IPPB2/436-615/12-4/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-615/12-4/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. Nr 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Muzeum przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2012 r. (data wpływu 10 grudnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 lutego 2013 r. (data nadania 20 lutego 2013 r., data wpływu 21 lutego 2013 r.) na wezwanie z dnia 14 lutego 2013 r. Nr IPPPB2/436-615/12-2/AF o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zakupu dzieł sztuki o wartości powyżej 1.000 zł - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych zakupu dzieł sztuki o wartości powyżej 1.000 zł.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W statucie instytucji zapisano:

1.

Organizatorem muzeum jest miasto, zwane dalej "organizatorem", które zapewnia środki niezbędne do utrzymania i rozwoju muzeum.

2.

Muzeum jest samorządową instytucją kultury, wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez organizatora.

3.

Muzeum posiada osobowość prawną.

Muzeum działa na podstawie:

* ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 1997 r. Nr 5, poz. 24 z późn. zm.),

* ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 16 kwietnia 2012 r. poz. 406 z późn. zm.),

* ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.),

Muzeum zakupiło dzieło sztuki o wartości 15.000,00 zł i nie odprowadziło podatku.

Pismem z dnia 14 lutego 2013 r. Nr IPPB2/436-615/12-2/AF wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez:

* Przedstawienie dokumentu (odpowiednio oryginału lub urzędowo poświadczonej kopii za zgodność z oryginałem), z którego wynika sposób reprezentacji Muzeum w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów, tj. stosowne umocowanie do występowania w imieniu Muzeum z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej dla osoby, która wniosek podpisała, tj. dla Pana L.A.

* Uzupełnienie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku poprzez wskazanie:

* daty zawarcia umowy sprzedaży,

* miejsca zawarcia umowy sprzedaży (terytorium Rzeczypospolitej Polskiej czy też terytorium innego państwa),

* gdzie znajdowały rzeczy będące przedmiotem umowy sprzedaży w chwili jej zawarcia (terytorium Rzeczypospolitej Polskiej czy też terytorium innego państwa).

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

Wnioskodawca wskazał, iż umowę kupna obrazu zawarto 25 października 2012 r. Miejscem zawarcia umowy jest Warszawa, a więc terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Obraz będący przedmiotem umowy sprzedaży - kupna w chwili jej zawarcia znajdował się na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w myśl art. 8 pkt 4 muzeum zwolnione jest z zapłaty podatku od zakupu dzieła sztuki o wartości powyżej 1.000,00 zł.

Zdaniem Wnioskodawcy, opierając się na interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach działającego w imieniu Ministra Finansów do wniosku z dnia 18 grudnia 2008 r. (data wpływu wniosku 23.12.2008), uzupełnionego 4 lutego 2009 r., w której wyjaśniono, że:

* wnioskodawcą jest muzeum,

* przedmiotem wniosku jest zakup 2 obrazów o wartości 110.000,00 zł i przedstawiono interpretację: "... stosownie do przepisu art. 8 pkt 4 i pkt 5 ustawy zwalnia się od czynności cywilnoprawnych jednostki samorządu terytorialnego i Skarb Państwa. Powyższe oznacza, że jeżeli muzeum jest jednostką organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego jest ono zwolnione z zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych".

W związku z powyższym stanowiskiem Dyrektora Izby Skarbowej Wnioskodawca uważa, że Wnioskodawca - Muzeum właśnie jako jednostka organizacyjna jednostki samorządu terytorialnego jest zwolniona z zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne (art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy).

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego. Zgodnie z art. 6 ust. 2 ww. ustawy wartość rynkową określa się na podstawie przeciętnych cen przedmiotu czynności cywilnoprawnych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Przepis art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych określa stawki podatku, które wynoszą od umowy sprzedaży:

a.

nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym - 2%,

b.

innych praw majątkowych - 1%.

O powstaniu obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej decyduje, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, moment dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Zgodnie z art. 1 ust. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi temu podlegają czynności cywilnoprawne, jeżeli ich przedmiotem są:

1.

rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2.

rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z uwagi na powyższe, należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych jeżeli w chwili zawarcia umowy jej przedmiot znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wówczas nie ma znaczenia, gdzie umowa została zawarta i gdzie mają miejsce zamieszkania (siedzibę) strony umowy.

Umowa sprzedaży podlega również podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeżeli przedmiot umowy w chwili jej zawarcia znajduje się za granicą oraz nabywca - kupujący ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a czynność zostanie dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że umowa sprzedaży dokonana na podstawie umowy zawartej na terytorium Polski, w sytuacji gdy przedmiot tej umowy znajdował się na terytorium Polski, podlega co do zasady opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 4 pkt ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Należy jednak wskazać, iż w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem do czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z zapisem art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zwalnia się od podatku jako strony czynności cywilnoprawnych: jednostki samorządu terytorialnego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Muzeum zakupiło dzieło sztuki o wartości 15.000,00 zł. Umowę kupna obrazu zawarto 25 października 2012 r. Miejscem zawarcia umowy jest Warszawa, a więc terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Obraz będący przedmiotem umowy sprzedaży - kupna w chwili jej zawarcia znajdował się na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. W statucie Wnioskodawcy zapisano, iż organizatorem muzeum jest miasto, zwane dalej "organizatorem", które zapewnia środki niezbędne do utrzymania i rozwoju muzeum. Muzeum jest samorządową instytucją kultury, wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez organizatora. Muzeum posiada osobowość prawną. Muzeum działa na podstawie: ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 1997 r. Nr 5, poz. 24 z późn. zm.), ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 16 kwietnia 2012 r. poz. 406 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 987) muzea mogą być tworzone przez ministrów i kierowników urzędów centralnych, jednostki samorządu terytorialnego, osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Muzeami samorządowymi są muzea utworzone albo przejęte przez jednostki samorządu terytorialnego.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy wskazać, iż z tytułu zawarcia umowy sprzedaży w dniu 25 października 2012 r. dzieł sztuki o wartości 15.000,00 zł. Muzeum jest zwolnione z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy opartej na treści wskazanej interpretacji indywidualnej w uzasadnieniu własnego stanowiska, należy stwierdzić, iż interpretacja ta co do zasady wiąże w sprawie, w której została wydana i nie jest źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Tym samym nie stanowi podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl