IPPB2/436-377/08-2/MZ - Opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych transakcji sprzedaży nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-377/08-2/MZ Opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych transakcji sprzedaży nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2008 r. (data wpływu 1 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni część oszczędności stanowiących jej majątek osobisty (prywatny) przeznaczyła na początku 2007 r. na kupno nieruchomości gruntowej niezabudowanej. Zakup ten Wnioskodawczyni potraktowała jako jedną z form lokaty posiadanych oszczędności, stanowiących jej majątek prywatny, nie służący prowadzonej przez nią działalności gospodarczej. Dla terenu, gdzie położona jest kupiona przez Wnioskodawczynię nieruchomość, brak jest obowiązującego planu miejscowego. Dlatego wystąpiła do Wójta o wydanie decyzji o warunkach zabudowy oraz podziału na działki budowlane tej części jej nieruchomości, dla której taką decyzję Wnioskodawczyni mogła uzyskać. Po uzyskaniu warunków zabudowy Wnioskodawczyni wystąpiła z wnioskiem o wydanie decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości na działki budowlane, stosownie do treści wspomnianej decyzji o warunkach zabudowy.

Wkrótce Wnioskodawczyni zamierza niektóre z nowo powstałych działek sprzedać, przy czym część z nich będzie nabywała spółka prawa handlowego (Podatnik VAT) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej polegającej na budowie i sprzedaży domów jednorodzinnych na kupionych uprzednio gruntach. Kupnem kilku działek zainteresowane są osoby fizyczne pragnące w ten sposób zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe. Pozostałe działki Wnioskodawczyni zamierza pozostawić sobie.

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą zarejestrowaną działalność gospodarczą - pośrednictwo w obrocie nieruchomościami (opodatkowaną podatkiem od towarów i usług). Jednak opisane wyżej czynności faktyczne i prawne (w tym również przyszłe sprzedaże) wykonywane były i będą przez Wnioskodawczynię poza zakresem prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w przypadku sprzedaży przez Wnioskodawczynię niektórych działek osobom fizycznym, które nabywać je będą na własne potrzeby, sprzedaże takie podlegać będą podatkowi od towarów i usług czy podatkowi od czynności cywilnoprawnych...

Czy w przypadku sprzedaży przez Wnioskodawczynię niektórych działek spółce prawa handlowego (Podatnikowi VAT), która nabywać je będzie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, sprzedaże takie podlegać będą podatkowi od towarów i usług czy podatkowi od czynności cywilnoprawnych...

Odpowiedź w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Wniosek w zakresie podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony odrębnie.

Zdaniem wnioskodawcy:

Działki stanowią majątek prywatny, a sprzedając je Wnioskodawczyni korzysta z przysługującego jej prawa do swobodnego rozporządzania własnym majątkiem. Nie można uznać zbycia takiego gruntu za częstotliwą dostawę nieruchomości, a tym samym nie mieści się ono w definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, dlatego sprzedaż takich działek nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a jedynie podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Ponieważ jedna ze stron (w tym wypadku kupujący) z tytułu dokonywanych zakupów jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, sprzedaż takich działek będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym powyższa sprzedaż będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 powyższej ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:- umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,- umowy spółki i jej zmiany,

*

umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Wobec powyższego należy wyjaśnić, że dla ustalenia czy transakcja sprzedaży będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych czynnikiem decydującym jest stwierdzenie czy z tytułu dokonania tej czynności przynajmniej jedna ze stron będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług. W przypadku stwierdzenia, że żadna ze stron umowy sprzedaży nie będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub będzie zwolniona z tego podatku, umowa sprzedaży nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Artykuł 7 ust. 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych określa stawki podatku od umów sprzedaży. Od umowy sprzedaży nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym stawka podatku wynosi 2%.

Stosownie do treści art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Reasumując stwierdza się, iż w przypadku opodatkowania umów sprzedaży działek podatkiem od towarów i usług, obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych nie wystąpi. Natomiast w przeciwnym wypadku powyższe czynności będą opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Nadmienia się, iż zgodnie z art. 4 pkt 1 powyższej ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatnicy są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, z wyłączeniem przypadków, gdy podatek jest pobierany przez płatnika (notariusza).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl