IPPB2/436-345/09-2/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-345/09-2/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2009 r. (data wpływu 21 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie konsekwencji podatkowych dla oddziału w Polsce wynikających ze zmiany kraju siedziby spółki ze Szwajcarii do Francji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie konsekwencji podatkowych dla oddziału w Polsce wynikających ze zmiany kraju siedziby spółki ze Szwajcarii do Francji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka M Główny Oddział w Polsce (dalej: "Oddział") jest oddziałem M, spółki prawa szwajcarskiego (dalej: "Spółka", "Centrala"), która zamierza przenieść swoją siedzibę ze Szwajcarii do Francji. Kraj siedziby Spółki ulegnie zmianie ze Szwajcarii na Francję, a jednocześnie nie nastąpią żadne zmiany dotyczące polskiego Oddziału. Celem opisanej restrukturyzacji jest uproszczenie struktury grupy, wykorzystanie efektu synergii wewnątrz grupy, a przede wszystkim skorzystanie z korzyści wynikających z zasady swobodnego przepływu usług i kapitału w państwach Wspólnoty, gdyż zgodnie z regułą, passport rule instytucja ubezpieczeniowa, która uzyskała zgodę na świadczenie usług w swoim kraju macierzystym może co do zasady przy spełnieniu pewnych warunków działać także na terenie innych krajów Unii Europejskiej zarówno w formie operacji transgranicznych, jak i za pośrednictwem oddziału.

Centrala posiada opinię prawną specjalistów w zakresie przepisów prawa szwajcarskiego jak i francuskiego, zgodnie z którą:

* zmiana kraju siedziby Spółki jest możliwa,

* Spółka pozostanie tą samą osobą prawną z pełną zdolnością prawną i do czynności prawnych we Francji pomimo wyrejestrowania jej w Szwajcarii,

* nie dojdzie do likwidacji Spółki w Szwajcarii,

* wierzytelności i zobowiązania Spółki (ze Szwajcarii) pozostaną tymi samymi prawami i zobowiązaniami bez konieczności jakiegokolwiek ich transferu po rejestracji we Francji.

Należy wskazać, iż przedmiot działalności Spółki oraz Oddziału nie ulegnie zmianie. Dodatkowo powyższa zmiana siedziby Spółki nie wpłynie na aktywa i pasywa Oddziału w Polsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w związku ze zmianą kraju siedziby Spółki powstaną konsekwencje podatkowe wynikające z ustawy CIT po stronie Oddziału.

2.

Czy w związku ze zmianą kraju siedziby Spółki powstaną konsekwencje podatkowe wynikające z ustawy VAT po stronie Oddziału.

3.

Czy w związku ze zmianą kraju siedziby Spółki powstaną konsekwencje podatkowe wynikające z ustawy p.c.c. po stronie Oddziału.

4.

Czy pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego, które otrzymał Oddział przed przeniesieniem siedziby Spółki będą nadal wiążące dla Oddziału.

Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług została wydana w dniu 30 października 2009 r. interpretacja indywidualna Nr IPPP2/443-1024/09-2/AN. Wniosek w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz Ordynacji podatkowej zostanie rozpatrzony odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy

W ocenie Oddziału działanie polegające na zmianie kraju siedziby Spółki nie spowoduje dokonania żadnej czynności, która mieściłaby się w zakresie podatku p.c.c.

Zgodnie z art. 1 ust. 4 oraz ust. 5 ustawy p.c.c. opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają jedynie czynności cywilnoprawne, których przedmiotem są rzeczy znajdujące się na terenie Polski lub prawa majątkowe wykonywane na terenie Polski. Jeżeli czynności dotyczą rzeczy lub praw znajdujących się za granicą podlegają opodatkowaniu jedynie w sytuacji, gdy nabywca ma siedzibę w Polsce bądź czynność została wykonana w Polsce. Natomiast umowa spółki oraz jej zmiana podlegają podatkowi p.c.c. jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się rzeczywisty ośrodek zarządzania albo siedziba tej spółki.

W związku z faktem, że opisana w stanie faktycznym restrukturyzacja miała miejsce za granicą, a dodatkowo siedziba oraz ośrodek zarządzania Spółki nie znajduje się w Polsce, w przedmiotowej sytuacji nie dochodzi do powstania obowiązku podatkowego w podatku p.c.c.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. Nr 165, poz. 1316) art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) otrzymał nowe brzmienie: podatkowi temu podlegają umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku.

A zatem zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) podatkowi temu podlegają następujące czynności cywilnoprawne:

a.

umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,

b.

umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,

c.

(uchylona),

d.

umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,

e.

umowy dożywocia,

f.

umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat,

g.

(uchylona),

h.

ustanowienie hipoteki,

i.

ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,

j.

umowy depozytu nieprawidłowego,

k.

umowy spółki.

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne (art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy).

Ustawodawca wprowadził zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Jednocześnie ustawowe wyliczenie zostało wzmocnione zasadą, zgodnie z którą o kwalifikacji określonej czynności prawnej, a w konsekwencji o jej podleganiu opodatkowaniu tym podatkiem decyduje jej treść (elementy przedmiotowo istotne), a nie nazwa. Tym samym, jeżeli strony zawierają umowę i układają stosunki w jej ramach w określony sposób to dla oceny, czy powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych, w związku z dokonaniem wskazanej w ustawie czynności, miarodajne będą rzeczywiste prawa i obowiązki stron tej umowy pozwalające na ich kwalifikacje pod względem prawnym.

W myśl art. 1 ust. 3 pkt 4 ustawy w przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się przeniesie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim:

a.

rzeczywistego ośrodka zarządzania spółki kapitałowej, jeżeli jej siedziba nie znajduje się na terytorium państwa członkowskiego,

b.

siedziby spółki kapitałowej, jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium państwa członkowskiego

* także wtedy, gdy czynność ta nie powoduje podwyższania kapitału zakładowego.

Stosownie do zapisu art. 1 ust. 5 ustawy umowa spółki oraz jej zmiana podlega podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się:

1.

w przypadku spółki osobowej - siedziba tej spółki

2.

w przypadku spółki kapitałowej:

a.

rzeczywisty ośrodek zarządzania

b.

siedziba tej spółki - jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium innego państwa członkowskiego.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że zarówno siedziba, jak i ośrodek zarządzania Spółki - Centrali nie znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż w związku ze zmianą kraju siedziby Spółki - Centrali nie powstaną konsekwencje podatkowe wynikające z ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych po stronie Wnioskodawcy, czyli Oddziału.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl