IPPB2/436-30/07-3/MZ - Opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych umów zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-30/07-3/MZ Opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych umów zamiany rzeczy i praw majątkowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2007 r. (data wpływu 13 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie nieopodatkowania umowy zamiany zawartej między osobami zaliczonymi do I grupy podatkowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie nieopodatkowania umowy zamiany zawartej między osobami zaliczonymi do I grupy podatkowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W 2007 r. wnioskodawczyni planuje zamienić dom jednorodzinny na działce z prawem użytkowania wieczystego, kupiony w 2002 r. na dom jednorodzinny rodziców męża, kupiony w 2004 r. Stronami umowy będą osoby zaliczone do I grupy podatkowej zgodnie z przepisami o podatku od spadków i darowizn. Zamiana nie będzie stanowiła źródła przychodu (określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.), ponieważ umowa będzie transakcją nieodpłatną. Obie nieruchomości mają taką samą wartość.

Pismem z dnia 21 września 2007 r. Nr X wezwano wnioskodawcę o uzupełnienie wniosku w zakresie wskazania, którego podatku dotyczy uiszczona kwota opłaty. W terminie dokonano wpłaty dodatkowej opłaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy transakcja zamiany (dokonana przed upływem 5 lat) podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

Zdaniem wnioskodawcy:

Transakcja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 9 pkt 5 "ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych"ʼ który mówi, iż zwalnia się od podatku zamianę budynku mieszkalnego lub jego części, lokali mieszkalnych stanowiących odrębną nieruchomoś, jeżeli stronami umowy są osoby zaliczone do I grupy podatkowej zgodnie z przepisami o podatku od spadków i darowizn.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450) podatkowi podlegają umowy zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Na podstawie art. 9 pkt 5 ww. ustawy zwalnia się z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych umowę zamiany: budynku mieszkalnego lub jego części, lokali mieszkalnych stanowiących odrębną nieruchomość, spółdzielczych własnościowych praw do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: praw do domu jednorodzinnego lub praw do lokalu w małym domu mieszkalnym, jeżeli stronami umowy są osoby zaliczone do I grupy podatkowej, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn. Do grupy tej zalicza się: małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów (art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 z późn. zm.).

Wskazać jednak należy, iż zwolnienie o którym mowa w art. 9 pkt 5 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie odnosi się do kwestii zamiany prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym posadowiony został budynek.

Z zapisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, iż ustawodawca nie stosuje zamiennie pojęć "budynku mieszkalnego" i "nieruchomości". Pojęcia te nie są tożsame, co wynika również z art. 46 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Przepis ten stanowi bowiem, iż nieruchomość to część powierzchni ziemskiej stanowiąca, odrębny przedmiot własności, jak również budynki trwale z gruntem związane. Z powyższego wynika, iż pod pojęciem nieruchomości, należy rozumieć albo sam grunt albo budynek wraz z gruntem, na którym jest on posadowiony.

Katalog zwolnień przedmiotowych jest katalogiem zamkniętym. Zakres zwolnień podatkowych powinien być interpretowany w sposób ścisły, co oznacza, że niedopuszczalna jest wykładnia rozszerzająca.

Wnioskodawczyni w złożonym wniosku powołała art. 9 pkt 5 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, który zawiera wykaz czynności zwolnionych od podatku, a nie czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Zwolnienie podatkowe i niepodleganie podatkowi spełniają podobne funkcje na gruncie danego podatku. W obydwu sytuacjach skutkiem jest nie powstanie obowiązku zapłaty podatku. Jednakże są to tylko podobne, a nie identyczne funkcje.

W przypadku zwolnienia podatkowego mamy do czynienia z objęciem danej kategorii sytuacji zakresem danego podatku, która jest jednak wyeliminowana z opodatkowania na podstawie wyraźnego przepisu wprowadzającego takie zwolnienie.

Natomiast w razie niepodlegania podatkowi, te sytuacje nie są w ogóle objęte danym podatkiem.

Reasumując stwierdza się iż, umowa zamiany prawa do domu jednorodzinnego na prawo do domu jednorodzinnego zwolniona jest od podatku od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 9 pkt 5 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Natomiast umowa zamiany w części dotyczącej prawa użytkowania wieczystego gruntu nie korzysta ze zwolnienia, a zatem podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl