IPPB2/436-156/09-4/MZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-156/09-4/MZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.) oraz piśmie z dnia 8 lipca 2009 r. (data wpływu 13 lipca 2009 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 30 czerwca 2009 r. Nr IPPB2/436-156/09-2/MZ (data nadania 30 czerwca 2009 r., data doręczenia 3 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie usługi zarządzania wspólną płynnością finansową powiązanych podmiotów (usługa cash pooling) świadczona na rzecz Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie usługi zarządzania wspólną płynnością finansową powiązanych podmiotów (usługa cash pooling) świadczona na rzecz Spółki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka z o.o. (dalej jako "Spółka") uczestniczy w strukturze cash poolingu rzeczywistego (dalej jako "usługa") oferowanej przez Bank z siedzibą w Niemczech (dalej jako "Bank").

Generalnie, cash pooling rzeczywisty jest systemem zarządzania płynnością finansową spółek z danej grupy kapitałowej, którego głównym celem jest bardziej efektywne wykorzystanie nadwyżek finansowych spółek biorących udział w strukturze. W efekcie dochodzi do zmniejszenia kosztów finansowania poszczególnych uczestników i efektywnej alokacji środków pieniężnych w ramach danej grupy kapitałowej. W przypadku cash poolingu rzeczywistego jego mechanizm opiera się na rzeczywistej konsolidacji sald z rachunków bankowych poszczególnych uczestników w opisany poniżej sposób.

W wyniku przeprowadzanych codziennie operacji gospodarczych, każda ze spółek biorących udział w strukturze wykazuje na koniec dnia roboczego określone saldo (dodatnie bądź ujemne) na swoim rachunku bankowym. Następnie, salda te są konsolidowane na jednym tzw. rachunku technicznym. Na tym etapie dochodzi do faktycznych przelewów pomiędzy rachunkiem bieżącym danego uczestnika, a powyższym rachunkiem technicznym.

Mając na uwadze ogólny mechanizm działania cash poolingu rzeczywistego, poniżej Spółka przedstawia specyficzną strukturę, w której uczestniczy:

* Spółka oraz inne spółki z grupy uczestniczące w usłudze (dalej jako "Uczestnicy") posiadają bieżące rachunki bankowe w Banku lub w bankach stowarzyszonych (tzw. Source Accounts) oraz podpisały z bankiem umowę cash poolingu - Agrement on db-transfer in Germany (dalej jako "Umowa").

* Uczestnicy są polskimi rezydentami lub rezydentami innych państw.

* Ponadto, jeden z Uczestników posiada rachunek techniczny (tzw. Target Account) służący bilansowaniu sald występujących na bieżących rachunkach Uczestników (na tzw. Source Accounts).

* Na koniec każdego dnia roboczego Bank:

(i) ustala saldo (dodatnie bądź ujemne) na poszczególnych bieżących rachunkach biorących udział w strukturze (tzw. Source Accounts) powstała w wyniku przeprowadzanych codziennie operacji gospodarczych,

(ii) w przypadku wystąpienia sald dodatnich na rachunkach bieżących (tzw. Source Accounts) dokonuje przeniesienia środków na rachunek techniczny (tzw. Target Account),

(iii) w przypadku wystąpienia sald ujemnych na rachunkach bieżących (tzw. Source Accounts) dokonuje przeniesienia środków z rachunku technicznego (tzw. Target Account) na rachunki bieżące (tzw. Source Accounts).

* W wyniku dokonania powyżej wskazanych operacji, na koniec każdego dnia roboczego, na poszczególnych bieżących rachunkach Uczestników (tzw. Source Accounts) saldo wynosi zero, natomiast saldo grupy odzwierciedlone jest na rachunku technicznym (tzw. Target Account).

* Środki przeniesione przez Bank na koniec danego dnia roboczego w opisany powyżej sposób są okresowo rozliczane pomiędzy Uczestnikami na podstawie odrębnych porozumień zawartych pomiędzy nimi.

* Bank za świadczenie Usługi pobiera wynagrodzenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle art. 1 ust. 1 ustawy o p.c.c. usługa zarządzania wspólną płynnością finansową powiązanych podmiotów (usługa cash poolingu) świadczona na rzecz Spółki nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem wnioskodawcy:

Usługa cash poolingu rzeczywistego, tj. zarządzania płynnością finansową, świadczona przez Bank na rzecz Spółki, opisana w pozycji 54, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Konstatacja ta wynika z następujących przesłanek.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o p.c.c., podatkowi od czynności cywilnoprawnych (dalej jako "p.c.c.") podlegają następujące czynności prawne:

* umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,

* umowy pożyczki,

* umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,

* umowy dożywocia,

* umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat,

* ustanowienie hipoteki,

* ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,

* umowy depozytu nieprawidłowego,

* umowy spółki (akty założycielskie);

Ponadto, w myśl art. 1 ust. 2 ustawy o p.c.c., opodatkowaniu p.c.c. podlegają również, co do zasady, zmiany umów wymienionych powyżej, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Wreszcie, na mocy art. 1 ust. 3 ustawy o p.c.c., opodatkowane p.c.c. są także orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wymienione powyżej.

Należy zauważyć, że art. 1 ustawy o p.c.c., zawiera zamknięty katalog czynności cywilnoprawnych podlegających opodatkowaniu p.c.c. Oznacza to, iż opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wyłącznie czynności wymienione w powyższym katalogu.

Spółka stoi na stanowisku, że rozważana usługa cash poolingu rzeczywistego polegająca na zarządzaniu wspólną płynnością finansową podmiotów z jednej grupy kapitałowej nie znajduje odpowiednika w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm., dalej jako "k.c.") i pozostając umową nienazwaną, nie mieści się w zamkniętym katalogu art. 1 ustawy o p.c.c.

Zdaniem Spółki, celem ustawodawcy tworzącego przedmiotową normę prawną w takiej właśnie postaci było precyzyjne określenie czynności cywilnoprawnych podlegających opodatkowaniu p.c.c. Natura usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową (cash pooling), świadczonej przez Bank, wskazuje, że jest to rozbudowany, wielostopniowy system rozliczeń finansowych w obrębie danej grupy kapitałowej - nie jest to natomiast żadna z czynności wymienionych w zamkniętym katalogu czynności cywilnoprawnych podlegających p.c.c.

Dodatkowo, organy podatkowe wielokrotnie prezentowały stanowisko, zgodnie z którym usługi cash pooling nie podlegają opodatkowaniu podatkiem p.c.c. jako usługi świadczone w ramach umowy nienazwanej niewymienionej w art. 1 ustawy o p.c.c. Przykładowo, stanowisko takie zostało przedstawione w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (pismo z dnia 28 października 2008 r., sygn. IPPB2/436-293/08-2/MZ lub Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (pismo z dnia 5 maja 2008 r., sygn. IBPB3/436-28/08/HS).

Ponadto, dotychczasowa praktyka organów statystycznych prezentuje stanowisko, zgodnie z którym czynności polegające na kompleksowym zarządzaniu płynnością finansową grupy kapitałowej (cash pooling) stanowią pozostałe usługi pośrednictwa finansowego, gdzie indziej niesklasyfikowane. Również Spółka otrzymała taką klasyfikację statystyczną (klasyfikacja z dnia 18 lutego 2009 r., sygn. w załączeniu). W opinii Spółki jest to dodatkowe potwierdzenie, iż przedmiotowy cash pooling nie mieści się w zamkniętym katalogu czynności podlegających opodatkowaniu p.c.c.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, czynności wykonywane w ramach zawartej umowy cash poolingu rzeczywistego nie podlegają opodatkowaniu p.c.c.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zaznaczyć ponadto należy, iż przepisy ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) uległy zmianie z dniem 1 stycznia 2009 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl