IPPB2/4511-54/16-2/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 marca 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/4511-54/16-2/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2016 r. (data wpływu 22 stycznia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uczestnictwa pracowników w programie outplacementu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uczestnictwa pracowników w programie outplacementu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Na skutek zmiany strategii Spółka zamierza wygaszać jeden z obszarów swojej działalności i w związku z tym przeprowadzić sukcesywną redukcję zatrudnienia i w okresie 4 lat zwolnić wszystkich pracowników, tj. 44 osoby, jednakże nie będą to zwolnienia grupowe. Zwolnienia będą przeprowadzane w Spółce w ten sposób, że stosunek pracy z jedną z osób został rozwiązany w miesiącu grudniu 2015 r., z jedną osobą zostanie rozwiązany w miesiącu styczniu 2016 r., a z pozostałymi w kolejnych 4 latach, tj. do 2019 r.

W związku z przeprowadzonymi przez Spółkę zwolnieniami, Spółka zamierza dobrowolnie realizować program outplacement dla zwalnianych pracowników, wobec czego Spółka zawarła z podmiotem zewnętrznym (Zleceniobiorcą) umowę, której przedmiotem jest wykonanie przez Zleceniobiorcę usługi doradczo-szkoleniowej, zwanej dalej Programem ("Program").

Niniejsza usługa polega na wsparciu pracowników wskazanych przez Zleceniodawcę w podwyższaniu kompetencji zawodowych i poszukiwaniu pracy, jest to tzw. program outplacement dla zwalnianych przez Spółkę pracowników. W ramach ww. usługi Zleceniobiorca realizować będzie Indywidualne Programy Kontynuacji Kariery, jak i Doradztwo Komunikacyjne. Na ww. Program składać się będzie szereg działań, których celem jest pomoc w podjęciu nowej pracy lub innej aktywności zawodowej przez zwalnianych pracowników, m.in. sesje indywidualne z coachem kariery, konsultantem rynku pracy, konsultantem ds. kontaktów z head-hunterem, wsparcie Job Development, dostęp do warsztatów i pracy zespołowej, dostęp do grup projektowych Job Search Work Team, dostęp do e-leamingu, doraźne konsultacje mailowe lub telefoniczne w trakcie trwania programu, materiały (w tym podręcznik kontynuacji kariery i 6-miesięczny office use), konsultacje prawne.

Udział w programie outplacement jest dla pracowników dobrowolny oraz nieodpłatny. Zamiarem Spółki jest zrealizowanie Programu outplacementu w okresach wypowiedzenia przysługujących pracownikom stosownie do przepisów Kodeksu pracy. Spółka nie może jednak wykluczyć, że w stosunku do niektórych pracowników całość programu albo niektóre ich etapy będą realizowane już po rozwiązaniu z pracownikiem umowy o pracę.

W świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 12 ust. 1) oraz istniejących interpretacji podatkowych, świadczenia uzyskane przez pracowników w ramach realizowanego przez pracodawcę programu outplacementu stanowią dla nich przychód ze stosunku pracy (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 14 sierpnia 2014 r., nr ILPB2/415-612/14-2/AJ oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 sierpnia 2014 r., nr IPPB2/415-380/14-4/MG).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy wartość świadczeń uzyskanych przez pracownika w ramach Programu outplacementu, realizowanego przez pracodawcę dobrowolnie, jako przychód ze stosunku pracy podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych zarówno w sytuacji, gdy program outplacement jest realizowany w stosunku do jednego pracownika, jak i w stosunku do grupy zwalnianych pracowników, której liczba nie przekracza jednak ilości wymaganej do zakwalifikowania procesu zwolnień jako zwolnienia grupowego.

2. Czy w przypadku, gdy w stosunku do niektórych pracowników całość programu outplacement albo niektóre jego etapy będą realizowane po rozwiązaniu umowy o pracę, wartość świadczeń zrealizowanych po rozwiązaniu umowy o pracę podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 118 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W świetle zatem przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz istniejących interpretacji podatkowych, wartość świadczeń uzyskanych przez pracowników i byłych pracowników w ramach realizowanego przez pracodawcę programu outplacementu stanowi dla nich przychód ze stosunku pracy (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 14 sierpnia 2014 r., nr ILPB2/415-612/14-2/AJ oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 sierpnia 2014 r., nr IPPB2/415-380/14-4/MG).

Zdaniem Wnioskodawcy w analizowanym przypadku wartość świadczeń uzyskanych przez pracowników lub byłych pracowników z programu outplacement podlega zwolnieniu z opodatkowania. Podstawę jego zastosowania, w zależności od statusu osoby otrzymującej świadczenie (tekst jedn.: pracownik lub były pracownik), stanowi art. 21 ust. 1 pkt 90 lub pkt 118 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z pierwszego z powołanych przepisów wynika, że wolna od podatku jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas zwolnienia całości lub części dnia pracy oraz za czas urlopu szkoleniowego. W tym przypadku odrębnymi przepisami są postanowienia ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. W konsekwencji tego typu świadczenia przyznane w ramach outplacementu przewidzianego w ww. ustawie korzystają z przedmiotowego zwolnienia na zasadach określonych w tym przepisie.

Z kolei, gdy świadczenie zostaje przyznane byłym już pracownikom do 6 miesięcy po rozwiązaniu stosunku pracy, w opinii organów podatkowych jego wartość będzie objęta zwolnieniem od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 118 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ten z kolei przepis zwalnia od podatku wartość nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych z tytułu m.in. szkoleń i przygotowania zawodowego dorosłych otrzymanych na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Wskazać bowiem należy, że outplacement to system łagodnych zwolnień, powiązanych z programem wsparcia dla pracowników poprzez poradnictwo zawodowe i psychologiczne, szkolenia, a także pomoc w znalezieniu nowej pracy. W polskich realiach outplacement jest często utożsamiany z instytucją zwolnień monitorowanych, o których mowa w art. 70 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Powyższe rozumienie tejże instytucji stanowi jednak zawężanie jego rzeczywistego charakteru i zakresu wykorzystania. Faktycznie bowiem zakres usług składających się na outplacement zbieżny jest z zakresem usług rynku pracy, wskazanych w art. 35 ust. 1 tej ustawy, zgodnie z którym usługi rynku pracy stanowią:

* pośrednictwo pracy,

* poradnictwo zawodowe,

* organizacja szkoleń.

Szczegółowy zakres poszczególnych usług rynku pracy zawierają art. 36 i nast. ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Skutki zaś programu outplacement po stronie pracowników zgodne są z celami wynikającymi z ww. ustawy (łagodzeniem skutków bezrobocia oraz aktywizacją zawodową) niezależnie od tego, jak wielu pracowników podlega zwolnieniom. Artykuł 70 ww. ustawy określa jedynie przypadki, w których zapewnienie usług rynku pracy w postaci programu jest obowiązkiem pracodawcy.

Natomiast przepisy ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy są zaś bardzo elastyczne i skupiają się raczej na zapewnieniu wsparcia w poszukiwaniu pracy osobom zwolnionym niż na tym, jaki podmiot będzie te działania realizował i finansował. Nie stoją też one w ocenie Spółki na przeszkodzie zagwarantowaniu przez pracodawcę analogicznych świadczeń w szerszym zakresie, w szczególności w przypadku zwolnień mniejszej liczby pracowników we wskazanych w ustawie okresach. Zaznaczyć też należy, że z punktu widzenia charakteru przysporzenia po stronie pracowników - elementu kluczowego przy ocenie zakresu opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych - świadczenia te są zbieżne z otrzymywanymi przez pracowników w przypadku prowadzenia przez pracodawcę zwolnień monitorowanych.

Wobec powyższego świadczenia uzyskane w ramach outplacementu jako świadczenia przyznane zgodnie z odrębnymi przepisami, tj. zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w przypadku, gdy są realizowane po rozwiązaniu stosunku pracy podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 118 ww. ustawy niezależnie od tego, czy dla pracodawcy ich zapewnienie jest obowiązkowe, czy też dobrowolne (zob. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 14 sierpnia 2014 r., nr ILPB2/415-612/14-2/AJ).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl