IPPB2/436-632/13-4/LS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-632/13-4/LS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2013 r. (data wpływu 27 listopada 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 lutego 2014 r. (data nadania 10 lutego 2014 r., data wpływu 12 lutego 2014 r.) na wezwanie Nr IPPB2/436-632/13-2/LS z dnia 29 stycznia 2014 r. (data nadania 29 stycznia 2014 r., data doręczenia 5 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie zastosowania zwolnienia na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie zastosowania zwolnienia na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca powołując się na decyzję/postanowienie, ustalającą wysokość podatku od spadków i darowizn, dotyczy nabytego przez Wnioskodawcę i Jego siostrę A.J gospodarstwa rolnego po zmarłym wujku C. R, bracie Wnioskodawcy i Jego siostry, ojca.

Przykład:

Zabudowana działka nr 171/1 pozostanie współwłasnością Wnioskodawcy i Jego siostry, działka 91/13 zostanie podzielona i zniesiona współwłasność, działki nr 91/1, 91/4, 91/9, 343, 444 zostanie zniesiona współwłasność, udziały w działkach nr 48, 166, 264, 268 zostanie zniesiona współwłasność.

Pismem z dnia 10 lutego 2014 r. Nr IPPB2/436-632/13-2/LS wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez:

* wskazanie czy interpretacja przepisów prawa podatkowego ma zostać wydana z zakresu przepisów podatku od spadków i darowizn, czy też z zakresu przepisów innej ustawy,

* jeżeli zakres interpretacji ma dotyczyć podatku od spadków i darowizn, to proszę o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego poprzez:

* wskazanie daty śmierci spadkodawcy oraz daty uprawomocnienia się postanowienia sądu o nabyciu praw do spadku po zmarłym lub datę poświadczenia aktu dziedziczenia,

* wskazanie czy w wyniku podziału i zniesienia współwłasności zmieni się udział Wnioskodawcy w gospodarstwie rolnym w stosunku do udziału nabytego w drodze w spadku.

* sprecyzowanie pytania, które winno być przyporządkowane do przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i dotyczyć indywidualnej sprawy Wnioskodawcy w nawiązaniu do przepisów prawa podatkowego będących przedmiotem interpretacji indywidualnej,

* przedstawienie własnego stanowiska adekwatnego do zadanego pytania oraz przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego,

* uzupełnienie informacji poprzez złożenie oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej,

* oraz uiszczenia opłaty w wysokości odpowiadającej liczbie stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 5 lutego 2014 r. Pismem z dnia 10 lutego 2014 r. (data nadania 10 lutego 2014 r., data wpływu 12 lutego 2014 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w wyznaczonym terminie. W nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

Data śmierci spadkodawcy: 27 września 2011 r., otwarcie i ogłoszenie testamentu - stwierdzenie nabycia spadku po C.R: 24 lutego 2013 r. W wyniku podziału i zniesienia współwłasności nie zmieni się udział Wnioskodawcy w gospodarstwie rolnym w stosunku do udziału nabytego w drodze spadku.

Wnioskodawca sprecyzował pytanie i przedstawił swoje stanowisko w sprawie. Uzupełnił również wniosek poprzez złożenie stosownego oświadczenia i uiszczenie brakującej opłaty.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy nieodpłatny (bez spłat i dopłat) podział i zniesienie współwłasności działek składający się na gospodarstwo rolne, przy zachowaniu równych proporcji w posiadanym areale, spowoduje utratę przyznanej ulgi wynikające z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy od spadków i darowizn.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Wnioskodawca uważa, że nieodpłatny (bez spłat i dopłat) podział i zniesienie współwłasności działek składających się na gospodarstwo rolne, przy zachowaniu równych proporcji w posiadanym areale, nie powinien spowodować utraty przyznanej ulgi wynikającej z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy od spadków i darowizn.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 z późn. zm.) podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej "podatkiem", podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem m.in. dziedziczenia.

Przepisy ww. ustawy nie definiują pojęć: spadek czy dział spadku, a zatem należy odwołać się do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 121).

W myśl przepisu art. 922 § 1 ww. Kodeksu cywilnego przez spadkobranie należy rozumieć przejście praw i obowiązków majątkowych zmarłego z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób. Stosownie do art. 925 w zw. z art. 924 Kodeksu cywilnego spadkobierca nabywa spadek z chwilą śmierci spadkodawcy. Jeżeli spadek przypada kilku spadkobiercom, do wspólności majątku spadkowego oraz do działu spadku stosuje się odpowiednio przepisy o współwłasności w częściach ułamkowych (art. 1035 cyt. ustawy).

Zgodnie z zapisem art. 1037 § 1 Kodeksu cywilnego dział spadku może nastąpić na mocy umowy między wszystkimi spadkobiercami, bądź na mocy orzeczenia sądu na żądanie któregokolwiek ze spadkobierców. Zatem do momentu zniesienia współwłasności lub dokonania działu spadku, spadkobiercy są współwłaścicielami rzeczy i praw wchodzących w skład spadku. Na podstawie art. 1038 § 1 Kodeksu cywilnego sądowy dział spadku powinien obejmować cały spadek. Jednakże z ważnych powodów może być ograniczony do części spadku. § 2 wskazuje, że umowny dział spadku może objąć cały spadek lub być ograniczony do części spadku.

Dział spadku jest zatem instytucją odrębną od dziedziczenia (nabycia spadku), który mogą ale nie muszą dokonać spadkobiercy po nabyciu spadku.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zwalnia się od podatku nabycie własności lub prawa użytkowania wieczystego nieruchomości lub jej części wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem:

a.

budynków mieszkalnych,

b.

budynków zajętych na cele specjalistycznego chowu i wylęgu drobiu lub specjalistycznej hodowli zwierząt wraz z urządzeniami i ze stadem hodowlanym,

c.

urządzeń do prowadzenia upraw specjalnych, jak: szklarnie, inspekty, pieczarkarnie, chłodnie, przechowalnie owoców

- pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili nabycia ta nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne lub jego część albo wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy i to gospodarstwo rolne będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Z powyższego wynika, że co do zasady nabycie przez osobę fizyczną w drodze dziedziczenia własności rzeczy i praw majątkowych podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, jednak nabycie gospodarstwa rolnego w drodze spadku jest zwolnione od tego podatku, jeżeli w chwili nabycia nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym a nabywca będzie to gospodarstwo rolne prowadził przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia. Niedotrzymanie powyższych warunków powoduje utratę omawianego zwolnienia.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca nabył wraz z siostrą gospodarstwo rolne po zmarłym wujku. Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn Wnioskodawca został zwolniony od podatku. Pytanie Wnioskodawcy dotyczy tego, czy w wyniku podziału i zniesienia współwłasności kiedy nie zmieni się udział Wnioskodawcy w gospodarstwie rolnym w stosunku do udziału nabytego w drodze spadku utraci on ulgę.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż dokonanie działu spadku nie spowoduje utraty przez Niego prawa do ulgi, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Analiza zacytowanych przepisów wskazuje, że co do zasady nabycie przez osoby fizyczne w drodze dziedziczenia własności rzeczy i praw majątkowych podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, jednak nabycie gospodarstwa rolnego w drodze dziedziczenia jest zwolnione od tego podatku, jeżeli w chwili nabycia nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym a nabywca będzie to gospodarstwo rolne prowadził przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia.

Zatem dla zachowania powyższego zwolnienia podatkowego, w okresie co najmniej 5 lat od dnia nabycia spadku, nabywca nie może dokonywać czynności, których skutkiem jest przeniesienie przysługującego mu prawa własności (bądź udziału we własności) zarówno całości jak i części nabytego w spadku gospodarstwa rolnego.

Nabywca chcąc skorzystać ze zwolnienia musi prowadzić gospodarstwo rolne obejmujące wszystkie nieruchomości nabyte w spadku.

Istotą zwolnienia jest aby nabywcy spadku prowadzili gospodarstwo nabyte w spadku. Wnioskodawca nabył gospodarstwo rolne obejmujące konkretne nieruchomości i to właśnie gospodarstwo w całości jest zobowiązany prowadzić przez 5 lat aby zachować prawo do zwolnienia. Planowane zniesienie współwłasności spowoduje, że Wnioskodawca dokona zbycia na rzecz drugiej spadkobierczyni udziału, który przysługiwał Mu w działkach, które przejdą na własność spadkobierczyni. Nie można zatem wskazać, iż Wnioskodawca nadal będzie prowadzić gospodarstwo rolne nabyte w spadku, bowiem po zniesieniu współwłasności będzie to już inne gospodarstwo, obejmujące inne działki; nie będzie zachowana tożsamość gospodarstwa. Bez znaczenia dla przedmiotowego rozstrzygnięcia jest zachowanie równych proporcji w posiadanym areale w wyniku zniesienia współwłasności.

Wobec powyższego zniesienie współwłasności nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego nabytego w spadku, przed upływem 5 lat od dnia nabycia spowoduje utratę prawa do zwolnienia z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl