IPPB2/436-613/12-4/MZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-613/12-4/MZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2012 r. (data wpływu 7 grudnia 2012 r.) uzupełnionym pismem na wezwanie z dnia 5 lutego 2013 r. Nr IPPB2/436-613/12-2/MZ o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zmiany umowy Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków dotyczących zmiany umowy Spółki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Jedynym udziałowcem Spółki jest R. Sp. z o.o., Wspólnik na podstawie podjętych uchwał wniósł do P. następujące dopłaty:

* dopłatę w wysokości 9.100.000,00 zł (na podstawie uchwały jedynego wspólnika P. z dnia 8 lutego 2010 r.),

* dopłatę w wysokości 288.710.263,86 zł (na podstawie uchwały jedynego wspólnika P. z dnia 31 lipca 2012 r.).

Łącznie Wspólnik wniósł do P. dopłaty w wysokości 297.810.263,86 zł. Zgodnie z obowiązującymi w czasie wnoszenia dopłat przepisami prawa, w związku z wniesieniem dopłat uiszczony został podatek od czynności cywilnoprawnych.

Obecnie planowane jest:

* podjęcie uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego P. poprzez podwyższenie wartości nominalnej udziałów istniejących lub poprzez ustanowienie nowych, które zostaną objęte przez Wspólnika - w obydwu wypadkach zgodnie z uchwałą kapitał zakładowy zostanie pokryty gotówką;

* podjęcie uchwały o zwrocie wpłaconych wcześniej dopłat.

W efekcie podjęcia ww. uchwał, powstaną następujące wzajemne wierzytelności:

* wierzytelność P. wobec Wspólnika o wpłatę gotówki na pokrycie kapitału zakładowego,

* wierzytelność Wspólnika wobec P. z tytułu zwrotu dopłat.

Kolejnym krokiem będzie umowne potrącenie wierzytelności z tytułu zwrotu dopłat i wierzytelności P. z tytułu wniesienia wkładów na podwyższony kapitał zakładowy. W konsekwencji, cała kwota dopłat wskazanych w uchwale o zwrocie dopłat zostanie przeznaczona na pokrycie kapitału zakładowego.

Pismem z dnia 5 lutego 2013 r. Nr IPPB2/436-613/12-2/MZ wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

* wskazanie osób, które w imieniu P. Sp. z o.o. podpisały pełnomocnictwo z dnia 15 października 2012 r. dołączone do wniosku Spółki uprawniające Pana P. oraz Panią A. do reprezentowania i występowania w imieniu Wnioskodawcy.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opisana w zdarzeniu przyszłym zmiana umowy Spółki, polegająca na gotówkowym podwyższeniu kapitału zakładowego przy jednoczesnej konwersji wniesionych dopłat na kapitał zakładowy, w sytuacji, gdy dopłaty te zostały opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych w dacie ich wniesienia, będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana w zdarzeniu przyszłym zmiana umowy Spółki, polegająca na podwyższeniu kapitału zakładowego poprzez konwersję wniesionych dopłat na kapitał zakładowy, z uwagi na to, iż dopłaty te zostały opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych w dacie ich wniesienia, będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 11 lit. b ustawy o p.c.c.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k w związku z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o p.c.c., podatkowi temu podlegają umowy spółki, oraz zmiany tych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych (p.c.c.), z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Przez zmianę umowy spółki kapitałowej, zgodnie z regulacją art. 1 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy uważa się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

Z powyższych przepisów wynika, iż co do zasady umowy spółki i ich zmiany podlegają opodatkowaniu p.c.c. Ustawa o p.c.c. przewiduje jednak zwolnienia niektórych czynności od tego podatku.

Zgodnie z art. 9 pkt 11 lit. b ustawy o p.c.c. "zwalnia się od podatku umowy spółki i ich zmiany związane z podwyższenie kapitału zakładowego pokrytego z niezwróconych wspólnikom lub akcjonariuszom dopłat albo z niezwróconej pożyczki udzielonej spółce kapitałowej przez wspólnika lub akcjonariusza, które były uprzednio opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych lub podatkiem od wkładów kapitałowych do spółek kapitałowych na terytorium państwa członkowskiego innego niż Rzeczpospolita Polska".

Wprowadzenie powyżej opisanego zwolnienia było związane z implementowaniem do polskiego systemu prawnego postanowień Dyrektywy Rady 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz. Urz. UE L 46 z 21.02.2008, str. 11), która zastąpiła dyrektywę Rady 69/335/EWG z dnia 17 lipca 1969 r. Ustawodawca wspólnotowy dostrzegł, że podatki kapitałowe, które funkcjonują w różnych państwach członkowskich, niezależnie od tego, czy są związane z podwyższeniem kapitału czy nie, powodują nierówne traktowanie, podwójne opodatkowanie i dysproporcje, które zakłócają swobodny przepływ kapitału. Właśnie w celu ich wyeliminowania i zachowania swobodnego przepływu kapitału wprowadził ww. Dyrektywy. Zasady i stopniowa eliminacja podatku zostały przewidziane w stosunku do wszystkich państw członkowskich, co zapewniło ujednolicenie prawodawstwa w całej Wspólnocie Europejskiej.

Powyższy cel Dyrektywy 2008/7/WE został przedstawiony w jej preambule. Wynika z niej, że najlepszym rozwiązaniem byłoby zniesienie podatku kapitałowego. Jego konsekwencje gospodarcze są bowiem niekorzystne dla rozwoju i łączenia przedsiębiorstw.

Nadrzędną zasadą wynikającą z powołanych dyrektyw jest jednokrotne opodatkowanie kapitału zakładowego w spółkach kapitałowych. Przewiduje ją art. 12 ust. 1 lit. a Dyrektywy, który stanowi, iż w przypadku podwyższenia kapitału podstawa opodatkowania podatkiem kapitałowym nie obejmuje sumy aktywów należących do spółki kapitałowej, które są przeznaczone na podwyższenie kapitału i które już zostały objęte podatkiem kapitałowym.

Realizacją ww. zakazu podwójnego opodatkowania kapitału jest właśnie art. 9 pkt 11 lit. b ustawy o p.c.c., który powinien znaleźć zastosowanie w opisanym zdarzeniu przyszłym. Wniesione do Spółki dopłaty były już opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Kapitał zakładowy zostanie pokryty z niezwróconych Wspólnikowi dopłat poprzez potrącenie wzajemnych wierzytelności. Wprawdzie przed podjęciem uchwały w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Wspólnik będzie musiał podjąć uchwałę w sprawie zwrotu dopłat ze względu na procedury przewidziane w Kodeksie spółek handlowych, lecz dopłaty nie zostaną mu faktycznie zwrócone, gdyż wierzytelności pieniężne wynikające z tytułu obu uchwał zostaną potrącone.

Stanowisko Spółki jest przy tym zgodne z jednolitym stanowiskiem organów podatkowych przedstawionych m.in. w:

* interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 21 grudnia 2009 r., nr ILPB2/436-211/09-2/WS,

* interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 2 lutego 2011 r., nr ILPB2/436-249/10-2/MK.

W związku z powyższym zmiana umowy Spółki, polegająca na podwyższeniu kapitału zakładowego poprzez konwersję wniesionych dopłat na kapitał zakładowy będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 11 lit. b ustawy o p.c.c.

W tym stanie sprawy, Wnioskodawca wnosi jak na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k w zw. z pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy spółki i ich zmiany.

Stosownie do treści art. 1a pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych przez spółkę kapitałową należy rozumieć spółkę: z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjną i europejską.

W myśl art. 1 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy, za zmianę umowy spółki kapitałowej uważa się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty. Umowa spółki kapitałowej oraz jej zmiana podlega analizowanemu podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się:

a.

rzeczywisty ośrodek zarządzania albo

b.

siedziba tej spółki - jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium innego państwa członkowskiego (art. 1 ust. 5 pkt 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 4 pkt 9 ww. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną i ciąży na spółce. Podstawę opodatkowania w analizowanym przypadku stanowi, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b ustawy, wartość o którą podwyższono kapitał zakładowy. Natomiast stawka podatku wynosi 0,5% (art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy).

W myśl art. 9 pkt 11 lit. b ww. ustawy, zwalnia się od podatku umowy spółki i ich zmiany związane z podwyższeniem kapitału zakładowego pokrytego z niezwróconych wspólnikom lub akcjonariuszom dopłat albo z niezwróconej pożyczki udzielonej spółce kapitałowej przez wspólnika lub akcjonariusza, które były uprzednio opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych lub podatkiem od wkładów kapitałowych do spółek kapitałowych na terytorium państwa członkowskiego innego niż Rzeczpospolita Polska.

Należy wskazać, iż podatek od czynności cywilnoprawnych pobierany od umów spółek kapitałowych na podstawie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych jest odpowiednikiem podatku kapitałowego uregulowanego dyrektywą Rady Nr 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczącą podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz. Urz. UE L 46 z 21.02.2008, str. 11). Powołana dyrektywa zastąpiła dyrektywę Rady 69/335/EWG z dnia 17 lipca 1969 r. dotyczącą podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz. U. UE L 249 z 3.10.1969, str. 25, ze. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, s. 11, z późn. zm.).

Ponadto podkreślić należy, że w polskim porządku prawnym analizowana ustawa funkcjonuje od 1 stycznia 2001 r. Regulacja ta, w zakresie opodatkowania czynności cywilnoprawnych, zastąpiła obowiązującą do 31 grudnia 2000 r. ustawę z dnia 31 stycznia 1989 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 4, poz. 23 z późn. zm.), której zakres przedmiotowy obejmował zarówno zasady obciążania opłatą czynności organów administracji publicznej, dokumentów oraz orzeczeń sądowych jak również czynności cywilnoprawnych, w tym umów spółek i ich zmiany.

Z dniem 1 stycznia 2009 r. weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 209, poz. 1319). Celem tej zmiany było dostosowanie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania kapitału w spółkach kapitałowych do obowiązującego prawa Unii Europejskiej. W nowelizacji wdrożono postanowienia ww. Dyrektywy Rady Nr 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału. Nowy akt wspólnotowy uprościł i uporządkował prawo Unii Europejskiej w materii opodatkowania kapitału w spółkach kapitałowych. Wprowadził korzystne regulacje dla spółek kapitałowych, przez ograniczenie katalogu czynności podlegających podatkowi kapitałowemu.

Nadrzędną zasadą wynikającą z powołanych dyrektyw jest jednokrotne opodatkowanie kapitału w spółkach kapitałowych. Zgodnie z aktualnym, wiążącym Rzeczpospolitą Polską orzecznictwem (wyrok Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich z dnia 12 listopada 2009 r. sprawa C-441/08) ww. zasady należy przestrzegać bezwzględnie, w tym w odniesieniu do powstałych po dniu 1 maja 2004 r. skutków zdarzeń mających miejsce przed przystąpieniem Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż jedynym udziałowcem Spółki jest R. Sp. z o.o., Wspólnik na podstawie podjętych uchwał wniósł do P. następujące dopłaty: dopłatę w wysokości 9.100.000,00 zł (na podstawie uchwały jedynego wspólnika P. z dnia 8 lutego 2010 r.), dopłatę w wysokości 288.710.263,86 zł (na podstawie uchwały jedynego wspólnika P. z dnia 31 lipca 2012 r.). Łącznie Wspólnik wniósł do P. dopłaty w wysokości 297.810.263,86 zł. Zgodnie z obowiązującymi w czasie wnoszenia dopłat przepisami prawa, w związku z wniesieniem dopłat uiszczony został podatek od czynności cywilnoprawnych. Obecnie planowane jest: podjęcie uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego P. poprzez podwyższenie wartości nominalnej udziałów istniejących lub poprzez ustanowienie nowych, które zostaną objęte przez Wspólnika - w obydwu wypadkach zgodnie z uchwałą kapitał zakładowy zostanie pokryty gotówką, podjęcie uchwały o zwrocie wpłaconych wcześniej dopłat. W efekcie podjęcia ww. uchwał, powstaną następujące wzajemne wierzytelności: 1) wierzytelność P. wobec Wspólnika o wpłatę gotówki na pokrycie kapitału zakładowego, 2) wierzytelność Wspólnika wobec P. z tytułu zwrotu dopłat. Kolejnym krokiem będzie umowne potrącenie wierzytelności z tytułu zwrotu dopłat i wierzytelności P. z tytułu wniesienia wkładów na podwyższony kapitał zakładowy. W konsekwencji, cała kwota dopłat wskazanych w uchwale o zwrocie dopłat zostanie przeznaczona na pokrycie kapitału zakładowego.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, iż opisana we wniosku zmiana umowy spółki kapitałowej związana z podwyższeniem kapitału zakładowego przy jednoczesnej konwersji wniesionych dopłat na kapitał zakładowy, które były uprzednio opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych, korzystała będzie ze zwolnienia na podstawie art. 9 pkt 11 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl