IPPB2/436-583/13-5/AF

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-583/13-5/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2013 r. (data wpływu 21 października 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 stycznia 2014 r. (data nadania 22 stycznia 2014 r., data wpływu 24 stycznia 2014 r.) na wezwanie z dnia 10 stycznia 2014 r. nr IPPB2/436-583/13-3/AF (data nadania 13 stycznia 2014 r., data doręczenia 15 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia akcji bez udziału Domu Maklerskiego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia akcji bez udziału Domu Maklerskiego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka Akcyjna (dalej: B., Wnioskodawca) świadczy usługi wsparcia dla podmiotów z Grupy Kapitałowej Banku, w szczególności o charakterze rachunkowo-księgowym oraz kadrowo-placowym. W ramach transakcji wewnątrz grupy kapitałowej, B. planuje nabywać akcje zbywane przez Bank (dalej: Bank).

Bank jest firmą inwestycyjną, prowadzącą działalność maklerską na podstawie art. 111-114 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 z późn. zm., dalej: UOIF). W ramach zezwolenia wydanego przez Komisję Papierów Wartościowych i Giełd (poprzednik Komisji Nadzoru Finansowego), Bank podejmuje szereg czynności na rzecz Klientów, polegających między innymi na przyjmowaniu i przekazywaniu zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych w ramach rynku regulowanego (w rozumieniu UOIF), wykonywaniu zleceń, nabywaniu lub zbywaniu na własny rachunek instrumentów finansowych, zarządzaniu portfelami Klientów, doradztwie inwestycyjnym, oferowaniu instrumentów finansowych.

Ponadto w ramach działalności maklerskiej Bank świadczy usługi w ramach tzw. rynku OTC (over-the-counter), na którym transakcje zawierane są między emitentem i inwestorami lub tylko pomiędzy inwestorami. Obrót na rynku OTC jest regulowany przepisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.).

Niezależnie od powyższej aktywności, Bank dokonuje m.in. obrotu instrumentami finansowymi we własnym imieniu i na własną rzecz. Do tego typu transakcji należy zaliczyć zbycie akcji poza obrotem zorganizowanym, o którym mowa w art. 3 pkt 9 UOIF, na podstawie cywilnoprawnej umowy sprzedaży.

Częstokroć obrót, o którym mowa w powyższym akapicie dotyczy akcji spółek powiązanych kapitałowo z Bankiem. Bank uczestniczy pośrednio w zarządzaniu spółkami, których akcje posiada, tzn. świadczy tym podmiotom usługi o charakterze administracyjnym, finansowym, handlowym lub technicznym. Ponadto przedstawiciele Banku często są członkami Rad Nadzorczych spółek, których udziały i akcje mają być nabywane przez B.

Przykładem opisanych transakcji będą nabywane przez Wnioskodawcę akcje, będące przedmiotem zapytania niniejszego wniosku.

W ramach tego typu transakcji dokonywanych we własnym imieniu i na własną rzecz Bank m.in.:

* przygotowuje ofertę sprzedaży akcji, będących w posiadaniu Banku,

* dokonuje analizy poziomu opłacalności ekonomicznej danej transakcji,

* wyszukuje potencjalnych kontrahentów, spełniających biznesowe kryteria ustalone przez Bank dla danej transakcji,

* prowadzi negocjacje z potencjalnym kontrahentem,

* sporządza ostateczną ofertę zbycia akcji.

Niezależnie od powyższego, w ramach struktury Banku funkcjonuje Dom Maklerski P. Banku (dalej: Dom Maklerski, Dom Maklerski P.), który prowadzi niezależną działalność maklerską w oparciu o stosowne zezwolenie. W zależności od podjętych decyzji biznesowych Dom Maklerski może pośredniczyć w transakcjach sprzedaży akcji będących w posiadaniu Banku, poza rynkiem regulowanym, poprzez zawarcie rozporządzającej umowy sprzedaży akcji w imieniu i na rachunek Banku (na podstawie udzielonego pełnomocnictwa).

Pismem z dnia 10 stycznia 2014 r. Nr IPPB2/436-583/13-3/AF wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

* Doprecyzowanie zdarzenia przyszłego w zakresie pytania nr 2, poprzez wskazanie:

* czy z tytułu umowy sprzedaży akcji którakolwiek ze stron będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, czy też będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

* czy Bank nabył akcje w ramach obrotu zorganizowanego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek informując, że:

* Strony transakcji legitymują się statusem profesjonalnego podatnika, zarejestrowanego dla celów VAT. Z tytułu rozważanych transakcji sprzedaży akcji opisanych w stanie faktycznym przedmiotowego wniosku sprzedający może kwalifikować te czynności jako:

a.

usługi finansowe objęte zwolnieniem z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o podatku od towarów i usług,

b.

bądź też zdarzenia wyłącznie poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług jako tzw. czynności właścicielskie (vide: m.in. interpretacji z dnia 31 października 2012 r. nr IPPP1/443-958/12-2/PR).

* Zgodnie z wiedzą Wnioskodawcy, akcje nabywane w ramach opisanych we wniosku transakcji, mogą być uprzednio nabyte przez Bank zarówno w ramach obrotu zorganizowanego, w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, jak i poza takim obrotem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

1. Czy opisane w stanie faktycznym transakcje sprzedaży akcji, nabywanych przez Wnioskodawcę, będą podlegały zwolnieniu z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 9 lit. b ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.; dalej: UPCC) w przypadku pośrednictwa Domu Maklerskiego P. w sprzedaży powyższych akcji przez Bank na rzecz B....

2. Czy opisane w stanie faktycznym transakcje sprzedaży akcji, nabywanych przez Wnioskodawcę, będą podlegały zwolnieniu z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 9 lit. b UPCC w przypadku braku pośrednictwa Domu Maklerskiego P. Banku.

Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy pytania Nr 2. W zakresie pytania Nr 1 została wydana odrębna interpretacja indywidualna Nr IPPB2/436-583/13-2/AF.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane w stanie faktycznym transakcje sprzedaży akcji, będących w posiadaniu Banku, będą również podlegały zwolnieniu z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 9 lit. b UPCC w przypadku braku zaangażowania Domu Maklerskiego P.

Zgodnie z treścią art. 3 pkt 33 UOIF przez firmę inwestycyjną - rozumie się również bank prowadzący działalność maklerską. Zatem niezależnie od zaangażowania w danej transakcji Domu Maklerskiego, należy uznać, iż zbycie przez Bank instrumentów finansowych poza obrotem regulowanym jest zbyciem dokonanym przez firmę inwestycyjną.

Potwierdzeniem powyższego jest również regulacja art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 1997 r. Nr 140, poz. 939 z późn. zm.) w myśl której banki poza wykonywaniem czynności bankowych, o których mowa w art. 5 ust. 1 i 2 tej ustawy, mogą również prowadzić działalność maklerską w tym m.in. obejmować lub nabywać akcje i prawa z akcji, udziały innej osoby prawnej i jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych, zaciągać zobowiązania związane z emisją papierów wartościowych oraz dokonywać obrotu papierami wartościowymi. Również statut Banku w § 4 ust. 3 pkt 1 zezwala obejmować lub nabywać akcje i prawa z akcji, udziały innej osoby prawnej oraz nabywać jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych.

W związku z powyższym w opinii Wnioskodawcy zarówno statut Banku, regulacje prawa bankowego, jak również przepis art. 3 pkt 33 UOIF stanowią, iż Bank spełnia definicję "firmy inwestycyjnej", o której mowa w art. 9 pkt 9 lit. b UPCC.

Nawiązując do powyższego, należy zauważyć, iż Bank dysponuje odpowiednimi środkami i posiada niezbędną wiedzę w zakresie przeprowadzenia opisanych transakcji we własnym imieniu i na własną rzecz, gdyż jest podmiotem profesjonalnie zajmującym się obrotem papierami wartościowymi. W strukturze Banku, poza Domem Maklerskim, znajdują się również inne jednostki organizacyjne, do których kompetencji należy zawieranie transakcji opartych o instrumenty finansowe np. Departament Skarbu, Departament Powiernictwa.

Warto w tym kontekście odnieść się do założeń stanowiących fundament funkcjonowania podatku, będącego przedmiotem zapytania. W uzasadnieniu do projektu z dnia 4 listopada 1999 r. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (w wersji dostępnej na stronie internetowej Sejmu RP: www.sejm.gov.pl, druk nr 1498) czytamy, iż: "niniejszy projekt ustawy dotyczy opodatkowania czynności cywilnoprawnych, których przedmiotem jest nieprofesjonalny obrót rzeczami oraz prawami majątkowymi (...)". W dalszej części treści projektu znajduje się stwierdzenie, iż: "opodatkowaniu będą zatem podlegały czynności cywilnoprawne obrotu gospodarczego "nieprofesjonalnego" których dokonanie nie powoduje powstania obowiązku w podatku od towarów i usług". Lektura niniejszego projektu prowadzi więc do wniosku, iż ratio legis instytucji podatku od czynności cywilnoprawnych było opodatkowanie czynności cywilnoprawnych pomiędzy podmiotami nieświadczącymi profesjonalnie danych usług (np. obrotu papierami wartościowymi), którzy dokonując danej transakcji (często w sposób sporadyczny), pomijają profesjonalnych pośredników. Zatem wydaje się być bezsporne, iż celem projektodawcy nie było opodatkowanie czynności cywilnoprawnych, których stroną jest podmiot profesjonalnie prowadzący działalność w danym zakresie (np. Bank dokonujący obrotu instrumentami finansowymi).

Analizując treść zwolnienia zawartego w art. 9 pkt 9 lit. b UPCC przez pryzmat fundamentalnej zasady, iż przedmiotem podatku jest tzw. "obrót nieprofesjonalny", wydaje się być nieuzasadnione i sprzeczne z intencją ustawodawcy zwalnianie z ciężaru opodatkowania transakcji dokonywanych poza obrotem regulowanym, w których firma inwestycyjna byłaby podmiotem trzecim jedynie pośredniczącym w transakcji, przy jednoczesnym opodatkowywaniu analogicznych czynności, w których firma inwestycyjna byłaby już stroną sprzedającą w transakcji. Sprzeczność ta najdobitniej wyraża się w konstatacji, iż zarówno w pierwszym jak i w drugim wariancie transakcji, zachowany został wymóg uczestnictwa profesjonalnego podmiotu.

Należy również podkreślić, iż takie nieuzasadnione, zdaniem Wnioskodawcy, różnicowanie transakcji ze względu na ich opodatkowanie, może prowadzić do nienaturalnych sytuacji, w których firmy inwestycyjne, będące stroną sprzedającą w transakcji kupna-sprzedaży instrumentów finansowych poza obrotem regulowanym, będą zawierać umowy "za pośrednictwem" innych firm inwestycyjnych jedynie celem uniknięcia obciążenia całej transakcji podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Sytuacje takie są z pewnością niepożądane w obrocie rynkowym, gdyż generują sztuczny, podyktowany jedynie chęcią optymalizacji podatkowej, obrót firm inwestycyjnych.

Różnicowanie tych transakcji jest również nieuzasadnione z punktu widzenia sposobu należytej staranności, rzetelności i profesjonalizmu przebiegu transakcji. Bank jako profesjonalny uczestnik rynku papierów wartościowych jest gwarantem prawidłowo przeprowadzonej transakcji. Należy zakładać, że poziom profesjonalizmu niczym nie odbiegałby w tym wariancie od sytuacji, w których to inna (zewnętrzna) firma inwestycyjna byłaby podmiotem trzecim pośredniczącym w transakcji.

Jak wskazano we wstępie przepis art. 9 pkt 9 lit. b UPCC posługuje się w swojej treści wyrażeniem "za pośrednictwem firm inwestycyjnych". Z uwagi na brak definicji legalnej tego zwrotu dokonano jego wykładni językowej ("za pośrednictwem" = "korzystanie z czegoś"; Słownik języka polskiego PWN), w myśl której powyższe sformułowanie oznacza "korzystanie z firm inwestycyjnych". Zatem zakładając, iż Bank spełnia przesłanki firmy inwestycyjnej, to należy stwierdzić, iż transakcja dokonana przy jego udziale (korzystająca z jego usług) będzie transakcją dokonaną "za pośrednictwem firmy inwestycyjnej".

Dodatkowym aspektem, który należy zaakcentować, w ocenie Wnioskodawcy, jest fakt, iż z uwagi na specyficzny, częstokroć właścicielski charakter transakcji będących przedmiotem zapytania, niezbędne jest objęcie ich przebiegu tajemnicą przed podmiotami konkurencyjnymi, gdyż w innym wypadku mogłoby dojść do zaburzenia pozycji konkurencyjnej uczestników transakcji na rynku. Zdaniem Wnioskodawcy, przejawem tego typu zaburzenia byłoby skorzystanie z usług zewnętrznych firm inwestycyjnych.

W związku z powyżej zaprezentowaną argumentacją, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż wyrażenie "dokonywanych za pośrednictwem firm inwestycyjnych", zastosowane w treści normy art. 9 pkt 9 lit. b UPCC, należy interpretować w taki sposób, iż transakcje sprzedaży instrumentów finansowych dokonywane przy udziale podmiotu, będącego firmą inwestycyjną, powinny podlegać zwolnieniu z podatku od czynności cywilnoprawnych, również wtedy gdy podmiot ten jest jednocześnie stroną sprzedającą w transakcji.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, kwestia zaangażowania w transakcję Domu Maklerskiego nie będzie miała znaczenia dla jej obciążenia podatkiem od czynności cywilnoprawnych, ponieważ Bank posiada status firmy inwestycyjnej w rozumieniu art. 3 pkt 33 UOIF.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 późn. zm.) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Według art. 3 ust. 1 pkt 1 i art. 4 pkt 1 ustawy obowiązek podatkowy z tytułu umowy sprzedaży powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnych i ciąży przy umowie sprzedaży na kupującym.

W myśl art. 9 pkt 9 ww. ustawy zwalnia się od podatku sprzedaż praw majątkowych, będących instrumentami finansowymi:

a.

firmom inwestycyjnym oraz zagranicznym firmom inwestycyjnym,

b.

dokonywaną za pośrednictwem firm inwestycyjnych lub zagranicznych firm inwestycyjnych,

c.

dokonywaną w ramach obrotu zorganizowanego,

d.

dokonywaną poza obrotem zorganizowanym przez firmy inwestycyjne oraz zagraniczne firny inwestycyjne, jeżeli prawa te zostały nabyte przez te firmy w ramach obrotu zorganizowanego

- w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538 z późn. zm.).

Na podstawie art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na rzecz kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. W powołanym przepisie jest mowa tylko o rzeczach podmiotach materialnych (art. 45 Kodeksu Cywilnego), jednakże zgodnie z art. 555 Kodeksu Cywilnego przepisy o sprzedaży rzeczy stosuje się odpowiednio do sprzedaży energii oraz praw. Ustawa Kodeks Cywilny nie zawiera w tym przedmiocie wyłączeń w odniesieniu do sprzedaży praw wynikających z papierów wartościowych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 384 z późn. zm.), instrumentami finansowymi są papiery wartościowe. Natomiast art. 3 pkt 1 lit. a ww. ustawy stanowi, że papierami wartościowymi są: akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego.

Zgodnie z art. 3 pkt 33 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi ilekroć w ustawie jest mowa o firmie inwestycyjnej - rozumie się przez to dom maklerski, bank prowadzący działalność maklerską, zagraniczną firmę inwestycyjną prowadzącą działalność maklerską na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zagraniczną osobę prawną z siedzibą na terytorium państwa należącego do OECD lub WTO, prowadzącą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność maklerską.

W związku z powyższym za sprzedaż papierów wartościowych, także w rozumieniu art. 9 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, należy uznać umowę zobowiązującą jedną stronę czynności do przeniesienia praw wynikających z papierów wartościowych (ewentualnie także innych czynności - np. wydania papierów wartościowych istniejących w formie dokumentów), a drugą stroną do zapłaty ceny (ewentualnie także innych czynności - np. odbioru papierów wartościowych istniejących w formie dokumentów).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi wsparcia dla podmiotów z Grupy Kapitałowej Banku, w szczególności o charakterze rachunkowo-księgowym oraz kadrowo-placowym. W ramach transakcji wewnątrz grupy kapitałowej, Wnioskodawca planuje nabywać akcje zbywane przez Bank (dalej: Bank). Bank jest firmą inwestycyjną, prowadzącą działalność maklerską na podstawie art. 111-114 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (dalej: UOIF). W ramach zezwolenia wydanego przez Komisję Papierów Wartościowych i Giełd (poprzednik Komisji Nadzoru Finansowego), Bank podejmuje szereg czynności na rzecz Klientów, polegających między innymi na przyjmowaniu i przekazywaniu zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych w ramach rynku regulowanego (w rozumieniu UOIF), wykonywaniu zleceń, nabywaniu lub zbywaniu na własny rachunek instrumentów finansowych, zarządzaniu portfelami Klientów, doradztwie inwestycyjnym, oferowaniu instrumentów finansowych. Ponadto w ramach działalności maklerskiej Bank świadczy usługi w ramach tzw. rynku OTC (over-the-counter), na którym transakcje zawierane są między emitentem i inwestorami lub tylko pomiędzy inwestorami. Obrót na rynku OTC jest regulowany przepisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych. Niezależnie od powyższej aktywności, Bank dokonuje m.in. obrotu instrumentami finansowymi we własnym imieniu i na własną rzecz. Do tego typu transakcji należy zaliczyć zbycie akcji poza obrotem zorganizowanym, o którym mowa w art. 3 pkt 9 UOIF, na podstawie cywilnoprawnej umowy sprzedaży. Częstokroć obrót, o którym mowa w powyższym akapicie dotyczy akcji spółek powiązanych kapitałowo z Bankiem. Bank uczestniczy pośrednio w zarządzaniu spółkami, których akcje posiada, tzn. świadczy tym podmiotom usługi o charakterze administracyjnym, finansowym, handlowym lub technicznym. Ponadto przedstawiciele Banku często są członkami Rad Nadzorczych spółek, których udziały i akcje mają być nabywane przez B. Przykładem opisanych transakcji będą nabywane przez Wnioskodawcę akcje, będące przedmiotem zapytania niniejszego wniosku. W ramach tego typu transakcji dokonywanych we własnym imieniu i na własną rzecz Bank m.in.: przygotowuje ofertę sprzedaży akcji, będących w posiadaniu Banku, dokonuje analizy poziomu opłacalności ekonomicznej danej transakcji, wyszukuje potencjalnych kontrahentów, spełniających biznesowe kryteria ustalone przez Bank dla danej transakcji, prowadzi negocjacje z potencjalnym kontrahentem, sporządza ostateczną ofertę zbycia akcji. Niezależnie od powyższego, w ramach struktury Banku funkcjonuje Dom Maklerski P. Banku (dalej: Dom Maklerski, Dom Maklerski P.), który prowadzi niezależną działalność maklerską w oparciu o stosowne zezwolenie. W zależności od podjętych decyzji biznesowych Dom Maklerski może pośredniczyć w transakcjach sprzedaży akcji będących w posiadaniu Banku, poza rynkiem regulowanym, poprzez zawarcie rozporządzającej umowy sprzedaży akcji w imieniu i na rachunek Banku (na podstawie udzielonego pełnomocnictwa). Z przesłanego uzupełnienia wynika, że Strony transakcji legitymują się statusem profesjonalnego podatnika, zarejestrowanego dla celów VAT. Z tytułu rozważanych transakcji sprzedaży akcji opisanych w stanie faktycznym przedmiotowego wniosku sprzedający może kwalifikować te czynności jako: usługi finansowe objęte zwolnieniem z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o podatku od towarów i usług, bądź też zdarzenia wyłącznie poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług jako tzw. czynności właścicielskie (vide: m.in. interpretacji z dnia 31 października 2012 r. nr IPPP1/443-958/12-2/PR). Zgodnie z wiedzą Wnioskodawcy, akcje nabywane w ramach opisanych we wniosku transakcji, mogą być uprzednio nabyte przez Bank zarówno w ramach obrotu zorganizowanego, w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, jak i poza takim obrotem.

Pośrednictwo przy zawieraniu umowy sprzedaży akcji ma miejsce w sytuacji, gdy firma inwestycyjna prowadząca działalność maklerską uczestniczy przy dokonywaniu tejże umowy. Pojęcie pośrednictwa obejmuje zatem przykładowo zawarcie umowy przez firmę inwestycyjną w imieniu jednej ze stron transakcji, a także czynności maklerskie, o których mowa w art. 69 ust. 2 pkt 2 w zw. z pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, tj. wykonywanie zleceń nabycia lub zbycia papierów wartościowych, na rachunek dającego zlecenie.

Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie znajdzie zastosowania art. 9 pkt 9 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, z uwagi na brak elementu pośrednictwa przy zawieraniu umowy sprzedaży akcji. Bank występował i dokonywał transakcji we własnym imieniu i na własną rzecz.

Jednakże, jeżeli sprzedaż akcji dokonywana jest poza obrotem zorganizowanym przez firmy inwestycyjne oraz zagraniczne firny inwestycyjne i prawa te zostały nabyte przez te firmy w ramach obrotu zorganizowanego, to korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 9 pkt 9 lit. d ww. ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym zastosowanie może znaleźć przepis art. 9 pkt 9 lit. d ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli akcje zostaną nabyte przez Bank w ramach obrotu zorganizowanego. Natomiast, jeżeli akcje nie zostaną nabyte w ramach obrotu zorganizowanego, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym art. 9 pkt 9 lit. d nie znajdzie zastosowania. Wówczas sprzedaż akcji będzie podlegała opodatkowaniu zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy. Stawka podatku będzie wynosiła 1% na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl