IPPB2/436-445/12-4/AF - Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zawarcia umów pożyczek pomiędzy polską spółką kapitałową a podmiotem zagranicznym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-445/12-4/AF Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zawarcia umów pożyczek pomiędzy polską spółką kapitałową a podmiotem zagranicznym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. Nr 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2012 r. (data wpływu 10 września 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 listopada 2012 r. (data nadania 20 listopada 2012 r., data wpływu 23 listopada 2012 r.) na wezwanie z dnia 9 listopada 2012 r. Nr IPPB2/436-445/12-2/AF (data doręczenia 19 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umów pożyczek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umów pożyczek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej jako "Spółka" lub "S.") jest polską spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, będącą właścicielem centrum handlowego w Polsce. Obecnie Spółka finansowana jest pożyczkami udzielonymi jej przez podmioty powiązane z siedzibą na terytorium Unii Europejskiej oraz instytucję rządową Kuwejtu, nie będące Polskimi rezydentami podatkowymi (dalej jako "Istniejące Pożyczki"). Istniejące Pożyczki zostały poddane polskiemu lub zagranicznemu reżimowi prawnemu. Właścicielem Grupy S. jest Rząd Kuwejtu.

Istniejące Pożyczki wyrażone zostały w walucie obcej (EUR).

Spółka planuje zrefinansowanie Istniejących Pożyczek poprzez zaciągnięcie nowych pożyczek. Ponadto, w przyszłości Spółka może zaciągać kolejne pożyczki przeznaczone na inne cele. Pożyczki służące refinansowaniu Istniejących Pożyczek oraz pożyczki uzyskane w przyszłości na inne cele (dalej jako "Nowe Pożyczki") zostaną udzielone Spółce przez zagraniczny (e) podmiot (y) powiązany (e) z siedzibą poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub/i przez instytucję rządową Kuwejtu.

Umowy Nowych Pożyczek zawarte zostaną pod jurysdykcją prawa zagranicznego lub polskiego.

W każdym przypadku umowy Nowych Pożyczek zostaną podpisane poza terytorium Polski. W momencie podpisywania umów pożyczek środki pieniężne będące ich przedmiotem będą również znajdowały się poza terytorium Polski na zagranicznym rachunku bankowym / rachunkach bankowych. Nowa Pożyczka/Nowe Pożyczki będą udzielone w EUR.

W zakresie transferu środków pieniężnych z tytułu Nowych Pożyczek, brane są pod uwagę następujące scenariusze:

1. Opcja 1 - środki pieniężne zostaną przekazane bezpośrednio do S.

W ramach Opcji 1, środki pieniężne będące przedmiotem Nowych Pożyczek zostaną przetransferowane w EUR na rachunek bankowy S. prowadzony w polskim banku (rachunek walutowy EUR). Planuje się, iż transfer ten nastąpi w dniu następującym po zawarciu umowy pożyczki lub w dniach następnych (tekst jedn.: zawsze po zawarciu umowy pożyczki).

Środki pieniężne w EUR, otrzymane przez S. mogą zostać wykorzystane w celu spłaty zobowiązań z tytułu Istniejących Pożyczek (wyrażonych w EUR) i/lub dla celów bieżącej działalności gospodarczej. Spłata zobowiązań w EUR z tytułu Istniejących Pożyczek (kwoty głównej i/lub odsetek) przeprowadzona zostanie w drodze transferu odpowiednich kwot EUR z rachunku bankowego S. prowadzonego w EUR na odpowiednie rachunki bankowe dotychczasowych pożyczkodawców Spółki, prowadzone poza terytorium Polski.

2. Opcja 2 - Środki pieniężne przekazane zostaną do innych niż S. podmiotów (w celu spłaty istniejących zobowiązań Spółki)

W ramach Opcji 2 strony umowy Nowej Pożyczki (S. oraz nowy pożyczkodawca) uzgodnią, że środki pieniężne wskazane w umowie pożyczki nie zostaną przelane (w całości lub w części) na rachunek bankowy S., ale nowy pożyczkodawca będzie upoważniony przez S. do dokonania (na rzecz oraz w imieniu S.) przelewu tych środków pieniężnych bezpośrednio na rachunek bankowy wskazanego przez S. wierzyciela/wierzycieli Spółki.W szczególności, rozważane jest, że w ramach tej opcji nowy pożyczkodawca dokona transferu środków pieniężnych w EUR na rzecz oraz w imieniu S. na rachunek bankowy (rachunki bankowe) istniejącego pożyczkodawcy (pożyczkodawców) w odniesieniu do Istniejących Pożyczek. Transfer ten przeprowadzony zostanie w dniu następującym po zawarciu umowy pożyczki lub w dniach następnych (tekst jedn.: zawsze po zawarciu umowy pożyczki).

S. oraz dany wierzyciel, otrzymujący przelew środków pieniężnych, uzgodnią, że w wyniku tego transferu, zobowiąania S. w stosunku do tego wierzyciela uznane zostaną za uregulowane/spłacone. Stanowić to będzie dla S. podstawę do zaksięgowania spłaty zobowiązań do tego wierzyciela (w odpowiednich wartościach) oraz zaksięgowania otrzymania Nowej Pożyczki od nowego pożyczkodawcy (w odpowiednich wartościach), tj. w praktyce, z perspektywy S., zobowiązania istniejące w stosunku do starego pożyczkodawcy / pożyczkodawców zostaną zastąpione zobowiązaniami z tytułu pożyczek do nowego pożyczkodawcy / pożyczkodawców. Wszystkie rozliczenia w tym zakresie zostaną dokonane w EUR.

Stosowne umowy dokumentujące powyższe rozliczenia pomiędzy wszystkimi stronami zostaną zawarte poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

3. Opcja 3 - Potrącenie wzajemnych zobowiązań i wierzytelności

W ramach Opcji 3, nowy pożyczkodawca nie dokona żadnego transferu środków pieniężnych do S., jednakże nowy pożyczkodawca i S. potrącą wzajemne zobowiązania i należności (w obu przypadkach, zobowiązania i należności wyrażone będą w EUR). Potrącenie to będzie miało miejsce w dniu następującym po zawarciu umowy pożyczki lub w dniach następnych (tekst jedn.: zawsze po zawarciu umowy pożyczki).

Pismem z dnia 9 listopada 2012 r. Nr IPPB2/436-445/12-2/AF wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez wskazanie osoby, która w imieniu S. Sp. z o.o. podpisała pełnomocnictwo z dnia 16 sierpnia 2012 r. dołączone do wniosku Spółki uprawniające Panią K., Panią E. oraz Pana K. do reprezentowania i występowania w imieniu Wnioskodawcy. Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie wskazując, iż przedmiotowe pełnomocnictwo podpisane zostało przez niżej wymienione osoby:

1.

C. - prezes zarządu, dyrektor A (Dział 2, podrubryka 1, nr 15 znajdującego się w aktach sprawy odpisu pełnego KRS Spółki) - pierwszy podpis,

2.

E. - członek zarządu (Dział 2, podrubryka 1, nr 12 znajdującego się w aktach sprawy odpisu pełnego KRS Spółki) - drugi podpis.

Z rubryki 1 działu 2 odpisu pełnego KRS Spółki znajdującego się w aktach sprawy wynika, że uprawnienie do reprezentacji Spółki przysługuje m.in. prezesowi zarządu łącznie z członkiem zarządu. Tym samym, C. oraz E. byli upoważnieni do udzielenia przedmiotowego pełnomocnictwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

W związku z wyżej opisanym zdarzeniem przyszłym, Spółka wnosi o wydanie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego w zakresie następującego pytania:

Czy udzielenie Nowych Pożyczek w przyszłości, w ramach każdej z trzech opisanych opcji, tj.:

(1) Opcja 1 - gdy środki pieniężne zostaną przekazane bezpośrednio do Spółki w dniu następującym lub w dniach kolejnych po podpisaniu danej umowy pożyczki,

(2) Opcja 2 - gdy środki pieniężne zostaną przekazane przez nowego pożyczkodawcę bezpośrednio wskazanemu przez Spółkę wierzycielowi / wierzycielom Spółki na rzecz i rachunek Spółki, w celu spłaty zobowiązań Spółki, przy czym transfer tych środków nastąpi w dniu następującym lub w dniach kolejnych po podpisaniu danej umowy pożyczki,

(3) Opcja 3 - gdy nowy pożyczkodawca i S. potracą wzajemne zobowiązania i należności, co będzie miało miejsce w dniu następującym po zawarciu umowy pożyczki lub w dniach następnych

- nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, ponieważ nowa umowa pożyczki w każdym przypadku zostanie podpisana poza terytorium Polski a środki pieniężne będące przedmiotem pożyczki w momencie podpisywania umowy będą znajdować się poza terytorium Polski.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 1 ust. 4 pkt 1 i 2 Ustawy p.c.c., udzielenie Nowych Pożyczek (zdefiniowanych w opisie zdarzenia przyszłego) w ramach każdej z trzech opisanych opcji tj.:

(1) Opcja 1 - gdy środki pieniężne zostaną przekazane bezpośrednio do Spółki w dniu następującym lub w dniach kolejnych po podpisaniu danej umowy pożyczki,

(2) Opcja 2 - gdy środki pieniężne zostaną przekazane przez nowego pożyczkodawcę bezpośrednio wskazanemu przez Spółkę wierzycielowi / wierzycielom Spółki na rzecz i rachunek Spółki, w celu spłaty zobowiązań Spółki, przy czym transfer tych środków nastąpi w dniu następującym lub w dniach kolejnych po podpisaniu danej umowy pożyczki,

(3) Opcja 3 - gdy nowy pożyczkodawca i S. potracą wzajemne zobowiązania i należności, co będzie miało miejsce w dniu następującym po zawarciu umowy pożyczki lub w dniach następnych

- nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (dalej "p.c.c.") z uwagi na to, iż w każdej z wyżej opisanych opcji umowa pożyczki zostanie podpisana poza terytorium Polski i środki pieniężne w momencie podpisania umowy będą znajdować się poza terytorium Polski.

UZASADNIENIE stanowiska Spółki

1. Uwagi ogólne

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b Ustawy p.c.c. podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku.

Artykuł 720 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) stanowi, że przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

Zgodnie natomiast z art. 1 ust. 4 Ustawy p.c.c., czynności cywilnoprawne wymienione w art. 1 ust. 1 Ustawy p.c.c. podlegają opodatkowaniu, jeżeli ich przedmiotem są:

1.

rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2.

rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W świetle powyższego, aby dana czynność cywilnoprawna podlegała opodatkowaniu p.c.c. spełnione muszą zostać wyżej wymienione warunki.

2. Opcja 1 - środki pieniężne transferowane bezpośrednio do S.

Odnosząc treść art. 1 ust. 4 Ustawy p.c.c. do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że w opisywanym zdarzeniu przyszłym udzielenie Spółce Nowych Pożyczek w ramach opcji 1, tj. w sytuacji gdy środki pieniężne zostaną przekazane bezpośrednio do Spółki w dniu następującym lub w dniach kolejnych po podpisaniu danej umowy pożyczki nie będą podlegały opodatkowaniu p.c.c. Nie zostaną bowiem spełnione warunki wymienione w art. 1 ust. 4 Ustawy p.c.c., tj:

1.

Jak Spółka wskazała w opisie zdarzenia przyszłego w momencie podpisywania umowy pożyczki środki pieniężne będące jej przedmiotem będą znajdowały się poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, na zagranicznym rachunku bankowym / rachunkach bankowych należących do danego pożyczkodawcy lub do innego podmiotu, lecz nie do S. W związku z tym nie zostanie spełniona dyspozycja art. 1 ust. 4 pkt 1 Ustawy p.c.c.;

2.

Zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego umowa pożyczki w każdym przypadku zostanie podpisana poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, w związku z czym czynność cywilnoprawna zostanie dokonana poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Ponadto, w momencie podpisywania umowy pożyczki środki pieniężne będące jej przedmiotem będą znajdowały się poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. W związku z tym nie zostanie także spełniona dyspozycja art. 1 ust. 4 pkt 2 Ustawy p.c.c.

Spółka pragnie podkreślić, iż w powyższym zakresie otrzymała już w przeszłości pozytywną interpretację prawa podatkowego (postanowienie wydane przez Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 27 czerwca 2007 r., 1471/DC/436-23/07/K). W interpretacji tej Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie potwierdził stanowisko Spółki, wskazując: "Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż umowa pożyczki została zawarta poza terytorium RP i pieniądze będące przedmiotem umowy pożyczki w chwili zawierania umowy znajdowały się również poza terytorium RP. Wobec powyższego umowa taka nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych gdyż nie wystąpią przesłanki wymienione w art. 1 ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy o p.c.c."

Stanowisko Spółki znajduje także swoje uzasadnienie w licznych interpretacjach prawa podatkowego, na przykład:

* w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 5 czerwca 2012 r. (IPPB2/436-134/12-5/AF), w której organ, potwierdził stanowisko wnioskodawcy, iż: "Przewidywane jest, że umowa pożyczki zostanie zawarta na terytorium Hiszpanii przez właściwie umocowanych reprezentantów (pełnomocników) Spółki i Pożyczkodawcy. W momencie zawarcia umowy Pożyczki środki pieniężne będące jej przedmiotem będą znajdowały się na rachunku bankowym w banku położonym poza granicami Polski (rachunek ten będzie należał do Pożyczkodawcy lub do innego podmiotu, lecz nie do Spółki). Po zawarciu umowy Pożyczki środki pieniężne zostaną przekazane na rachunek bankowy Spółki. (...) Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż umowa pożyczki nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, ponieważ, jak wskazuje Wnioskodawca, środki pieniężne w chwili jej zawarcia będą znajdowały się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz umowa pożyczki zostanie zawarta poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej."

* w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28 maja 2012 r. (IPPB2/436-155/12-2/MZ), w której organ uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy: "Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Firma T. Sp. z o.o., mająca siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zamierza pożyczyć kwotę 2.000.000,00 USD. Firma rozważa wzięcie pożyczki od jednej z dwóch firm chińskich. (...) Drugą rozważaną opcją jest wzięcie pożyczki od firmy G., z którą Spółka nie jest w żaden sposób powiązana. Niezależnie od tego, z którą z tych firm finalnie Spółka podpisze umowę pożyczki, to już na dzień wie, że umowa ta zostanie sporządzona w Chinach przez wybranego pożyczkodawcę a jej podpisanie przez obie strony również nastąpi w Chinach. Środki pieniężne będące przedmiotem pożyczki na dzień sporządzenia umowy i jej podpisania będę znajdowały się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na koncie pożyczkodawcy i zostaną przekazane na rachunek bankowy T. w określonym umową terminie. Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż umowa pożyczki nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca środki pieniężne w chwili jej zawarcia będą znajdowały się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz umowa pożyczki zostanie zawarta poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (w Chinach).

* w interpretacji z dnia 13 lutego 2012 r. (IPPB2/436-547/11-2/AF), w której Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził: "Z uwagi na powyższe, należy stwierdzić, że umowa pożyczki będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeżeli w chwili zawarcia umowy jej przedmiot, tj. pieniądze będą znajdowały się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wówczas nie ma znaczenia, gdzie umowa zostanie zawarta i gdzie mają miejsce zamieszkania (siedzibę) strony umowy. (...) Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż umowy pożyczek nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, ponieważ, jak wskazuje Wnioskodawca, środki pieniężne w chwili ich zawarcia będą znajdowały się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz umowy pożyczek zostaną zawarte poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej."

* w interpretacji z dnia 4 października 2011 r. (IPPB2/436-339/11-3/MS1) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie również wskazał: "Reasumując należy stwierdzić, iż umowy pożyczek nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, jeżeli pieniądze będące przedmiotem pożyczki w chwili ich zawarcia będę znajdowały się za granicę oraz czynność zostanie dokonana poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej."

* w interpretacji z dnia 26 listopada 2008 r. (ILPB2/436-92/08-6/MK) Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu czytamy: " (...) Pożyczka będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeśli pieniądze będące przedmiotem pożyczki w chwili jej zawarcia znajdują się za granicę oraz nabywca - pożyczkobiorca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a czynność zostanie dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W świetle przedstawionej przez Wnioskodawcę sytuacji żadna z ww. przesłanek nie wystąpiła, gdyż w chwili zawarcia umowy pożyczki pieniądze znajdowały się w Niemczech i umowa również została zawarta na terytorium tego państwa. Zatem opisana umowa, zgodnie z art. 1 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych."

* w interpretacji z dnia 23 grudnia 2009 r. (IPPB2/436-357/09-4/MZ) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym: "Spółka uważa, że każda pożyczka, która zostanie jej udzielona przez pożyczkodawcę, nie będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.), w przypadku, gdy umowa pożyczki została zawarta poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a w momencie podpisania umowy pożyczane pieniądze będę znajdowały się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej."

Przedstawione powyżej stanowiska są także zbieżne z poglądami prezentowanymi w doktrynie prawa podatkowego: "Jeżeli przedmiotem umowy pożyczki są rzeczy znajdujące się w chwili jej zawarcia za granicą, np. na koncie bankowym pożyczkodawcy, obowiązek podatkowy z tytułu tej umowy nie powstanie. Dla powstania obowiązku podatkowego nie ma znaczenia fakt późniejszego sprowadzenia do kraju pieniędzy lub rzeczy oznaczonych co do gatunku, które w chwili zawierania umowy znajdowały się poza granicami RP." (Z. Ofiarski, Komentarz do ustawy: o opłacie skarbowej, o podatku od czynności cywilnoprawnych, Warszawa 2003, wyd. II, komentarz do art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych).

3. Opcja 2 - Środki pieniężne przekazane zostaną do innych niż S. podmiotów (w celu spłaty istniejących zobowiązań Spółki).

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, w ramach Opcji 2 po zawarciu umowy pożyczki środki pieniężne będące jej przedmiotem nie zostaną (w pełni lub w części) przetransferowane na rachunek bankowy Spółki po jej zawarciu, ale dany pożyczkodawca zostanie upoważniony przez Spółkę do dokonania (na jej rzecz oraz w jej imieniu) transferu tych środków bezpośrednio na rachunek bankowy wskazanego przez Spółkę podmiotu (będącego wierzycielem Spółki). W szczególności, rozważane jest, że w ramach tej opcji nowy pożyczkodawca dokona transferu środków pieniężnych w EUR na rzecz oraz w imieniu S. na rachunek bankowy (rachunki bankowe) istniejącego pożyczkodawcy (pożyczkodawców) w odniesieniu do Istniejących Pożyczek. Transfer ten przeprowadzony zostanie w dniu następującym po zawarciu umowy pożyczki lub w dniach następnych (tekst jedn.: zawsze po zawarciu umowy pożyczki). S. oraz dany wierzyciel, otrzymujący przelew środków pieniężnych, uzgodnią, że w wyniku tego transferu, zobowiązania S. w stosunku do tego wierzyciela uznane zostaną za uregulowane/spłacone. Stanowić to będzie dla S. podstawę do zaksięgowania spłaty zobowiązań do tego wierzyciela (w odpowiednich wartościach) oraz zaksięgowania otrzymania Nowej Pożyczki od nowego pożyczkodawcy (w odpowiednich wartościach), tj. w praktyce, z perspektywy S., zobowiązania istniejące w stosunku do starego pożyczkodawcy/pożyczkodawców zostaną zastąpione zobowiązaniami z tytułu pożyczek do nowego pożyczkodawcy / pożyczkodawców.

W ocenie Spółki taki sposób "udostępnienia" Spółce środków pieniężnych będących przedmiotem umowy pożyczki nie wpływa na ocenę, czy dana Nowa Pożyczka będzie podlegać opodatkowaniu p.c.c. w Polsce.

Należy podkreślić, że podobnie jak w Opcji 1, w ramach Opcji 2 umowa Nowej Pożyczki w każdej sytuacji zostanie podpisana poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, a środki pieniężne będące jej przedmiotem będą znajdowały się poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej w momencie jej podpisania. Dlatego też także w odniesieniu do Opcji 2 nie zostanie spełniona dyspozycja art. 1 ust. 4 pkt 1 i 2 Ustawy p.c.c.

Z uwagi na to, argumentacja przedstawiona przez Spółkę w punkcie 2 powyżej znajduje swoje odpowiednie zastosowanie także do sytuacji opisanej w ramach Opcji 2.

4. Opcja 3 - Potrącenie wzajemnych zobowiązań i należności

W ramach Opcji 3 Spółka oraz nowy pożyczkodawca, podpiszą umowę pożyczki poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej oraz dokonają potrącenia wzajemnych zobowiązań i wierzytelności. Potrącenie to będzie miało miejsce w dniu następującym po zawarciu umowy pożyczki lub w dniach następnych (tekst jedn.: zawsze po zawarciu umowy pożyczki).

Należy podkreślić, że również w przypadku realizacji Opcji 3, podobnie jak w ramach Opcji 1 i 2, umowa Nowej Pożyczki w każdej sytuacji zostanie podpisana poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, a środki pieniężne będące jej przedmiotem będą znajdowały się poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej w momencie jej podpisania. Dlatego też - zdaniem Spółki - także w odniesieniu do Opcji 3 nie zostanie spełniona dyspozycja art. 1 ust. 4 pkt 1 i 2 Ustawy p.c.c.

W ocenie Spółki na powyższą ocenę co do zakresu opodatkowania p.c.c. nie wpływa fakt, iż po zawarciu umowy pożyczki nie dojdzie do faktycznego przepływu środków pieniężnych będących jej przedmiotem, ale w dniach kolejnych nastąpi potrącenie wzajemnych zobowiązań i należności. Mimo, że nie dojdzie do faktycznego przepływu pieniędzy, należy uznać, że przedmiotem umowy pożyczki (zawartej za granicą) wciąż będą w przedmiotowym przypadku właśnie pieniądze, a one nie będą w dniu podpisania umowy pożyczki znajdowały się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

5. Podsumowanie

Biorąc powyższe pod uwagę, na aprobatę zasługuje stanowisko Spółki, zgodnie z którym stosownie do art. 1 ust. 4 pkt 1 i 2 Ustawy p.c.c., udzielenie Nowych Pożyczek (zdefiniowanych w opisie zdarzenia przyszłego) w ramach każdej z trzech opisanych opcji tj.:

(1) Opcja 1 - gdy środki pieniężne zostaną przekazane bezpośrednio do Spółki w dniu następującym lub w dniach kolejnych po podpisaniu danej umowy pożyczki,

(2) Opcja 2 - gdy środki pieniężne zostaną przekazane przez nowego pożyczkodawcę bezpośrednio wskazanemu przez Spółkę wierzycielowi/wierzycielom Spółki na rzecz i rachunek Spółki, w celu spłaty zobowiązań Spółki, przy czym transfer tych środków nastąpi w dniu następującym lub w dniach kolejnych po podpisaniu danej umowy pożyczki,

(3) Opcja 3 - gdy nowy pożyczkodawca i S. potracą wzajemne zobowiązania i należności, co będzie miało miejsce w dniu następującym po zawarciu umowy pożyczki lub w dniach następnych

- nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (dalej "p.c.c.") z uwagi na to, iż w każdej z wyżej opisanych opcji umowa pożyczki zostanie podpisana poza terytorium Polski i środki pieniężne w momencie podpisania umowy będą znajdować się poza terytorium Polski.

W oparciu o przedstawione powyżej argumenty, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy opartej na treści wskazanych interpretacji w uzasadnieniu własnego stanowiska, należy stwierdzić, iż interpretacje te co do zasady wiążą w sprawach, w których zostały wydane i nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl