IPPB2/436-176/14-2/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-176/14-2/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2014 r. (data wpływu 3 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych przejęcia przez nabywcę długu z tytułu zaciągniętego kredytu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych przejęcia przez nabywcę długu z tytułu zaciągniętego kredytu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka F. Sp. z o.o. (dalej: "Wnioskodawca") jest spółką kapitałową mającą siedzibą na terytorium Polski.

Wnioskodawca nabył prawo użytkowania wieczystego gruntu oraz prawo własności posadowionych na nim budynków, będących odrębnymi od gruntu nieruchomościami (zwane dalej łącznie jako "Nieruchomość"). W celu dokonania zakupu Nieruchomości, Wnioskodawca zaciągnął kredyt w Banku S.A. (dalej: "Bank") zabezpieczony hipoteką umowną ustanowioną na rzecz Banku.

Wnioskodawca zamierza zawrzeć z M. Sp. z.o.o. (dalej: "Nabywca") umowę o przejęcie długu na podstawie art. 519 § 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (dalej: "k.c."). Zgodnie z Umową, Nabywca przejmie dług wobec Banku i zobowiąże się do spłaty kredytu wraz z odsetkami. Bank, jako wierzyciel, wyrazi zgodę na zmianę dłużnika.

Zawarta między stronami umowa o przejęcie długu będzie skutkowała:

* nabyciem przez Nabywcę długu przysługującego Wnioskodawcy wobec dotychczasowego dłużnika z zachowaniem tożsamości zobowiązania (na skutek przejęcia długu zobowiązanie nie wygaśnie, zmieni się tylko jego podmiot po stronie dłużnika);

* zwolnieniem dotychczasowego dłużnika (Wnioskodawcy) z długu wobec wierzyciela (Banku);

Powyższa umowa zostanie zawarta pod warunkiem, iż Bank wyrazi zgodę na zmianę dłużnika.

Przejęcie długu nastąpi za wynagrodzeniem równym kwocie niespłaconego przez Wnioskodawcę kredytu wraz z naliczonymi i niezapłaconymi do dnia przejęcia długu odsetkami od tego kredytu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

1. Czy przejęcie przez Nabywcę długu Wnioskodawcy z tytułu zaciągniętego przez Wnioskodawcę kredytu będzie skutkowało obowiązkiem rozpoznania przez Wnioskodawcę przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem CIT.

2. Czy przejęcie przez Nabywcę długu Wnioskodawcy z tytułu zaciągniętego przez Wnioskodawcę kredytu będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (p.c.c.).

Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy pytania Nr 2 w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie pytania Nr 1 dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, przejęcie przez Nabywcę długu Wnioskodawcy z tytułu zaciągniętego przez Wnioskodawcę kredytu nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (p.c.c.).

W ocenie Wnioskodawcy, czynność prawna polegająca na przejęciu przez Nabywcę długu Wnioskodawcy z tytułu zaciągniętego przez Wnioskodawcę kredytu, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (p.c.c.), ponieważ nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych tym podatkiem, zawartym w art. 1 ust. 1 Ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (dalej: "Ustawa p.c.c.").

Zgodnie z art. 1 ust. 1 Ustawy p.c.c. opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (dalej: "podatek p.c.c.") podlega zawarcie umów oraz dokonanie innych czynności prawnych wymienionych w tym przepisie. Przykładowo zatem opodatkowaniu podatkiem p.c.c. podlega zawarcie umowy sprzedaży lub umowy zamiany określonej rzeczy lub prawa majątkowego (art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) Ustawy p.c.c.).

Ustawodawca przejął zasadę numerus clausus czynności cywilnoprawnych opodatkowanych p.c.c., zgodnie z którą jedynie te nazwane czynności cywilnoprawne, które zostały wymienione w art. 1 Ustawy p.c.c. mogą podlegać opodatkowaniu p.c.c. Innymi słowy, czynność prawna niewymieniona w katalogu art. 1 Ustawy p.c.c. nie podlega opodatkowaniu p.c.c. W szczególności nie jest możliwe stosowanie przepisów Ustawy p.c.c. do czynności cywilnoprawnych innych niż wymienione w ustawie w drodze analogii.

Oznacza to, że czynności cywilnoprawne niewymienione w ustawowym katalogu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, nawet gdy wywołują skutki w sferze gospodarczej takie same bądź podobne jak te czynności, które zostały w niej wyliczone.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, czynność prawna (zawarta umowa) będzie opodatkowana podatkiem p.c.c. tylko, jeśli przybierze postać czynności prawnej - umowy zaliczonej przez ustawodawcę do katalogu czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 1 ust. 1 Ustawy p.c.c.

Wnioskodawca pragnie stwierdzić, iż czynność prawna polegająca na odpłatnym przejęciu długu nie została wymieniona w art. 1 ust. 1 pkt 1 o p.c.c., w związku z tym czynność ta nie podlega opodatkowaniu p.c.c. Zatem przejęcie przez Nabywcy długu Wnioskodawcy nie będzie skutkowało powstaniem obowiązku podatkowego w p.c.c. zważywszy, że treść tej czynności nie będzie zbieżna z żadną z czynności cywilnoprawnych wskazanych w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o p.c.c.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydanych przez organy podatkowe, w tym m.in. w:

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 listopada 2013 r. (sygn. akt ILPB2/436-222/13-2/MK), w której organ uznał, iż: "(...) katalog czynności cywilnoprawnych, ujęty w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma charakter zamknięty. Zatem czynności cywilnoprawne (np. przejęcie długu), które nie zostały w nim wymienione w sposób wyraźny, nie podlegają opodatkowaniu omawianym podatkiem. W rezultacie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, ponieważ czynność cywilnoprawna (przejęcie długu), na podstawie której Spółka będzie zobowiązana do spłaty kwoty głównej kredytu oraz przypadających od niego odsetek nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych";

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 sierpnia 2012 r. (sygn. akt IPPB2/436-272/12-2/AF), w której organ uznał, iż: "(...) planowana przez Wnioskodawcę transakcja polegająca na odpłatnym przejęciu jego długu wobec P przez L w zamian za wynagrodzenie w postaci akcji S nie należy do katalogu czynności cywilnoprawnych wymienionych w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i tym samym nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem;

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 15 listopada 2012 r. (sygn. akt IBPBII/1/436-317/12/AŻ), w której organ uznał, iż: "(...) jeżeli istotnie zawarcie umowy przenoszącej współwłasność nieruchomości w zamian za przejęcie długu na podstawie art. 519 Kodeksu cywilnego (przejęcie długu za wynagrodzeniem) nie przybierze formy żadnej z czynności wymienionych w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie będzie powodowało obowiązku zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Końcowo odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą konkretnych, indywidualnych spraw, podatników w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl