IPPB2/4511-567/16-2/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 października 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/4511-567/16-2/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2016 r. (data wpływu 16 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C w związku z wykonywaniem czynności zleconych przez Klienta lub Emitenta - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C w związku z wykonywaniem czynności zleconych przez Klienta lub Emitenta.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny / zdarzenie przyszłe.

Dom Maklerski (dalej jako "Dom Maklerski" lub "Wnioskodawca") jest instytucją finansową z siedzibą w Polsce, prowadzącą działalność na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 94; dalej jako: "ustawa o obrocie instrumentami finansowymi") posiadającą zezwolenie Komisji Nadzoru Finansowego (dalej jako: "KNF") na prowadzenie działalności maklerskiej.

W ramach dokonywanych inwestycji osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej będące klientami Wnioskodawcy (dalej w skrócie: Klienci) nabywają dłużne papiery wartościowe (obligacje) emitowane przez podmioty z siedzibą w Polsce jak i za granicą. Papiery te są papierami dyskontowymi, czyli emitowanymi w różnych walutach z dyskontem lub kuponowymi, czyli emitowanymi z ustalonym kuponem odsetkowym, tj. gdzie cena wykupu jest równa cenie emisyjnej a Klient dodatkowo otrzymuje odsetki naliczane i wypłacane w ustalonym w odpowiednim dokumencie informacyjnym okresie rozliczeniowym.

Wnioskodawca na podstawie zawieranych umów świadczy na rzecz Klientów usługi w następujących wariantach:

Wariant I A

Na podstawie Umowy z Klientem (dalej jako: Umowa) Wnioskodawca umocowany jest do zawierania w imieniu i na rzecz Klienta umów zakupusprzedaży instrumentów rynku niepublicznego i może być drugą stroną czynności prawnej. W szczególności, usługi Wnioskodawcy obejmują składanie ofert nabycia/zbycia instrumentów rynku niepublicznego w imieniu i na rzecz Klienta zgodnie z Umową, Regulaminem, obowiązującymi przepisami prawa, jak również na podstawie udzielonego przez KNF zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej, stanowiącej Usługę.

Usługa wykonywania zleceń świadczona jest w sposób incydentalny, o którym mowa w § 34 ust. 6 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 września 2012 r. w sprawie trybu i warunków postępowania firm inwestycyjnych, banków, o których mowa w art. 70 ust. 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, oraz banków powierniczych (Dz. U. z 2015 r. poz. 878; dalej jako: "Rozp. Ministra Finansów z dnia 24 września 2012 r."). W ramach wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności związanych z wykonaniem zleceń na rzecz Klienta nie mieści się prowadzenie rachunku papierów wartościowych, prowadzenie rachunków zbiorczych, w myśl ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Wnioskodawca posiada pisemne oświadczenie Klienta, że nie zażąda on od Wnioskodawcy otwarcia i prowadzenia rachunku instrumentów rynku niepublicznego lub ich ewidencji.

Czynności Domu Maklerskiego nie obejmują zapłaty ceny za instrumenty rynku niepublicznego przez Klienta na rzecz ich zbywcy (w przypadku zlecenia nabycia) ani zapłaty ceny za instrumenty rynku niepublicznego przez ich nabywcę na rzecz Klienta (w przypadku zlecenia zbycia). Wszelkie czynności w tym zakresie są realizowane pomiędzy Klientem a odpowiednio zbywcą lub nabywcą instrumentów rynku niepublicznego bezpośrednio, bez udziału Domu Maklerskiego.

Czynności Domu Maklerskiego objęte Usługą w rozumieniu Umowy nie obejmują również wydania lub przeniesienia instrumentów rynku niepublicznego, w tym w przypadku, gdyby posiadały one formę dokumentu.

W związku z powyższym, celem zapewnienia prawidłowej realizacji obowiązków informacyjnych wobec Generalnego Inspektora Informacji Finansowej Umowa o świadczenie usługi maklerskiej:

* w zakresie wykonania zlecenia zbycia instrumentów rynku niepublicznego - zawiera postanowienie, zgodnie z którym Klient ma obowiązek informowania Domu Maklerskiego w formie pisemnej, na adres Domu Maklerskiego wskazany w umowie, o dokonaniu zapłaty ceny za instrumenty rynku niepublicznego, przez ich nabywcę na rzecz Klienta, w dniu dokonania zapłaty;

* w zakresie wykonania zlecenia nabycia instrumentów rynku niepublicznego - zawiera postanowienie, zgodnie z którym Klient ma obowiązek informowania Domu Maklerskiego w formie pisemnej, na adres Domu Maklerskiego wskazany w umowie, o dokonaniu zapłaty ceny za instrumenty rynku niepublicznego, przez Klienta na rzecz zbywcy, w dniu dokonania zapłaty.

Udzielenie Wnioskodawcy rzetelnej informacji dotyczącej rozliczeń pomiędzy Klientem a zbywcą lub nabywcą zależy od wywiązywania się z powyższego obowiązku przez Klienta, na co Wnioskodawca ma ograniczony wpływ.

Wariant I B

Wnioskodawca świadczy usługi na zasadach identycznych jak wskazane w wariancie I A z tą różnicą, że Wnioskodawca prowadzi zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 stycznia 2015 r. ewidencję zbywanych instrumentów, tj. obligacji (na podstawie umowy z emitentem), w ramach której, na żądanie nabywcy przedstawiającego odpowiednie dokumenty, rejestrowany jest fakt nabycia obligacji.

W tym wariancie w związku z prowadzeniem ewidencji obligacji przy wykupie obligacji emitent obligacji przekazuje Domowi Maklerskiemu środki w celu dalszego przekazania tych środków obligatariuszom.

Wariant II A

Dom Maklerski świadczy na rzecz emitenta usługę prowadzenia ewidencji obligacji. Umowy zakupu/sprzedaży obligacji są zawierane bezpośrednio pomiędzy stronami (zbywcą i nabywcą), bez udziału Wnioskodawcy. W przypadku transakcji zbycia/nabycia obligacji Dom Maklerski dokonuje wyłącznie zmiany oznaczenia właściciela papierów wartościowych w ewidencji, na podstawie dokumentów przedstawionych przez nabywcę.

Czynności Domu Maklerskiego nie obejmują zapłaty ceny za instrumenty rynku niepublicznego przez Klienta na rzecz ich zbywcy ani zapłaty ceny za instrumenty rynku niepublicznego przez ich nabywcę. Wszelkie czynności w tym zakresie są realizowane pomiędzy Klientem a odpowiednio zbywcą lub nabywcą instrumentów rynku niepublicznego bezpośrednio, bez udziału Domu Maklerskiego.

W tym wariancie w związku z prowadzeniem ewidencji obligacji przy wykupie obligacji emitent obligacji przekazuje Domowi Maklerskiemu środki w celu dalszego przekazania tych środków obligatariuszom.

Wariant II B

Wnioskodawca świadczy usługi na zasadach identycznych jak wskazane w wariancie II A z tą różnicą, że Wnioskodawca świadczy dodatkowo usługę kojarzenia stron transakcji (tekst jedn.: kojarzenia Klienta z nabywcą lub zbywcą obligacji), która sprowadza się jedynie do znalezienia drugiej strony zainteresowanej transakcją z Klientem - realizacja transakcji następuje bezpośrednio pomiędzy stronami.

Wnioskodawca dodatkowo podkreśla, iż w żadnym z powyższych wariantów nie mieści się prowadzenie rachunku papierów wartościowych lub prowadzenie rachunków zbiorczych, w myśl ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy w sytuacji, w której Wnioskodawca nie prowadzi rachunku instrumentów rynku niepublicznego Klienta ani rachunku zbiorczego a jednie wykonuje czynności zlecone przez Klienta lub emitenta - opisane w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym - ma on obowiązek sporządzenia dla Klienta lub obligatariusza informacji PIT-8C na podstawie art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.; dalej jako: "ustawa o PIT") w którymkolwiek ze wskazanych wariantów?

2. Czy w którymkolwiek z opisanych wariantów świadczenia przez Wnioskodawcę usług - w przypadku gdy Klient (tekst jedn.: osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej) uzyska stratę/dochód w związku z wykupem danego papieru wartościowego - na Wnioskodawcy ciążył będzie obowiązek sporządzenia dla Klienta informacji PIT-8C zgodnie z art. 39 ust. 3 w związku z art. 30b ust. 2 ustawy o PIT?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania Nr 1

W sytuacji, w której Wnioskodawca nie prowadzi rachunku instrumentów Klienta ani rachunku zbiorczego a jednie wykonuje czynności zlecone przez Klienta - opisane w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym - nie ma on obowiązku sporządzania dla Klienta informacji PIT-8C na podstawie art. 39 ust. 3 z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.; dalej jako: "ustawa o PIT").

Zgodnie z art. 39 ust. 3 ustawy PIT osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym; z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru.

Zgodnie art. 39 ust. 4a ustawy PIT, informacje sporządzane przez podmiot prowadzący rachunki zbiorcze nie obejmują dochodów wymienionych w art. 30b, uzyskanych z papierów wartościowych zapisanych na tych rachunkach.

Powyższe przepisy precyzyjnie określają zakres informacji, które powinny zostać przekazane podatnikowi oraz właściwemu organowi podatkowemu, jednakże nie wskazują konkretnie podmiotów na jakich, spoczywa obowiązek ich przekazania w ramach informacji PIT-8C. Ustawodawca użył wyłącznie zwrotu "osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej". Nie zostały jednak wskazane okoliczności ani warunki powstania tego obowiązku.

W opinii Wnioskodawcy literalna wykładnia analizowanego przepisu nie pozwala ustalić zamkniętego oraz bezspornego kręgu podmiotów obowiązanych do sporządzenia informacji PIT-8C w zakresie dochodów z kapitałów pieniężnych.

Zasadne jest zatem sięgnięcie do wykładni celowościowej, tj. ustalenie jaką intencję miał ustawodawca wprowadzając analizowany przepis do porządku prawnego skoro nie było nią z pewnością żeby każdy kto posiada informację o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 ustawy o PIT, uzyskanego przez osobę fizyczną musiał dopełnić obowiązku informacyjnego składając PIT-8C.

W uzasadnieniu do projektu ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 202, poz. 1956), którą wprowadzony został do art. 39 ust. 3 obowiązek sporządzania informacji PIT-8C zawarte zostało wyjaśnienie, że do sporządzenia imiennej informacji będą zobowiązane jedynie "podmioty za pośrednictwem, których podatnik dokonuje odpłatnego zbycia papierów wartościowych". Należy zatem stwierdzić, że zamiarem ustawodawcy było nałożenie obowiązku wystawienia informacji PIT-8C, które czynnie uczestniczą w obsłudze transakcji w związku z czym posiadają rzetelne i kompletne informacje o całokształcie transakcji.

W doktrynie wskazuje się, że pośrednictwo to powinno polegać na dokonywaniu faktycznych rozliczeń, tj. obowiązek wystawienia informacji PIT-8C w związku z art. 39 ust. 3 ustawy o PIT powinien spoczywać na podmiotach, które dokonują wypłaty przychodu określonego w art. 30b. Kwestię wypłat jako warunku powstania obowiązku wystawiania PIT-8C konkretnie przez domy maklerskie porusza publikacja "Opodatkowanie przychodów i dochodów kapitałowych. Komentarz do wybranych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych", M. Pogoński, LEX/el., 2012, w której czytamy, iż "intencją ustawodawcy było niewątpliwie nałożenie takiego obowiązku nie na wszystkie podmioty posiadające jakąkolwiek wiedzę o fakcie uzyskania przez osobę fizyczną dochodu, o którym mowa w art. 30b, lecz na te podmioty, które są źródłem wypłaty przychodu określonego w art. 30b. Podmiotem, za pośrednictwem którego podatnik dokonuje odpłatnego zbycia papierów wartościowych są przede wszystkim biura maklerskie i to na nich (przede wszystkim) ciąży obowiązek sporządzenia PIT-8C. Analogicznie, w przypadku pozostałych strumieni przychodów kapitałowych wyszczególnionych w art. 30b ust. 1 obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C ciąży na tych podmiotach, które dokonują wypłaty tych przychodów osobom fizycznym".

Wnioskodawca podkreśla, że w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym nie będzie brał czynnego udziału w rozliczeniu transakcji. Wnioskodawca wykonywał będzie wyłącznie czynności zlecone opisane w poszczególnych wariantach. Kwestia rozliczeń finansowych stron transakcji jest poza zakresem działań Wnioskodawcy. Wnioskodawca jest tylko informowany przez Klienta o dokonanej przez niego zapłacie na rzecz zbywcy lub otrzymaniu zapłaty od nabywcy. Wszelkie bowiem czynności w tym zakresie są realizowane pomiędzy Klientem a zbywcą lub nabywcą instrumentów rynku niepublicznego bezpośrednio, bez udziału Domu Maklerskiego. Udzielenie Wnioskodawcy rzetelnej informacji dotyczącej rozliczeń pomiędzy Klientem a zbywcą lub nabywcą zależy od wywiązywania się z powyższego obowiązku przez Klienta, na co Wnioskodawca ma ograniczony wpływ.

Zastosowanie reguł wykładni celowościowej w celu ustalenia zakresu zastosowania art. 39 ust. 3 ustawy o PIT oraz znaczenie dokonywania faktycznych wypłat potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia 17 maja 2013 r., sygn. I SA/Wr 380/1 stwierdził, iż "jedyne kryterium jakie można i należy tu zastosować jest kryterium pośredniczenia w uzyskaniu przez podatnika dochodu, polegającego zasadniczo na wypłacie podatnikowi przychodu z tytułu odpłatnego zbycia akcji. W tym bowiem kontekście nie sposób przyjąć, że obarczone obowiązkiem informacyjnym zostały wszystkie osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, które w jakikolwiek sposób i w jakiekolwiek sytuacji powzięły wiadomość co do uzyskanego przez osobę fizyczną dochodu. Ograniczenie obowiązku informacyjnego do kręgu podmiotów, za pośrednictwem których osoba fizyczna uzyskuje dochód (przychód), uwzględnia analogię do sytuacji płatników, którzy niezależnie od ciążących na nich obowiązków typowo płatniczych, czyli związanych z poborem podatku (art. 8 O.P.) - także zobowiązani są do sporządzenia i przekazania informacji, jak to stanowi art. 39 ust. 1 u.p.d.o.f."

Stanowisko to prezentowane jest również w interpretacjach indywidualnych, np.: w interpretacji z dnia 13 kwietnia 2015 r. Nr IBPBII/2/4511-45/15/MW Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uznał, że "Obowiązek sporządzenia ww. informacji spoczywa na podmiotach, które dokonują wypłaty świadczeń stanowiących dla podatnika dochody kapitałowe lub podmiotów za pośrednictwem, których podatnik uzyskuje dochody, o których mowa."

Analogicznie w interpretacji z dnia 2 października 2015 r. Nr IPPB4/4511-1068/15-2/JK2 Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że: "Podsumowując art. 39 ust. 3 ustawy o PIT wprowadza ogólną regułę dotyczącą obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C przez podmioty, które dokonują wypłaty świadczeń stanowiących dla podatnika tzw. dochody kapitałowe (określone w art. 30b ust. 2 Ustawy PIT) lub podmiotów, za pośrednictwem których podatnik uzyskuje omawiane dochody".

Zatem Wnioskodawca, jako podmiot niezobowiązany do prowadzenia i nieprowadzący dla Klienta rachunku instrumentów rynku niepublicznego posiada ograniczony zasób informacji dotyczących realizacji transakcji pomiędzy Klientem a zbywcą lub nabywcą, tym samym należy uznać, iż nie jest podmiotem do którego jest adresowana norma art. 39 ust. 3 ustawy o PIT.

Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania Nr 2

W żadnym z opisanych wariantów świadczenia przez Wnioskodawcę usług - w przypadku gdy Klient (tekst jedn.: osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej) uzyska stratę/dochód w związku z wykupem danego papieru wartościowego - na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia dla Klienta informacji PIT-8C zgodnie z art. 39 ust. 3 w związku z art. 30b ust. 2 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 39 ust. 3 ustawy o PIT osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru.

W myśl art. 30b ust. 1 ustawy o PIT od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu. Z kolei zgodnie z art. 30b ust. 2 ustawy o PIT dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest:

1.

różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14,

2.

różnica między sumą przychodów uzyskanych z realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a,

3.

różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a,

4.

różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f oraz art. 23 ust. 1 pkt 38 i 38c,

5.

różnica pomiędzy przychodem określonym zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 9 albo 9a a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 1e,

6.

różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółki kapitałowej powstałej w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną w jednoosobową spółkę kapitałową a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1ł

- osiągnięta w roku podatkowym.

Analiza treści przepisu art. 30b ust. 2 ustawy o PIT prowadzi do wniosku, że dochód z art. 30b ust. 1 ww. ustawy obejmuje jedynie dochód ze sprzedaży papierów wartościowych, a już nie z wykupu przez emitenta, w wyniku którego dłużny papier wartościowy podlega umorzeniu. Tym samym, wykup obligacji nie stanowi odpłatnego zbycia papierów wartościowych w rozumieniu art. 30b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym dochód (strata) inwestorów (Klientów) realizowana w wyniku wykupu tych dłużnych papierów wartościowych nie podlega wykazaniu w informacji PIT-8C sporządzanej na podstawie art. 39 ust. 3 ustawy o PIT.

Wnioskodawca w żadnym z opisanych wariantów świadczenia usług - w przypadku gdy Klient (tekst jedn.: osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej) uzyska stratę/dochód na wykupie danego papieru wartościowego - nie będzie miał obowiązku sporządzenia dla Klienta informacji PIT-8C zgodnie z art. 39 ust. 3 w związku z art. 30b ust. 2 ustawy o PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego oraz wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego - wskazać należy, że orzeczenia te dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, jak również powołany wyrok dotyczy konkretnej sprawy podatnika osądzonej w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, natomiast w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl