IPPB2/436-622/12-4/MZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-622/12-4/MZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2012 r. (data wpływu 12 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych cesji praw do książeczki mieszkaniowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych cesji praw do książeczki mieszkaniowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca otrzyma w formie cesji książeczkę mieszkaniową założoną w 1976 r. z wkładem w wysokości 3 020 zł. Zgodnie z wyliczeniem dokonanym przez Bank na dzień 3 sierpnia 2011 r.

* wysokość odsetek wynosi 1 193,35 zł

* premia gwarancyjna 14 306,92 zł.

Łącznie stan na książeczce mieszkaniowej w przypadku nabycia praw do premii gwarancyjnej wynosi 18 520,27 zł.

Będąc osobą, na którą zostanie scedowana książeczka mieszkaniowa (od najbliższej rodziny) po nabyciu praw do książeczki mieszkaniowej wraz z premią gwarancyjną wystąpi o jej likwidację.

Zdarzenie przyszłe będzie polegało na przekazaniu w formie cesji (w załączeniu wzór cesji otrzymany z banku) oszczędnościowej książeczki mieszkaniowej oraz likwidacji książeczki mieszkaniowej wraz z premią gwarancyjną.

Pismem z dnia 20 grudnia 2012 r. Nr IPPB2/436-492/12-3/AF, Nr IPPB2/415-849/12-3/JG, Nr IPPB2/436-622/12-2/MZ oraz Nr IPPB2/415-1060/12-2/AK wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

Wskazanie czy nadesłany do organu wniosek ORD-IN, organ winien potraktować jako nowy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, czy też jako odpowiedź na wezwanie z dnia 29 listopada 2012 r. Nr IPPB2/415-849/12-2/JG, Nr IPPB2/436-492/12-2/AF, które Wnioskodawca odebrał w dniu 3 grudnia 2012 r.

Jeżeli nadesłane pismo organ ma potraktować jako nowy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wzywa się Wnioskodawcę do:

* uzupełnienia przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie:

o czy umowa cesji praw do książeczki mieszkaniowej będzie miała charakter darowizny,

o wskazanie stopnia pokrewieństwa pomiędzy Wnioskodawcą, a osobą od której Wnioskodawca nabędzie prawa do książeczki mieszkaniowej.

* uiszczenia opłaty w wysokości odpowiadającej liczbie stanów faktycznych oraz przesłanie kserokopii dowodu wpłaty lub przysłania pisma z prośbą o zaliczenie wpłaty z dnia 24 września 2012 r. uiszczonej z tytułu złożonego w dniu 20 września 2012 r. wniosku (data wpływu 25 września 2012 r.) na poczet wniosku, który wpłynął do organu w dniu 12 grudnia 2012 r.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie informując, iż:

* Wnioskodawca zwraca się z prośbą o potraktowanie wniosku ORD-IN, który wpłynął do organu w dniu 12 grudnia 2012 r. jako nowego wniosku o wydanie interpretacji podatkowej.

* W uzupełnieniu do złożonego wniosku Wnioskodawca informuje, że cesja nie będzie dokonana w formie darowizny, żadna umowa darowizny nie będzie podpisana.

* Książeczkę mieszkaniową sceduje na Wnioskodawcę jego brat rodzony (pierwszy stopień pokrewieństwa).

* Jednocześnie Wnioskodawca prosi o zaliczenie wpłaty z dnia 24 września 2012 r. uiszczonej z tytułu złożonego wniosku w dniu 20 września 2012 r. (data wpływu 25 września 2012 r.), na poczet wniosku, który wpłynął w dniu 12 grudnia 2012 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy zdarzenie przyszłe dotyczące cesji praw do książeczki mieszkaniowej będzie podlegało zwolnieniu od podatku od osób fizycznych na podstawie art. 52a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od osób fizycznych, czy trzeba je ujawniać w zeznaniu rocznym PIT.

2.

Czy zdarzenie przyszłe dotyczące cesji praw do książeczki mieszkaniowej będzie podlegało ustawie od spadków i darowizn, czy istnieje obowiązek złożenia druku SD-Z2.

Niniejsza interpretacja dotyczy podatku od spadków i darowizn. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, cesja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, ponieważ stanowi formę nabycia, której przepis art. 1 ust. 1 ustawy od spadków i darowizn nie wymienia jako przedmiotu opodatkowania. Poza cesją innych dokumentów Strony nie będą spisywać. W związku z powyższym nie istnieje obowiązek złożenia zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych SD-Z2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 z późn. zm.), podatkowi od spadków i darowizn, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem:

1.

dziedziczenia, zapisu zwykłego, dalszego zapisu, zapisu windykacyjnego, polecenia testamentowego;

2.

darowizny, polecenia darczyńcy;

3.

zasiedzenia;

4.

nieodpłatnego zniesienia współwłasności;

5.

zachowku, jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny lub w drodze dziedziczenia albo w postaci zapisu;

6.

nieodpłatnej: renty, użytkowania oraz służebności.

W myśl natomiast art. 1 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, podatkowi podlega również nabycie praw do wkładu oszczędnościowego na podstawie dyspozycji wkładem na wypadek śmierci oraz nabycie jednostek uczestnictwa na podstawie dyspozycji uczestnika funduszu inwestycyjnego otwartego albo specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego na wypadek jego śmierci.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, że ustawa o podatku od spadków i darowizn ściśle określa granice przedmiotu opodatkowania, tj. nabycie według określonych tytułów, wyczerpująco wymieniając tytuły, na podstawie których nabycie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Powyższy katalog czynności ujęty w art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn ma charakter zamknięty. Zatem, opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn podlega tylko nabycie i to takie, które zostało w nim wymienione w sposób wyraźny.

Instytucję przelewu (cesji) regulują przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Zgodnie z art. 509 § 1 Kodeksu cywilnego, wierzyciel może bez zgody dłużnika przenieść wierzytelność na osobę trzecią (przelew), chyba, że sprzeciwiałoby się to ustawie, zastrzeżeniu umownemu albo właściwości zobowiązania. Przelew wierzytelności jest swoistą konstrukcją prawną, przewidzianą w ogólnych zasadach zobowiązań prowadzącą do zmiany osoby wierzyciela podczas, gdy przedmiot zobowiązania pozostaje ten sam. Umowy cesji wierzytelności należą do czynności prawnych rozporządzających o skutkach zbliżonych do umowy przenoszącej własność.

Artykuł 510 § 1 Kodeksu cywilnego stanowi, iż umowa sprzedaży, zamiany, darowizny lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia wierzytelności przenosi wierzytelność na nabywcę, chyba, że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły.

Mając powyższe na uwadze należy wskazać, iż cesja praw do książeczki mieszkaniowej nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, bowiem jak wskazał Wnioskodawca nie będzie dokonana w formie umowy darowizny. Tym samym na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek złożenia zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych SD-Z2.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl