IPPB2/436-289/10-3/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 października 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-289/10-3/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2010 r. (data wpływu 16 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy pożyczki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy pożyczki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej zwana Spółką) prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W celu sfinansowania swojej działalności, Spółka planuje zaciągnąć pożyczkę od spółki G. zarejestrowanej w Delaware w Stanach Zjednoczonych Ameryki (dalej zwanej Pożyczkodawcą). Pożyczkodawca jest podmiotem powiązanym ze Spółką, jednakże nie jest bezpośrednim wspólnikiem Spółki. Pożyczkodawca nie ma siedziby, miejsca zarządzania ani nie prowadzi jakiejkolwiek działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Pożyczkodawca działa na własny rachunek i nie jest bankiem, ani pośrednikiem banku ani innej instytucji finansowej.

Umowa pożyczki będzie podpisana poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (w Stanach Zjednoczonych), a w momencie podpisania umowy pożyczane środki pieniężne będą znajdowały się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (również w Stanach Zjednoczonych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym pożyczka, która zostanie Spółce udzielona przez Pożyczkodawcę, nie będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (dalej: UPCC), w przypadku gdy umowa pożyczki zostanie zawarta poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a w momencie podpisania umowy pożyczane pieniądze będą znajdowały się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

2.

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym pożyczka, która zostanie Spółce udzielona przez Pożyczkodawcę, nie będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych na podstawie z art. 2 pkt 4 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - niezależnie od miejsca zawarcia umowy pożyczki (tekst jedn.: na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej czy poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej) i niezależnie od miejsca położenia środków pieniężnych będących przedmiotem umowy pożyczki w momencie jej zawarcia (tekst jedn.: na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej czy poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej).

3.

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym udzielenie pożyczki stanowi świadczenie usługi zwolnionej z podatku od towarów i usług (VAT) i w konsekwencji czy Spółka powinna rozpoznać import usług i wykazać odsetki wynikające z pożyczki w deklaracji VAT-7.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi odpowiedź na pytanie Nr 1 w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. Wniosek w zakresie pytania Nr 2 dotyczący podatku od czynności cywilnoprawnych oraz pytania Nr 3 w zakresie podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółka uważa, że pożyczka, która zostanie jej udzielona przez pożyczkodawcę, nie będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w przypadku gdy umowa pożyczki zostanie zawarta poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a w momencie podpisania umowy pożyczane pieniądze będą znajdowały się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Spółka pragnie wskazać, iż czynności cywilnoprawne zawarte w zamkniętym katalogu w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, o ile spełniają przesłanki zawarte w ust. 4 pkt 1 i 2 wyżej wspomnianego artykułu ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, a mianowicie ich przedmiotem są:

1.

rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2.

rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Analizując powyższą regulację należy stwierdzić, że aby czynność cywilnoprawna (w przypadku Spółki: umowa pożyczki) podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych muszą zostać spełnione przesłanki z art. 1 ust. 4 pkt 2 lub łącznie obydwie przesłanki z art. 1 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W przypadku pożyczki, jaką ma otrzymać Spółka od pożyczkodawcy, nie będą spełnione przesłanki z powyżej wspomnianego art. 1 ust. 4 pkt 1 ani pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych warunkujące opodatkowanie czynności podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Jak wynika bowiem ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę:

a.

środki pieniężne w momencie zawarcia umowy pożyczki będą znajdowały się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej - co eliminuje możliwość opodatkowania planowanej umowy pożyczki z tytułu zastosowania art. 1 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, oraz

b.

wprawdzie nabywca - Spółka - ma siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej, ale czynność cywilnoprawna, tj. zawarcie umowy pożyczki, nastąpi poza granicami Rzeczypospolitej polskiej, co w konsekwencji powoduje, że nie będzie spełniona jedna z przesłanek wskazanych w art. 1 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: dokonanie czynności cywilnoprawnej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej) - co eliminuje możliwość opodatkowania planowanej umowy pożyczki z tytułu zastosowania art. 1 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Jednocześnie, w momencie podpisania umowy pożyczki, pożyczane środki będą zlokalizowane zagranicą.

W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, że planowana pożyczka, jaką ma otrzymać Spółka od zagranicznego pożyczkodawcy, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych w Polsce.

Stanowisko Spółki potwierdza utrwalona i jednolita linia interpretacyjna w tej kwestii prezentowana w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe, wyrażona między innymi w poniższych interpretacjach:

* interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 22 kwietnia 2010 r. (Nr ITPB2/436-19b/10/T);

* interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 23 grudnia 2009 r. (Nr IPPB2/436-357/09-4/MZ);

* interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 grudnia 2009 r. (Nr IPPB2/436-358/09-4/AF);

* interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 grudnia 2009 r. (Nr IPPB2/436-362/09-4/AF);

* interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 grudnia 2009 r. (Nr IPPB2/436-356/09-4/AF);

* interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 grudnia 2009 r. (Nr IPPB2/436-353/09-4/AF);

* interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 19 maja 2008 r. (Nr IPPB2/436-53/08-5/MZ);

* interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 15 stycznia 2008 r. (Nr IPPB2/436-213/08-3/MZ), w której czytamy: "Należy zauważyć, iż dla opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych obydwa warunki (pkt 1 i 2 w art. 1 ust. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - wtrącenie pełnomocnika Spółki) muszą być spełnione kumulatywnie. Jeśli zostanie spełniony tylko jeden z nich, nie powstanie obowiązek podatkowy. W przedmiotowej sprawie umowa została zawarta poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, a więc nie ma znaczenia, czy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (...) na pożyczkobiorcy nie ciąży obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zawartej umowy pożyczki, w przypadku której środki pieniężne w dniu jej zawarcia znajdowały się na rachunku bankowym znajdującym się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej".

* interpretacja wydana przez Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego z 23 lipca 2007 r. (Nr PD/436-3/BJ/07);

* interpretacja wydana przez Naczelnika II Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 5 lipca 2007 r. (Nr 1472/SPC/436-34/07/SJ);

* interpretacja wydana przez Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza z 11 maja 2007 r. (Nr PM/436-9/07), w której czytamy, że: "W przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione przesłanki kwalifikujące przedmiotową umowę pożyczki jako opodatkowaną podatkiem od czynności cywilnoprawnych, gdyż umowa została zawarta poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i pieniądze znajdowały się poza jej terytorium";

* interpretacja wydana przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Piasecznie z 4 kwietnia 2007 r. (1418/M-436-5/p.c.c./2006/MS).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649), podatkowi temu podlegają umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku.

Elementami przedmiotowo istotnymi określonej w art. 720 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) umowy pożyczki są: obowiązek pożyczkodawcy przeniesienia na własność pożyczkobiorcy określonej ilości pieniędzy albo rzeczy oznaczonych co do gatunku oraz obowiązek pożyczkobiorcy zwrotu tej samej ilości pieniędzy albo rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

Czynności cywilnoprawne zawarte w katalogu zamkniętym określonym w art. 1 wymienionej ustawy podlegają omawianemu podatkowi od czynności cywilnoprawnych, o ile spełniają przesłanki zawarte w art. 1 ust. 4 cytowanej ustawy.

W myśl powyższego artykułu czynności cywilnoprawne w tym umowy pożyczki podlegają omawianemu podatkowi, jeżeli ich przedmiotem są:

1.

rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2.

rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z uwagi na powyższe, należy stwierdzić, że pożyczka będzie podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych jeżeli w chwili zawarcia umowy pożyczki jej przedmiot, tj. pieniądze znajdują się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wówczas nie ma znaczenia, gdzie umowa została zawarta i gdzie mają miejsce zamieszkania (siedzibę) strony umowy.

Pożyczka będzie podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych, także jeśli pieniądze będące przedmiotem pożyczki w chwili jej zawarcia znajdują się za granicą oraz nabywca - pożyczkobiorca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a czynność zostanie dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że umowa pożyczki będzie podpisana poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (w Stanach Zjednoczonych). W momencie podpisania umowy pożyczane środki pieniężne będą znajdowały się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (również w Stanach Zjednoczonych).

Reasumując należy stwierdzić, iż umowa pożyczki nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z zapisem art. 1 ust. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, ponieważ pieniądze będące przedmiotem pożyczki w chwili jej zawarcia będą znajdowały się za granicą oraz czynność zostanie dokonana poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy opartej na treści wskazanych interpretacji indywidualnych i postanowień w uzasadnieniu własnego stanowiska, należy stwierdzić, iż interpretacje i postanowienia te co do zasady wiążą w sprawie, w której zostały wydane i nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl