IPPB2/436-297/10-6/MZ - Możliwość opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych umowy pożyczki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-297/10-6/MZ Możliwość opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych umowy pożyczki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2010 r. (data wpływu 25 sierpnia 2010 r.) uzupełnionym pismami na wezwania z dnia 24 września 2010 r. Nr IPPB2/436-297/10-2/MZ (data nadania 24 września 2010 r., data doręczenia 1 października 2010 r.) oraz z dnia 20 października 2010 r. Nr IPPB2/436-297/10-4/MZ (data nadania 20 października 2010 r., data doręczenia 25 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie umów pożyczek - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie umów pożyczek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z o.o. (dalej "Spółka") jest podmiotem należącym do międzynarodowej grupy kapitałowej B. (dalej "B.") będącej producentem produktów leczniczych. Produkty lecznicze B. są dystrybuowane m.in. na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W ostatnim czasie, ze względu na rosnące potrzeby związane z finansowaniem swojej bieżącej działalności, Spółka zawarła z innym podmiotem z grupy B., tj. B.C. z siedziba w Dublinie w Irlandii (dalej: "B.C."), umowę kredytu rewolwingowego (dalej: "umowa" lub "umowa kredytu rewolwingowego"), na mocy której:

* Spółka będzie otrzymywała pożyczki od B.C. łącznie do wysokości kwoty ustalonej w umowie;

* w przypadku jednak, gdyby Spółka posiadała niewykorzystane nadwyżki środków pieniężnych, a B.C. potrzebował dodatkowego finansowania, Spółka udzieli pożyczki B.C., maksymalnie do kwoty określonej w umowie.

Ponadto, Spółka pragnie wskazać, że Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem dla potrzeb podatku VAT w Polsce. Jednocześnie, B.C. jest zarejestrowana dla potrzeb podatku VAT w Irlandii.

Przedstawione poniżej pytania Spółki odnoszą się do wyżej opisanego stanu faktycznego w części, w której Spółka będzie udzielała pożyczek na rzecz B.C.

Pismem z dnia 24 września 2010 r. Nr IPPB2/436-297/10-2/MZ wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

* Wskazanie, gdzie będą znajdowały się pieniądze w chwili zawarcia umów pożyczek (terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, czy tez terytorium innego państwa).

* Określenie miejsca zawarcia umów pożyczek (terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, czy też terytorium innego państwa).

* Wskazanie, czy pożyczki będą udzielane przez wspólnika (akcjonariusza) spółce kapitałowej.

Wnioskodawca przesłał łączne uzupełnienie do dwóch wniosków: do przedmiotowego wniosku (w którym Wnioskodawca występuje jako pożyczkodawca) oraz do drugiego wniosku (w którym Wnioskodawca występuje jako pożyczkobiorca) informując, iż:

* W chwili zawarcia umów pożyczek, w stosunku do pożyczek udzielonych przez Spółkę w ramach kredytu rewolwingowego, pieniądze będą - co do zasady - znajdowały się na rachunku bankowym Spółki w Londynie, Wielka Brytania.

* W chwili zawarcia umów pożyczek, w stosunku do pożyczek otrzymanych przez Spółkę w ramach umowy kredytu rewolwingowego, pieniądze będą - co do zasady - znajdowały się na rachunku bankowym B.C. w Irlandii.

* Na mocy postanowień kredytu rewolwingowego, umowy pożyczek pomiędzy B.C. a B., będą zawierane w formie zleceń elektronicznych składanych przez Spółkę lub B.C. W związku z powyższym, Spółka nie jest w stanie określić jednoznacznie miejsca, w którym będą zawierane umowy - każdorazowo może to być terytorium innego państwa członkowskiego (Rzeczpospolitej Polskiej lub Irlandii).

* Pożyczki nie będą udzielone przez wspólnika (akcjonariusza) spółce kapitałowej.

Jednocześnie, zdaniem Spółki powyżej przedstawione informacje nie powinny mieć, co do zasady, wpływu na opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych transakcji udzielania pożyczki przez Spółkę na gruncie Ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) - dalej jako "Ustawa o p.c.c.". Wynika to z faktu, że opisane we wniosku transakcje będą podlegały reżimowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 1a ust. 7 Ustawy o p.c.c., który stanowi że "podatek od towarów i usług to podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich".

W związku z powyższym, na podstawie art. 2 pkt 4 Ustawy o p.c.c., transakcje pożyczki dokonywane przez Spółkę i zwolnione z opodatkowania podatkiem od wartości dodanej na terytorium Irlandii, Wielkiej Brytanii lub Polski nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych w Polsce.

Pismem z dnia 20 października 2010 r. Nr IPPB2/436-297/10-4/MZ wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

* dostarczenie pełnomocnictwa - oryginał lub urzędowo poświadczona kopia za zgodność z oryginałem, z którego wynika prawo Pana Tomasza S. do składania w imieniu Wnioskodawcy uzupełnienia do wniosku o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego, tj. stosowne umocowanie, dla osoby która przedmiotowe uzupełnienie podpisała.

Wnioskodawca przesłał uzupełnienie do wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Spółka jest zainteresowana uzyskaniem odpowiedzi na następujące pytania:

1.

Czy pożyczki udzielone przez Spółkę Spółce B.C., powinny być traktowane jako usługi pośrednictwa finansowego, świadczone w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą i wobec tego, zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, powinny podlegać opodatkowaniu VAT w kraju siedziby usługobiorcy, tj. w Irlandii.

2.

Czy pożyczki udzielone przez Spółkę na rzecz B.C., jako czynności opodatkowane podatkiem VAT w Irlandii, nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych w Polsce na gruncie art. 2 pkt 4 lit. b) w zw. z art. 1a pkt 7 ustawy o p.c.c.

Niniejsza interpretacja dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółka stoi na stanowisku, że pożyczki udzielane przez nią na rzecz B.C. w ramach umowy kredytu rewolwingowego ze względu na fakt, że stanowią usługi opodatkowane podatkiem VAT w Irlandii, nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych w Polsce na gruncie art. 2 ust. 4 lit. b) ustawy o p.c.c.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o p.c.c., podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają w szczególności umowy pożyczki. Ustawodawca w art. 2 pkt 4 ustawy o p.c.c. zastrzegł jednak, iż p.c.c. nie podlegają czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług ("VAT"),

b.

zwolniona z VAT, z wyjątkiem:

- umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

- umowy spółki i jej zmiany,

- umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Ustawa o p.c.c. zawiera, stosowaną na potrzeby tej ustawy, definicję podatku od towarów i usług. W art. 1a ust. 7 ustawa o p.c.c. stanowi, że podatkiem od towarów i usług jest podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich. Państwami członkowskimi są natomiast, zgodnie z art. 1a pkt 5 ustawy o p.c.c., państwa członkowskie Unii Europejskiej lub państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.

Tym samym, jeżeli transakcja udzielenia pożyczki byłaby opodatkowana lub zwolniona z VAT w Polsce lub opodatkowana lub zwolniona z podatku od wartości dodanej w Irlandii, to nie podlegałaby w Polsce opodatkowaniu na gruncie p.c.c.

Jak wykazano w stanowisku do pytania 1, usługi pośrednictwa finansowego, które stanowią udzielane przez Spółkę pożyczki, są opodatkowane w kraju, w którym usługobiorca, tj. B.C., ma swoją siedzibę. W tym konkretnym przypadku, dla celów podatku VAT, miejscem opodatkowania przedmiotowych usług będzie Irlandia.

W związku z powyższym, skoro usługi udzielania pożyczek przez Spółkę na rzecz B.C. w ramach umowy kredytu rewolwingowego, są objęte opodatkowaniem VAT w Irlandii, to będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku od czynności cywilnoprawnych, przewidziane w art. 2 ust. 4 lit. b) ustawy o p.c.c.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co nastepuje.

Na wstępie Organ wskazuje, że Wnioskodawca powołując się w treści wniosku przepis ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych błędnie wskazał Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm., bowiem od dnia 10 czerwca 2010 r. obowiązuje tekst jednolity ustawy opublikowany w Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649) podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku.

Artykuł 720 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) stanowi, że przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

Do elementów znamionujących umowę pożyczki należy obowiązek jej zwrotu. Przy czym, nie tyle dotyczy to oznaczenia terminu zwrotu, ile zaznaczenia samego obowiązku zwrotu - który, jak wskazuje się w orzecznictwie, w myśl art. 720 § 1 ww. ustawy, jest elementem przedmiotowo istotnym dla tego rodzaju umowy, bez którego nie ma umowy pożyczki. W zależności od tego, jak zostanie ukształtowana przez strony umowa pożyczki, może ona przyjąć postać umowy nieodpłatnej bądź też odpłatnej, gdzie pożyczkobiorca zobowiązany będzie do zapłaty odsetek. Umowa pożyczki jest umową konsensualną. Dochodzi do skutku poprzez zgodne oświadczenia woli.

Natomiast zgodnie z art. 1 ust. 4 ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi temu podlegają czynności cywilnoprawne, jeżeli ich przedmiotem są:

1.

rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2.

rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z uwagi na powyższe, należy stwierdzić, że umowa pożyczki będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeżeli w chwili zawarcia umowy jej przedmiot, tj. pieniądze będą znajdowały się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wówczas nie ma znaczenia, gdzie umowa zostanie zawarta i gdzie mają miejsce zamieszkania (siedzibę) strony umowy.

Pożyczka będzie również podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeśli pieniądze będące przedmiotem pożyczki w chwili jej zawarcia będą znajdowały się za granicą oraz nabywca - pożyczkobiorca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a czynność zostanie dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego jak i uzupełnienia wynika, iż Wnioskodawca zamierza udzielić pożyczki B.C. z siedzibą w Dublinie w Irlandii. W chwili zawarcia umów pożyczek pieniądze będą znajdowały się na rachunku bankowym Spółki w Londynie, Wielka Brytania. Pożyczkobiorca posiada siedzibę w Irlandii. Ponadto umowy pożyczek pomiędzy B.C. a B., będą zawierane w formie zleceń elektronicznych składanych przez Spółkę lub B.C. W związku z powyższym, Spółka nie jest w stanie określić jednoznacznie miejsca, w którym będą zawierane umowy - każdorazowo może to być terytorium innego państwa członkowskiego (Rzeczpospolitej Polskiej lub Irlandii). Pożyczki nie będą udzielone przez wspólnika (akcjonariusza) spółce kapitałowej.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym umowy pożyczek nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, ponieważ środki pieniężne w chwili zawarcia umów będą znajdowały się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nabywca (pożyczkobiorca) ma siedzibę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wówczas nie ma znaczenia gdzie zostaną zawarte umowy pożyczek. A zatem, bezprzedmiotowe jest rozpatrywanie powyższej czynności pod kątem art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe, bowiem wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, gdyż umowy pożyczek nie będą podlegały opodatkowaniu powyższym podatkiem zgodnie z art. 1 ust. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Dodatkowo należy wskazać, iż Wnioskodawca w uzasadnieniu własnego stanowiska wskazuje art. 2 ust. 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych nie zawiera w swej treści art. 2 ust. 4 lit. b), lecz art. 2 pkt 4 lit. b). Ponadto nadmienia się, iż przepis ten nie dotyczy czynności zwolnionych od podatku, lecz czynności, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl