IPPB2/436-454/14-5/MZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 września 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-454/14-5/MZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2014 r. (data wpływu 10 lipca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych pośrednictwa w dokonywanych transakcjach płatniczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych pośrednictwa w dokonywanych transakcjach płatniczych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest spółką z o.o. zarejestrowaną w Polsce. W ramach zamierzonej współpracy z właścicielami sklepów lub punktów usługowych (takich jak markety, sklepy, restauracje, warsztaty samochodowe i inne), zwanych dalej: "Przedsiębiorcami" zamierza zorganizować system pośrednictwa w dokonywaniu transakcji płatniczych ("System"), który umożliwi klientom Przedsiębiorców ("Klient") nabywanie towarów lub usług dostępnych u Przedsiębiorcy ("Produkty") bez konieczności zapłaty przez Klienta każdorazowo kwot odpowiadających cenom Produktów. W tym celu Wnioskodawczyni zawierać będzie z Klientami umowy depozytu środków pieniężnych, w ramach których Klient może w każdym momencie przekazać umówioną kwotę środków pieniężnych na rachunek Wnioskodawczyni. Kwota ta będzie przez Wnioskodawczynię przechowywana jako kwota depozytu pieniężnego. Depozyt ten nie jest depozytem nieprawidłowym, ponieważ z umowy jasno będzie wynikać, iż środki pieniężne nie stanowią własności Wnioskodawczyni oraz iż Wnioskodawczyni nie ma prawa nimi rozporządzać. W umowie tej Klient upoważni jednakże Wnioskodawczynię do pokrycia z kwoty depozytu zapłaty za Produkt w sytuacji gdy Klient (względnie upoważniona przez niego osoba) dokona zakupu tego Produktu u Przedsiębiorcy. Wówczas Wnioskodawczyni wykonując polecenie i upoważnienie Klienta przekazuje kwotę zakupu Przedsiębiorcy.

Wnioskodawczyni nie będzie osiągała z tytułu depozytu przychodu. Z kolei z Przedsiębiorcami Wnioskodawczyni zawiera umowę o pośrednictwo w transferze pieniędzy, na mocy której po dokonaniu przez Klienta zakupu Produktu u Przedsiębiorcy przy pomocy Systemu, Wnioskodawczyni jest obowiązana przekazać Przedsiębiorcy zdeponowaną uprzednio przez tego Klienta kwotę stanowiącą równowartość kwoty zakupu. Za tą usługę Wnioskodawczyni pobierać będzie wynagrodzenie od Przedsiębiorcy.

Aby dodatkowo ułatwić dokonywanie płatności, Wnioskodawczyni zamierza wprowadzić instytucję tzw. żetonów. Każdy Klient, który przekazuje umówioną kwotę środków pieniężnych na rachunek Wnioskodawczyni, otrzymuje od niej żetony, które reprezentują tą kwotę, według ustalonego przelicznika (przykładowo 1 żeton może reprezentować 1 złoty, jeśli zatem Klient przekazał Wnioskodawczyni 100 złotych, otrzymuje 100 żetonów). Przykładowo, jeśli Klient dokonuje zakupu, za kwotę 50 złotych (reprezentowaną przez 50 żetonów), to wówczas może on dokonać zapłaty w ten sposób, iż skorzysta on z Systemu i następnie Wnioskodawczyni przekaże Przedsiębiorcy kwotę 50 złotych zdeponowaną uprzednio przez Klienta u Wnioskodawczyni. Jednocześnie Klientowi ubywa 50 żetonów. Żetony są przypisane tylko i wyłącznie do konkretnego Klienta. Przy czym Klient może zrezygnować z depozytu, wówczas Wnioskodawczyni przekazuje Klientowi z powrotem zdeponowaną kwotę, jednocześnie Klientowi ubywa ilość żetonów reprezentujących tę kwotę.

Wnioskodawczyni przewiduje także w ramach Systemu program lojalnościowy, w ramach których Klient, który dokonuje zakupu Produktów z użyciem Systemu, będzie otrzymywał punkty ("Punkty"). Punktów nie można wymienić na pieniądze. Nie ma też możliwości otrzymania zamiast Punktów pieniędzy czy innych dóbr. Punkty te Klient może spożytkować jedynie w ten sposób, iż wymieni je na określony Produkt u wybranego Przedsiębiorcy uczestniczącego w Systemie. Punkty mogą podlegać wymianie na ściśle określone Produkty lub też mogą reprezentować określoną wartość pieniężną (np. 1 punkt to 10 groszy); w tym drugim wypadku Klient mając np. 10 Punktów będzie mógł otrzymać Produkt o wartości 1 zł. W Umowie z Klientem znajduje się przepis, którego treścią będzie to, iż Klient zobowiązuje się do samodzielnego ponoszenia wszelkich podatków, które powstały w wyniku otrzymania korzyści z uczestnictwa w Systemie, w tym z tytułu otrzymania Punktów.

Pismem z dnia 8 września Nr IPPB2/436-454/14-3/MZ, Nr IPPB2/415-611/14-3/MK, Nr IPPP2/443-663/14-3/BH i Nr IPPB5/423-660/14-3/MW wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

* Jednoznaczne wskazanie, którego zdarzenia przyszłego (podatku) dotyczy wpłata w wysokości 40 zł, dokonana przez Wnioskodawcę na konto Izby Skarbowej w Warszawie, w dniu 7 lipca 2014 r. lub wniesienie dodatkowej opłaty w wysokości 80 zł lub 120 zł.

Wnioskodawca zaznaczył na formularzu ORD-IN, że wniosek z dnia 8 lipca 2014 r. (data wpływu 10 lipca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczy 1 zdarzenia przyszłego, ale rozpatrywanego w kontekście 3 podatków:

* podatku dochodowego od osób prawnych - poz. 53 ORD-IN,

* podatku od towarów i usług - poz. 55 ORD-IN,

* podatku od czynności cywilnoprawnych - poz. 57 ORD-INi uiścił opłatę w wysokości 40,00 zł,

* ponadto, ze sprecyzowanego w poz. 69 pytania nr 5 wynika, że interpretacja może dotyczyć także podatku dochodowego od osób fizycznych. Wówczas interpretacja będzie dotyczyć 4 podatków.

* Dodatkowo poproszono Wnioskodawcę o uzupełnienie wniosku m.in. w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

* Należy wskazać czy przedmiotem zapytania oznaczonego nr 5 wniosku są także przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W przypadku twierdzącej odpowiedzi proszę o uzupełnienie stanowiska w tym zakresie.

Wnioskodawca w terminie przesłał uzupełnienie, informując, że:

* Wniosek o interpretację dotyczy czterech podatków, tj. podatku dochodowego od osób prawnych (pyt. 3), p.c.c. (pyt. 1), VAT (pyt. 2 i 4), podatku dochodowego od osób fizycznych, VAT i p.c.c. (pyt. 5). W związku z tym uiszczono dodatkową opłatę w kwocie 120 zł.

* Przedmiotem zapytania nr 5 są także przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Wnioskodawca przedstawił stanowisko w powyższej sprawie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego

1.

usługi depozytu środków pieniężnych, jakie zamierza świadczyć Wnioskodawczyni będą podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

2.

usługi depozytu środków pieniężnych jakie zamierza świadczyć Wnioskodawczyni będą zwolnione z VAT.

3. Wnioskodawczyni nie będzie podlegała obowiązkowi podatkowemu z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych w związku z otrzymaniem do depozytu określonej kwoty pieniędzy.

4.

wynagrodzenie otrzymywane przez Wnioskodawczynię od Przedsiębiorców za usługę przekazania środków pieniężnych zdeponowanych przez Klienta jest zwolnione z VAT.

5.

otrzymanie przez Klienta Punktów jak i dokonanie ich wymiany na Produkty rodzi jakiekolwiek obowiązki podatkowe po stronie Wnioskodawczyni.

Niniejsza interpretacja dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych, w pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1

Usługi depozytu środków pieniężnych, jakie zamierza świadczyć Wnioskodawczyni nie będą podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Usługi, jakie zamierza świadczyć Wnioskodawczyni w ramach wyżej przedstawionego Systemu, tj. usługa depozytu środków pieniężnych nie będzie podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Umowa depozytu środków pieniężnych nie została w ogóle wymieniona w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych. Ustawa wymienia jedynie umowę depozytu nieprawidłowego, jednakże w tym wypadku nie mamy do czynienia z taką umową. Definicję depozytu nieprawidłowego zawiera art. 845 k.c., który stanowi, iż jeżeli z przepisów szczególnych albo z umowy lub okoliczności wynika, że przechowawca może rozporządzać oddanymi na przechowanie pieniędzmi lub innymi rzeczami oznaczonymi tylko co do gatunku, stosuje się odpowiednio przepisy o pożyczce (depozyt nieprawidłowy). Czas i miejsce zwrotu określają przepisy o przechowaniu. Konstytutywną cechą depozytu nieprawidłowego jest więc prawo przechowawcy do rozporządzania oddanymi mu na przechowanie pieniędzmi. Tymczasem z umowy z Klientem jasno wynika, że takiego prawa Wnioskodawczyni nie ma. Wnioskodawczyni może dokonać tylko dwóch czynności ze zdeponowanymi pieniędzmi - zwrócić je Klientowi na jego żądanie lub przekazać je Przedsiębiorcy w wykonaniu polecenia Klienta, gdy ten zakupi Produkt.

Dodatkowo, biorąc pod uwagę, iż Wnioskodawczyni jest podatnikiem VAT, to nawet gdyby uznać, iż umowa depozytu środków pieniężnych jako taka podlegałaby podatkowi od czynności cywilnoprawnych, to zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. a i b) nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych czynności wymienione w ustawie, jeśli jedna ze stron z tytułu dokonywania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub zwolniona z podatku od towarów i usług (z określonymi wyłączeniami, które nie mają zastosowania do przedmiotowego stanu faktycznego).

Ad. 5

Otrzymanie przez Klienta Punktów jak i dokonanie ich wymiany na Produkty nie rodzi jakichkolwiek obowiązków podatkowych po stronie Wnioskodawczyni w podatku p.c.c.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o p.c.c. podatkowi podlegają następujące czynności cywilnoprawne:

a.

umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,

b.

umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,

c.

(uchylona),

d.

umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,

e.

umowy dożywocia,

f.

umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat,

g.

(uchylona)

h.

ustanowienie hipoteki,

i.

ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,

j.

umowy depozytu nieprawidłowego.

k.

umowy spółki;

Otrzymanie przez Klienta Punktów nie mieści się w katalogu tych zdarzeń, natomiast wymiana Punktów na Produkty może być rozpatrywana w kategorii umowy sprzedaży czy też zamiany, ale stronami tej umowy są tylko i wyłącznie Klient i Przedsiębiorca i Przedsiębiorca z tytułu tej umowy naliczy VAT. Jednakże stosunek prawny między Klientem i Przedsiębiorcą pozostaje poza zakresem zainteresowania Wnioskodawcy, także w zakresie obowiązków podatkowych.

Jeszcze raz podsumowując - charakter działalności Wnioskodawcy jest bardzo prosty. Można go przyrównać do roli pośrednika - posłańca, którego zadaniem jest realizacja określonej czynności związanej z wykonywaniem umowy kupna - sprzedaży towaru lub usługi (Produktu) zawieranej między Klientem a Przedsiębiorcą. Czynnością tą jest fizyczne przekazanie zapłaty. Aby to zrobić, Klient uprzednio musi Wnioskodawcy przekazać pieniądze.

Czyli:

1. Klient chce zakupić Produkt u Przedsiębiorcy

2. Klient przekazuje Wnioskodawcy pieniądze w depozyt, w skrócie komunikując mu:"przekazuję Ci pieniądze, przekaż je proszę Przedsiębiorcy, u którego ja zakupię Produkt tytułem zapłaty za Produkt"

3. Klient kupuje Produkt u Przedsiębiorcy za cenę "x"

4. Wnioskodawca przekazuje Przedsiębiorcy tą samą kwotę "x" - a więc przekazuje fizycznie zapłatę;

5. za wyżej wymienione czynności (pośrednictwo w przekazaniu (transferze) pieniędzy) Wnioskodawca uzyskuje od Przedsiębiorcy wynagrodzenie.

Jest to więc zwykła typowa usługa świadczona przez jeden podmiot (Wnioskodawcę) na rzecz innego podmiotu (Przedsiębiorcy), której wykonanie wymaga określonego stosunku prawnego z trzecim podmiotem (Klientem) w postaci pobrania od niego środków pieniężnych. Przepływ pieniędzy na linii Klient - Wnioskodawczyni oraz Wnioskodawczyni - Przedsiębiorca służy tylko i wyłącznie wykonaniu umowy między Wnioskodawcą a Przedsiębiorcą i jest do tego niezbędny i jest całkowicie neutralny z punktu widzenia p.c.c. Finalnie wywoływany jest bowiem identyczny efekt, jakby przedsiębiorca otrzymał zapłatę od samego klienta. Nie można stać na kategorycznym stanowisku, iż każdy przepływ pieniędzy z podmiotu A do podmiotu B stanowi jakieś przysporzenie majątkowe i rodzi obowiązek podatkowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) podatkowi temu podlegają następujące czynności cywilnoprawne:

a.

umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,

b.

umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,

c.

(uchylona),

d.

umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,

e.

umowy dożywocia,

f.

umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat,

g.

(uchylona),

h.

ustanowienie hipoteki,

i.

ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności, j) umowy depozytu nieprawidłowego,

j.

umowy spółki;

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne (art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy).

Ustawodawca wprowadził zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Szczegółowe określenie zakresu przedmiotowego ma określone konsekwencje. Ustawodawca, wprowadzając zasadę numerus clausus czynności podlegających opodatkowaniu, wyłączył od opodatkowania inne podobne, które nie zostały wyraźnie wskazane w przepisie. Oznacza to, że czynności niewymienione w ustawowym katalogu nie podlegają opodatkowaniu, nawet gdy wywołują skutki w sferze gospodarczej takie same bądź podobne do tych, które zostały w nim wyliczone.

Na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. j ww. ustawy przedmiotem opodatkowania są umowy depozytu nieprawidłowego.

Depozyt nieprawidłowy został natomiast uregulowany w art. 845 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121). Uznaje się również, że depozyt nieprawidłowy (przechowanie nieprawidłowe) jest umową szczególnego rodzaju, zawierającą elementy przechowania i pożyczki. Przedmiotem depozytu nieprawidłowego mogą być wyłącznie pieniądze lub rzeczy oznaczone tylko co do gatunku. Osoba biorąca pieniądze (rzecz) do depozytu nieprawidłowego, analogicznie do umowy pożyczki, ma obowiązek zwrócić tę sama ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

Mając powyższe na uwadze należy wskazać, że usługa depozytu środków pieniężnych (nie stanowiąca depozytu nieprawidłowego) nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem zgodnie z art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Ponadto należy wskazać, że otrzymanie przez Klienta Punktów jak i dokonanie ich wymiany na Produkty nie rodzi u Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych. Tym samym bezprzedmiotowe jest rozpatrywanie powyższych czynności pod kątem art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl