IPPB2/436-500/12-2/MZ

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-500/12-2/MZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2012 r. (data wpływu 27 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia przez Wnioskodawcę działalności serwisowej od M. - prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności w zakresie cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia przez Wnioskodawcę działalności serwisowej od M.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: "M.") spółka prawa polskiego będąca zarejestrowanym podatnikiem VAT w Polsce planuje sprzedać Wnioskodawcy jedną z prowadzonej przez M. działalności (działalność serwisowa).

Na moment zawarcia umowy sprzedaży M. będzie prowadzić dwa rodzaje działalności:

* działalność nieruchomościową (wynajem powierzchni i zarządzanie nieruchomościami), oraz

* działalność serwisową obejmującą usługi takie jak: usługi obsługi technicznej obiektów, usługi utrzymania infrastruktury, gospodarki odpadami i ochrony środowiska, usługi budowlane, doradztwa inwestycyjnego świadczone w zakresie asset management, usługi zarządzania umowami na zakup dóbr nie do odsprzedaży (procurement), usługi finansowo-księgowe, usługi personalne oraz usługi kontroli stanu technicznego obiektów.

Obie działalności stanowić będą oddzielne i samodzielne części przedsiębiorstwa w ramach struktury M. Po pierwsze, na podstawie wewnętrznych regulacji, działalności te będą formalnie wyodrębnione w strukturze organizacyjnej M. Będą także posiadać odrębne struktury organizacyjne.

Do każdego z tych rodzajów działalności oddzielnie przyporządkowane będą odpowiednie składniki majątkowe tj.:

W przypadku działalności nieruchomościowej:

* składniki materialne związane z działalnością nieruchomościową w szczególności:

o inwestycje w obcych środkach trwałych,

o wyposażenie wykorzystywane na potrzeby działalności nieruchomościowej (np. kioski, dekoracje świąteczne, wyposażenie techniczne),

o wyposażenie biurowe dla pracowników przypisanych do działalności nieruchomościowej;

* wartości niematerialne i prawne związane z działalnością nieruchomościową, w szczególności licencje dotyczące programów komputerowych, prawa autorskie do zdjęć;

* należności związane z działalnością nieruchomościową, w szczególności:

o należności wynikające z umów najmu dotyczące czynszu i kosztów dodatkowych,

o należności wynikające z umów o zarządzanie nieruchomością;

* zobowiązania związane z działalnością nieruchomościową w szczególności:

o zobowiązania wynikające z umów dzierżawy nieruchomości,

o zobowiązania z tytułu dostaw, robót i usług dotyczących kosztów eksploatacyjnych marketingowych ponoszonych w związku z zarządzaniem nieruchomościami dzierżawionymi przez M. lub nieruchomościami oddanymi w zarząd na podstawie umowy o zarządzanie,

o zobowiązania wobec najemców z tytułu wpłaconych kaucji stanowiących zabezpieczenie czynszu;

* umowy związane z działalnością nieruchomościową w szczególności umowy najmu, dzierżawy nieruchomości, umowy o zarządzanie nieruchomością.

W przypadku działalności serwisowej:

* składniki materialne związane z działalnością serwisową, w szczególności:

o wyposażenie techniczne,

o wyposażenie biurowe dla pracowników przypisanych do działalności serwisowej;

* wartości niematerialne i prawne związane z działalnością serwisową w szczególności licencje dotyczące programów komputerowych;

* należności związane z działalnością serwisową w szczególności:

o należności związane ze świadczeniem usług obsługi technicznej obiektów,

o należności związane ze świadczeniem usług w zakresie utrzymania infrastruktury, gospodarki odpadami i ochrony środowiska,

o należności związane ze świadczeniem usług budowlanych,

o należności z tytułu świadczenia usług finansowo-księgowych i personalnych;

* zobowiązania związane z działalnością serwisową obejmujące w szczególności zobowiązania z tytułu usług budowlanych, zleconych prac naprawczych i konserwacji.

Oddzielnie do każdego z powyższych rodzajów działalności przypisani będą pracownicy związani z daną działalnością.

Działalność nieruchomościowa i serwisowa będą także wyodrębnione finansowo w strukturach M., tj:

* aktywa i pasywa, przychody i koszty związane z działalnością nieruchomościową bądź serwisową będą wyodrębnione w ewidencji księgowej (na podstawie zapisów z kont księgi głównej i przy wykorzystaniu narzędzi kontrolingowych);

* w ramach rachunkowości zarządczej będzie można przygotowywać bilanse i rachunki zysków i strat oddzielnie dla każdego z powyższych rodzajów działalności;

* zarówno działalność nieruchomościowa i działalność serwisowa będą miały sporządzane odrębnie budżety, osobno też będzie sprawowana kontrola ich wykonania;

* do każdego rodzaju działalności przypisany będzie oddzielny rachunek bankowy, co umożliwi ewidencję przepływów finansowych odrębnie dla działalności nieruchomościowej i serwisowej.

Jak wskazano powyżej, wskutek zakupu działalności serwisowej przez Wnioskodawcę zostaną na Wnioskodawcę przeniesione wszystkie składniki materialne i niematerialne, w tym zobowiązania związane działalnością serwisową a także przypisani do tej działalności pracownicy. Wskutek planowanej transakcji, działalność serwisowa będzie w stanie funkcjonować jak niezależne przedsiębiorstwo Wnioskodawcy i będą one służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT (tekst jedn.: działalności serwisowej).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z przedstawionym wyżej zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca prosi o udzielenie odpowiedzi na następujące pytanie:

1.

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym zakup działalności serwisowej od M. będzie stanowić transakcję zakupu zorganizowanej części przedsiębiorstwa i w związku z tym do tej transakcji nie stosuje się przepisów ustawy o VAT, a tym samym transakcja ta będzie podlegała opodatkowaniu p.c.c. na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a oraz art. 2 pkt 4 ustawy o p.c.c.

2.

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie 1 zastosowania nie znajdzie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, w skutek czego Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie przedmiotu działalności serwisowej od M....

Wnioskodawca ponadto wskazuje, że jego obowiązkiem jest dokonanie właściwej kwalifikacji przedmiotu sprzedaży dla celów podatkowych, gdyż to dla Wnioskodawcy powstają z tego tytułu skutki podatkowe w zakresie p.c.c. i VAT. Wnioskodawca nie jest uprawniony do przyjęcia kwalifikacji przedmiotu sprzedaży dokonanej przez M., a co więcej nie wiąże go również interpretacja indywidualna uzyskana przez M. w tym zakresie. Tym samym wystąpienie z wnioskiem o interpretację czy przedmiot zakupu będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest uzasadnione.

Niniejsza interpretacja dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług w dniu 23 listopada 2012 r. została wydana interpretacja Nr IPPP3/443-1000/12-2/RD.

Zdaniem Wnioskodawcy, zakup działalności serwisowej od M. będzie stanowić transakcję zakupu zorganizowanej części przedsiębiorstwa i w związku z tym do tej transakcji nie stosuje się przepisów ustawy o VAT, a tym samym transakcja ta będzie podlegała opodatkowaniu p.c.c. na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a oraz art. 2 pkt 4 ustawy o p.c.c.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

* opodatkowana podatkiem od towarów i usług;

* zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem: umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach, umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Z związku z faktem, że jak Wnioskodawca wykazał powyżej transakcja zakupu działalności serwisowej nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT Wnioskodawca będzie obowiązany do uiszczenia p.c.c. z tego tytułu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.), podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Odnosząc się do powyższego wyjaśnić należy, że w przepisach dotyczących podatku od czynności cywilnoprawnych brak jest definicji przedsiębiorstwa, czy też zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W tym zakresie należy zatem posłużyć się właściwymi przepisami prawa zawartymi w odrębnych ustawach. Definicję "przedsiębiorstwa" zawiera przepis art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Na mocy tego przepisu przedsiębiorstwo jest to zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych, przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zgodnie natomiast z art. 552 Kodeksu cywilnego czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Przedsiębiorstwo jest więc zespołem składników, na który składają się zarówno rzeczy jak i prawa majątkowe. Umowa sprzedaży przedsiębiorstwa, co do zasady, przenosi własność każdego ze składników przedsiębiorstwa, a więc poszczególnych rzeczy i praw majątkowych.

Natomiast art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie uzależnia możliwości opodatkowania od rodzaju zawartej umowy sprzedaży. Przepis ten formułuje generalną zasadę, w myśl której opodatkowaniu podlega każda umowa sprzedaży, zarówno rzeczy jak i praw majątkowych, bez względu na to jaką formę ta umowa sprzedaży przybiera.

Umowa sprzedaży przedsiębiorstwa, czy też jego zorganizowanej części, powinna wymieniać składniki, których własność w wyniku umowy zostanie przeniesiona. Jest to uzasadnione z jednej strony brzmieniem zawartego w Kodeksie cywilnym przepisu dotyczącego zasad wykonywania zobowiązań, tj. art. 459 Kodeksu cywilnego, przewidującego obowiązek przedstawienia spisu rzeczy wchodzących w skład zbioru przez zobowiązanego do jego wydania. Z drugiej natomiast strony będzie to determinowane możliwymi konsekwencjami podatkowymi, jakie nastąpią w razie niedopełnienia tego obowiązku. Strony czynności cywilnoprawnej dotyczącej przedsiębiorstwa (jego części) powinny zatem wymienić wchodzące w jego skład rzeczy i prawa majątkowe, jednocześnie podając ich wartość rynkową, co pozwoli z kolei ustalić przy zastosowaniu odpowiednich stawek wysokość podatku.

Czynności cywilnoprawne zawarte w katalogu zamkniętym określonym w art. 1 wymienionej ustawy podlegają omawianemu podatkowi od czynności cywilnoprawnych, o ile spełniają przesłanki zawarte w art. 1 ust. 4 cytowanej ustawy.

Zgodnie z powyższym artykułem czynności cywilnoprawne w tym umowy sprzedaży podlegają omawianemu podatkowi, jeżeli ich przedmiotem są:

1.

rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2.

rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stawki podatku od czynności cywilnoprawnych określone zostały w art. 7 ustawy. W przypadku umowy sprzedaży, stosownie do pkt 1 lit. a i b) wskazanego artykułu, stawki podatku wynoszą: 2% od sprzedaży nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym i 1% od sprzedaży innych praw majątkowych.

Jednakże, w myśl art. 7 ust. 3 pkt 1 podatek pobiera się według stawki najwyższej jeżeli podatnik dokonując czynności cywilnoprawnej, w wyniku której nastąpiło przeniesienie własności, nie wyodrębnił wartości rzeczy lub praw majątkowych, do których mają zastosowanie różne stawki - od łącznej wartości tych rzeczy lub praw majątkowych.

Powyższy przepis jednoznacznie wskazuje, że tylko wymienienie w umowie wszystkich sprzedawanych składników majątkowych wraz ze wskazaniem ich wartości powoduje opodatkowanie takiej transakcji podatkiem od czynności cywilnoprawnych wg stawek przewidzianych dla danego rodzaju rzeczy lub prawa majątkowego. Brak takiego wyodrębnienia spowoduje opodatkowanie łącznej wartości wszystkich sprzedawanych składników majątkowych wg stawki najwyższej.

Zgodnie natomiast z art. 3 ust. 1 pkt 1 obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, a przy umowie sprzedaży, stosownie do treści art. 4 pkt 1, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży on na kupującym. Podstawę opodatkowania natomiast, w myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność cywilnoprawna mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* (uchylone),

* umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Zaznaczyć jednakże należy, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub z niego zwolniona, z uwzględnieniem wyjątków, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Biorąc powyższe pod uwagę, umowa sprzedaży, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Mając jednakże na uwadze stan faktyczny opisany we wniosku podkreślić należy, iż jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy dotyczy możliwości opodatkowania umowy nabycia składników majątkowych od Sprzedającego podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia opodatkowania powyższej transakcji podatkiem od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia ich podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W interpretacji indywidualnej Nr IPPP3/443-1000/12-2/RD z dnia 23 listopada 2012 r. dotyczącej podatku od towarów i usług Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów potwierdził w trybie art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, iż zakup działalności serwisowej od M. będzie stanowiło transakcję zakupu zorganizowanej części przedsiębiorstwa i w związku z tym do tej transakcji nie będą miały zastosowania przepisy ustawy o VAT.

A zatem, skoro przedmiotowa Transakcja nie będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, powyższa czynność będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl