IPPB2/415-968/11-4/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-968/11-4/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2011 r. (data wpływu 1 grudnia 2011 r.) oraz piśmie uzupełniającym wniosek (data nadania 16 lutego 2012 r., data wpływu 20 lutego 2012 r.) na wezwanie organu z dnia 8 lutego 2012 r. Nr IPPB5/423-1153/11-2/RS, Nr IPPB2/436-535/11-2/AF, Nr IPPB2/415-968/11-2/MG (data nadania 8 lutego 2012 r., data odbioru 10 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia Informacji PIT-8C w związku z nieodpłatnym przekazaniem kart SIM w ramach realizacji zobowiązania do zapewnienia bezpłatnego dostępu do Internetu - jest:

* prawidłowe - w części dotyczącej braku obowiązku wystawienia Informacji PIT-8C w związku z nieodpłatnym przekazaniem kart SIM,

* nieprawidłowe - w części dotyczącej zastosowania zwolnienia z opodatkowania w oparciu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia Informacji PIT-8C w związku z nieodpłatnym przekazaniem kart SIM w ramach realizacji zobowiązania do zapewnienia bezpłatnego dostępu do Internetu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

a.

Spółka jest polskim rezydentem podatkowym dla celu podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: p.d.o.p.). Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT).

b.

Spółka prowadzi działalność w zakresie świadczenia usług telekomunikacyjnych (m.in. bezprzewodowej telefonii stacjonarnej, dostępu do szerokopasmowego mobilnego Internetu czy też telefonii mobilnej). Możliwość prowadzenia działalności we wskazanym obszarze uzależniona jest od uzyskania prawa do wykorzystywania częstotliwości radiowej poprzez objęcie jej rezerwacją (na warunkach określonych w art. 114 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne, Dz. U. Nr 171, poz. 1800 z późn. zm.; dalej: prawo telekomunikacyjne).

c.

Zgodnie z decyzją Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (dalej: UKE) z dnia 10 listopada 2009 r. (dalej: Decyzja), Spółka uzyskała rezerwację częstotliwości z zakresu 2570 - 2620 MHz, na obszarze całego kraju, przeznaczonych do świadczenia usług telekomunikacyjnych w sieciach szerokopasmowego dostępu bezprzewodowego w służbie ruchomej.

d.

Zgodnie z art. 115 ust. 1 pkt 9 prawa telekomunikacyjnego, w rezerwacji częstotliwości określa się m.in. zobowiązania podmiotu w ramach przetargu. Zgodnie z podjętymi w trakcie przetargu zobowiązaniami oraz zgodnie z treścią Decyzji, Spółka ma obowiązek zapewnienia nieodpłatnego powszechnego dostępu do sieci Internet z użyciem co najmniej 20% pojemności sieci działających z wykorzystaniem będących przedmiotem przetargu częstotliwości z zakresu 2570 - 2620 MHz. Przyjęcie tego zobowiązania wynikało z dokumentacji przetargowej udostępnionej uczestnikom przetargu, zgodnie z którą każdy uczestnik przetargu musi podjąć zobowiązanie odnośnie świadczenia nieodpłatnego dostępu do Internetu w ramach zakresu 2570 - 2620 MHz. Tym samym Prezes UKE orzekł w Decyzji o nałożeniu na Spółkę obowiązku świadczenia usług bezpłatnego dostępu do Internetu. 20% dotyczy także drugiej częstotliwości poniżej 1GHz.

e.

W celu realizacji zobowiązania zapewnienia nieodpłatnego powszechnego dostępu do sieci Internet zgodnie z decyzją UKE, Spółka udostępnia karty SIM. Zgodnie z Regulaminem Bezpłatnego Dostępu do Internetu (dalej: Regulamin) przekazanie karty SIM na rzecz korzystającego następuje za wniesieniem depozytu. Zgodnie z Regulaminem, depozyt stanowi pobraną od korzystającego kwotę stanowiącą zabezpieczenie należności operatora (tj. Spółki) z tytułu udostępnienia karty SIM. Depozyt pełni w praktyce rolę "kaucji na zabezpieczenie" w razie zniszczenia lub niezwrócenia w określonym terminie karty SIM. Jest on pobierany przy wydaniu karty SIM, a następnie zwracany w momencie zwrotu samej karty. Spółka jest właścicielem kart SIM także w czasie oddania ich do użytkowania korzystającym.

f.

Depozyt pobrany od korzystającego będzie wykorzystywany przez Spółkę w prowadzonej działalności gospodarczej, przede wszystkim do zakupu nowych kart SIM wydawanych w ramach realizacji zobowiązania nieodpłatnego dostępu do Internetu. Jednocześnie nie będą z tego tytułu wypłacane odsetki na rzecz korzystających.

g.

Kwoty wpłacone tytułem depozytu podlegają zwrotowi niezwłocznie, ale nie później niż w terminie 30 dni od dnia, w którym korzystający zwróci Spółce kartę SIM. W przypadku zwrotu depozytu, zwrot nie obejmuje odsetek z tytułu przechowywania depozytu na rachunku bankowym oraz kosztów przelewu zwrotu poniesionych przez Spółkę. Wspomniane koszty przelewu będą potrącane przy dokonywaniu zwrotu kwoty depozytu osobie rezygnujące z usługi bezpłatnego dostępu do Internetu.

h.

Klient traci prawo do zwrotu depozytu w przypadku utraty, uszkodzenia lub zniszczenia karty SIM, które nastąpiło z przyczyn leżących po jego stronie lub jeśli karta SIM nie zostanie zwrócona Spółce w terminie 30 dni od daty wygaśnięcia bezpłatnego dostępu do Internetu. Z kolei, w razie utraty, uszkodzenia lub zniszczenia karty SIM z przyczyn leżących po stronie Spółki klient ma prawo do nieodpłatnego otrzymania nowej karty SIM.

i.

Spółka stosuje trzy sposoby dystrybucji kart SIM:

* bezpośredni odbiór w biurze obsługi klienta Spółki po uprzednim uiszczeniu depozytu na konto Spółki,

* bezpośredni odbiór u dystrybutora Spółki,

* poprzez wysłanie do korzystającego za pośrednictwem poczty po uprzednim uiszczeniu depozytu i opłaty za przesyłkę.

Przedmiotowy wniosek obarczony był brakami formalnymi, w związku z tym pismem z dnia 8 lutego 2012 r. Nr IPPB5/423-1153/11-2/RS, Nr IPPB2/436-535/11-2/AF, Nr IPPB2/415-968/11-2/MG (data nadania 8 lutego 2012 r., data odbioru 10 lutego 2012 r.) na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych poprzez wskazanie:

- czy możliwość korzystania z bezpłatnego dostępu do sieci Internet skierowana jest do nieograniczonego grona adresatów, a tym samym każda osoba fizyczna może ubiegać się o nieodpłatne przekazanie karty SIM.

Wnioskodawca uzupełnił barki formalne wniosku w ustawowym terminie (data nadania 16 lutego 2012 r., data wpływu 20 lutego 2012 r.), w którym poinformował, że:

a.

każda osoba fizyczna zainteresowana korzystaniem z bezpłatnego dostępu do Internetu może zwrócić się do Spółki o nieodpłatne udostępnienie karty SIM na warunkach określonych m.in. w regulaminie bezpłatnego dostępu do Internetu,

b.

warunki oferowania bezpłatnego dostępu do Internetu są ogólnodostępne, m.in. do wglądu w siedzibie Spółki oraz na stronie internetowej Spółki (http://aero2.pl/bdl.html).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy depozyt pobierany przy przekazywaniu kart SIM umożliwiających zgodnie z Decyzją UKE dostęp do bezpłatnego Internetu stanowi przychód Spółki na postawie art. 12 ust. 1 pkt 1 lub art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.; dalej: ustawa o p.d.o.p.), przy założeniu, że nastąpi zwrot depozytu przez Spółkę.

2.

Czy w związku z wykorzystaniem przez Spółkę kwot wpłaconych depozytów w celu zakupu nowych kart SIM przeznaczonych dla realizacji bezpłatnego dostępu do Internetu powinna ona rozpoznać przychód podatkowy z tytułu nieodpłatnych świadczeń na postawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawa o p.d.o.p.

3.

Czy wydatki poniesione przez Spółkę na nabycie ww. kart SIM oraz inne koszty pośrednio związane z realizowaniem obowiązku zapewnienia bezpłatnego Internetu stanowią koszt uzyskania przychodu Spółki art. 15 ust. 1 ustawy o p.d.o.p.

4.

Czy realizacja zobowiązania wynikającego z Decyzji UKE polegającego na zapewnieniu bezpłatnego dostępu do Internetu stanowi dla Spółki czynność podlegającą podatkowi VAT na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 3) lub art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej ustawa VAT).

5.

Czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na nabycie towarów i usług wykorzystanych przy realizacji zobowiązania bezpłatnego dostępu do Internetu jako związanych z działalnością gospodarczą Spółki na gruncie art. 86 ust. 1 ustawy VAT.

6.

Czy depozyt pobrany od korzystającego z bezpłatnego dostępu do Internetu, i następnie niezwrócony ze względu na utratę prawa do jego zwrotu przez korzystającego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na gruncie art. 5 ust. 1 ustawy VAT.

7.

Czy depozyt pobierany od osób korzystających z bezpłatnego dostępu do Internetu podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na gruncie art. 1 ust. 1 pkt j) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych z dnia 9 września 2000 r. (Dz. U. Nr 86, poz. 959 z późn. zm.; dalej ustawa o p.c.c.).

8.

Czy Spółka będzie zobowiązana do dokumentowania za pomocą kasy rejestrującej wpłaconej przez korzystających kwoty z tytułu pokrycia kosztów wysyłki karty SIM, w sytuacji kiedy karta SIM jest przesyłana za pośrednictwem poczty w związku z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930, w związku z poz. 37 załącznika do tegoż Rozporządzenia.

9.

Czy po stronie Spółki wystąpi obowiązek wystawienia PIT-8C na gruncie art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 80, poz. 350; dalej ustawa o p.d.o.f.), jeśli przekazanie kart SIM w ramach realizacji zobowiązania do zapewnienia bezpłatnego dostępu do Internetu ma związek z promocją i reklamą Spółki, a jednorazowa wartość świadczenia nie przekracza 200 zł.

Przedmiotowa interpretacja indywidualna udzielona została w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do pytania Nr 9 wniosku. Wniosek w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, tj. w odniesieniu do pytania Nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 zostanie rozpatrzony odrębnymi interpretacjami indywidualnymi.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 9.

a.

Zdaniem Spółki, nie będzie ona zobowiązana do wystawienia PIT-8C w związku z nieodpłatnym przekazaniem kart SIM do korzystania na rzecz osób fizycznych, z uwagi na zwolnienie przychodów z p.d.o.f. jako związanych z promocją i reklamą Spółki, których jednorazowa wartość nie przekracza 200 zł jak również z bezpłatnym świadczeniem dostępu do Internetu.

b.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; dalej: u.p.d.o.f.)"wolna od podatku dochodowego jest co do zasady wartość nieodpłatnych świadczeń otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł. Zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika, świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym".

c.

Nieodpłatne przekazanie kart SIM jest świadczeniem pozostającym w związku z promocją i reklamą Spółki. Spółka zaznacza, że sformułowanie "w związku" jest szerokie i obejmuje zarówno działania podejmowane bezpośrednio w celach promocyjnych, jak też podejmowane w innych celach, lecz służące także promocji. Wobec powyższego, w ocenie Spółki fakt, że w analizowanym przypadku realizacja nieodpłatnego świadczenia ma na celu wykonanie zobowiązania określonego w decyzji administracyjnej nie stoi na przeszkodzie, aby realizowało ono także funkcję promocyjną.

d.

W ocenie Spółki, o charakterze reklamowym działań podejmowanych w celu zapewnienia bezpłatnego internetu świadczy nadruk na kartach SIM, popularyzujący nazwę (firmę) Spółki, a tym samym świadczone przez nią usługi. W sytuacji, gdyby na kartach były umieszczane hasła dotyczące innego podmiotu, stanowiłoby to świadczenie usługi reklamowej, za które Spółka mogłaby otrzymywać wynagrodzenie.

e.

Spółka zaznacza, że w orzecznictwie podatkowym akceptowany jest pogląd, iż za reklamę można uznać również i takie działania, które co prawda nie prezentują określonych towarów lub usług wraz z informacjami je wartościującymi, lecz promują markę określonej firmy, zwiększając jej rozpoznawalność na rynku, co w efekcie wpływa na zwiększenie zainteresowania sprzedawanymi przez nią towarami lub świadczonymi usługami. Reklama taka, nazywana reklamą instytucjonalną ma za zadanie prezentowanie konkretnego przedsiębiorstwa poprzez lansowanie jego znaku firmowego, czy też nazwy. Jej zadaniem jest stworzenie sprzyjającego dla firmy klimatu, pozytywne nastawienie potencjalnych klientów, umocnienie stopnia rozpoznawalności i znajomości firmy przez odbiorców tego rodzaju reklamy, oraz w konsekwencji zwiększenie popytu na jej towary lub usługi. (por. A. M. Dereń, E. Próchniak, Reklama a prawo; Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego sp. z o.o., Bydgoszcz 1997 r., s. 23), (powołane za orzeczeniem WSA z dnia 27 kwietnia 2007 r.; sygn. III SA/Wa 2644/06).

f.

Ponadto, na aspekt promocyjny usługi darmowego internetu wskazuje zapis Regulaminu, tj.:"Dane osobowe Korzystających są przetwarzane przez Operatora w celu wykonywania praw przysługujących Operatorowi lub Korzystającemu oraz w celu wykonania obowiązków Operatora, a także, w celu sprzedaży produktów i usług Operatora oraz - dla potrzeb działań marketingowych podejmowanych przez Operatora samodzielnie oraz dla potrzeb marketingowych podejmowanych przez Operatora we współpracy z innymi podmiotami. W przypadku, gdy dla przetwarzania danych osobowych Korzystającego wymagane jest uzyskanie zgody Korzystającego, wówczas Operator zobowiązany jest uzyskać taką zgodę". (pkt 12 ust. 3 Regulaminu). Dane osobowe uzyskiwane przy przekazaniu kart SIM są zatem wykorzystywane w celach marketingowych.

g.

W kwestii drugiego warunku zwolnienia, należy zaznaczyć że zgodnie z Regulaminem pojedyncza sesja połączenia z internetem będzie ograniczona czasowo. Decyzja zakłada bowiem, że czas jednorazowej sesji w ramach dostępu nieodpłatnego, nie będzie dłuższy niż 60 min. Jednocześnie wartość samej karty SIM będzie znikoma. Zatem wartość jednorazowego świadczenia nie przekroczy progu 200 zł.

h.

W ocenie Spółki, świadczenia realizowane w ramach darmowego internetu spełniają funkcję promocyjną, a ich wartość jednorazowa będzie wynosiła poniżej 200 zł, zatem przychód ten powinien być zwolniony z p.d.o.f. W konsekwencji Spółka nie będzie zobowiązana do wystawiania PIT-8C na rzecz korzystających z bezpłatnego Internetu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej braku obowiązku wystawienia Informacji PIT-8C w związku z nieodpłatnym przekazaniem kart SIM, natomiast w części dotyczącej zastosowania zwolnienia z opodatkowania w oparciu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stąd też opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

Stosownie do postanowień art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia "nieodpłatnego świadczenia". Dokonując wykładni gramatycznej, za "nieodpłatne świadczenie" uznać należy świadczenia "nie wymagające opłaty, takie za które się nie płaci, bezpłatne". Zatem należy przyjąć, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego skutkiem (następstwem) jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednej osobie, kosztem majątku innej osoby, innego podmiotu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi działalność w zakresie świadczenia usług telekomunikacyjnych (m.in. bezprzewodowej telefonii stacjonarnej, dostępu do szerokopasmowego mobilnego Internetu czy też telefonii mobilnej). Możliwość prowadzenia działalności we wskazanym obszarze uzależniona jest od uzyskania prawa do wykorzystywania częstotliwości radiowej poprzez objęcie jej rezerwacją (na warunkach określonych w art. 114 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne). Zgodnie z decyzją Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia 10 listopada 2009 r., Spółka uzyskała rezerwację częstotliwości z zakresu 2570 - 2620 MHz, na obszarze całego kraju, przeznaczonych do świadczenia usług telekomunikacyjnych w sieciach szerokopasmowego dostępu bezprzewodowego w służbie ruchomej. Zgodnie z art. 115 ust. 1 pkt 9 prawa telekomunikacyjnego, w rezerwacji częstotliwości określa się m.in. zobowiązania podmiotu w ramach przetargu. Zgodnie z podjętymi w trakcie przetargu zobowiązaniami oraz zgodnie z treścią Decyzji, Spółka ma obowiązek zapewnienia nieodpłatnego powszechnego dostępu do sieci Internet z użyciem co najmniej 20% pojemności sieci działających z wykorzystaniem będących przedmiotem przetargu częstotliwości z zakresu 2570 - 2620 MHz. Przyjęcie tego zobowiązania wynikało z dokumentacji przetargowej udostępnionej uczestnikom przetargu, zgodnie z którą każdy uczestnik przetargu musi podjąć zobowiązanie odnośnie świadczenia nieodpłatnego dostępu do Internetu w ramach zakresu 2570 - 2620 MHz. Tym samym Prezes UKE orzekł w Decyzji o nałożeniu na Spółkę obowiązku świadczenia usług bezpłatnego dostępu do Internetu. 20% dotyczy także drugiej częstotliwości poniżej 1GHz. W celu realizacji zobowiązania zapewnienia nieodpłatnego powszechnego dostępu do sieci Internet zgodnie z decyzją UKE, Spółka udostępnia karty SIM. Zgodnie z Regulaminem Bezpłatnego Dostępu do Internetu przekazanie karty SIM na rzecz korzystającego następuje za wniesieniem depozytu. Zgodnie z Regulaminem, depozyt stanowi pobraną od korzystającego kwotę stanowiącą zabezpieczenie należności operatora (tj. Spółki) z tytułu udostępnienia karty SIM. Depozyt pełni w praktyce rolę "kaucji na zabezpieczenie" w razie zniszczenia lub niezwrócenia w określonym terminie karty SIM. Jest on pobierany przy wydaniu karty SIM, a następnie zwracany w momencie zwrotu samej karty. Spółka jest właścicielem kart SIM także w czasie oddania ich do użytkowania korzystającym. Spółka stosuje trzy sposoby dystrybucji kart SIM, tj. bezpośredni odbiór w biurze obsługi klienta Spółki po uprzednim uiszczeniu depozytu na konto Spółki, bezpośredni odbiór u dystrybutora Spółki, poprzez wysłanie do korzystającego za pośrednictwem poczty po uprzednim uiszczeniu depozytu i opłaty za przesyłkę. Każda osoba fizyczna zainteresowana korzystaniem z bezpłatnego dostępu do Internetu może zwrócić się do Spółki o udostępnienie karty SIM na warunkach określonych m.in. w regulaminie bezpłatnego dostępu do Internetu.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz przywołane uregulowania prawne stwierdzić należy, że w po stronie osób fizycznych, którym nieodpłatnie przekazano karty SIM uprawniające do bezpłatnego dostępu do sieci Internet nie powstaje przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podkreślenia wymaga, że w sytuacji, gdy warunki oferowania bezpłatnego dostępu do Internetu są ogólnodostępne, tj. każda osoba fizyczna zainteresowana korzystaniem z bezpłatnego dostępu do Internetu może zwrócić się do Spółki o nieodpłatne udostępnienie karty SIM na warunkach określonych m.in. w regulaminie bezpłatnego dostępu do Internetu, brak jest podstaw do ustalenia wartości nieodpłatnie otrzymanego świadczenia po stronie osób otrzymujących karty SIM, a tym samym brak przesłanek do przypisania przychodu określonej osobie i ustalenia wartości tego przychodu. Zauważyć należy, że jeżeli ze świadczenia w postaci bezpłatnego dostępu do Internetu mogą korzystać wszyscy zainteresowani to świadczenie to nie ma zindywidualizowanego charakteru. Nie jest skierowane do konkretnej osoby / grupy osób, zatem brak jest przesłanek do przypisania przychodu określonej osobie.

W związku z powyższym należy zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, że nie wystąpił obowiązek wystawienia osobom fizycznym, którym nieodpłatnie przekazano karty SIM Informacji PIT-8C w oparciu o przepis art. 42a cytowanej ustawy, jednakże z uwagi na to, że po stronie tych osób nie powstał przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe skutkuje tym, że przywołane przez Spółkę przedmiotowe zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy o treści - wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym - nie znajduje zastosowania w niniejszej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl