IPPB2/436-292/09-2/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-292/09-2/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2009 r. (data wpływu 31 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania zakupu nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania zakupu nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością nabyła od Spółki Y prawo własności nieruchomości położonej w W, składającej się z gruntu, czternastopiętrowego budynku oraz niezbędnej infrastruktury (dalej: Nieruchomość).

Przedmiotowa Nieruchomość stanowiła jeden z elementów zorganizowanego zespołu składników niematerialnych i materialnych, przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej, konstytuujących przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55#185; ustawy - Kodeks Cywilny, które to zostało wniesione aportem do Spółki Y w dniu 17 kwietnia 2009 r. W skład przedsiębiorstwa wchodziły przenaszalne składniki majątkowe należące do zbywającego podmiotu, takie jak:

1.

środki trwałe i wartości niematerialne i prawne (w tym grunty, budynki wraz z wyposażeniem i budowle),

2.

inne rzeczowe składniki majątkowe (środki trwałe w budowie),

3.

prawa wynikające z umów (w tym handlowe i kredytowe),

4.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,

5.

pozostałe składniki przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55#185; k.c. należące do spółki wnoszącej aport do Spółki Y oraz zobowiązania z kilkoma nieistotnymi wyłączeniami (m.in. część środków pieniężnych oraz umowa jednego z rachunków bankowych, część zobowiązań z tytułu umów pożyczek, umowa z X, itp.).

Na gruncie ustawy o VAT wniesienie przedsiębiorstwa aportem jest uznawane za zbycie przedsiębiorstwa. W konsekwencji, na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o VAT, do takiej transakcji nie stosuje się przepisów tej ustawy, co oznacza, że ta transakcja jest neutralna z punktu widzenia podatku od towarów i usług. Powyższa teza została potwierdzona w interpretacjach wydanych dla spółki Y w dniu 8 maja 2009 r. (sygn. IPPP1-443736/08-3/RK oraz IPPP1 -443-736/08-4/RK).

W zamian za aport Spółka Y wydała zbywającemu udziały o wartości nominalnej nie wyższej od wartości rynkowej składników majątkowych wchodzących w skład otrzymanego przedsiębiorstwa. Po otrzymaniu aportu spółka Y kontynuowała prowadzoną dotychczas przez wnoszącego aport działalność gospodarczą, w szczególności kontynuując prace związane z zakończeniem budowy oraz oddaniem Nieruchomości najemcom (wydanie Nieruchomości pierwszym użytkownikom nastąpiło w maju 2009 r.).

Spółka, po otrzymaniu Nieruchomości w ramach aportu przedsiębiorstwa, nie wprowadziła budynku stanowiącego część Nieruchomości do ewidencji środków trwałych, lecz uznała go dla celów rachunkowych za inwestycję w toku (środek trwały w budowie). W związku z pracami prowadzącymi do zakończenia inwestycji, a także przystosowania Nieruchomości do indywidualnych potrzeb najemców, Spółka Y ponosiła liczne wydatki inwestycyjne, przy czym korzystała z prawa do odliczenia kwot naliczonego podatku od towarów i usług związanego z tymi wydatkami. Jednocześnie od maja 2009 r. Spółka Y wystawiała faktury na najemców z tytułu wynajmu powierzchni biurowej. W dniu 17 czerwca 2009 r. Spółka Y sprzedała przedmiotową Nieruchomość Wnioskodawcy. Sprzedaż została udokumentowana fakturą VAT oraz opodatkowana podatkiem od towarów i usług w wysokości 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy sprzedaż przedmiotowej nieruchomości przez Spółkę Y na rzecz Wnioskodawcy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 22%.

2.

Czy po stronie Wnioskodawcy powstanie obowiązek podatkowy w zakresie podatku p.c.c....

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

W zakresie podatku od towarów i usług została wydana odrębna interpretacja indywidualna Nr IPPP3/443-646/09-2/MM z dnia 8 września 2009 r.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że sprzedaż przedmiotowej Nieruchomości, stanowiąca dostawę towarów, jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług według stawki 22%, a w konsekwencji - w myśl art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o p.c.c. - czynność ta nie podlega opodatkowaniu p.c.c.

Na mocy art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o p.c.c. podatkowi od czynności cywilnoprawnych nie podlegają czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania danej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów usług. W przedmiotowym stanie faktycznym, sprzedaż budynku przez Spółkę Y do spółki podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 22%, to ta transakcja nie podlega opodatkowaniu p.c.c. Konsekwentnie, spółka nie podlega obowiązkowi podatkowemu w p.c.c. z tytułu nabycia przedmiotowej nieruchomości.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż przedmiotowej Nieruchomości stanowi dostawę towarów opodatkowaną podatkiem od towarów i usług według stawki 22% i w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem p.c.c.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy podatkowi temu podlegają

1.

następujące czynności cywilnoprawne:

a.

umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,

b.

umowy pożyczki,

c.

(uchylona)

d.

umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,

e.

umowy dożywocia,

f.

umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat,

g.

(uchylona)

h.

ustanowienie hipoteki,

i.

ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,

j.

umowy depozytu nieprawidłowego,

k.

umowy spółki.

2.

zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4;

3.

orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wymienione w pkt 1 lub 2.

Ustawodawca wprowadził zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych sformułowano warunki, które muszą zostać spełnione, aby konkretna czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy podlegała temu podatkowi.

Przepis art. 1 ust. 4 ww. ustawy określa zakres terytorialny opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych: czynności cywilnoprawne podlegają podatkowi, z zastrzeżeniem ust. 5, jeżeli ich przedmiotem są:

1.

rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2.

rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W przypadku, gdy nie są spełnione powyższe warunki czynność cywilnoprawna w ogóle nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

W przedmiotowym stanie faktycznym nieruchomość jest położona w Warszawie, a zatem umowa ta podlega podatkowi na podstawie art. 1 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy.

W ustawie przewidziano również sytuacje, w których czynność cywilnoprawna mieszcząca się w jej zakresie przedmiotowym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy, nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* umowy spółki i jej zmiany,

* umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

O wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony (lub strona) tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona.

Jednocześnie, zgodnie z definicją zawartą w art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych użyte w ustawie określenie "podatek od towarów i usług" oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

W związku z tym podkreślić należy, iż jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży nieruchomości podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia, czy powyższa transakcja będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia jej podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Opodatkowanie tej czynności podatkiem od towarów i usług skutkuje wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych.

W wydanej interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług Nr IPPP3/443-646/09-2/MM z dnia 8 września 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż nabyta nieruchomość podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z tym czynność taka jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl