IPPB2/415-993/11-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-993/11-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2011 r. (data wpływu 12 grudnia 2011 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne (data nadania 2 stycznia 2012 r., data wpływu 4 stycznia 2012 r., na wezwanie Nr IPPB2/415-993/11-2/MK z dnia 21 grudnia 2011 r. (data nadania 22 grudnia 2012 r., data doręczenia 28 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad opodatkowania środków pieniężnych oraz nieodpłatnych świadczeń otrzymanych przez Beneficjentów od Fundacji oraz wynikających z tego tytułu obowiązków informacyjnych - jest:

* nieprawidłowe - w części dotyczącej zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy otrzymanych przez Beneficjentów środków i nieodpłatnych świadczeń od Fundacji,

* prawidłowe - w pozostałej części.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie zasad opodatkowania środków pieniężnych oraz nieodpłatnych świadczeń otrzymanych przez beneficjentów od fundacji oraz wynikających z tego tytułu obowiązków informacyjnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja jest niezależną i apolityczną organizacją pozarządową. Celem fundacji jest zabezpieczenie potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej lub materialnej.

W pierwszej kolejności Fundacja przyznaje indywidualną pomoc finansową osobom niepełnoletnim a także osobom pełnoletnim, które pobierają naukę (nie dłużej jednak niż do ukończenia 25 roku życia) oraz których co najmniej jedno z rodziców, opiekunów prawnych lub innych osób, na których ciążył obowiązek alimentacyjny w stosunku do tych osób, zginęło w dniu xx-xx-XXX roku w XYZ, na skutek katastrofy. Celem Fundacji jest ponadto działanie na rzecz i wspieranie innych osób niepełnoletnich a także osób pełnoletnich pobierających naukę (nie dłużej jednak niż do ukończenia 25 roku życia), które znalazły się również w trudnej sytuacji życiowej lub materialnej w wyniku śmierci lub ciężkiego uszczerbku na zdrowiu (rozumianego jako całkowita i trwała niezdolność do wykonywania jakiejkolwiek działalności zarobkowej) co najmniej jednego z rodziców, opiekunów prawnych lub innych osób, na których ciążył wobec tych osób obowiązek alimentacyjny, pod warunkiem, że śmierć lub ciężki uszczerbek na zdrowiu zostały odniesione w trakcie pełnienia służby publicznej (w tym wskutek wystąpienia klęsk żywiołowych lub katastrof), np. żołnierzy, policjantów, strażaków, czy też pracowników administracji publicznej.

Fundacja w ramach niesienia pomocy dzieciom i młodzieży opracowała 4 programy mające na celu zabezpieczenie potrzeb edukacyjnych ich beneficjentów, są to:

Program I. Współfinansowanie edukacji.

O pomoc w tym programie mogą ubiegać się osoby, które zostały powyżej określone, a więc musi nastąpić fakt zaistnienia zdarzenia połączonego ze służbą publiczną, które zostało powyżej opisane oraz dochód przypadający na jednego członka rodziny nie może przekroczyć 3.197,85 zł brutto. Finansowanie wydatków w ramach powyższego programu obejmuje np.:

* koszty opieki nad dziećmi do lat 3, współfinansowanie kosztów nauki pomoc finansową indywidualnego trybu nauczania w wypadku trwałej niemożności uczestniczenia w zajęciach z powodu choroby lub wypadku,

* wsparcie finansowe na zakup materiałów edukacyjnych (podręczników, materiałów i pomocy naukowych), współfinansowanie dodatkowych zajęć edukacyjnych, zajęć pozaszkolnych, a także wyjazdów,

* współfinansowanie wydatków w zakresie doradztwa edukacyjnego, opieki logopedycznej czy sensorycznej.

Fundacja dopuszcza dwie formy współfinansowania wydatków edukacyjnych na rzecz Beneficjentów, tj. refundacja do 80% wartości poszczególnych faktur lub rachunków opiewających na świadczenia (produkty lub usługi) nabyte na rzecz Beneficjenta. Refundacja będzie przekazywana w oparciu o przedstawione oryginały faktur lub rachunków na konto bankowe wskazane we wniosku w ciągu 14 dni od ich wpłynięcia oraz opłacenie do 80% wartości poszczególnych faktur lub rachunków bezpośrednio na rachunek bankowy dostawcy świadczeń (produktów lub usług) wskazane na fakturze w ciągu 14 dni od ich otrzymania.

Fundacja może odmówić współfinansowania wydatków w przypadku gdy przedstawione faktury opiewają na kwoty rażąco odbiegające od rynkowej wartości świadczeń (produktów lub usług), których nabycie dokumentują, a także gdy zachodzi uzasadnione podejrzenie, że świadczenia nie zostały nabyte na rzecz Beneficjenta Pomocy.

Beneficjent jest zobowiązany sporządzać półroczne sprawozdanie z efektów przyznanej Pomocy i przekazywać je do biura Fundacji w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu kończącym dane półrocze.

Zarząd Fundacji ma prawo podjąć decyzję o wstrzymaniu lub cofnięciu całości bądź części Pomocy w przypadku gdy Beneficjent nie przedstawi półrocznego sprawozdania lub nie uzupełni na prośbę Fundacji przedstawionego sprawozdania w przypadku gdyby zostało uznane za niekompletne, Fundacja uzyska wiarygodne informacje dotyczące nieprawidłowości przy korzystaniu z Pomocy lub nieprawdziwości informacji zawartych we Wniosku, w załącznikach do tych wniosków lub w półrocznym sprawozdaniu, sytuacja materialna lub życiowa Beneficjenta ulegnie zmianie, na skutek której Beneficjent nie będzie już spełniał kryteriów Pomocy, Beneficjent przerwie naukę (w przypadku Beneficjentów, którzy ukończyli 18 rok życia), Beneficjent będzie postępował niezgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami moralnymi i etycznymi.

Program II. Tutoring

Fundacja oferuje również pomoc w postaci tutoringu, czyli profesjonalnych konsultacji edukacyjnych dla dzieci i młodzieży, prowadzonych w postaci indywidualnych spotkań z wykwalifikowanym tutorem. Tutoring to kształtowanie i planowanie procesu edukacji zgodnie z predyspozycjami i zainteresowaniami podopiecznego, odkrywanie i rozwijanie talentów podopiecznych. Celem programu jest opracowanie Osobistego Planu Rozwoju dostosowanego do potrzeb i zainteresowań dziecka, który pomoże mu w wyborze przyszłej drogi edukacyjnej. Beneficjent ma obowiązek aktywnego uczestniczenia w spotkaniach z tutorem, sumiennego i rzetelnego przygotowywania się do spotkań, wykonywania poleceń tutora, utrzymywania stałego kontaktu z Fundacją przez osobę wyznaczoną przez Fundację, w tym do przekazywania Fundacji z własnej inicjatywy, jak i na jej zapytania, uwag, ocen i komentarzy związanych z przebiegiem tutoringu i celem zapewnienia możliwie najwyższej jakości tutoringu. Ponadto beneficjent przygotowuje dwa formalne sprawozdania z efektów pracy i przekazujeje Fundacji w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym odbyło się piąte i odpowiednio ostatnie spotkanie. Fundacja ma prawo podjąć decyzję o wstrzymaniu części lub wstrzymaniu całości bądź cofnięciu części programu Tutoringu w przypadku gdy beneficjent nie przedstawi wymaganego przez Fundację sprawozdania z efektów Tutoringu oraz gdy Fundacja uzyska wiarygodne informacje dotyczące nieprawidłowości przy wykonywaniu Umowy.

Program III. Praktyki i staże studenckie

Fundacja pomaga również w ubieganiu się o praktyki studenckie i staże w firmach Fundatorów. Podopieczni podpisują umowy bezpośrednio z firmami. Wynagrodzenie dla podopiecznych za odbyte płatne praktyki bądź staże ustalane jest indywidualnie, poprzez zawierane umowy między podopiecznym a firmą - Fundatorem. Fundacja w ramach tego programu nie ponosi żadnych kosztów.

Program IV. Pomoc psychologiczna

Program obejmuje finansowanie kosztów pomocy psychologicznej w formie wybranej przez podopiecznego do wysokości 2 tys. PLN na 1 podopiecznego w terminie do końca roku 2012. Tu także zostaje podpisana umowa, jednak stosowane jest tylko kryterium przynależności do poszkodowanej rodziny ze służby publicznej lub rodziny smoleńskiej. Pomoc jest realizowana na rzecz Beneficjenta na podstawie udokumentowanego opisu poniesionych wydatków w postaci zwrotu poniesionych kosztów. W wyjątkowych wypadkach Fundacja na uzasadniony wniosek Beneficjenta może przyznać Beneficjentowi opisaną w punkcie 1.1. powyżej kwotę z góry. Beneficjent samodzielnie wybiera formę realizacji przyznanej pomocy (indywidualne spotkania z psychologiem, warsztaty, wyjazdy terapeutyczne lub inne). Beneficjent zobowiązany jest przedstawić wybraną formę lub formy realizacji Pomocy Zarządowi Fundacji do akceptacji. Beneficjent zobowiązany jest spożytkować środki finansowe przyznane w ramach Pomocy zgodnie z ich przeznaczeniem określonym w Umowie, terminie oraz ma obowiązek przestrzegać poniższych zasad wszystkie wydatki powinny być udokumentowane fakturami lub dowodami wpłat, wystawianymi na Beneficjenta lub jego opiekuna prawnego, a także wszystkie wydatki pokrywane z Pomocy, powinny być poczynione w okresie, na który przyznana została Pomoc.

Fundacja ma prawo podjąć decyzję o wstrzymaniu części lub wstrzymaniu całości bądź cofnięciu części Pomocy w przypadku gdy uzyska wiarygodne informacje dotyczące nieprawidłowości przy wykonywaniu Umowy, albo Beneficjent nie będzie należycie wywiązywał się z obowiązków zawartych w Umowie. W przypadku podjęcia przez Fundację decyzji o cofnięciu części bądź całości Pomocy, Beneficjent zobowiązany jest zwrócić otrzymaną Pomoc w kwocie i terminie określonym w decyzji.

Z uwagi na braki formalne w złożonym wniosku, tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 21 grudnia 2012 r. Nr IPPB2/415-993/11-2/MK wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

a.

wskazanie czy interpretacja przepisów prawa podatkowego ma być udzielona w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz ustawy o podatku od spadków i darowizn. W złożonym wniosku zakreślili Państwo w części E2 poz. 54 - podatek dochodowy od osób fizycznych, oraz w poz. 58 - podatek od spadków i darowizn, natomiast z analizy złożonego wniosku wynika, że przedmiotem interpretacji mają być przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

b.

doprecyzowanie stanu faktycznego w przedmiocie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych poprzez wskazanie:

* czy w Statucie Fundacji wśród celów statutowych Fundacji znajduje się zapis o pomocy społecznej, tj. realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej, (art. 25 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.).

* jaka jest forma prawna świadczonej pomocy przez fundację, (treść konkretnej umowy wiążącej strony) czy wykonywane czynności mają charakter darowizny, czy też stanowią nieodpłatne świadczenie wynikające z innego stosunku prawnego.

* jaki jest status beneficjentów otrzymujących pomoc od Fundacji (np.: uczeń, student, czy też inne osoby itp.).

* na podstawie jakiego dokumentu są dokonywane wypłaty stypendium (np. regulamin), czy dokument na podstawie którego wypłacane są stypendia został zatwierdzony przez organy statutowe i został udostępniony do publicznej wiadomości.

Braki uzupełniono w wyznaczonym terminie. W kwestii doprecyzowania wyjaśniono, że:

Składając wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 6 grudnia 2011 r. Fundacja chciałaby uzyskać opinię organu podatkowego czy świadczona przez nią pomoc jest darowizną w rozumieniu ustawy o podatku od spadków i darowizn, a zatem wniosek ten dotyczy również interpretacji przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Zdaniem Fundacji świadczona przez nią pomoc nie stanowi darowizny w rozumieniu ww. ustawy lecz inne nieodpłatne świadczenie, które co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, Wnioskodawca pragnie uzyskać również interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

* Statutowym celem Fundacji jest działanie na rzecz i wspieranie osób niepełnoletnich a także osób pełnoletnich pobierających naukę (nie dłużej jednak niż do ukończenia 25 roku życia), które znajdą się w trudnej sytuacji życiowej lub materialnej w wyniku śmierci lub ciężkiego uszczerbku na zdrowiu (rozumianego jako całkowita trwała niezdolność do wykonywania jakiejkolwiek działalności zarobkowej) co najmniej jednego z rodziców, opiekunów prawnych lub innych osób, na których ciążył wobec tych osób obowiązek alimentacyjny, pod warunkiem, że śmierć lub ciężki uszczerbek na zdrowiu zostały odniesione w trakcie pełnienia służby publicznej (w tym wskutek wystąpienia klęsk żywiołowych lub katastrof). A zatem statutowym celem Fundacji jest realizacja zadań z zakresu pomocy społecznej. Nie jest to jednak pomoc zlecona przez organy administracji rządowej i samorządowej w rozumieniu art. 25 ustawy o pomocy społecznej.

* Zdaniem Fundacji umowy o świadczenie pomocy w ramach wskazanych we wniosku programów nie stanowią umów darowizny lecz są to inne umowy nienazwane w Kodeksie cywilnym. Zgodnie z zasadą swobody umów strony mogą ustalać między sobą stosunki cywilnoprawne jakkolwiek chcą z uwzględnieniem norm bezwzględnie obowiązujących. W związku z tym Fundacja zawiera z beneficjentami pomocy umowy o przyznanie pomocy przez Fundację, umowy o przyznanie dofiansowania na pomoc psychologiczną, umowy o świadczenie usług tutoringu.

* Fundacja przyznaje pomoc uczniom, studentom oraz dzieciom w wieku niższym niż szkolny.

* Pomoc finansowa (stypendium) jest przyznawane na podstawie Regulaminu przyznawania pomocy przez Fundację, który został zatwierdzony przez organy statutowe Fundacji udostępniony do publicznej wiadomości w siedzibie Fundacji oraz na stronie internetowej Fundacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy udzielona pomoc w ramach wyżej opisanych programów będzie opodatkowana podatkiem od spadków i darowizn czy podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy otrzymana pomoc przez Beneficjenta będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych.

3.

Czy jeżeli zostanie przekroczona kwota wciągu roku 3.800 zł to Fundacja będzie musiała pobrać podatek od kwoty nadwyżki stypendium ponad 3.800 zł.

4.

Jak będzie opodatkowana pomoc udzielana Beneficjentom nieuczęszczającym do szkoły.

Niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy w przedmiocie przepisów prawa podatkowego dotyczących ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wniosek w przedmiocie przepisów prawa podatkowego dotyczących ustawy o podatku od spadków i darowizn został rozpatrzony odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązujących przepisów podatkowych, świadczenia otrzymywane przez osoby fizyczne mogą być zaliczone do kategorii darowizn podlegających opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn lub nieodpłatnych świadczeń podlegających podatkowi dochodowemu od osób fizycznych.

Na podstawie art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku. Z powyżej zacytowanego przepisu wynika, że podstawową cechą umowy darowizny jest bezpłatne świadczenie darczyńcy na rzecz obdarowanego kosztem jego majątku.

Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego (świadczenie musi wzbogacić obdarowanego) i zobowiązanie darczyńcy musi być zamierzone jako nieodpłatne. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za otrzymane świadczenie. Istotą darowizny - jako czynności nieodpłatnej - jest więc brak po drugiej stronie ekwiwalentu w postaci świadczenia wzajemnego. Przysporzenie będące wynikiem darowizny powinno być bezwarunkowe, tzn. nie dopełnienie jakiegoś warunku formalnego nie powoduje obowiązku zwrotu przekazanych kwot lub wydania ekwiwalentu spełnionych świadczeń oraz nie powinno wpływać na dalsze świadczenia. Wykorzystanie przedmiotu darowizny w inny niż wskazany w umowie cel nie skutkuje cofnięciem darowizny i odebraniem jej przedmiotu od obdarowanego. Odwołanie darowizny jest bowiem możliwe wyłącznie w przypadkach określonych w Kodeksie cywilnym, tj. gdy obdarowany dopuścił się względem darczyńcy (fundacji) rażącej niewdzięczności po wykonaniu przedmiotowej umowy, albo gdy przed jej wykonaniem stan majątkowy darczyńcy znacznie się pogorszył, a wykonanie umowy nie mogłoby nastąpić bez uszczerbku dla jego własnego utrzymania.

Nieodpłatna pomoc może mieć też postać np. usługi lub innego świadczenia, które nie są darowizną (np. przez wysłanie podopiecznego na zabieg, za który zapłaciła szpitalowi). W umowie takiej zazwyczaj ustala się warunki formalne podmiotowo - przedmiotowe do uzyskania nieodpłatnego świadczenia oraz obowiązki beneficjenta, które musi on wykonywać żeby świadczenie nie zostało mu odebrane lub cofnięte.

Z powyższego wynika, że Pomoc udzielana w ramach czterech programów opisanych w stanie faktycznym nie stanowi darowizny w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego a zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Za taką interpretacją przemawia fakt że Umowa i Regulamin przyznają Fundacji prawo do kontrolowania czy Beneficjent wydatkował przyznane kwoty zgodnie z postanowieniami Umowy. Ponadto, w przypadku naruszenia zasad Regulaminu i Umowy, Fundacja jest uprawniona do otrzymania zwrotu kwoty przydzielonego świadczenia. Takich uprawnień darczyńcy nie przewiduje kodeks cywilny. W rezultacie nieodpłatnie udzielana przez Fundację pomoc nie jest darowizną i nie może być opodatkowane podatkiem od spadkowi darowizn.

Jednakże jako nieodpłatne przysporzenie u Beneficjentów podlega przepisom Ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Katalog źródeł przychodów, z których pochodzą dochody (przychody) podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 10 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który w pkt 9 wymienia inne źródła. W związku z tym Beneficjent powinien rozpoznać przychód i opodatkować go zgodnie z zasadami ogólnymi czyli do zgłoszenia go w rocznym rozliczeniu PIT za rok, w którym pomoc w tej postaci została mu przekazana przez Fundację. Przychód ten podlega kumulacji z innymi przychodami uzyskanymi przez beneficjenta w roku podatkowym.

Na Fundacji z ww. tytułu ciąży obowiązek wynikający z przepisu art. 42a ww. ustawy, tj. obowiązek wystawienia ww. osobom informacji PIT-8C.

Stosownie bowiem do treści art. 42a powołanej ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 (przychody z innych źródeł), od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Zdaniem Wnioskodawcy przychody te podlegają jednak zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b, zgodnie z którym zwolnione z podatku są stypendia dla uczniowi studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3.800 zł.

Przez organizacje, o których mowa powyżej rozumie się organizacje pozarządowe, tj. takie które nie są jednostkami sektora finansów publicznych i nie działają w celu uzyskania zysku oraz są (m.in.) fundacjami. Zwolnione z PIT są zatem stypendia spełniające łącznie poniższe warunki: (i) są wypłacane uczniom lub studentom (ii) przez fundacje, (iii) na podstawie regulaminu udostępnionego publicznie np. na stronie internetowej (iv) do wysokości 3.800 zł w roku podatkowym.

Powyższe oznacza że pomoc udzielana przez Fundację podlega zwolnieniu do kwoty 3800 zł w roku podatkowym. Pomoc tę można uznać za stypendium w rozumieniu przepisu art. 21 ust. 1 pkt 40b Ustawy o PIT. Przepisy ustawy podatkowej nie definiują pojęcia stypendium. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego przez stypendium należy rozumieć pieniądze wypłacane okresowo uczniom, studentom, pracownikom nauki itp. na pokrycie kosztów nauki lub badań naukowych; też nauka, studia lub badania naukowe poza miejscem zamieszkania finansowane z tych pieniędzy. Z definicji tej wynika, że pomoc udzielana osobie niebędącej uczniem lub studentem jest innym rodzajem pomocy niż stypendium. Wobec powyższego za stypendium można uznać zwracane Beneficjentom koszty podróży i pobytu na stypendiach zagranicznych.

Biorąc pod uwagę że Fundacja przyznaje pomoc na podstawie Regulaminu opublikowanego w Internecie, Beneficjenci będący studentami i uczniami korzystają ze zwolnienia z PIT do określonej w przepisie sumy. Ponadto na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 zwolnione są też świadczenia udzielane w ramach pomocy społecznej. Zgodnie z odpowiedzią Ministerstwa Finansów na interpelację poselską (interpelacja nr 8004 z 2009 r.) mogą ją świadczyć również organizacje.

Według przepisów pomoc społeczna to instytucja polityki społecznej państwa mająca na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać za pomocą własnych uprawnień, zasobów i możliwości. Może mieć ona charakter świadczenia pieniężnego lub niepieniężnego. Zatem to od organizacji zależy czy beneficjent tej pomocy musi czy nie musi odprowadzać podatku od jej wartości. Organizacja świadcząca taką pomoc musi spełnić określone warunki. Po pierwsze prowadzić statutową działalność w zakresie pomocy społecznej. Oznacza to w praktyce, że statut takiej organizacji musi zawierać zapisy przewidujące możliwość wspierania osób potrzebujących. Po drugie w ramach organizacji powinny istnieć wewnętrznie wypracowane zasady i kryteria przewidujące, komu przysługują świadczenia.

Reasumując Wnioskodawca twierdzi, iż udzielana Pomoc w ramach czterech programów nie jest darowizną lecz innym nieodpłatnym świadczeniem które nie jest opodatkowane ani podatkiem od spadków i darowizn (gdyż nie jest to darowizna) ani podatkiem dochodowym od osób fizycznych (ze względu na ww. zwolnienia).

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku gdy kwota w ciągu roku przekroczy 3.800 zł to będzie on płatnikiem podatku i będzie musiał do końca 20 dnia miesiąca po miesiącu, w którym dokonano wypłaty stypendium pobierać pobierać podatek od nadwyżki stypendium ponad 3.800 zł i wpłacać na rachunek urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę.

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy dodatkowe świadczenie pieniężne dla Beneficjentów, którzy nie uczęszczają do szkoły są przychodem z innych źródeł podlegającym opodatkowaniu. Wnioskodawca będzie musiał do końca lutego roku następującego po roku, w którym zostały wypłacone sporządzić i wysłać Beneficjentowi oraz właściwemu dla niego naczelnikowi urzędu skarbowego informację o wysokości przychodu z innych źródeł (PIT-8C).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe w części dotyczącej zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy otrzymanych przez Beneficjentów środków i nieodpłatnych świadczeń od Fundacji, natomiast w pozostałej części za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Katalog źródeł przychodów, z których pochodzą dochody (przychody) podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 10 ust. 1 ww. ustawy, gdzie m.in. w pkt 9 wymienia się inne źródła.

Przepis art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Użycie w tym przepisie słowa "w szczególności" oznacza, że jest to wyliczenie przykładowe.

Stosownie natomiast do treści art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku od osób fizycznych wolne od podatku są świadczenia z pomocy społecznej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz jego uzupełnienia na przesłane wezwanie, wynika, że Wnioskodawca jest niezależną i apolityczną organizacją pozarządową. Celem fundacji jest zabezpieczenie potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej lub materialnej.

W pierwszej kolejności Fundacja przyznaje indywidualną pomoc finansową osobom niepełnoletnim a także osobom pełnoletnim, które pobierają naukę (nie dłużej jednak niż do ukończenia 25 roku życia) oraz których co najmniej jedno z rodziców, opiekunów prawnych lub innych osób, na których ciążył obowiązek alimentacyjny w stosunku do tych osób, zginęło w dniu 10 kwietnia 2010 r. w Smoleńsku, na skutek katastrofy lotniczej samolotu Tu-154. Celem Fundacji jest ponadto działanie na rzecz i wspieranie innych osób niepełnoletnich a także osób pełnoletnich pobierających naukę (nie dłużej jednak niż do ukończenia 25 roku życia), które znalazły się również w trudnej sytuacji życiowej lub materialnej w wyniku śmierci lub ciężkiego uszczerbku na zdrowiu (rozumianego jako całkowita i trwała niezdolność do wykonywania jakiejkolwiek działalności zarobkowej) co najmniej jednego z rodziców, opiekunów prawnych lub innych osób, na których ciążył wobec tych osób obowiązek alimentacyjny, pod warunkiem, że śmierć lub ciężki uszczerbek na zdrowiu zostały odniesione w trakcie pełnienia służby publicznej (w tym wskutek wystąpienia klęsk żywiołowych lub katastrof), np. żołnierzy, policjantów, strażaków, czy też pracowników administracji publicznej.

Fundacja w ramach niesienia pomocy dzieciom i młodzieży opracowała 4 programy mające na celu zabezpieczenie potrzeb edukacyjnych ich beneficjentów, są to: Współfinansowanie edukacji, Tutoring, Praktyki i staże studenckie oraz Pomoc psychologiczna.

Nie jest to jednak pomoc zlecona przez organy administracji rządowej i samorządowej w rozumieniu art. 25 ustawy o pomocy społecznej.

W ramach wskazanych we wniosku programów Fundacja zawiera umowy o świadczenie pomocy, które nie stanowią umów darowizny lecz są to inne umowy nienazwane w Kodeksie cywilnym. Zawierane umowy to umowy o przyznanie pomocy przez Fundację, umowy o przyznanie dofinansowania na pomoc psychologiczną, umowy o świadczenie usług tutoringu. Fundacja przyznaje pomoc finansową (stypendium) uczniom, studentom oraz dzieciom w wieku niższym niż szkolny. Pomoc jest przyznawana na podstawie Regulaminu przyznawania pomocy przez Fundację "10 kwietnia", który został zatwierdzony przez organy statutowe Fundacji, który udostępniony jest do publicznej wiadomości w siedzibie Fundacji oraz na stronie internetowej Fundacji.

Decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania danej czynności podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w przypadku otrzymania bezpłatnej pomocy od danej Fundacji, ma kwalifikacja formy prawnej świadczonej pomocy, a zatem treść konkretnej umowy wiążącej strony oraz treść statutu fundacji.

W szczególności zaś decydujące znaczenie ma to, czy czynności, w ramach których Fundacja dokonuje świadczeń pieniężnych (rzeczowych), mają charakter prawny darowizny, czy też stanowią świadczenie nieodpłatne wynikające z innego stosunku prawnego.

Podatkowi od spadków i darowizn podlegają jedynie te nieodpłatne przysporzenia na rzecz osób fizycznych, które wymienione są w art. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768). Przepisy tej ustawy nie definiują pojęcia "darowizna", a zatem w przypadku nabycia tytułem darowizny należy mieć na względzie przepisy kodeksu cywilnego regulujące umowę darowizny. Podatkiem od spadków i darowizn objęte są umowy darowizny w rozumieniu art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1963 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1963 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), zgodnie z którym przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Istotną cechą darowizny jest nieodpłatny charakter świadczeń oraz nieekwiwalentność nabycia. Darowizna jest świadczeniem na rzecz obdarowanego pod tytułem darmym i dobrowolnym, przy czym nie wynika ani z żadnego stosunku zobowiązaniowego, ani też z ustawy. Kwalifikowanie jednak każdego nieodpłatnego przysporzenia jako darowizny jest nieuzasadnione. Nie każde bowiem bezpłatne przysporzenie, w tym pomoc świadczona przez organizacje charytatywne na rzecz osoby fizycznej, może być traktowane jako darowizna, bowiem może ono wynikać z innego tytułu prawnego (art. 889 K.c).

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że obowiązek zapłaty podatku od spadków i darowizn wystąpi w przypadku, jeżeli spełnione będą łącznie warunki:

1.

pomoc będzie świadczona na podstawie umowy darowizny, w rozumieniu art. 888 k.c, i będzie miała postać rzeczy (w tym pieniędzy) lub prawa majątkowego oraz

2.

wartość darowizny przekroczy w okresie 5 lat kwotę wolną od podatku (dla nabywców zaliczonych do III grupy podatkowej - kwotę 4902 zł).

Jednakże należy mieć na uwadze, że organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność w zakresie pomocy społecznej. Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji "pomocy społecznej" należy odnieść się w tym zakresie do przepisów ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.).

W myśl postanowień art. 2 ust. 1 tej ustawy pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.

Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).

Organy administracji rządowej i samorządowej, zwane dalej "organami", mogą zlecać realizację zadania z zakresu pomocy społecznej, udzielając dotacji na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zleconego zadania organizacjom pozarządowym, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 tej ustawy, prowadzącym działalność w zakresie pomocy społecznej, zwanych dalej "podmiotami uprawnionymi" (art. 25 ust. 1 ww. ustawy). Zlecenie realizacji zadania z zakresu pomocy społecznej odbywa się po uprzednim przeprowadzeniu konkursu ofert (art. 25 ust. 4 cyt. ustawy).

Z powołanych wyżej norm wynika, iż organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność z zakresu pomocy społecznej.

Należy ponadto stwierdzić, że zarówno w powołanych ustawach o podatku od spadków i darowizn oraz o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca nie zawarł wprost zwolnień dotyczących środków (materialnych i rzeczowych) oraz nieodpłatnych świadczeń (zabiegi medyczne, zajęcia rehabilitacyjne) otrzymanych przez beneficjentów z organizacji pożytku publicznego. Wobec tego świadczenia te są opodatkowane albo podatkiem od spadków i darowizn albo podatkiem dochodowym od osób fizycznych z uwzględnieniem art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. To, którym z tych podatków są opodatkowane ww. środki oraz świadczenia nieodpłatne lub czy są zwolnione na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zależy wyłącznie od decyzji podjętej przez organizację pożytku publicznego w sprawie formy świadczenia pomocy oraz statutu tych organizacji. Strony mogą bowiem dokonać wyboru rodzaju czynności prowadzącej do udzielania pomocy, przy wykorzystaniu nie tylko ogólnej zasady swobody zawierania umów, postanowień statutu tych organizacji, ale również z uwzględnieniem skutków podatkowych tych czynności, wybierając najkorzystniejsze w tym zakresie rozwiązanie

Wobec tego pomoc finansowa oraz wartość świadczeń udzielanych w ramach pomocy społecznej przez organizacje pozarządowe, których statuty przewidują tego rodzaju działalność, może korzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych o ile statut organizacji pozarządowej przewiduje udzielanie pomocy społecznej oraz istnieją jasno określone kryteria komu pomoc ta przysługuje.

W sytuacji gdy strony nie zawarły umowy darowizny w rozumieniu art. 888 Kodeksu cywilnego a statut (fundacji) nie przewiduje udzielania pomocy społecznej oraz nie istnieją jasno określone kryteria komu pomoc ta przysługuje, wówczas zgodnie z ww. przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych świadczenia na rzecz beneficjentów są przychodami "z innych źródeł", podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem i nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z treści wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, że Wnioskodawca zawiera z Beneficjentami pomocy umowy o świadczenie pomocy w ramach opracowanych przez Fundację czterech programów. Zawierane umowy nie stanowią umowy darowizny, lecz są to inne umowy nienazwane w Kodeksie cywilnym.

Zatem w rozumieniu powyższych przepisów, przekazanie beneficjentom przez Fundację świadczącą pomoc w postaci: wsparcia finansowego, finansowania spotkań beneficjentów z profesjonalnym tutorem oraz finansowania kosztów pomocy psychologicznej będzie stanowiło dla beneficjentów przychód, podlegający opodatkowaniu w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przychód w takim przypadku powstaje w momencie udostępnienia beneficjentowi środków czy współfinansowania wydatków poprzez przekazanie tych środków na rachunek bankowy dostawcy świadczeń, czy też refundacji na podstawie wystawionych faktur lub rachunków wydatków poniesionych przez Beneficjenta na zakup określonych świadczeń (produktów lub usług).

Podkreślić więc należy, iż przychód powstanie dopiero w momencie kiedy fundacja zgromadzone środki rozdysponuje na rzecz tejże osoby, przekazując jej środki pieniężne, czy też finansując jej określone świadczenia.

Wobec tego świadczenia te są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie ww. przepisów art. 9, art. 10, art. 11 w związku z art. 20 z uwzględnieniem art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. To czy ww. środki oraz świadczenia nieodpłatne będą zwolnione na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zależy wyłącznie od decyzji podjętej przez fundację w sprawie formy świadczonej przez nią pomocy oraz statutu tejże fundacji.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku oraz uzupełniony w odpowiedzi na przesłane wezwanie stan faktyczny, z którego nie wynika, że Fundacja prowadzi działalność w zakresie pomocy społecznej (wśród przytoczonych we wniosku celów statutowych Fundacji brak jest zakresu takiego działania) należy stwierdzić, iż w tak przedstawionym stanie faktycznym brak jest możliwości zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z tak przedstawionego stanu faktycznego nie wynika bowiem, że otrzymane przez Beneficjentów pomocy od Fundacji świadczenia, to świadczenia z pomocy społecznej. Należy bowiem podkreślić, iż z faktu, że Fundacja prowadzi działalność społeczną i celem działalności Fundacji jest m.in. pomoc finansowa, rzeczowa i edukacyjna uczniom, studentom oraz dzieciom w wieku niższym niż szkolny nie można wywodzić wniosku, iż Fundacja prowadzi działalność z zakresu pomocy społecznej. Gdyby tak było - jej cele statutowe na to by wskazywały. Tymczasem wśród przytoczonych przez Wnioskodawcę celów Fundacji - pomoc społeczna nie została wymieniona, co wynika również z udzielonej odpowiedzi na przesłane wezwanie do uzupełnienia opisu stanu faktycznego, w której Wnioskodawca wskazał, że "nie jest to jednak pomoc zlecona przez organy administracji rządowej i samorządowej w rozumieniu art. 25 ustawy o pomocy społecznej".

Jeszcze raz należy podkreślić, iż z treści powołanych przepisów ustawy o pomocy społecznej jednoznacznie wynika, w jakich okolicznościach zadania z zakresu pomocy społecznej - przypisane ustawowo organom administracji rządowej i samorządowej - realizują organizacje społeczne czy też pozarządowe. Opis stanu faktycznego oraz jego uzupełnienie nie wskazuje, aby Fundacja, takie zadania realizowała. Wręcz odwrotnie, wynika z niego jednoznacznie, iż wśród celów statutowych Fundacji - brak jest pomocy społecznej. Przytaczając te cele - wnioskodawca nie wymienił bowiem pomocy społecznej a jedynie przedstawiając swoje stanowisko, próbował udowodnić, iż Fundacja de facto realizuje zadania z zakresu pomocy społecznej. W przedstawionym stanie faktycznym, mając na uwadze przywołane przepisy prawa, jednakże z jej stanowiskiem nie można się zgodzić.

Powyższe oznacza, że w momencie kiedy zostaną udostępnione przez Fundację środki finansowe (czy to poprzez przekazanie ich na rachunek bankowy w momencie udostępnienia beneficjentowi środków finansowych, czy współfinansowania wydatków poprzez przekazanie tych środków na rachunek bankowy dostawcy świadczeń, czy też refundacji na podstawie wystawionych faktur lub rachunków wydatków poniesionych przez Beneficjenta na zakup określonych świadczeń (produktów lub usług) powstanie u danego Beneficjenta pomocy przychód z tzw. "innych źródeł", o którym mowa w ww. art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy. Dochód ten - po uprzedniej kumulacji z innymi dochodami, zgodnie z art. 9 ust. 1a ww. ustawy - będzie stanowić podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym według skali podatkowej, określonej w art. 27 ust. 1 tejże ustawy.

W konsekwencji, Fundacja zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 42a cyt. ustawy, winna wystawić i przekazać Beneficjentowi pomocy informację PIT-8C. Zgodnie bowiem z treścią przywołanego przepisu osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W odniesieniu do przyznawanej pomocy finansowej w postaci stypendiów dla uczniów, studentów oraz dzieci w wieku niższym niż szkolny organ podatkowy stwierdza co następuje.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 40b wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3.800 zł.

Zatem zwolnienie z opodatkowania stypendiów zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy może być zastosowane w sytuacji, jeżeli:

* świadczenia te otrzymają osoby posiadające status ucznia lub studenta,

* wysokość i zasady udzielania tych świadczeń będą określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, bądź

* będą przyznane przez organizacje, o których mowa we wskazanych przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnionych do publicznej wiadomości we wskazanych formach.

* wysokość ich nie przekroczy w roku podatkowym kwoty 3.800 zł

Z treści wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, że Fundacja przyznaje pomoc finansową w postaci stypendiów dla uczniów, studentów oraz dzieci w wieku niższym niż szkolny na podstawie Regulaminu przyznawania pomocy przez Fundację, który został zatwierdzony przez organy statutowe Fundacji, oraz udostępniony jest do publicznej wiadomości w siedzibie Fundacji oraz na stronie internetowej Fundacji.

Zatem mając na uwadze powyższe oraz przywołane uregulowania prawne zwolnione od podatku będą stypendia przyznawane przez Fundację dla osób posiadających status ucznia lub studenta. Przedmiotowe zwolnienie nie będzie miało natomiast zastosowania do stypendiów wypłacanych dla dzieci w wieku niższym niż szkolny. Bowiem należy wskazać, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe stanowią wyjątek od zasady powszechności i równości opodatkowania, a co za tym idzie, jakakolwiek wykładania rozszerzająca przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Zgodnie z literalnym brzmieniem przepisu art. 21 ust. 1 pkt 40b ww. ustawy stypendia przyznawane osobom posiadającym status ucznia lub studenta są zwolnione do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3800 zł pod warunkiem spełnienia pozostałych przesłanek wynikających z ww. artykułu. Zatem brak jest podstaw do zastosowania wykładni rozszerzającej i uwzględnienia stypendiów wypłacanych dla dzieci w wieku niższym niż szkolny, jako korzystających z przedmiotowego zwolnienia.

Powyższe oznacza, że wypłata stypendium dla dzieci w wieku niższym niż szkolny, skutkuje powstaniem u danego Beneficjenta przychodu z tzw. "innych źródeł", o którym mowa w ww. art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.

W konsekwencji, Fundacja zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 42a cyt. ustawy, winna wystawić i przekazać informację PIT-8C na osobę, której faktycznie udzielono pomocy w postaci stypendium.

Natomiast o ile stypendia spełniają przesłanki do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to płatnik na podstawie art. 35 ust. 10 ww. ustawy ma obowiązek w terminie do końca lutego roku następnego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium, według ustalonego wzoru, i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Informacja o wypłaconym stypendium powinna zostać sporządzona na druku PIT-8C - Informacja o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych. Wzór nowego formularza PIT-8C został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z 25 stycznia 2011 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. Nr 25, poz. 131).

W przypadku stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ww. ustawy, w kwocie przekraczającej 3800 zł w roku podatkowym mają zastosowanie odpowiednie ustępy art. 35 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 ww. ustawy do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane: jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie stypendiów. Zaliczki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 7, za miesiące od stycznia do grudnia ustala się w sposób określony w art. 32 ust. 1-1c, z tym że w przypadku poboru zaliczek od emerytur i rent z zagranicy stosuje się postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej z państwem, z którego pochodzą te emerytury i renty.

Ww. zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych ustala się bez uwzględnienia kosztów uzyskania przychodu.

Z ust. 9 powyższego artykułu wynika, iż zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w ust. 3-8, zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej w tym miesiącu przez płatnika ze środków podatnika.

Kwoty pobranych zaliczek na podatek płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a. (art. 38 ww. ustawy)

W myśl art. 38 ust. 1a powyższej ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-4R).

Zgodnie z art. 35 ust. 10 ustawy, płatnicy stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b, są obowiązani w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium, według ustalonego wzoru na druku PIT-8C, i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, z zastrzeżeniem art. 37. Nie sporządza się informacji PIT-8C, jeżeli osoba otrzymująca stypendium złoży płatnikowi do 10 stycznia roku następnego po roku podatkowym oświadczenie sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-12), że nie osiągała innych dochodów poza dochodami uzyskanymi od płatnika, z wyjątkiem dochodów określonych w art. 30-30c oraz art. 30e, wówczas zgodnie z art. 37 ustawy, płatnik będzie zobowiązany do sporządzenia rocznego obliczenia podatku PIT-40.

Reasumując:

* udzielona pomoc w ramach wyżej opisanych programów będzie opodatkowana na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

* zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych będzie pomoc finansowa udzielana w postaci stypendiów dla uczniów i studentów, natomiast pozostałe świadczenia (pieniężne i nieodpłatne świadczenia) udzielane przez Fundację nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku,

* w przypadku wypłacenia stypendiów, których wysokość przekroczy w roku podatkowym 3.800 zł dla osób, w stosunku, do których ma zastosowanie zwolnienie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Fundacja ma obowiązek poboru zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy a po zakończonym roku podatkowym, sporządzić Informację o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C).

* pomoc udzielana Beneficjentom nieuczęszczającym do szkoły, skutkuje powstaniem u danego Beneficjenta przychodu z innych źródeł, który należy wykazać w rocznej informacji PIT-8C wystawionej na osobę, której faktycznie udzielono pomoc.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl