego funduszu inwestycyjnego.

Wnioskodawca utworzył i zarządza funduszami inwestycyjnymi otwartymi i specjalistycznymi funduszami inwestycyjnymi otwartymi (dalej: "Fundusz inwestycyjny"), jak również funduszami inwestycyjnymi otwartymi i specjalistycznymi funduszami inwestycyjnymi otwartymi z wydzielonymi subfunduszami, tzw. funduszami parasolowymi (dalej: "Fundusz z wydzielonymi subfunduszami").

Uczestnik Funduszu z wydzielonymi subfunduszami może nabywać jednostki uczestnictwa różnych subfunduszy utworzonych w ramach tego samego Funduszu z wydzielonymi subfunduszami. Oznacza to, że Fundusz z wydzielonymi subfunduszami zbywa na rzecz uczestników jednostki uczestnictwa różnych subfunduszy, zaś uczestnik może posiadać jednostki uczestnictwa kilku subfunduszy jednocześnie. Jednostki uczestnictwa zapisywane są na właściwych subrejestrach uczestnika Funduszu z wydzielonymi subfunduszami, wyodrębnionych dla jednostek uczestnictwa danego subfunduszu.

Odkupienie jednostek uczestnictwa subfunduszu realizowane jest przez Fundusz z wydzielonymi subfunduszami na żądanie zawarte w zleceniu, zgłoszone przez uczestnika.

W ramach prowadzonej działalności mogą występować przypadki, w których Fundusz z wydzielonymi subfunduszami będzie zobowiązany do odkupienia, na zlecenie lub zlecenia uczestnika, jednostek uczestnictwa różnych subfunduszy tego samego Funduszu z wydzielonymi subfunduszami w tym samym dniu wyceny (tekst jedn.: w dniu, w którym zgodnie ze statutem Fundusz z wydzielonymi subfunduszami zbywa i odkupuje jednostki uczestnictwa). Oznacza to, że może dojść do sytuacji, w której Fundusz z wydzielonymi subfunduszami w wyniku realizacji jednego lub kilku zleceń złożonych przez uczestnika, dokona odkupienia w tym samym dniu wyceny jednostek uczestnictwa reprezentujących prawo do udziału w aktywach różnych subfunduszy tego samego Funduszu z wydzielonymi subfunduszami.

Ponadto, w praktyce występują również przypadki, że w tym samym dniu wyceny dochodzi do jednoczesnego odkupienia jednostek uczestnictwa dwóch lub więcej Funduszy inwestycyjnych, na skutek realizacji w danym dniu wyceny zleceń jednej osoby fizycznej będącej uczestnikiem tych Funduszy inwestycyjnych.

Na podstawie art. 41 ust. 4 w zw. z art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT, zarówno Fundusz inwestycyjny, jak Fundusz z wydzielonymi subfunduszami pełni funkcję płatnika w stosunku do uczestników będących osobami fizycznymi i są zobowiązani do pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat z tytułu dochodu z udziału w funduszach inwestycyjnych (kapitałowych).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

1. Czy w przypadku gdy w tym samym dniu wyceny dochodzi do odkupienia jednostek uczestnictwa co najmniej dwóch subfunduszy wydzielonych w ramach tego samego Funduszu z wydzielonymi subfunduszami, na skutek realizacji w danym dniu wyceny jednego bądź kilku zleceń uczestnika Funduszu z wydzielonymi subfunduszami, dochodem podlegającym opodatkowaniu jest różnica pomiędzy łącznym przychodem (sumą przychodów z tytułu odkupienia poszczególnych jednostek uczestnictwa subfunduszy tego samego Funduszu z wydzielonymi subfunduszami), a łącznymi kosztami (sumą kosztów poniesionych przez uczestnika na nabycie poszczególnych jednostek uczestnictwa subfunduszy tego samego Funduszu z wydzielonymi subfunduszami).

2. Czy w przypadku gdy dochodzi do odkupienia jednostek uczestnictwa co najmniej dwóch odrębnych Funduszy inwestycyjnych, na skutek realizacji w danym dniu wyceny zleceń jednej osoby fizycznej będącej uczestnikiem tych Funduszy inwestycyjnych, podstawę opodatkowania (dochód) ustala się odrębnie dla każdego Funduszu inwestycyjnego.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku gdy w tym samym dniu wyceny dochodzi do odkupienia jednostek uczestnictwa co najmniej dwóch subfunduszy wydzielonych w ramach tego samego Funduszu z wydzielonymi subfunduszami, na skutek realizacji w danym dniu wyceny jednego bądź kilku zleceń uczestnika Funduszu z wydzielonymi subfunduszami, dochodem podlegającym opodatkowaniu jest różnica pomiędzy łącznym przychodem (sumą przychodów z tytułu odkupienia poszczególnych jednostek uczestnictwa subfunduszy tego samego Funduszu z wydzielonymi subfunduszami), a łącznymi kosztami (sumą kosztów poniesionych przez uczestnika na nabycie poszczególnych jednostek uczestnictwa subfunduszy tego samego Funduszu z wydzielonymi subfunduszami).

Zgodnie z art. 5a pkt 14 ustawy o PIT, fundusze inwestycyjne działające na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych, są funduszami kapitałowymi w rozumieniu ustawy o PIT.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych stanowią przychody z kapitałów pieniężnych. Jednocześnie zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1c ustawy o PIT nie ustala się przychodu z umorzenia jednostek uczestnictwa subfunduszu funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami, w przypadku zamiany jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu tego samego funduszu inwestycyjnego.

Stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT wydatki na nabycie jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych są kosztem uzyskania przychodu z tytułu odkupienia jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych albo umorzenia jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych. Według art. 23 ust. 3e ustawy o PIT, przepisu tego nie stosuje się przy zamianie jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu tego samego funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami.

Mając na uwadze powyższe przepisy, na gruncie prawa podatkowego, zamiana jednostek jednego subfunduszu na jednostki innego subfunduszu (ale w ramach tego samego Funduszu z wydzielonymi subfunduszami) jest zdarzeniem neutralnym podatkowo - nie rozpoznaje się z tego tytułu ani przychodu podatkowego ani kosztu uzyskania przychodu. Zdarzeniem rodzącym skutki podatkowe (mogącym wygenerować dochód podatkowy) jest dopiero odkupienie przez Fundusz z wydzielonymi subfunduszami jednostek uczestnictwa subfunduszu.

Powyższe potwierdza uzasadnienie do ustawy o obrocie instrumentami finansowymi z dnia 25 lipca 2005 r. (dalej: "Uzasadnienie"), która wprowadziła art. 17 ust. 1c oraz art. 23 ust. 3e do ustawy o PIT. W uzasadnieniu wskazane zostało, iż wprowadzenie tych regulacji ma na celu opodatkowanie dochodu uzyskanego z tytułu udziału w funduszu inwestycyjnym z wydzielonymi subfunduszami na "wyjściu" z funduszu inwestycyjnego. Ponadto, zaznaczono również, iż wprowadzone rozwiązanie w postaci art. 17 ust. 1c oraz art. 23 ust. 3e ww. ustawy ma na celu zapewnienie neutralności podatkowej przy zamianie jednostek uczestnictwa między subfunduszami tego samego funduszu inwestycyjnego. Co istotne, w Uzasadnieniu podkreślono również, iż dla celów podatku dochodowego zamiana jednostek uczestnictwa między subfunduszami traktowana jest jako sposób inwestowania środków zgromadzonych w funduszu. Tym samym konsekwencją przyjętych rozwiązań (tekst jedn.: wprowadzeniem art. 17 ust. 1c oraz art. 23 ust. 3e do ustawy o PIT) jest wskazanie, iż dochodem z tytułu udziału w Funduszu z wydzielonymi subfunduszami będzie różnica miedzy przychodem uzyskanym na "wyjściu" z takiego funduszu, a kosztami uzyskania poniesionymi na nabycie jednostek uczestnictwa przy wejściu do tego funduszu.

Zgodnie natomiast z art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT, od dochodów z tytułu udziału w funduszach kapitałowych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy. W konsekwencji, w myśl art. 41 ust. 4 ustawy PIT, Fundusz z wydzielonymi subfunduszami, będący osobą prawną, obowiązany jest pobrać powyższy podatek od dochodu uzyskanego przez uczestnika tego funduszu w momencie wypłaty zysku zrealizowanego przez tego uczestnika. Zatem, obowiązek poboru podatku materializuje się w momencie wypłaty środków, który jest tożsamy z momentem odkupienia jednostek uczestnictwa przez Fundusz z wydzielonymi subfunduszami.

W opinii Wnioskodawcy, zgodnie ze wskazanymi przepisami ustawy o PIT, w przypadku odkupienia przez Fundusz z wydzielonymi subfunduszami jednostek uczestnictwa przynajmniej dwóch subfunduszy tego samego funduszu, w tym samym dniu wyceny, podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy sumą przychodów z tytułu odkupienia poszczególnych jednostek uczestnictwa subfunduszy tego samego Funduszu z wydzielonymi subfunduszami a sumą wydatków poniesionych przez uczestnika na nabycie jednostek uczestnictwa podlegających odkupieniu. Zasada ta będzie obowiązywać niezależnie od tego, czy odkupienie jednostek uczestnictwa nastąpi na podstawie jednego lub więcej zleceń uczestnika, o ile zlecenia te zostaną zrealizowane w tym samym dniu wyceny (jednostki uczestnictwa zostaną odkupione przez Fundusz z wydzielonymi subfunduszami w tym samym dniu wyceny).

Dla celów podatkowych, inwestycję w kilka subfunduszy w ramach jednego Funduszu z wydzielonymi subfunduszami należy traktować jako inwestycję w jeden fundusz kapitałowy. Innymi słowy, osoba fizyczna nabywając jednostki uczestnictwa różnych subfunduszy ale tego samego Funduszu z wydzielonymi subfunduszami dokonuje, na gruncie ustawy o PIT, inwestycji w jeden fundusz kapitałowy. Potwierdza to fakt, że przy zamianie jednostek uczestnictwa jednego subfunduszu na jednostki uczestnictwa drugiego subfunduszu w ramach tego samego Funduszu z wydzielonymi subfunduszami nie rozpoznaje się przychodu ani kosztu, w związku z tym należy łącznie traktować całą inwestycję i brać pod uwagę do opodatkowania realny efekt całej transakcji, a nie odrębne wyniki osiągnięte na poszczególnych subfunduszach. Inwestycja w dany subfundusz kontynuowana później poprzez zamianę na jednostki innego subfunduszu jest w dalszym ciągu jedną inwestycją w fundusz kapitałowy i powinna być traktowana łącznie. Innymi słowy brak jest podstaw do uznania, że kwoty wynikające z odkupu jednostek poszczególnych subfunduszy należy rozpatrywać każdorazowo jako odrębny przychód z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.

Innymi słowy, w przypadku odkupienia na ten sam dzień wyceny jednostek uczestnictwa w kilku subfunduszach w celu ustalenia podstawy opodatkowania należy brać pod uwagę sumę zysków i strat wypracowanych przez środki zainwestowane w ramach tego samego Funduszu z wydzielonymi subfunduszami. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych nie będzie podlegać dochód z odkupienia jednostek każdego subfunduszu oddzielnie. Dla potrzeb ustalenia dochodu do opodatkowania, nabycie oraz odkupienie jednostek uczestnictwa różnych subfunduszy jednego Funduszu z wydzielonymi subfunduszami w ramach zlecenia (zleceń) realizowanego w tym samym dniu wyceny należy traktować jako jedność, niezależnie od tego w ile subfunduszy prowadzonych przez Fundusz z wydzielonymi subfunduszami została zainwestowana wpłata uczestnika.

Dlatego w przypadku odkupienia na ten sam dzień wyceny jednostek uczestnictwa nabytych przez uczestnika w różnym czasie, w ramach jednego Funduszu z wydzielonymi subfunduszami, możliwa jest kompensacja zysków i strat. Zatem jeśli uczestnik nabywał jednostki uczestnictwa w różnych cenach (w różnych okresach) i zleca ich odkupienie na ten sam dzień wyceny - podstawą opodatkowania będzie suma zysków i strat osiągniętych na poszczególnych jednostkach uczestnictwa. Inwestycja w jednostki uczestnictwa Funduszu z wydzielonymi subfunduszami powinna być traktowana łącznie i nie może być dla celów podatkowych rozdzielana na kilka transakcji.

Brak jest w ocenie Wnioskodawcy uzasadnienia dla traktowania inwestycji w ten sam Fundusz z wydzielonymi subfunduszami, jako odrębnych inwestycji w fundusze kapitałowe. Konsekwentnie, nieprawidłowym byłoby ustalanie dochodów (strat) oddzielnie w stosunku do każdego subfunduszu w ramach tego samego Funduszu z wydzielonymi subfunduszami.

Zdaniem Wnioskodawcy, dla obliczania w wyżej wymieniony sposób dochodu z odkupienia jednostek uczestnictwa w kilku subfunduszach tego samego Funduszu z wydzielonymi subfunduszami nie ma znaczenia czy odkupienie jest dokonywane na podstawie jednego czy więcej niż jednego zleceń, o ile będą one zrealizowane w tym samym dniu a więc zostaną odkupione w tym samym dniu wyceny. Nie ma również znaczenia, że jednostki uczestnictwa różnych subfunduszy w ramach jednego Funduszu z wydzielonymi subfunduszami posiadane przez jednego uczestnika (jedną osobę fizyczną) są zapisywane na oddzielnych subrejestrach tego uczestnika.

Zgodnie z art. 30a ust. 5 ustawy o PIT, dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych nie pomniejsza się o straty z tytułu udziału w funduszach kapitałowych oraz inne straty z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych poniesionych w roku podatkowym oraz w latach poprzednich.

W opinii Wnioskodawcy, powyższy przepis nie będzie miał zastosowania do analizowanej sytuacji. Przepis ten dotyczy zakazu kompensowania straty poniesionej w innym funduszu kapitałowym, a nie w ramach tego samego Funduszu z wydzielonymi subfunduszami. Ponadto warto podkreślić, że przepis ten zakazuje również pomniejszania dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych z innymi stratami z kapitałów pieniężnych. Taka konstrukcja tego przepisu pozwala sądzić, że zakaz obejmuje straty poniesione w innych funduszach w ogólności. Nie dotyczy jednak inwestycji w jeden fundusz kapitałowy (tu: Fundusz z wydzielonymi subfunduszami).

Podsumowując, dochodem podlegającym opodatkowaniu w przypadku zlecenia (zleceń) odkupienia w tym samym dniu wyceny jednostek uczestnictwa subfunduszy wchodzących w skład tego samego Funduszu z wydzielonymi subfunduszami, jest różnica pomiędzy przychodem otrzymanym z tytułu odkupienia wszystkich jednostek uczestnictwa a wydatkami na nabycie wszystkich odkupowanych jednostek uczestnictwa.

Stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, fundusz kapitałowy (tu: Fundusz z wydzielonymi subfunduszami) jest zobowiązany pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułu dochodów z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.

Reasumując, w przypadku gdy w tym samym dniu wyceny dochodzi do odkupienia jednostek uczestnictwa co najmniej dwóch subfunduszy wydzielonych w ramach tego samego Funduszu z wydzielonymi subfunduszami, na skutek realizacji w danym dniu wyceny jednego bądź kilku zleceń uczestnika Funduszu z wydzielonymi subfunduszami, dochodem podlegającym opodatkowaniu jest różnica pomiędzy łącznym przychodem (sumą przychodów z tytułu odkupienia poszczególnych jednostek uczestnictwa subfunduszy tego samego Funduszu z wydzielonymi subfunduszami), a łącznymi kosztami (sumą kosztów poniesionych przez uczestnika na nabycie poszczególnych jednostek uczestnictwa subfunduszy tego samego Funduszu z wydzielonymi subfunduszami).

Prawidłowość powyższego stanowiska znajduje potwierdzenie w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego wydanych przez Dyrektorów Izb Skarbowych.

Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 19 kwietnia 2011 r. (nr IPPB2/415-85/11-4/MG) uznał za prawidłowe następujące stanowisko podatnika: "W sytuacji, w której Fundusz z wydzielonymi subfunduszami, dokona jednoczesnego odkupienia nabytych w tym samym lub różnym czasie należących do tego samego Uczestnika jednostek uczestnictwa, w co najmniej dwóch subfunduszach wydzielonych w ramach tego Funduszu, w tym samym dniu wyceny na podstawie jednego lub kilku zleceń Uczestnika, podstawę opodatkowania stanowić będzie różnica pomiędzy przychodem tytułu odkupienia jednostek uczestnictwa w powyższych subfunduszach a kosztami stanowiącymi sumę wydatków poniesionych przez Uczestnika na nabycie odkupywanych w danym dniu wyceny jednostek uczestnictwa".

Analogiczne stanowisko Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zaprezentował w interpretacji z 7 kwietnia 2011 r. (nr IPPB2/415-109/11-4/AS), jak również z 6 października 2009 r. (nr IPPB2/415-460/09-4/LK) oraz 27 maja 2009 r. (nr IPPB2/415-186/09-2/MG).

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku gdy dochodzi do odkupienia jednostek uczestnictwa co najmniej dwóch odrębnych Funduszy inwestycyjnych, na skutek realizacji w danym dniu wyceny zleceń jednej osoby fizycznej będącej uczestnikiem tych Funduszy inwestycyjnych, podstawę opodatkowania (dochód) ustala się odrębnie dla każdego Funduszu inwestycyjnego.

Jak zostało wskazane w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 1, podstawę opodatkowania ustala się odrębnie dla każdego funduszu kapitałowego. W rozpatrywanym stanie faktycznym mamy do czynienia z odrębnymi Funduszami inwestycyjnym stąd zdaniem Wnioskodawcy mimo, iż zlecenia odkupienia złożone przez osobę fizyczną będąca uczestnikiem kilku Funduszy inwestycyjnych zostaną zrealizowane w tym samym dniu wyceny, brak jest możliwości ustalenia łącznej podstawy opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy powyższe wynika bezpośrednio z art. 30a ust. 5 ustawy o PIT, zgodnie z którym dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych nie pomniejsza się o straty z tytułu udziału w funduszach kapitałowych oraz inne straty z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych, poniesione w roku podatkowym oraz w latach poprzednich. Oznacza to, że dochód uzyskany z jednego funduszu kapitałowego nie może być kompensowany ze stratą wygenerowaną w innym funduszu kapitałowym. Pogląd taki prezentowany jest przez sądy administracyjne (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 12 czerwca 2012 r. w sprawie o sygn. akt II FSK 2391/10 oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego z 28 września 2011 r. w sprawie o sygn. akt II FSK 565/10).

Mając na względzie powyższe, Wnioskodawca wnosi jak na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych oraz wyroków NSA wskazać należy, iż rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw, podatników w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Nie stanowią one materialnego prawa podatkowego i nie mają mocy powszechnie obowiązującej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl