IPPB2/436-456/13-2/MZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-456/13-2/MZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2013 r. (data wpływu 2 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowo-akcyjna (dalej: "Wnioskodawca" lub "Nabywca") planuje nabycie prawa użytkowania wieczystego wyodrębnionej geodezyjnie działki gruntu, wraz z prawem własności posadowionych na działce budynków i budowli, opisanych poniżej (dalej: "Nieruchomość")od M. P. Spółka Akcyjna Tower spółka komandytowo-akcyjna (dalej: "M. SKA" lub "Zbywca"). Zarówno Nabywca, jak i Zbywca, są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

W okresie przed planowanym nabyciem Nieruchomości przez Wnioskodawcę, M. P. spółka akcyjna (dalej: "M.P. SA"), będąca akcjonariuszem M. SKA, wniesie do M. SKA wkład niepieniężny w postaci przedmiotowej Nieruchomości, na pokrycie akcji nowej emisji M. SKA.

1. Wniesienie aportem Nieruchomości przez M.P.SA do M. SKA

Z informacji uzyskanych przez Wnioskodawcę od M. SKA wynika, iż dostawa, w wyniku której M. SKA stanie się użytkownikiem wieczystym Nieruchomości, będzie zwolniona od podatku od towarów i usług.

Otrzymana aportem Nieruchomość będzie głównym składnikiem majątku M. SKA, ale nie będzie stanowiła w jej majątku jednostki wyodrębnionej, czy to w postaci oddziału, zakładu, czy w żaden inny sposób, w szczególności organizacyjny lub finansowy.

Ze względu na planowaną sprzedaż Nieruchomości, nie będzie ona uznana za środek trwały M. SKA. Wartość bilansowa budynków i budowli w M. SKA będzie ustalona na podstawie umowy aportu i będzie odpowiadać ich wartości rynkowej, ustalonej na podstawie posiadanej wyceny Nieruchomości.

Nieruchomość nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, jednak jest objęta decyzją o warunkach zabudowy nr 126/WOL/11 z dnia 8 lipca 2011 r., która dopuszcza możliwość zabudowy Nieruchomości.

M. SKA planuje, że w wyniku aportu dojdzie do przeniesienia na rzecz M. SKA m.in. wydanych dla Nieruchomości i pozostających w mocy decyzji o warunkach zabudowy i decyzji środowiskowych, pozwoleń na budowę i praw autorskich do projektów budowlanych stanowiących podstawę tych pozwoleń, dotyczących budynków, które mają powstać na Nieruchomości. Dodatkowo, M. SKA oczekuje, iż w wyniku planowanego aportu, dojdzie do przeniesienia pozwolenia na rozbiórkę w trybie art. 40 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo Budowlane, w ten sposób, iż M.P.SA wyrazi zgodę na przeniesienie decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę na M. SKA, której intencją jest złożenie oświadczenia o przyjęciu wszystkich warunków decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę oraz oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Po otrzymaniu powyższych oświadczeń/zgód, intencją M. SKA jest, aby właściwy organ wydał decyzję o przeniesieniu pozwolenia na rozbiórkę. Wniosek o wydanie decyzji o przeniesieniu pozwolenia na rozbiórkę wraz z wyżej wskazanymi oświadczeniami/zgodami M. SKA planuje złożyć po wniesieniu aportu.

2. Informacje o naniesieniach wniesionych aportem przez M.P.SA do M. SKA

Na Nieruchomości znajdują się następujące budynki, które były przedmiotem najmu bądź ulepszenia przez MP:

* Budynek 1 budynek administracyjny (dalej "Budynek A"), został wybudowany przed 1993 r. bez prawa do odliczenia VAT. W latach 1994-2001 były ponoszone wydatki na ulepszenie, które przyczyniły się do zwiększenia wartości początkowej Budynku A prawie 6-krotnie (ponad 500%). W roku 2010 zostały poniesione wydatki ulepszające, które przyczyniły się do zwiększenia wartości początkowej Budynku A o ok. 11% w stosunku do wartości początkowej sprzed tego ulepszenia. W związku z poniesieniem tych wydatków MP przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Ostatnie ulepszenia zostały oddane do użytkowania w roku 2010. Od roku 2003 części powierzchni Budynku A były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. były przedmiotem najmu przez MP.

* Budynek 2 budynek produkcyjny (dalej "Budynek B"), został wybudowany przed 1993 r. bez prawa do odliczenia VAT. W latach 1994-2001 były ponoszone wydatki na ulepszenie budynku, które przyczyniły się do zwiększenia jego wartości początkowej prawie 9-krotnie (ponad 800%). W związku z poniesieniem tych wydatków MP przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Od roku 2003 części powierzchni Budynku B były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. były przedmiotem najmu przez MP.

* Budynek 5 budynek oczyszczalni ścieków przemysłowych (dalej "Budynek E") został wybudowany przed 1983 r. bez prawa do odliczenia VAT. W roku 2006 zostały poniesione wydatki na ulepszenie budynku, których wartość zwiększyła wartość początkową Budynku C o mniej niż 1%. W związku z poniesieniem tych wydatków MP przysługiwało prawo do doliczenia VAT.

* Budynek 6 budynek kontenerowy (dalej "Budynek F") został wybudowany przed 1993 r. bez prawa do odliczenia VAT. Od roku 2010 części powierzchni budynku były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. były przedmiotem najmu przez M.

Ponadto na Nieruchomości znajdują się inne budynki, przy których nabyciu nie odliczono podatku VAT oraz nie były przedmiotem najmu lub ulepszenia.

Opisane wyżej budynki są w dalszej części wniosku zwane łącznie "Budynkami".

Na Nieruchomości znajdują się ponadto inne naniesienia, jak np. ogrodzenie, drogi, place, przyłącza (np. wodociągowe, kanalizacyjne, i in.), linia kablowa oświetleniowa, linia magistralna (system połączeń pomiędzy budynkami), instalacje (argonu, acetylenu, tleny, i in.), które służą do prawidłowego korzystania z kilku lub wszystkich Budynków znajdujących się na Nieruchomości. Powyższe naniesienia nie były przedmiotem samodzielnego najmu przez MP, natomiast część z nich była udostępniona do korzystania najemcom Budynków.

Wszystkie naniesienia (tekst jedn.: Budynki i inne naniesienia) są w dalszej części wniosku zwane łącznie "Naniesieniami".

Po nabyciu Nieruchomości w drodze aportu, M. SKA będzie kontynuowała umowy najmu zawarte przez M i wynajmowała część powierzchni niektórych Budynków, w zakresie, w jakim umowy te, przed wniesieniem aportem Nieruchomości do M. SKA, nie zostaną rozwiązane. Pozostałe budynki nie będą przez M. SKA wynajmowane. Od momentu nabycia Nieruchomości, M. SKA nie poniesie żadnych wydatków na ulepszenie wszelkich Naniesień.

Wszystkie Naniesienia posadowione na Nieruchomości mają podlegać rozbiórce. Dla Naniesień wymagających pozwoleń na rozbiórkę, uzyskano stosowne pozwolenie na rozbiórkę. Pozostałe naniesienia, niewymagające uzyskania pozwolenia na rozbiórkę, będą rozbierane zgodnie z przepisami prawa budowlanego (rozbiórka będzie poprzedzona stosownym zgłoszeniem zamiaru rozbiórki).

Stan rozbiórki na moment składania wniosku obejmuje demontaż wyposażenia niektórych Naniesień i rozbiórkę elementów konstrukcyjnych niektórych Naniesień, co znajduje potwierdzenie w Dzienniku budowy (rozbiórki). W odniesieniu do niektórych Naniesień jeszcze nie rozpoczęto fizycznej rozbiórki.

3. Sprzedaż nieruchomości przez M. SKA na rzecz Wnioskodawcy

M. SKA planuje sprzedać na rzecz Wnioskodawcy Nieruchomość przed upływem dwóch lat od jej nabycia w drodze aportu do MP. M. SKA oraz Wnioskodawca będą na moment transakcji podatnikami VAT czynnymi, zarejestrowanymi dla celów VAT zgodnie z obowiązującymi przepisami.

W miejscu dotychczasowych Naniesień, po ich rozbiórce, Wnioskodawca planuje wybudowanie na Nieruchomości nowych budynków.

Przed zawarciem planowanej umowy sprzedaży Nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy, M. SKA rozwiąże wszystkie umowy najmu Nieruchomości lub jej części, a także pozostałe kluczowe umowy związane ściśle z Nieruchomością, w szczególności umowy o dostawę mediów, umowę z zarządcą nieruchomości, itp.

Zarówno dla Wnioskodawcy, jak i dla Zbywcy, Naniesienia w momencie dokonywania ich dostawy nie będą przedstawiały żadnej wartości ekonomicznej, gdyż z założenia - już w chwili dokonania transakcji - przeznaczone będą do rozbiórki. W związku z tym, cena za dostawę Nieruchomości zostanie skalkulowana z uwzględnieniem jedynie wartości prawa użytkowania wieczystego Nieruchomości, zaś dla Naniesień zostanie określona w umowie ich wartość równa 0 zł. Takie ustalenie ceny wynika z faktu, że z perspektywy Wnioskodawcy Naniesienia nie mają wartości ekonomicznej, a wręcz fakt istnienia tych Naniesień jest dla Wnioskodawcy niekorzystny z uwagi na konieczność ich rozbiórki.

Powyższą wartość Naniesień potwierdza również fakt ustalenia pomiędzy stronami umowy tego, iż ich rozbiórka będzie zasadniczo kontynuowana przez M. SKA, już po zbyciu Nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy, w ramach ceny Nieruchomości określonej w umowie (w szczególności, zobowiązanie to dotyczy posadowionych na gruncie Budynków). W przypadku, gdy z uwagi na proces budowlany okaże się, że rozbiórka niektórych Naniesień jest zasadna dopiero w momencie rozpoczęcia prac ziemnych, ich rozbiórki dokona Wnioskodawca w trakcie prac budowlanych związanych z budową nowych budynków (dotyczy to np. instalacji podziemnych, która będzie wykonana na dalszym etapie prac). W ocenie stron transakcji, Naniesienia, o których mowa w zdaniu poprzednim, będą na moment sprzedaży Nieruchomości niezdatne do użytku.

W ramach transakcji sprzedaży Nieruchomości planowane jest przeniesienie na rzecz Wnioskodawcy m.in. wydanych dla Nieruchomości i pozostających w mocy decyzji o warunkach zabudowy i decyzji środowiskowych, pozwoleń na budowę i praw autorskich do projektów budowlanych stanowiących podstawę do wydania tych pozwoleń, dotyczących budynków, które mają powstać na Nieruchomości, co także potwierdza wolę stron zbycia Nieruchomości jako nieruchomości niezabudowanej, przeznaczonej na cele budowlane.

Dodatkowo, w związku z transakcją sprzedaży, planowane jest przeniesienie pozwolenia na rozbiórkę w trybie art. 40 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo Budowlane, w ten sposób, iż Zbywca (M. SKA) wyrazi zgodę na przeniesienie decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę na Wnioskodawcę, natomiast Wnioskodawca złoży oświadczenie o przyjęciu wszystkich warunków decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę oraz oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Po otrzymaniu powyższych oświadczeń/zgód, intencją stron jest, aby właściwy organ wydał decyzję o przeniesieniu pozwolenia na rozbiórkę. Planowane jest, że wniosek o wydanie decyzji o przeniesieniu pozwolenia na rozbiórkę wraz z wyżej wskazanymi oświadczeniami/zgodami zostanie złożony przez Wnioskodawcę po zawarciu umowy sprzedaży, do czego umowa sprzedaży będzie go zobowiązywać.

Należy ponownie wskazać, iż na moment składania wniosku o interpretację trwa rozbiórka poszczególnych Naniesień i będzie ona kontynuowana przez M. SKA (Zbywcę) do czasu dokonania sprzedaży Nieruchomości oraz po sprzedaży, do czasu całkowitej rozbiórki Naniesień. Stan rozbiórki na moment składania wniosku obejmuje demontaż wyposażenia niektórych Naniesień, rozbiórkę elementów konstrukcyjnych niektórych Naniesień, natomiast w odniesieniu niektórych Naniesień jeszcze nie rozpoczęto fizycznej rozbiórki. Stan rozbiórki na dzień dokonania sprzedaży Nieruchomości będzie bardziej zawansowany, niż obecnie opisany.

W ramach planowanej transakcji sprzedaży Nieruchomości nie zostaną przeniesione na Wnioskodawcę m.in.:

* umowy najmu Nieruchomości, umowa z zarządcą Nieruchomości i umowy z dostawcami mediów do Nieruchomości (jak wskazano wyżej, umowy te zostaną rozwiązane przed transakcją sprzedaży);

* środki pieniężne na rachunkach bankowych lub w kasie;

* księgi handlowe;

* prawa do nazwy indywidualizującej przedsiębiorstwo M. SKA (firmy spółki);

* należności i zobowiązania M. SKA związane z funkcjonowaniem Nieruchomości;

* umowa najmu siedziby M. SKA;

* umowa dotycząca obsługi księgowej;

* umowy rachunków bankowych.

W wyniku zawarcia umowy sprzedaży Nieruchomości nie dojdzie również do przeniesienia zakładu pracy na Wnioskodawcę, w rozumieniu prawa pracy.

Wnioskodawca będzie wykorzystywał nabytą Nieruchomość, po wybudowaniu na niej budynków, do wynajmowania podmiotom trzecim (względnie, nowe budynki zostaną zbyte w ramach czynności opodatkowanych VAT). Czynności te (tekst jedn.: wynajem powierzchni lub zbycie) będą podlegały opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy zbycie przez M. SKA przedmiotowej Nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy będzie uznane za zbycie przedsiębiorstwa albo jego zorganizowanej części i w konsekwencji będzie wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

2. Czy, z uwagi na fakt, że zbycie przez M. SKA przedmiotowej Nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy nie będzie uznane za zbycie przedsiębiorstwa albo jego zorganizowanej części, lecz za dostawę terenów niezabudowanych przeznaczonych pod zabudowę, Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem Nieruchomości wynikającego z faktury VAT wystawionej przez M. SKA.

3. Jeżeli odpowiedź na pytanie 2 będzie pozytywna, to czy dla potrzeb stosowania art. 86 ust. 12 ustawy o VAT należy uznać, że Wnioskodawca nabył prawo do dysponowania Nieruchomością jak właściciel w momencie wydania mu Nieruchomości zgodnie z umową sprzedaży, a nie w momencie zakończenia prac rozbiórkowych przez M. SKA.

4. Jeżeli odpowiedź na pytanie 2 będzie negatywna, to czy z uwagi na fakt, że zbycie przez M. SKA przedmiotowej Nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy nie będzie uznane za zbycie przedsiębiorstwa albo jego zorganizowanej części, lecz za zbycie budynków, budowli lub ich części, a M. SKA i Wnioskodawca złożą, zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, oświadczenie o wyborze opcji opodatkowania podatkiem VAT planowanej sprzedaży Nieruchomości w odniesieniu do budynków, budowli lub ich części, wchodzących w skład Nieruchomości, w przypadku których do pierwszego zasiedlenia doszło wcześniej niż 2 lata przed planowaną transakcją sprzedaży, Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem Nieruchomości wynikającego z faktury VAT wystawionej przez M. SKA.

5. Czy nabycie Nieruchomości przez Wnioskodawcę w części, w jakiej transakcja sprzedaży Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT (ale nie będzie podlegała zwolnieniu z VAT), nie będzie podlegało opodatkowaniu p.c.c.

Niniejsza interpretacja dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług w dniu 28 października 2013 r. zostały wydane interpretacje Nr IPPP1/443-871/13 -2/EK i Nr IPPP1/443-871/13-3/EK.

Zdaniem Wnioskodawcy, nabycie Nieruchomości przez Wnioskodawcę w części, w jakiej transakcja sprzedaży Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT (ale nie będzie podlegała zwolnieniu z VAT), nie będzie podlegało opodatkowaniu p.c.c.

Artykuł 1 ust. 1 ustawy o p.c.c. zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, obejmujący m.in. umowy sprzedaży. Podatkowi podlegają też zmiany umowy sprzedaży, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania p.c.c. (art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o p.c.c.).

Stosownie do art. 2 pkt 4 ustawy o p.c.c., nie podlegają p.c.c. czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

W świetle powyższego, przyjmując, że sprzedaż Nieruchomości podlegałaby w całości opodatkowaniu VAT jako dostawa gruntów niezabudowanych przeznaczonych pod zabudowę, to transakcja ta nie podlegałaby w ogóle opodatkowaniu p.c.c.

,br>

Jeżeli natomiast sprzedaż Nieruchomości zostałaby uznana za dostawę budynków, budowli lub ich części i w stosunku do części podstawy opodatkowania strony wybrałaby opcję opodatkowania VAT, wówczas w odniesieniu do tej części wartości sprzedanej Nieruchomości nie powstałby obowiązek podatkowy w p.c.c. (z uwagi na opodatkowanie tej części wartości Nieruchomości podatkiem VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.), podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Czynności cywilnoprawne zawarte w katalogu zamkniętym określonym w art. 1 wymienionej ustawy podlegają omawianemu podatkowi od czynności cywilnoprawnych, o ile spełniają przesłanki zawarte w art. 1 ust. 4 cytowanej ustawy.

Zgodnie z powyższym artykułem czynności cywilnoprawne w tym umowy sprzedaży podlegają omawianemu podatkowi, jeżeli ich przedmiotem są:

1.

rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2.

rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność cywilnoprawna mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* (uchylone),

* umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Zaznaczyć jednakże należy, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub z niego zwolniona, z uwzględnieniem wyjątków, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że umowa zobowiązująca do przeniesienia nieruchomości będzie miała formę umowy sprzedaży. Stosownie do postanowień art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych opodatkowaniu tym podatkiem podlegają m.in. umowy sprzedaży.

Biorąc powyższe pod uwagę, umowa sprzedaży, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Mając jednakże na uwadze zdarzenie przyszłe opisane we wniosku podkreślić należy, że jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy dotyczy możliwości opodatkowania umowy sprzedaży nieruchomości podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia opodatkowania powyższej transakcji podatkiem od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia ich podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W interpretacji indywidualnej z dnia 28 października 2013 r. Nr IPPP1/443-871/13-2/EK w zakresie podatku od towarów i usług Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe w trybie art. 14c § 1Ordynacji podatkowej, iż "Biorąc pod uwagę przedstawioną argumentację wskazaną w niniejszym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, iż zbycie Nieruchomości przez M. SKA nie będzie mogło być uznane ani za zbycie przedsiębiorstwa, ani za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu Ustawy o VAT, w konsekwencji zbycie Nieruchomości nie będzie wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT". W interpretacji indywidualnej z dnia 28 października 2013 r. Nr IPPP1/443-871/13-3/EK Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, że "W konsekwencji należy uznać, że przedmiotem sprzedaży będzie prawo użytkowania wieczystego gruntu niezabudowanego o przeznaczeniu budowlanym, nie korzystające ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Zatem transakcja dostawy prawa użytkowania wieczystego gruntu niezabudowanego powinna zostać opodatkowana, stosownie do art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy, podstawową stawką w wysokości 23%."

A zatem, skoro transakcja sprzedaży Nieruchomości będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, powyższa czynność będzie korzystała z wyłączenia na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl