IPPB2/436-333/12-2/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 września 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-333/12-2/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2012 r. (data wpływu 19 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

B. z siedzibą w Holandii (dalej: T., Spółka), posiadająca rezydencję podatkową ustaloną na podstawie miejsca rzeczywistego zarządzania w Holandii i podlegająca nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Holandii w zakresie holenderskiego podatku dochodowego od osób prawnych, należy do międzynarodowej grupy spółek z branży handlu hurtowego i detalicznego (dalej: Grupa).

W ramach reorganizacji spółek należących do Grupy planowane jest dokonanie połączenia T. z inną spółką z Grupy, O. Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (dalej: O.), będącą podatnikiem p.d.o.p. i podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług zarządzania znakami towarowymi na rzecz podmiotów z Grupy. Na moment połączenia jedynym udziałowcem O. będzie T. Omawiane połączenie zostanie dokonane przez przejęcie w taki sposób, że T. będzie spółką przejmującą, a O. - spółką przejmowaną. Przejęcie O. nastąpi przez przeniesienie całego majątku O. na T. w ramach dokonania transgranicznego połączenia, zgodnie z odpowiednimi przepisami.

Zasadniczo przeniesienie majątku spółki przejmowanej na spółkę przejmującą następuje w zamian za wydanie udziałów spółki przejmującej wspólnikom spółki przejmowanej, niemniej jednak, za względu na to, że w momencie przejęcia T. będzie jedynym udziałowcem O. w następstwie przejęcia nie zostaną wydane żadne udziały.W związku z planowanym połączeniem, T., jako udziałowcowi O., nie zostaną również wypłacone żadne dopłaty w gotówce.

W następstwie planowanego połączenia działalność prowadzona dotychczas przez O. na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zostanie przeniesiona do T. Po połączeniu z O. T. nie będzie kontynuować działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w formie oddziału powstałego z majątku O.

W szczególności T. pragnie podkreślić, iż na moment przejęcia O. przez Spółkę:

* wszelkie umowy najmu, na mocy których wykorzystywane są obecnie aktywa O. (lokal biurowy, wyposażenie, itp.) zostaną rozwiązane (O. nie jest właścicielem żadnych nieruchomości na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej);

* O. nie będzie zatrudniać żadnych pracowników na umowę o pracę;

* stosunki cywilnoprawne łączące O. z innymi osobami wykonującymi świadczenia na rzecz O. zostaną rozwiązane, bądź (w pewnym zakresie) współpraca z wybranymi osobami / podmiotami (w tym np. z rzecznikami patentowymi, prawnikami, czy agencjami marketingowymi) może zostać przejęta w ramach / w wyniku połączenia przez T., przy czym po przejęciu licencjobiorcy będą korzystać z określonych wartości niematerialnych i prawnych (np. znaków towarowych, praw autorskich wzorów przemysłowych) na podstawie umów z T.

Jednocześnie po połączeniu z O. T. nie będzie właścicielem, ani nie będzie korzystać z żadnych nieruchomości na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Po połączeniu z O. Spółka nie będzie posiadać miejsca zarządu, filii, biura ani też innej stałej placówki w Polsce, nie będzie też zatrudniać żadnych pracowników na umowę o pracę (po połączeniu z O. całość działalności T. będzie prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem działań wskazanych poniżej). Jednocześnie po połączeniu z O. T. może współpracować m.in. w zakresie prawnym czy marketingowym np. z rzecznikami patentowymi, prawnikami, czy agencjami marketingowymi na terytorium Polski, którzy będą wykonywać świadczenia na rzecz T. związane np. z ochroną czy marketingiem znaków towarowych.

W wyniku połączenia określone wartości niematerialne i prawne (np. znaki towarowe, prawa autorskie, wzory przemysłowe, którymi zarządza O. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej), jak również wszelkie prawa do umów licencyjnych dotyczących omawianych wartości niematerialnych i prawnych oraz należności i zobowiązania z tytułu tych umów, zostaną przeniesione do T. Jednocześnie poszczególne spółki z Grupy, w tym spółki z siedzibą w Polsce, będą korzystać z wybranych wartości niematerialnych i prawnych na podstawie odpowiednich umów licencyjnych z T.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy realizacja opisanego powyżej połączenia T. z O. będzie neutralna dla Spółki na gruncie przepisów ustawy o p.d.o.p.

2.

Czy planowane połączenie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego dla T. na gruncie ustawy o VAT oraz / lub ustawy o p.c.c.

3.

Czy działalność prowadzona przez Spółkę po połączeniu z O. będzie w jakimkolwiek zakresie stanowić zakład na terytorium Polski w rozumieniu przepisów ustawy o p.d.o.p. oraz UUPO.

4.

Czy i w jakim zakresie działalność prowadzona przez Spółkę po połączeniu z O. będzie podlegać opodatkowaniu na gruncie jakichkolwiek polskich przepisów podatkowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, planowane połączenie nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego dla Spółki na terytorium Polski na gruncie ustawy o p.c.c.

Zdaniem T., w odniesieniu do planowanego połączenia Spółki z O. nie znajdą zastosowania przepisy ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.). W szczególności, zgodnie z przepisami ustawy o p.c.c. opodatkowaniu p.c.c. podlegają umowy spółki i ich zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania p.c.c. Jednocześnie zgodnie z art. 1 ust. 5 ustawy o p.c.c. umowa spółki kapitałowej oraz jej zmiana podlega podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się rzeczywisty ośrodek zarządzania albo siedziba tej spółki - jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium innego państwa członkowskiego. W świetle powyższego w związku z faktem, że ani rzeczywisty ośrodek zarządzania, ani siedziba T. nie znajdują się w Polsce, wskazane przepisy nie będą miały zastosowania w odniesieniu do Spółki. Brak przy tym w ustawie o p.c.c. innych przepisów, które mogłyby nakładać jakikolwiek obowiązek podatkowy na Spółkę na gruncie p.c.c. w związku z omawianym połączeniem.

W związku z powyższym, zdaniem T. planowane połączenie Spółki z O. nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego dla T. na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na gruncie ustawy o p.c.c.

Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl