IPPB2/436-134/14-4/MZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/436-134/14-4/MZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2014 r. (data wpływu 17 marca 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 kwietnia 2014 r. (data nadania 18 kwietnia 2014 r., data wpływu 22 kwietnia 2014 r.) na wezwanie z dnia 11 kwietnia 2014 r. Nr IPPPB2/436-134/14-2/MZ o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych przeniesienia praw z weksli - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych przeniesienia praw z weksli.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca planuje utworzyć i objąć udziały w spółce kapitałowej z siedzibą na Cyprze ("Spółka cypryjska"). Niewykluczone, że w przyszłości na podstawie umowy przeniesienia praw z weksli Spółka cypryjska nabędzie odpłatnie od funduszu inwestycyjnego zamkniętego (dalej: "FIZ") weksle. Weksle zostaną również odpowiednio indosowane i wydane przez FIZ na rzecz Spółki cypryjskiej. Spółka cypryjska i FIZ nie będą prowadziły działalności gospodarczej w zakresie obrotu wierzytelnościami lub papierami wartościowymi, a w związku z przeniesieniem praw z weksli żadna ze stron nie będzie działać jako podatnik VAT.

Umowa przeniesienia praw z weksli zostanie zawarta na terytorium Cypru. Przeniesienie praw z weksli będzie czynnością odpłatną, tzn. Spółka cypryjska będzie zobowiązana do zapłaty na rzecz FIZ ceny za nabyte prawa z weksli. Przedmiotem planowanego przeniesienia praw z weksli będą prawa (roszczenia) przysługujące FIZ wobec spółek z siedzibą w Polsce, będących polskimi rezydentami podatkowymi (dalej: "Dłużnicy wekslowi").

Zgodnie z porozumieniem zawartym pomiędzy FIZ a Dłużnikami wekslowymi spłata weksli może nastąpić w drodze zapłaty na zagraniczny rachunek bankowy FIZ, prowadzony przez bank z siedzibą poza RP. Ponadto, z uwagi na przyszłe cele biznesowe Spółki cypryjskiej, łącznie z umową przejścia praw z weksli, pomiędzy Dłużnikami wekslowymi i Spółką cypryjską zostanie zawarta dodatkowa umowa cywilnoprawna, zgodnie z którą Dłużnicy wekslowi zobowiązani będą do uiszczenia należności z tytułu weksli w drodze zapłaty na zagraniczny rachunek Spółki cypryjskiej, prowadzony przez bank z siedzibą poza terytorium Polski.

W rezultacie, w wyniku przeniesienia praw z weksli, Dłużnicy wekslowi będą zobowiązani względem Spółki cypryjskiej do świadczenia pieniężnego na jej rzecz, w formie bezgotówkowej, na zagraniczny rachunek bankowy Spółki cypryjskiej, na warunkach określonych na wekslach oraz w umowach cywilnoprawnych.

Pismem z dnia 11 kwietnia 2014 r. Nr IPPB2/436-134/14-2/MZ wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie:

* czy czynność przeniesienia praw z weksli przybierze postać którejkolwiek z czynności cywilnoprawnych wymienionych w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych,

* gdzie wykonywane będą prawa majątkowe w chwili zawarcia umowy przeniesienia praw z weksli (terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, czy też terytorium innego państwa).

Wnioskodawca przesłał uzupełnienie informując, że:

* Wnioskodawca we wniosku o interpretację, w opisie zdarzenia przyszłego, wskazał, że przeniesienie praw z weksli będzie czynnością odpłatną tzn. spółka kapitałowa, z siedzibą na Cyprze będzie zobowiązana do zapłaty na rzecz funduszu inwestycyjnego, z siedzibą w Polsce ceny za nabyte prawa z weksli. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, przeniesienie praw z weksli przybierze postać umowy sprzedaży, o której mowa w art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a Ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm., dalej: "Ustawa p.c.c.").

* W opinii Wnioskodawcy, w chwili zawarcia umowy przeniesienia praw z weksli pomiędzy funduszem inwestycyjnym zamkniętym z siedzibą w Polsce, a spółką kapitałową z siedzibą na Cyprze prawa majątkowe dotyczące weksli będą wykonywane poza obszarem Rzeczpospolitej Polskiej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przeniesienie praw z weksli będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (dalej jako: "p.c.c.") w Polsce i czy w tym zakresie na Spółce cypryjskiej będzie ciążył obowiązek podatkowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, planowane przeniesienie praw z weksli nie powinno zostać objęte zakresem Ustawy p.c.c., jako że prawa majątkowe, będące przedmiotem umowy przeniesienia praw z weksli będą wykonywane poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, a umowa przeniesienia praw z weksli zostanie zawarta na Cyprze. Nabywcą praw z weksli będzie również Spółka cypryjska, z siedzibą na Cyprze. W efekcie na Spółce cypryjskiej nie będzie ciążył obowiązek podatkowy w p.c.c. z tytułu nabycia praw z weksli.

UZASADNIENIE

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 14n w związku z art. 14k i 14 m Ordynacji podatkowej, jest on uprawniony do wystąpienia z zapytaniem dotyczącym konsekwencji podatkowych dla podmiotu, którego założenie jest planowane, tj. Spółki cypryjskiej.

Na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy p.c.c., podatkowi podlegają m.in. umowy sprzedaży rzeczy i praw majątkowych. Odpłatne przeniesienie praw z weksli, zdaniem Wnioskodawcy, należy dla potrzeb ustawy p.c.c. traktować jako umowę sprzedaży, czyli co do zasady jako czynność prawną podlegającą p.c.c.

Jednocześnie, zgodnie z art. 1 ust. 4 ustawy p.c.c., czynności cywilnoprawne podlegają podatkowi p.c.c., jeżeli ich przedmiotem są:

* rzeczy lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo,

* rzeczy lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w wypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Z uwagi na to, że prawo z weksla jest uprawnieniem wierzyciela wekslowego do żądania spełnienia danego świadczenia przez dłużnika wekslowego, a nie przedmiotem materialnym należy je, na potrzeby Ustawy p.c.c. kwalifikować jako prawo majątkowe, a nie rzecz. W Ustawie p.c.c. brak jest natomiast przepisów, które wskazywałyby w jaki sposób rozumieć pojęcie "wykonywania prawa majątkowego" oraz określić, gdzie to prawo jest wykonywane. Z uwagi na powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, aby ustalić znaczenie pojęcia "wykonywania prawa majątkowego" oraz określić jego miejsce należy posłużyć się normami zawartymi w ustawie z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Z 1964 r. Nr 16 poz. 93 z późn. zm., dalej jako "k.c."). W opinii Wnioskodawcy, w przypadku wierzytelności za miejsce wykonywania prawa majątkowego należy uznać miejsce spełnienia świadczenia w rozumieniu art. 454 k.c. Zgodnie z art. 454 k.c. "Jeżeli miejsce świadczenia nie jest oznaczone, ani nie wynika z właściwości zobowiązania, świadczenie powinno być spełnione w miejscu, gdzie w chwili powstania zobowiązania dłużnik miał zamieszkanie lub siedzibę. Jednakże świadczenie pieniężne powinno być spełnione w miejscu zamieszkania lub w siedzibie wierzyciela w chwili spełnienia świadczenia; jeżeli wierzyciel zmienił miejsce zamieszkania lub siedzibę po powstaniu zobowiązania, ponosi spowodowaną przez tę zmianę nadwyżkę kosztów przesłania". Przepis art. 454 k.c. jest przepisem dyspozytywnym, czyli takim który znajduje zastosowanie wyłącznie w wypadku, gdy ze stosunku zobowiązaniowego nie wynika nic innego lub strony tego stosunku nie postanowią inaczej. Tym samym, w sytuacji, w której strony określają, gdzie powinno być spełnione świadczenie, zasada ogólna wyrażona w art. 454 k.c. jest wyłączona wolą stron i nie znajduje w ogóle zastosowania. Innymi słowy, w takiej sytuacji to nie miejsce siedziby lub zamieszkania wierzyciela decyduje o miejscu spełnienia świadczenia lecz wola stron. Wnioskodawca wskazuje również, że w obrocie bezgotówkowym miejscem spełnienia świadczenia pieniężnego zawsze jest miejsce, w którym znajduje się rachunek bankowy wierzyciela. Takie stanowisko zajął między innymi Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 8 listopada 1989 r. w sprawie o sygn. III CRN 345/89, czy też w uchwale z dnia 14 lutego 2002 r., w sprawie o sygn. III CZP 81/01, OSNC.

Powyższa zasada znajduje uzasadnienie w każdym wypadku, gdy strony stosunku zobowiązaniowego postanowią, że świadczenie pieniężne ma zostać spełnione w drodze bezgotówkowej, tj. przelewem bankowym. Oznacza to, że miejscem spełnienia świadczenia pieniężnego będzie siedziba banku, w którym wierzyciel ma rachunek bankowy zarówno w wypadku postanowienia przez strony, że świadczenie pieniężne ma być spełnione na konkretny rachunek bankowy, jak i w wypadku braku takiego postanowienia, o ile strony zastrzegają jedynie, że świadczenie ma być spełnione z wykorzystaniem przelewu bankowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji, w której Dłużnicy wekslowi i FIZ zastrzegli lub zastrzegą, że świadczenia pieniężne dłużnika wekslowego mają być spełnione w formie bezgotówkowej na rachunek bankowy FIZ prowadzony przez bank z siedzibą poza Rzeczpospolitą Polską za miejsce wykonania praw majątkowych z weksla należy uznać siedzibę banku, w którym, prowadzony jest rachunek, na który mają być uiszczone należności. Z analogiczną sytuacją, zdaniem Wnioskodawcy, mamy do czynienia w wypadku przeniesienia praw z weksla. Zdaniem Wnioskodawcy, nabywca praw z weksla może się umówić z dłużnikiem w drodze odrębnego porozumienia, co do sposobu spełnienia jego świadczenia np. w formie bezgotówkowej. Zdaniem Wnioskodawcy, skoro nabywca praw z weksla wstępuje z mocy prawa we wszelkie uprawnienia dotychczasowego wierzyciela wekslowego, to jest on w pełni uprawniony do wskazania nowego sposobu czy miejsca spełnienia świadczenia z weksla, np. w formie przelewu na zagraniczny rachunek nowego wierzyciela wekslowego (nabywcy weksla).

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli dłużnik wekslowy i nabywca weksla ustalą, że wierzytelności zostaną uregulowane w formie bezgotówkowej na zagraniczny rachunek nabywcy weksla, to należy uznać, że miejscem spełnienia świadczenia, a tym samym miejscem wykonania praw majątkowych w rozumieniu Ustawy p.c.c. po przeniesieniu praw z weksla jest kraj siedziby banku, w którym nabywca weksla posiada rachunek bankowy.

Tym samym, z uwagi na to, że rachunek bankowy FIZ oraz rachunek bankowy Spółki cypryjskiej, na które Dłużnik powinien uregulować swoje zobowiązania są lub będą rachunkami prowadzonymi przez banki z siedzibą poza granicami Polski, należy uznać, że miejsce wykonywania praw majątkowych będących przedmiotem planowanego przeniesienia praw z weksli jest położone poza terytorium Polski. Dodatkowo ze względu na fakt, że umowa przeniesienia praw z weksli ma zostać zawarta na Cyprze a nabywcą weksli jest Spółka cypryjska z siedzibą na Cyprze, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek w p.c.c. z tytułu nabycia praw z weksli.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl