IPPB2/436-371/10-4/AF - Opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych sprzedaży nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-371/10-4/AF Opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych sprzedaży nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2010 r. (data wpływu 4 października 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 grudnia 2010 r. (data nadania 20 grudnia 2010 r., data wpływu 23 grudnia 2010 r.) na wezwanie z dnia 14 grudnia 2010 r. Nr IPPB2/436-371/10-2/AF o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego, kupił nieruchomość (działkę gruntu) o powierzchni 2027 m2. Nieruchomość położona jest poza obszarem miasta i nie jest zabudowana budynkiem mieszkalnym. Notariusz pobrał podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% ceny sprzedaży. Z okazanego przy akcie notarialnym aktualnego wypisu z rejestru gruntów wydanego przez właściwe Starostwo Powiatowe wynika, że nieruchomość jest sklasyfikowana jako użytki rolne (tekst jedn. grunt orny - R i sad - S). Z okazanego przy akcie notarialnym zaświadczenia Urzędu Gminy wynika, że nieruchomość zgodnie z obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego, znajduje się na terenach budownictwa mieszkalnego, tj. terenach mieszkalnictwa niskiego MN.

Dotychczasowi współwłaściciele od powierzchni nieruchomości opłacali podatek rolny na podstawie decyzji wymiarowych Wójta Gminy.

Wnioskodawca jest współposiadaczem gospodarstwa rolnego. Przysługuje mu udział w wysokości 1/2 we współwłasności gruntów rolnych o powierzchni około 80 hektarów. Jest dodatkowo współdzierżawcą gruntów rolnych o powierzchni około 145 hektarów na podstawie umowy dzierżawy zawartej z Agencją Nieruchomości Rolnych. Okres dzierżawy upływa w 2020 r.. Wnioskodawca posiada wykształcenie rolnicze (studia podyplomowe). Na zakup części ww. gruntów rolnych Wnioskodawca zaciągnął kredyt preferencyjny z dofinansowaniem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Wnioskodawca równolegle z prowadzeniem gospodarstwa rolnego prowadzi własną działalność gospodarczą. Zakupiona nieruchomość nie była dotychczas wykorzystywana przez sprzedających na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Wnioskodawca nie zamierza wykorzystywać zakupionej nieruchomości na prowadzenie działalności innej niż działalność rolnicza.

Pismem z dnia 14 grudnia 2010 r. Nr IPPB2/436-371/10-2/AF wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez podanie daty zawarcia czynności cywilnoprawnej (umowy sprzedaży) oraz wskazanie, czy w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowiły gospodarstwo rolne albo utworzyły gospodarstwo lub weszły w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 17 grudnia 2010 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie pismem z dnia 20 grudnia 2010 r. (data nadania 20 grudnia 2010 r., data wpływu 22 września 2010 r.) wskazując, iż Wnioskodawca nieruchomość nabył na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego w dniu 22 września 2010 r. Nabyta nieruchomość weszła w skład gospodarstwa rolnego, którego Wnioskodawca był współwłaścicielem w chwili nabycia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż wskazanej wyżej nieruchomości podlegała zwolnieniu w całości z podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych przeniesienie własności nieruchomości w drodze umowy sprzedaży zwolnione jest od podatku od czynności pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności nabyte grunty m.in. wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy. Przepis ten, ani żaden inny, nie uzależnia zwolnienia z podatku od przeznaczenia nieruchomości w planie zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z art. 1 ustawy o podatku rolnym opodatkowaniu podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów jako użytki rolne (...) z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Na podstawie § 68 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków zakupiona nieruchomość została sklasyfikowana jako: R - grunt orny i S - sad. Ww. klasyfikacja gruntów przesądza o przeznaczeniu i sposobie opodatkowania nieruchomości.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym wystarczającą przesłanką do uznania obszaru za gospodarstwo rolne, w rozumieniu przepisów ustawy, jest własność/posiadanie o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy. O statusie gospodarstwa decyduje więc norma obszarowa. Zdaniem Wnioskodawcy w kontekście definiowania gospodarstwa rolnego - jest mowa o gruntach stanowiących własność, ale należy przez to rozumieć także grunty stanowiące współwłasność.

W związku z powyższym, ponieważ nabyta nieruchomość łącznie:

* oznaczona jest w ewidencji gruntów jako użytki rolne (zgodnie z § 68 wskazanego wyżej rozporządzenia jako R - grunt orny i S - sad),

* nie była, nie jest i nie będzie wykorzystywana na prowadzenie działalności innej niż działalność rolnicza,

* weszła w skład gospodarstwa rolnego, którego Wnioskodawca był w dacie sprzedaży współwłaścicielem (a w części współposiadaczem) o powierzchni ponad 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy

to sprzedaż ww. nieruchomości zwolniona jest z podatku p.c.c., a podatek został nienależnie zapłacony.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do postanowień art. 3 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje, z zastrzeżeniem ust. 2 z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. Jeżeli zawarcie umowy przenoszącej własność następuje w wykonaniu zobowiązania wynikającego z uprzednio zawartej umowy zobowiązującej do przeniesienia własności, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą zawarcia umowy przenoszącej własność. Natomiast zgodnie z art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W myśl art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zwalnia się od podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umowy sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Art. 2 ust. 1 ustawy stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Na tle powyższego należy stwierdzić, że zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 lit. a) ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma charakter warunkowy, co oznacza, że umowa sprzedaży będzie zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych, tylko wtedy, gdy w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabywany grunt będzie stanowił gospodarstwo rolne albo utworzy gospodarstwo rolne lub wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy. Zgodnie z literalnym brzmieniem ww. przepisu, aby skorzystać z przedmiotowego zwolnienia nabyte grunty powinny wejść w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy, a nie współwłasnością.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w dniu 22 września 2010 r. na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego, kupił nieruchomość (działkę gruntu) o powierzchni 2027 m2. Nieruchomość położona jest poza obszarem miasta i nie jest zabudowana budynkiem mieszkalnym. Notariusz pobrał podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% ceny sprzedaży. Z okazanego przy akcie notarialnym aktualnego wypisu z rejestru gruntów wydanego przez właściwe Starostwo Powiatowe wynika, że nieruchomość jest sklasyfikowana jako użytki rolne (tekst jedn. grunt orny - R i sad - S). Z okazanego przy akcie notarialnym zaświadczenia Urzędu Gminy wynika, że nieruchomość zgodnie z obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego, znajduje się na terenach budownictwa mieszkalnego, tj. terenach mieszkalnictwa niskiego MN. Dotychczasowi współwłaściciele od powierzchni nieruchomości opłacali podatek rolny na podstawie decyzji wymiarowych Wójta Gminy. Wnioskodawca jest współposiadaczem gospodarstwa rolnego. Przysługuje mu udział w wysokości 1/2 we współwłasności gruntów rolnych o powierzchni około 80 hektarów. Jest dodatkowo współdzierżawcą gruntów rolnych o powierzchni około 145 hektarów na podstawie umowy dzierżawy zawartej z Agencją Nieruchomości Rolnych. Okres dzierżawy upływa w 2020 r.. Wnioskodawca posiada wykształcenie rolnicze (studia podyplomowe). Na zakup części ww. gruntów rolnych Wnioskodawca zaciągnął kredyt preferencyjny z dofinansowaniem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Wnioskodawca równolegle z prowadzeniem gospodarstwa rolnego prowadzi własną działalność gospodarczą. Zakupiona nieruchomość nie była dotychczas wykorzystywana przez sprzedających na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Wnioskodawca nie zamierza wykorzystywać zakupionej nieruchomości na prowadzenie działalności innej niż działalność rolnicza. Nabyta nieruchomość weszła w skład gospodarstwa rolnego, którego Wnioskodawca był współwłaścicielem w chwili nabycia.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że nabycie przedmiotowej nieruchomości nie podlegało zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a) tej ustawy, ponieważ nabyta nieruchomość nie weszła w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl